kabeloplossing

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • NesCio01
    • May 2010
    • 1987

    kabeloplossing

    Ik ben momenteel aan het nadenken om vanaf 1 haspel
    meerdere sturingen te kunnen doen, zoals:
    - utp voor digimixer
    - DMX voor aansturing XTA processor en evt AES
    - 230V

    Nu ben ik deze kabel nog niet tegen gekomen, wel vond ik:
    - dmx/power 230V
    - utp/power 230V

    Ik denk erover om bij de 1e de utp-kabel te voegen.
    Haspels (ik maak 2 identieke van 35 mtr) en kabels worden
    uitgevoerd met powercon, neutrik utp connectoren en
    neutrik XLR's.

    Graag ontvang ik tips en trucs m.b.t. bovenstaande idee.
    Alles is welkom, meedenkers zijn welkom!

    grtz


    Nes
    Weest vooral jezelf, er zijn al zoveel anderen!
  • MusicSupport
    • Feb 2006
    • 1016

    #2
    Originally posted by NesCio01
    Ik ben momenteel aan het nadenken om vanaf 1 haspel
    meerdere sturingen te kunnen doen, zoals:
    - utp voor digimixer
    - DMX voor aansturing XTA processor en evt AES
    - 230V

    Nu ben ik deze kabel nog niet tegen gekomen, wel vond ik:
    - dmx/power 230V
    - utp/power 230V

    Ik denk erover om bij de 1e de utp-kabel te voegen.
    Haspels (ik maak 2 identieke van 35 mtr) en kabels worden
    uitgevoerd met powercon, neutrik utp connectoren en
    neutrik XLR's.

    Graag ontvang ik tips en trucs m.b.t. bovenstaande idee.
    Alles is welkom, meedenkers zijn welkom!

    grtz


    Nes
    Gebruik hier een Pinanson kabel type Hybrid. Eurocable, Sommer, Tasker en co hebben ook dergelijke oplossingen. Echter of het jou doel bediend is allemaal afhankelijk van hoeveel UTP, Aes, Dmx lijnen je wilt. 230V op 1,5mm of dikker hebben ze allemaal.
    d&b Audiotechnik

    Comment

    • MusicXtra
      • Feb 2006
      • 9316

      #3
      Originally posted by NesCio01

      Haspels (ik maak 2 identieke van 35 mtr) en kabels worden
      uitgevoerd met powercon, neutrik utp connectoren en
      neutrik XLR's.

      Is dat niet wat aan de korte kant?
      De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

      Comment

      • Lala
        • Sep 2008
        • 370

        #4
        Waarom een haspel, en niet in achtjes in een kist? Veel makkelijker met uitleggen en terug op halen. Daarnaast is mijn ervaring dat het niet heel makkelijk is, bij elkaar getapete kabels fatsoenlijk op een haspel te krijgen. In de kist zou je ook nog UTP koppelbussen, korte patchkabeltjes etc kunnen doen. Wat evt ook makkelijk is, is een 4/6/8 kanaals XLR multi. Dan heb je sowieso spare lijnen, maar je zou er bijvoorbeeld nog een ASL overheen kunnen sturen...

        Comment

        • rdreiers
          • Nov 2009
          • 407

          #5
          Ik heb nu 50 meter sommer met 1xutp 1xdmx 1x power op haspel.
          Verder laatst gekocht 65 meter pinanson 2xutp 1xdmx 1xpower ook op haspel.

          Beide zijn wel ok.

          Sommer heeft hier wat keuze in wat bezetting aan gaat, neem anders eens kontakt op met sommer nederland, zijn hele vriendelijk mensen met een goed advies.

          Ik zie op de pl&s wel wat ze nieuw hebben.

          Comment

          • 4uss
            • Aug 2005
            • 578

            #6
            DIt is dus die kabel van Pinanson met 2xutp, 1xAES-EBU (110ohm, dus ook voor DMX) en power 1,5mm².

