Yamaha SPX serie

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Pipping
    • Aug 2010
    • 83

    Yamaha SPX serie

    Hallo iedereen,

    Ik ben al een lange tijd opzoek naar een of 2 goede fx apparaten.
    Heeft er iemand ervaring met de SPX reek van Yamaha ?, met name de spx 990 en 2000
    Wat kunnen deze effecten en zijn deze ook live goed toe te passen ?En zijn deze vergelijkbaar met andere fx apparatuur ?

    Ik hoor graag wat reacties.
  • frederic
    • Jan 2006
    • 3511

    #2
    Is een beetje een standaard toestel die in iedere PA zit.
    Voor de doorsnee PA van voldoende goede kwaliteit.


    Ik ben meer voorstander van de Lexicon PCM 90 reeks. (Als we dan toch moeten met een analoge PA vwerken)

    Comment

    • renevanh
      • Oct 2004
      • 2371

      #3
      SPX zijn doorgaans nogal ruisbakken. Dan heb ik liever een M2000/3000 of desnoods een PCM.
      Neem het leven niet te serieus, je overleeft het toch niet...

      Comment

      • Hansound
        • Apr 2006
        • 832

        #4
        SPX is goed geaccepteerd, en veel goeiekoper dan PCM natuurlijk....

        Comment

        • Leon1984
          • Dec 2009
          • 15

          #5
          SPXjes worden inderdaad al jaren gebruikt... Moet eerlijk zeggen dat ik er een hele tijd geleden eens mee gewerkt heb, maar kan me niet zo goed herinneren hoe en wat... en waarmee je het kan vergelijken. Werk momenteel met een TC Electronic M-One in m'n taperack. Die gaat er ooit nog wel uit in ruil voor een M3000. Prio's liggen nu nog even bij ander spul.

          Comment

          • daviddewaard
            • Mar 2008
            • 627

            #6
            Yamaha spx 90 en 900 zijn erg lekkere galmpjes.. en zeker wel geaccepteerd.
            in vele poppodia/ festival rackjes kom je ze wel tegen.
            zijn wel echte ruisbakken...
            A&h da is tog een supermarkt? en toch proberen sommige mensen er een bandje mee te mixen

            Comment

            • frederic
              • Jan 2006
              • 3511

              #7
              Originally posted by daviddewaard
              Yamaha spx 90 en 900 zijn erg lekkere galmpjes.. en zeker wel geaccepteerd.
              in vele poppodia/ festival rackjes kom je ze wel tegen.
              zijn wel echte ruisbakken...
              De nieuwere toestellen vallen wel mee.

              Comment

              • gertgeluid
                • Dec 2006
                • 520

                #8
                Die dingen zijn heel maf. Luister je ze rechtstreeks af met je koptelefoon, dan klinken ze metalig. Maar op de een of andere manier hebben ze altijd een prima plek in de mix. Ze soepen dus wel lekker. Absoluut geen slechte units.

                Comment

                • dexter
                  • Jul 2005
                  • 433

                  #9
                  Ik heb de spx990een tijd als vocal galm gebruikt, omdat er niets anders
                  was bij die band.
                  Mijn ervaring is ook dat ze nogal ruisen, en het metalige geluid.
                  Maar in een mix wil het best, al zijn ze niet echt mooi open en clean
                  maar ook wat spelen met de instellingen van lengte en de pre-delay leverd
                  nog wel verbetering op.

                  Laten we zeggen dat ze prim werken, maar zoek je een mooie open en
                  cleane galm zoek dan even verder naar bijvoorbeeld een tc of lexicon pcm.

                  Ik gebruik overigens nog wel vaak de spx90 op snare, of de symphonic stand
                  op een keyboard (erg leuk speeltje)
                  Ook de pitch shift is geinig om bijvoorbeeld iemand een smurfen stem te geven
                  of een lage stem alla defqon.
                  Last edited by dexter; 01-02-12, 00:59.

                  Comment

                  • renevanh
                    • Oct 2004
                    • 2371

                    #10
                    Denk er op eens aan: vorige maand een gasttech die kon kiezen tussen een SPX900 of een M5000 voor de reverb van de stemmen.
                    Kiest ie voor de SPX...
                    Neem het leven niet te serieus, je overleeft het toch niet...

                    Comment

                    • marczeebregts
                      • Dec 2009
                      • 71

                      #11
                      Naar mijn mening is de 990 1 van de mooiste drumgalmen (naast een REV7). Daar komt die "metalige klank" mooi tot z'n recht. 2000 heb ik geen ervaring mee.
                      Marc Zeebregts Geluidstechniek
                      Freelance geluidstechnicus

                      Comment

                      • Mike Manders
                        • Aug 2006
                        • 341

                        #12
                        beste multi-effector die er bestaat.
                        de galm is niet zijn sterkste kant maar in de mix zeer bruikbaar. En als een apparaat na zoveel jaar nog steeds dé standaard is in elk rack moet je je afvragen waarom dat is. De SPX2000 is ook zeer goed.
                        ik gebruik 'm live en in de studio ALTIJD en zelf bezit ik ook een SPX990 en een SPX90. De 90 is inderdaad wel een ruisbak.

                        Comment

                        Working...