Digitale multi bij LS9

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • MarkRombouts
    • Jan 2005
    • 1391

    Digitale multi bij LS9

    Ik heb sinds geruime tijd een Yamaha LS9-32 in gebruik, met een 48 parige analoge multi. Op zich prima, niets mis mee, en zal ook zeker in gebruik blijven.

    Als ik echter wat meer inputs nodig heb, dan heb ik altijd gebruik gemaakt van een tweetal Focusrite OctoPre preamps, met ADAT kaartjes in de LS9. Hiervoor werd dan altijd een extra analoge multi gelegd. Nu is afgelopen weekend helaas een van de OctoPre's overleden en ben ik dus aan het kijken naar een vervanging.

    Zijn er voor de LS9 ook betaalbare opties om met en digitale multi het aantal inputs uit te breiden ?
    Er zijn natuurlijk de Yamaha 1608 boxen, met bijbehorende kaartjes. Dit geheel is in mijn ogen echter wel erg prijzig, en daarom voor mij niet echt interessant.

    Zijn er ook andere opties om het aantal inputs uit te breiden ??
    Er zijn een hele hoop MY kaarten beschikbaar, maar ik vind het lastig te vinden, of daar ook dergelijke systemen bij te vinden zijn.

    Voordeel van het uitbreiden met digitale multi lijkt me redelijk duidelijk. Het moet echter wel een beetje betaalbaar zijn, anders ga ik gewoon op zoek naar een nieuwe ADAT mic preamp.
  • showband
    • May 2001
    • 4524

    #2
    hoe vaag het ook klinkt....
    behringer is met een ding aan het dreigen die doet wat jij wil.

    geen idee hoe die er in werkelijkheid uit gaat zien. Maar als ie meevalt is het balen als je de aankoop net ervoor hebt gedaan.



    lekker belangrijk!

    Comment

    • MarkRombouts
      • Jan 2005
      • 1391

      #3
      @showband: die had ik inderdaad ook al gezien. Zou interessant kunnen zijn. Ik vraag me alleen of hiervoor ook compatible MY kaartjes zullen komen.

      Een dergelijke unit met bijpassende MY kaart voor de LS9 zou inderdaad een ideale oplossing kunnen zijn.

      Ook voor kleinere settings zou de LK150 multi dan thuis kunnen blijven.

      Comment

      • frederic
        • Jan 2006
        • 3511

        #4
        Probleem met de LS9 (en andere yamaha mengtafels) is dat de uitbreidingsloten max 16 kanalen streamen.
        Er is een mogelijkheid voor een digitale multi, maar het is peper duur (Madi). Je moet 1 hoofdkaart steken, en dan 2 kaarten toevoegen om 48 kanalen te hebben.

        Comment

        • vasco
          • Oct 2003
          • 2567

          #5
          LS9-32 heeft twee sloten dus kan je daarin 32 kanalen ADAT I/O kwijt. Daarnaast heb je nog de enkele ADAT I/O welke standaard zit ingebouwd wat je brengt op totaal 40 kanalen ADAT.

          Nu heb ik eens een 24/8 digitale multi aan een Yamaha 01V96 gezien welke remote pre-amps etc heeft die via een computer zijn in te stellen (VST player met VST software). De box die ik had gezien was een DSB-2408 van Frank Albert. Heb gelijk even voor jou gezocht op internet en de website van deze man met daarop deze multi http://www.albert-av.de/htm/adat/produkte.htm#kapa1

          Het gaat dan om deze box:


          Het grijze kastje bouw je bij je mengtafel in de case.

          De versie die ik had gezien had de outputs aan de onderzijde geplaatst en de euro was vervangen door een powercon dus op vraag kan Frank schijnbaar aanpassen naar de wens. Koste alles bij elkaar geloof ik iets van 2000 euro ex BTW (exclusief UTP kabel) had de collega het over. Daar jij al beschikt over ADAT kaarten kan ik mij zo voorstellen dat dit interessant kan zijn.
          Last edited by vasco; 13-02-12, 09:50.

          Comment

          • frederic
            • Jan 2006
            • 3511

            #6
            Dit met een RME raydatkaart, en deze software: http://www.ssei-online.de/cms/?q=en/node/20
            Lijkt me wel cool.

            Wel eigenaardig, bij de beschrijving staat er dat het een 8 kanaals ADDA converter is, terwijl er 24 inputs zijn.
            Last edited by frederic; 13-02-12, 10:32.

            Comment

            • MarkRombouts
              • Jan 2005
              • 1391

              #7
              Zoals aangegeven gaat het mij echt om een uitbreiding van kanalen. Ik zal de 32 in en 16 uit van de tafel gewoon blijven gebruiken via mijn LK150 multi.

