DB Technology flexsys F315 probleem

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • mjanssen78
    • Dec 2009
    • 31

    DB Technology flexsys F315 probleem

    Heren en dames,

    Ik heb afgelopen zomer een DB Tech systeem gekocht met 4 * sub18D en 2 * F315 toppen. Ik heb iedere keer het probleem dat de toppen het niet kunnen bijhouden. Volgens mijn dealer moet ik de bass kasten op half vermogen zetten . Maar waarom moet ik dan 4 kasten hebben als ik ze maar op half vermogen kan gebruiken. Ik heb al vanalles geprobeerd. Nu op dit moment heb ik mijn Equalizer zo staan dat ik alle hoog maximaal lift en de bass verminder ik. Echter nu heb ik het probleem dat regelmatig de hoge tonen uitvallen doordat er een termische beveiliging in de kast schijnt te zitten. Dit gebeurt terwijl ik volgens mijn EQ nog ver onder de 0db insturing zit. Kortom dit is zwaar klote. Vooral wanneer er een artiest staat te zingen...

    Wat moet ik hier mee ? Heeft iemand dezelfde ervaring ? Ik ben momenteel aan het denken om zwaardere topkkasten te gaan kopen , alleen weet ik nog niet welke , iemand enig idee ??
  • pilot
    • Nov 2003
    • 267

    #2
    Je hebt nu wel erg veel bass tov een 6,5" mid en hoog.Als set had het beter geweest om de 212 top erbij te hebben.Snap niet goed dat dat niet is geadviseerd door de dealer.Of wilde je de toppen ook stand alone gebruiken?
    master-qsc en de rest

    Comment

    • frederic
      • Jan 2006
      • 3511

      #3
      Originally posted by pilot
      Je hebt nu wel erg veel bass tov een 6,5" mid en hoog.Als set had het beter geweest om de 212 top erbij te hebben.Snap niet goed dat dat niet is geadviseerd door de dealer.Of wilde je de toppen ook stand alone gebruiken?
      ²

      Ik zou geen zwaardere toppen kopen, ik zou er een 2de paar bijkopen.

      Comment

      • e-sonic
        • Aug 2004
        • 329

        #4
        In de manual staat wel iets over het clusteren, wel moet dan de hoorn geroteerd worden, blijkbaar kan dat alleen voor de F212.

        groet jurjen
        Trainingen, STIPA/SPL meetsystemen, verhuur evenement log systemen en meetmicrofoons in type 1 en 2

        Comment

        • pilot
          • Nov 2003
          • 267

          #5
          ik bedoelde te zeggen dat ipv de 315 de 212 een betere combinatie had opgeleverd met de 4 bassen.zo worden de sets ook geadviseerd
          master-qsc en de rest

          Comment

          • mjanssen78
            • Dec 2009
            • 31

            #6
            Ik heb deze set gekocht bij intertopmusic , en hij adviseert me deze top , omdat volgens hem deze krachtiger is. Ik gebruik deze set alleen als set, dus niet de top alleen.

            Comment

            • 4AC
              • Nov 2007
              • 1791

              #7
              Het mooie van zo'n drie-weg top is, is dat deze zonder subwoofer al aardig het geluidsspectrum kan weergeven (van laag tot hoog).
              Nadeel is, dat als je een subwoofer (en dus een HP filter) gaat gebruiken, de top minder kan presteren dan een top die specifiek ontwikkeld is voor mid/hoog.
              Vandaar de reacties betreffende de 212, welke weer niet geschikt is voor full-range gebruik, maar krachtiger is boven een subwoofer.

              Daar moet wel bij gezegd worden, dat gezien de bouw van de kast, bepaalde grenzen te verwachten zijn:
              Een 15" BR, 6,5" zonder fase-plug en een compressie drivertje. Een dubbel 12" BR en een wat stevigere compressie driver zullen waarschijnlijk meer rendement opleveren.
              Op papier levert het een (wereldschokkend...) verschil op van één dB (haha). Maar met het gebruik van een HP filter zal dit verschil wel groter gaan worden, in voordeel van 212. Hoe groot het verschil nou écht is, zul je alleen door te gaan luisteren kunnen ervaren. Dan zul je er ook gelijk achter komen hoe groot het verschil is qua klank tussen beide kasten. Wellicht bevalt het geluid van de 315 je wel veel beter.

              Verder is de 315 echt ongeschikt voor gebruik met twee toppen per kant; de hoorn is niet draaibaar en de horizontale spreiding is liefst 90 graden.
              Als je de hoorn op de 212 draait, krijg je een erg goed bruikbare 40 graden horizontaal.
              Al vraag ik me af, of je dan niet gewoon beter af bent met een wat krachtigere top, t.o.v. twee 212's per kant.
              En als je toch van plan bent om de 212 en 315 te gaan beluisteren, pak er dan gewoon zo'n stevige top bij. Vergelijken die toko!

