het "goede basisgeluid" op het podium en In-Ear setups.

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • showband
    • May 2001
    • 4524

    het "goede basisgeluid" op het podium en In-Ear setups.

    Wat nog weinig over ge-o.h.'d is op dit forum is.
    het "goede basisgeluid" op het podium en In-Ear setups.

    Steeds meer bands hebben de helft tot 2/3 van het podium als d.i. (bij ons is het 5 man stil en vier man hoorbaar. drums 3x toeter)
    Uitsluitend drums en blazers komen nog door. En als het heel zacht is met getrainde vocalisten de zang. (op een bruiloft ben je zo hoorbaar over de drums heen als je een beetje gaat belten)

    Je kunt dan als technicus niet meer " uitgaan van een basisgeluid" op het toneel.
    Met die totale beheersing van het geluid komt de totale verantwoordelijkheid over de mix.

    Hoe bereiden jullie je daarop voor?
    -ga je uit van " hoe je de plaat herrinert" bij coverbands?
    -ga je demo's checken op websites?
    -zet je iets moois neer en hoop je dat het de bedoeling van de band vertegenwoordigd?

    Even hier voor de sake of discussion uitgaande van goede presets in de wonderdoosjes. (het blijft shit in is shit uit)

    is het nuttig om een soort "wens" op de priklijst te formuleren?
    Zou daar wat mee gedaan worden?
    Last edited by showband; 20-02-12, 09:14.
    lekker belangrijk!
  • MusicXtra
    • Feb 2006
    • 9316

    #2
    Als ik een dergelijke band tegenkom word ik daar alleen maar blij van.
    Maar de meeste live acts die ik ken gebruiken IE in combinatie met monitors.
    Overigens is het jammer als de drums nog steeds akoestisch zijn, die leveren meestal de meeste winst op waar het gaat om het podium volume en bepalen als gevolg daarvan het volume in de zaal.
    Verder bereid ik me niet anders voor dan normaal, bij een totaal afwijkende muzieksoort is er meestal wel een manager die mij kan vertellen of de mix klinkt zoals de band het bedoelt.
    De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

    Comment

    • Carl
      • Nov 2000
      • 907

      #3
      Ja, ik ben daar ook blij mee, een drummer met volumeknop, heerlijk!!!
      Ik bereid me ook niet anders voor, ik denk te weten hoe een band moet klinken. Wat ik wel vaak doe, is vragen aan de bandleden of evt. aanhang of het klinkt zoals de bedoeling is.
      Natuurlijk is dat heel subjectief, en is het voor muzikanten niet altijd gemakkelijk te beoordelen. De zanger(es) kan vaak wel naar voren komen, of een draadloze gitarist.
      Als ik de muzieksoort niet zou kennen, probeer ik wel te luisteren naar opnames etc. Als er publiek is dat de band kent ofzo, consulteer ik die ook weleens.

      Comment

      • Hansound
        • Apr 2006
        • 832

        #4
        Waarom zou het basisgeluid veranderen als de muzikanten in-ear spelen ?
        Een keyboard geeft mij hetzelfde geluid in mn tafel of ie nou met of zonder eigen versterking speelt.
        Een bassist idem...


        Het lijkt me dus dat wat ik op mn koptelefoon krijg wel degelijk het geluid is dat de muzikant op dat moment produceert,
        En als ik meeluister met mn aux waar de betreffende muzikant op dat moment zit dan hoor ik wat hij ook hoort.

        Comment

        • MennoSWP
          • Apr 2011
          • 103

          #5
          Als jij in een grote festivaltent staat te mixen op 20+ meter van het podium zal je ook voornamelijk de FOH horen, in mijn ogen is t enige verschil dat je meer controle hebt. Hoe je daar mee om gaat en of je er zonder "hulp van het podiumgeluid" een mooie mix van kan maken is een kwestie van ervaring.

          Comment

          • MusicXtra
            • Feb 2006
            • 9316

            #6
            Originally posted by MennoSWP
            Als jij in een grote festivaltent staat te mixen op 20+ meter van het podium
            Maar nu moet je hetzelfde kunstje doen in een kroeg met 100 man publiek, dat is wel ff een ander verhaal.
            De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

            Comment

            • Hansound
              • Apr 2006
              • 832

              #7
              Is een kwestie van ervaring...