              Bij de vraag naar meer kanalen zou ik graag een systeem met digitale multi inzetten. Eventueel voor kleinere klussen kan dat uiteraard ook gebruikt worden ipv de LK150 multi. Mijn eerste interesse gaat uit naar uitbreiding van 16 inputs (en eventueel 8 outputs).

              Comment

              • frederic
                • Jan 2006
                • 3511

                #8
                Originally posted by MarkRombouts
                Zoals aangegeven gaat het mij echt om een uitbreiding van kanalen. Ik zal de 32 in en 16 uit van de tafel gewoon blijven gebruiken via mijn LK150 multi.

                Bij de vraag naar meer kanalen zou ik graag een systeem met digitale multi inzetten. Eventueel voor kleinere klussen kan dat uiteraard ook gebruikt worden ipv de LK150 multi. Mijn eerste interesse gaat uit naar uitbreiding van 16 inputs (en eventueel 8 outputs).
                Je zal dus 1 MY16-MD64 ethersound kaart moeten steken, en 1 MY16-EX kaart.
                Stageblokken met ethersound
                zijn er genoeg te vinden. Dan heb je 32 in en 32 outputs
                Last edited by frederic; 13-02-12, 16:29.

                Comment

                • MarkRombouts
                  • Jan 2005
                  • 1391

                  #9
                  Originally posted by frederic
                  Je zal dus 1 MY16-MD64 ethersound kaart moeten steken, en 1 MY16-EX kaart.
                  Stageblokken met ethersound
                  zijn er genoeg te vinden. Dan heb je 32 in en 32 outputs
                  En waar vind ik die stageblokken dan. Ik heb wel gezocht, maar buiten de oplossing van Yamaha nog niet echt iets concreets gevonden. Hoor het graag.

                  Zoals aangegeven zoek ik in eerste instantie naar een oplossing voor 16 in en 8 uit.
                  Als dit op een later moment nog uit te breiden is, altijd mooi meegenomen.

                  Comment

                  • renevanh
                    • Oct 2004
                    • 2371

                    #10
                    Originally posted by MarkRombouts
                    Een dergelijke unit met bijpassende MY kaart voor de LS9 zou inderdaad een ideale oplossing kunnen zijn.
                    Voorlopig is er nog geen MY kaart voor AES50 (waar die Behringer S16 mee werkt), dus dat gaat niet werken helaas...
                    Neem het leven niet te serieus, je overleeft het toch niet...

                    Comment

                    • vasco
                      • Oct 2003
                      • 2567

                      #11
                      En voorlopig is de Behringer S16 er ook nog niet. Als dat net zo gaat als met de X32 dan komt die wel over een jaar of twee van de tekentafel. Dan is het nog maar de vraag of er een Yamaha MY kaart voor komt natuurlijk (en als die er komt kun je ook een Midas AES50 snake aan een Yamaha knopen).

                      Je zal bij een digitale snake altijd vastzitten aan de configuraties zoals ze worden verkocht. Ook zit je vast aan het design van Yamaha, 16 kanalen I/O per kaart. Er zijn hierdoor een paar opties en daar jij aangaf al een MY(8/16-AT) ADAT kaart te hebben leek mij voor 16/8 de DSB-2408 wel aansluiten bij deze wens. De MY kaart heb je al, je hoeft niet alle 24 ingangen aan te sluiten, het gaat per ADAT kanaal van acht dus 16/8 kan prima. Als jij een MY16-AT kaart hebt kun je wel alle 24 ingangen aansluiten (er zit al een 8 kanaals ADAT I/O in de LS9) maar je hoeft het allemaal niet te gebruiken/patchen. Het is in elk geval betaalbaar (kost de helft van de originele Yamaha snake) met als "nadeel" dat je de gain, fantoom en pad via VST software op een computer moet instellen (en je instellingen ook kan opslaan op de computer) i.p.v. dit via de LS9 zelf te doen.

                      De andere optie is welke Frederic al noemt, Ethersound maar dat vind je te duur gezien je opmerking rond de Yamaha eigen snake. Ik denk dat je trouwens probeert te zoeken op Ethersound zelf maar dat is het protocol dat door andere via licentie gebruikt wordt in apparaten. Bijvoorbeeld een Digigram Ethersound 8 kanaals mic pre-amp 19 inch module komt per stuk op ongeveer 1200 euro en daar wil jij er dan 2 van. Dan nog 8 returns van Digigram Ethersound à 800 euro en natuurlijk een Yamaha Ethersound MY16-MD64 kaart voor je tafel wat je nog eens 1000 euro kost. Komt het plaatje op ongeveer 4200 euro.

                      De Yamaha eigen SB168 snake komt op 3000 euro en dan nog een MY Ethersound kaart ben je ook 4000 euro verder.