            Comment

            • shure-fan
              • Sep 2003
              • 1046

              #7
              ik zou dan persoonlijk graag een kabel willen hebben waar 2x utp, 2x xlr, 1x stroom inzit, alles afgemonteerd met neutrik
              Freelance monitormixer / Geluidstechniek / tape act

              Comment

              • rdreiers
                • Nov 2009
                • 407

                #8
                Originally posted by 4uss
                DIt is dus die kabel van Pinanson met 2xutp, 1xAES-EBU (110ohm, dus ook voor DMX) en power 1,5mm².

                http://shop.pinanson.com/hybrid-mult...-3-power-.html

                Ja daar heb ik 65 meter van op een gt380 haspel.

                Deze is met 1 hand nog normaal te dragen.

                Richard

                Comment

                • rdreiers
                  • Nov 2009
                  • 407

                  #9
                  Originally posted by shure-fan
                  ik zou dan persoonlijk graag een kabel willen hebben waar 2x utp, 2x xlr, 1x stroom inzit, alles afgemonteerd met neutrik

                  Dan kom je bij sommer uit.

                  Richard

                  Comment

                  • MusicSupport
                    • Feb 2006
                    • 1016

                    #10
                    Originally posted by rdreiers
                    Ja daar heb ik 65 meter van op een gt380 haspel.

                    Deze is met 1 hand nog normaal te dragen.

                    Richard
                    Dat kan ik bevestigen. Hier ook een GT380 met Pinanson. Deze kabel is zo flexi en dun, die ga je echt niet in een achtje leggen. Deze kabel rolt net zo makkelijk als een Xlrtje!

                    Ik zou verder even letten op de dikte. Er wordt gezegd dat je voor meer aderparen aan UTP en Dmx/Aes automatisch bij Sommer uikomt maar let dan wel dat hun kabel het drievoudige kost van de Pinanson (kwaliteit is absoluut vergelijkbaar) en dat deze drie keer zo dik is en dus niet meer op een haspeltje kan. Ik ga Pinanson eens mailen vanaf hoeveel meter ze een nieuwe Hybrid kabel willen maken...
                    d&b Audiotechnik

                    Comment

                    • vasco
                      • Oct 2003
                      • 2567

                      #11
                      Originally posted by Lala
                      Waarom een haspel, en niet in achtjes in een kist? Veel makkelijker met uitleggen en terug op halen. Daarnaast is mijn ervaring dat het niet heel makkelijk is, bij elkaar getapete kabels fatsoenlijk op een haspel te krijgen.
                      Waarschijnlijk ben je er na het opnieuw lezen van het topic achter dat het niet om bijelkaar tapen van kabels gaat maar om één complete (digitale) multi. De Pinanson (ook wij zijn positief over deze kabel) 50 meter draai je met gemak op een GT380 haspel. Vele malen makkelijker dan achtjes draaien in een kist die ook nog eens zwaarder en groter is dan eerder genoemde haspel.

                      Echter met de wensen van NesCio komt hij uit bij de (duurdere) Sommer kabel.
                      Last edited by vasco; 06-03-12, 10:13.

                      Comment

                      • NesCio01
                        • May 2010
                        • 1987

                        #12
                        Wow mensen,

                        IEDEREEN bedankt voor het meedenken en adviseren.

                        Het liefst ga ik door met 1 kabel die de diverse functionaliteiten
                        heeft. Ik hoop dan op iets soepels wat dan, bij 'slechts' 35 meter
                        nog op haspel(tje?) kan.

                        De tip van 8tjes in de kist is zeker bruikbaar, maar ik hoop
                        op een haspeltje.

                        Ultime tip om een kabel met 2 x utp te hebben, stel dat........
                        (tnx Richard)

                        Niet om wie dan ook te kort te doen, echt niet, maar ff 1 quote:

                        Originally posted by MusicXtra
                        Is dat niet wat aan de korte kant?
                        Dat vraag ik me af MX. M'n huidige analoge multi is 30 meter en ik kan
                        me slechts een enkele keer herinneren dat deze 'strak' hing........,
                        maar, om nu 35 meter af te rollen en dan 40 meter met 230Volt op het
                        haspel te houden, als spoel? (of 40 meter in brandslang af te wikkelen)

                        Vandaar mijn idee van 2 identieke haspels, mss als spare, mss als verlenger.....

                        Nogmaals allen hartelijke dank, vele eyeopeners en bruikbare tips.