              Mvg,

              Teun
              uǝɿɿɐʌǝ6ɯo sı ʇsʞǝʇ ǝzǝp
              Turbosound TMS-2A nieuw leven inblazen

              Comment

              • drummerke
                • Oct 2006
                • 432

                #8
                inderdaad.. ik denk dat het probleem zeker in de worp zal zitten. Dubbel 12" zal zeker verder klinken samen met goede hoorntweeter. Probeer eens .. een 212 of 2x 12" top (of DVX 12 ) kost evenveel.. maar zit meer in.. en vooral ook de spreiding meer gericht 60graden

                Comment

                • MusicXtra
                  • Feb 2006
                  • 9316

                  #9
                  Front loaded zal nooit een grote worp hebben, het laag komt ver, het hoog komt ver door de hoorn maar het hele stuk vanaf pakweg 400 Hz tot aan de hoogdriver ga je na een paar meter al missen.
                  De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

                  Comment

                  • Rolandino
                    • Mar 2007
                    • 1451

                    #10
                    Heb je het al geprobeerd zoals je verkoper het heeft aanbevolen ?

                    De subs even half open zetten en dan met je top erop.

                    Hiermee geeft verkoper al aan dat de top eigenlijk te veel achterblijft met de subs en de koppeling ervan.

                    Subs hebben geloof ik een rendement van 138DB met 2 stuks heb je een koppel dus even 3db winst dus de 2 subs per kant hebben een rendement van 141 db terwijl je top een rendement heeft van 134db Dus in theorie gaat je top bijna 2x zo zacht als je subs per kant.

                    Rendement is niet continu genomen.

                    Ik denk persoonlijk dat je top gewoon te zwak is voor 2 subs per kant. Maar ik kan er niet over oordelen omdat ik de systemen niet ken.
                    Last edited by Rolandino; 31-01-12, 19:54.
                    EV - QSC - FBT - Shure - Sennheiser - Allen Heath - Showtec - Laserworld - JB systems - Chauvet en nog veel meer om mezelf in leven te houden.

                    Comment

                    • MusicXtra
                      • Feb 2006
                      • 9316

                      #11
                      Je haalt voor het gemak rendement en max geluidsdruk even door elkaar waarbij ik ook zo mijn twijfels heb over de opgegeven waarden...
                      En twee subs in plaats van 1 geeft geen 3 maar 6 dB winst...
                      De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

                      Comment

                      • laserguy
                        • Jun 2003
                        • 2755

                        #12
                        2 subs geeft volgens mij toch gewoon maar 3 dB winst hoor! Het gaat hem om geluidsvermogen dus 10 log.
                        Beware! To touch these wires is instant death. Anyone found doing so will be prosecuted.

                        Comment

                        • drummerke
                          • Oct 2006
                          • 432

                          #13
                          SPL op site is toch wel iets anders.. voor sub18 134peak. Anyway, top kan die bassen niet bijhouden. Ik zou zeker niet de EQ zo scheef trekken, probeer eens een paar andere top speakers uit. Waarvoor wordt deze set zoal gebruikt? Kan ons beetje helpen met meezoeken.

                          Persoonlijk zou ik nooit de 315 boven op die subs zetten.

                          Comment

                          • Rolandino
                            • Mar 2007
                            • 1451

                            #14
                            Mij is ook geleerd dat een koppel tussen 2 gelijke kasten een winst geeft van 3DB maar goed tijden veranderen ...............

                            Ik ben ook uitgegaan van wat de site vermeld of dat wel of niet goed is laat ik me daar buiten.

                            Daarvoor ken ik het merk niet goed.

                            Heb ooit 2 aktieve kastjes van hun gehad en die waren niet slecht alleen erg schel bij fullrange gebruik en de kasten werden groter naar mate de volume omhoog ging
                            EV - QSC - FBT - Shure - Sennheiser - Allen Heath - Showtec - Laserworld - JB systems - Chauvet en nog veel meer om mezelf in leven te houden.

                            Comment

                            • djspeakertje
                              • Oct 2008
                              • 1912

                              #15
                              Originally posted by MusicXtra
                              Je haalt voor het gemak rendement en max geluidsdruk even door elkaar waarbij ik ook zo mijn twijfels heb over de opgegeven waarden...
                              En twee subs in plaats van 1 geeft geen 3 maar 6 dB winst...
                              Als je ze tegen elkaar aan zet wel ja...

                              Edit: Jongens, wat MusicXtra bedoeld is dat als je van 1 naar 2 subs gaat, je 3dB winst hebt, en als je die vervolgens laat koppelen heb je nog eens 3dB winst. 6dB winst dus


                              Daan
                              I met a man with a dollar, we exchanged dollars, I still had a dollar.
                              I met a man with an idea, we exchanged ideas, now we each had two ideas.

                              Comment

                              Working...