                      Wil je later 32/16 over Ethersound dien je zoals Frederic al aangeeft er naast de snake een MY16-EX in het tweede slot gestoken te worden en deze door te koppelen aan de MY16-MD64 Ethersound master module die al in je tafel zit.

                      Voordeel met Ethersound is natuurlijk wel dat je de gain, fantoom en pad direct via de tafel instelt en opslaat bij de rest van de mixerconfiguratie.

                      Originally posted by MarkRombouts
                      Zoals aangegeven gaat het mij echt om een uitbreiding van kanalen. Ik zal de 32 in en 16 uit van de tafel gewoon blijven gebruiken via mijn LK150 multi.
                      Als je een digisnake overweegt zou ik het juist omdraaien, de digi snake als primaire en extra op analoog anders is een digi snake waarschijnlijk gewoon (te) duur in aanschaf. De analoge ingangen van de tafel als ook de digisnake kun je zelf patchen waar je wilt. Maar, laatste optie welke je zelf al aangeeft; Weer gewoon een Focusrite met analoge snake dus. Op basis van deze quote is dat denk ik de beste oplossing.

                      Denk dat we de mogelijke opties zo dan wel hebben gehad welke onder betaalbaar vallen voor jouw configuratie/wensen. MADI en Dante is namelijk stukken duurder ten opzichte van Ethersound en Dante is in theorie niet direct bedacht voor live maar opname toepassingen. Je kunt met de Yamaha Dante MY16-AUD kaart dan weer wel een Allen & Heath iDR16 met ook hierin een Dante uitbreidingskaart aansluiten als digisnake. Maar zoals ik al zeg, de prijs ligt gelijk stukken hoger.
                      Last edited by vasco; 14-02-12, 09:48.

                      Comment

                      • rdreiers
                        • Nov 2009
                        • 407

                        #12
                        Optie met remote gain is er van http://www.appsys.ch/

                        Je basis is adat in/uit met octopre's of adda8000.

                        Ik heb het nog niet uit geteld maar dit moet voor een net bedrag te doen zijn.

                        Richard

                        Comment

                        • vasco
                          • Oct 2003
                          • 2567

                          #13
                          Originally posted by rdreiers
                          Ik heb het nog niet uit geteld maar dit moet voor een net bedrag te doen zijn.
                          Heb ik even zitten doen en komt op ongeveer 2000 euro met Octopre's als pre-amp's (ik denk dat hij de ADA's wel overslaat dan). Moet hij nog wel zelf de soldeerbout opstoken en de Octopre's openmaken/modden (garantie vervalt) voor de remote gain, fantoom en pad. Betekend dat hij hiervoor ook per Octopre een Remote Gain Module moet aanschaffen anders kan er alleen gain op afstand geregeld worden. Zonder deze module kun je de gain etc enkel regelen op de plaats waar de pre-amp's liggen.

                          Netto per kanaal gerekend is deze oplossing duurder ten opzichte van de oplossing welke ik noem. De werking is hetzelfde, ADAT over UTP kabel waarvan 8 kanalen over één aderpaar lopen. UTP heeft vier aderparen waardoor 32 audiokanalen mogelijk zijn. Hierbij is als voordeel tegenover dat hij wel kan werken met Octopre's. Ik heb vele met een Behringer DDX32 of Yamaha tafels met ADAT kaarten zien werken met de AppSys. Er is ook veel over te vinden op internet veelal met ADA8000's.

                          EDIT:
                          Las net nog een ander interessant puntje, de DSB-2408 slaat de instellingen op in een eprom en bij de volgende keer inschakelen start deze op in de laatste configuratie. Niet telkens opnieuw de pre-amp opnieuw instellen dus. Dit in tegenstelling tot de versie van AppSys waarbij je elke keer na het opnieuw opstarten met een computer de configuratie moet zenden.
                          Last edited by vasco; 14-02-12, 16:03.

                          Comment

                          • MarkRombouts
                            • Jan 2005
                            • 1391

                            #14
                            Als er inderdaad weinig budgettair aantrekkelijke oplossingen zijn dan ga ik inderdaad gewoon de focusrite laten repareren of anders vervangen.

                            Jammer voor mij, maar t functioneert allemaal prima.
                            B
                            edankt voor jullie reacties.

                            P.s. Op een ls9 zit geen standaard adat poort.

                            Comment

                            • vasco
                              • Oct 2003
                              • 2567

                              #15
                              Originally posted by MarkRombouts
                              P.s. Op een ls9 zit geen standaard adat poort.
                              Je hebt helemaal gelijk, zat teveel met andere modellen van Yamaha in mijn hoofd te schrijven.

                              Verder graag gedaan, je weet nu in elk geval wat er zoal te krijgen is en eventueel andere geïnteresseerde ook.

                              Comment

                              Working...