                        Meer is altijd welkom,

                        grtz

                        Nes

                        Weest vooral jezelf, er zijn al zoveel anderen!

                        Comment

                        • MusicXtra
                          • Feb 2006
                          • 9316

                          #13
                          De nodige lengte hangt natuurlijk voor een groot deel af van hoe groot de zalen zijn waar je de kabel gebruikt.
                          Maar als je ergens 5 meter tekort komt is het lastiger op te lossen dan wanneer je 5 meter over hebt en als je vanuit het midden van een zaal via de zijkant naar het podium wilt ben je al snel een hoop meters verder.
                          Ik neem aan dat je de 230V kabel gebruikt voor de voeding van je FOH, daar trek je normaal gesproken dusdanig weinig stroom dat de de warmte ontwikkeling in opgerolde deel verwaarloosbaar is.
                          In mijn 'analoge tijdperk' had ik eerst 30 meter multi maar die bleek regelmatig te kort, later overgestapt op een 50 meter multi en die was in 98% van de gevallen lang genoeg.
                          De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

                          Comment

                          • Lala
                            • Sep 2008
                            • 370

                            #14
                            Originally posted by vasco
                            Waarschijnlijk ben je er na het opnieuw lezen van het topic achter dat het niet om bijelkaar tapen van kabels gaat maar om één complete (digitale) multi. De GT380 (ook wij zijn positief over deze kabel) draai je met gemak op een haspel. Vele malen makkelijker dan achtjes draaien in een kist die ook nog eens zwaarder en groter is dan eerder genoemde haspel.
                            Aangezien op dat moment de topicstarter nog niet 1 complete kabel had gevonden of aangeleverd gekregen, leek het mij dus bij elkaar tapen. Haspels zijn onhandig. Multi uitgelegd, en je moet je FOH iets aanpassen of iets dergelijks, dan kom je alles los te halen. Met een kist is dat niet. Je doet de deksel open, haalt er nog een achtje uit, en je doet de deksel weer dicht. Daarnaast ben je ook sneller met achten, dan een multi FATSOENLIJK op een haspel te krijgen. Het hoeft helemaal niet zo heel veel groter te zijn, en zwaarder al helemaal niet. Ik weet niet wat voor formaat haspel in gedachte zat, maar als er word gegaan voor een haspel met stolpkist, dan ben je al helemaal beter uit met een kist. Als ik een kist pak, voor zo`n korte dunne kabel, dan zou ik denken aan een kist van 60x60x25 ongeveer. Weegt geen drol, en formaat is ook niet huge. Veel makkelijker dan een pleuris haspel.

                            Comment

                            • NesCio01
                              • May 2010
                              • 1987

                              #15
                              Omtrent de kabel ben ik er ongeveer wel uit.
                              Bij Sommer zag ik iets van €10,= de meter
                              wat m.i. ongv. 1/3 van de prijs van een analoge
                              multi is.

                              De lengte blijft interessant. Verlengen kan veelal
                              ook aan een zijkant. 35 mtr is dan nog te doen op
                              een klein haspel........
                              Bij 2 x 35 is er ook een spare...... bij 1 x 50 bijna altijd
                              wel voldoende meters.......

                              230V is idd van stage naar FOH. Tot 1000watt moet idd
                              op haspel wel kunnen. kZie wel vaak dat ook op FOH de
                              wattjes wel wat oplopen hoor, extra lampje, lichttafel,
                              MBP's, opname, video......

                              Toegevoegde vraag: Zijn er stevige beschermhouders
                              voor om de connectoren? LK heeft bijvb. een beschermdop.
                              Ik denk dan nu bijvb. aan een lege 16A 400 volt contrastekker (met deksel)
                              die je om de kabel kunt terugschuiven, wat dan de connectoren beschermt
                              tijdens transport.. Ook kun je dan de kabel hier bijvb. aan ophangen tijdens
                              gebruik. Bestaat zoiets?

                              tnx @all.

                              grtz

                              Nes
                              Last edited by NesCio01; 26-02-12, 22:19. Reason: verduidelijking
                              Weest vooral jezelf, er zijn al zoveel anderen!

                              Comment

                              Working...