              Comment

              • showband
                • May 2001
                • 4524

                #8
                Waarom zou het basisgeluid veranderen als de muzikanten in-ear spelen ?
                goede vraag.
                antwoord, er is geen basisgeluid. je hebt puzzelstukjes.
                als jij een schone gitaar/toetsen/bas zonder enige eq/galm enz binnenkrijgt. Waar haal je dan je referentie vandaan?

                geen strikvraag maar een open discussie dus.

                in mijn geval gitaar zonder galm echo EQ microfoon amp cabinet nada. Puur een vervormer, kwaakdoos en phaser voor effect.
                Bas en toetsen idem

                basisvraag naar je aanpak:
                hoe kies je de verhouding tussen volume, freq-gebied, compressieverhouding en "diepte" (event. galm) tussen de instrumenten voor je mix?

                vandaar
                -ga je uit van " hoe je de plaat herrinert" bij coverbands?
                -ga je demo's checken op websites?
                -zet je iets moois neer en hoop je dat het de bedoeling van de band vertegenwoordigd?

                en om het wat te kruiden:
                Als je daar niet met de band vooraf over kortsluit... bied je dan de beste service als PA man?
                Last edited by showband; 24-02-12, 11:03.
                lekker belangrijk!

                Comment

                • MusicXtra
                  • Feb 2006
                  • 9316

                  #9
                  Ik heb nog nooit het idee gehad dat ik van een podiumgeluid een goede referentie heb gehad, meestal sta je daar als FOH tech te ver vanaf om een juist beeld te krijgen over de klank.
                  In dat opzicht is het mixen met van een volledig op IE spelende band niet anders dan een 'conventionele' band.
                  En ja, als het een mij onbekende band betreft zet ik een mix neer waarvan ik denk dat het lekker klinkt, zoals eerder vermeld is er meestal wel een manager aanwezig die kan bevestigen of het klinkt zoals de band voor ogen heeft.
                  Grootste voordeel van IE is dat je, vooral, in kleinere zalen in je mix geen hinder hebt van het podiumgeluid, het is veel makkelijker om een strakke schone mix neer te zetten met een bescheiden volume.
                  De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

                  Comment

                  • shure-fan
                    • Sep 2003
                    • 1046

                    #10
                    euhm... ik hoor nu in een aantal reacties het woord "manager" vallen samen met het woord kroeg,

                    lijkt mij dat de bandjes die in kroegen spelen (dus max 100 man) geen manager hebben, of zie ik dat verkeerd?
                    (de opmerking / vraag die daar aan vast zit is dat die bands vaak niet genoeg verdienen om een manager te kunnen betalen)
                    Freelance monitormixer / Geluidstechniek / tape act

                    Comment

                    • MusicXtra
                      • Feb 2006
                      • 9316

                      #11
                      Lees voor het woord 'manager' iemand die de band kent en weet hoe deze hoort te klinken.
                      De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

                      Comment

                      • Hansound
                        • Apr 2006
                        • 832

                        #12
                        Ik denk dat ik toch wel het geluid probeer te zoeken hoe het door de originele band is gespeeld/bedoeld.
                        Afhankelijk van de muziekstijl zal de nadruk op andere instumenten liggen.
                        Een ballad mix je ook weer anders.

                        Ik denk dat iedere tech dat op zijn eigen manier doet, en omdat het allemaal subjectief is zal het bij elke tech anders klinken.

                        Zolang je in elk geval alle instrumenten in de mix hebt geplaatst en dan een redelijke balans hebt ben je al een heel eind op weg.

                        Comment

                        • MennoSWP
                          • Apr 2011
                          • 103

                          #13
                          Ik denk eigenlijk niet dat het echt veel uitmaakt of je het podiumgeluid wel of niet hoort, zo stond ik laatst nog te mixen voor een serious request glazen huis ding met het podium in.. jawel een glazen huis (plexiglas cabine).. Oftewel je hoorde akoestisch totaal niet wat er op het podium gebeurde. Resultaat: heel fijn mixen, was alsof je op bescheiden volume naar een CD luisterde, net een filmpje gevonden op youtube http://www.youtube.com/watch?v=gD2uHfy_K4c
                          Last edited by MennoSWP; 25-02-12, 13:19.

                          Comment

                          Working...