Meting juist?

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Tummy
    • Nov 2008
    • 324

    Meting juist?

    afgelopen weekend heeft de gemeente in alle horeca gelegenheden een meting gedaan.
    horeca bedrijven die te hard gingen moeten een maand sluiten.

    nu is er een persoon van de gemeente op een drukke zaterdag avond binnen gelopen,
    en heeft gemeten op 1,5 tot 2 meter afstand van de speaker, uiteraard boven de norm die gemeten is overdag met een lege zaal

    nu vragen wij ons af.. mag dit zomaar?

    meten.. prima.. maar in een volle zaak met publiek en 2 meter voor een speaker lijkt mij niet de bedoeling..
    iemand die daar de wet van kent?

    alle stukken die ik kan vinden praten ze allemaal over 'aan de gevel' niet IN de lokatie.

    groetjes
    Profiel wordt door meerdere personen gebruikt :)
  • MarkRombouts
    • Jan 2005
    • 1391

    #2
    Meting lijkt inderdaad wat raar, maar kan zeker juist zijn.

    De meting heeft dan echter betrekking op de gebruikersvergunning, waar wellicht normen voor het geluid binnen zijn opgenomen.
    Op deze manier meten ze in ieder geval niet de overlast voor omwonenden, dat mag duidelijk zijn.
    Misschien is het wel nodig de bezoekers te beschermen tegen gehoorbeschadigingen.

    Comment

    • dj bobo
      • May 2003
      • 155

      #3
      Om te beginnen lijkt het me stug dat die gelegenheden een maand dicht moeten, maar goed. Over die meting kan ik wel het een en ander vertellen. Een meting wordt (normaal gesproken) van een "redelijke" afstand van de speakers gedaan. 2 meter van een speaker meten is daarbij vaak niet representatief en daardoor niet relevant. Er zijn verschillende rechtszaken geweest m.b.t. het fout meten van dB's in horecagelegenheden. Op de grond van het ontbreken van een relevante meting zijn een aantal van deze gewonnen door uitbaters. Let wel, in alle bij mij bekende gevallen gaat dit alleen over metingen binnen een horecapand, dus géén gevelmetingen.

      In een van die uitspraken was het oordeel dat in de toekomst het geluid gemeten moest worden bij een afstand tot 5 meter van de speakers. Een andere rechtszaak werd gewonnen omdat de gemeente in deze zaak geen goede Decibelmeter gebruikt had (piekmetingen als ik me niet vergis). Nog een andere zaak werd gewonnen omdat men een dB(C)-meting had verricht i.p.v. dB(A)-meting.

      Het argument dat het publiek veel geluid produceert is van minder belang volgens mij, omdat deze factor beinvloed wordt door de invulling van het gebruik van het pand. Immers, stel het pand was gebruikt als restaurant, dan was die overlast er niet.

      Mvg Bob

      Comment

      • renevanh
        • Oct 2004
        • 2371

        #4
        Wat voor meting is er gedaan?

        Zover ik weet gaat het bij vergunningen en geluidslimieten altijd om een gemiddelde dB(A) meting over 15 minuten. Even binnenlopen met een ongeijkt apparaatje en even een piekmeting doen is dus alles behalve juist.
        Neem het leven niet te serieus, je overleeft het toch niet...

        Comment

        • showband
          • May 2001
          • 4524

          #5
          je zal toch echt eerst eens op de gemeentesite alle lokale verordeningen eens moeten uitpluizen.
          Als het personeel (weer) zonder oordoppen liep terwijl er na vele arbo overtredingen een sluitingssancie op is gezet dan praat je al over een heel ander verhaal dan over overlast voor buren.

          dus, eerst de regels opzoeken. Dan pas kijken of het juiste gemeten is.
          lekker belangrijk!

          Comment

          • MarkRombouts
            • Jan 2005
            • 1391

            #6
            Originally posted by showband
            je zal toch echt eerst eens op de gemeentesite alle lokale verordeningen eens moeten uitpluizen.
            Als het personeel (weer) zonder oordoppen liep terwijl er na vele arbo overtredingen een sluitingssancie op is gezet dan praat je al over een heel ander verhaal dan over overlast voor buren.

            dus, eerst de regels opzoeken. Dan pas kijken of het juiste gemeten is.
            Showband, met mooiere woorden zeg je waar ik ook op doelde. Er zijn meerdere mogelijke redenen om voor een bepaalde meting met een bepaald gevolg te kiezen.

            Comment

            • SPS
              • Mar 2004
              • 1662

              #7
              In Valkenswaard op de markt is er door de gemeente de volgende meetmethode ontwikkeld (en bindend in gebruik nu)
              Bij alle relevante etablissementen is BUITEN gemeten ten opzichte van BINNEN.
              (Lege zaal, gedefinieerde geluidssterkte binnen via installatie, buiten meten op vastgestelde punten en zo het verschil bepaald.

              Nu hoeft er alleen nog maar BINNEN gecontroleerd te worden op het niveau.
              Voordeel is, dat de etablissementen niet meer elkaar de schuld kunnen geven van een te hoog niveau BUITEN
              (In valkenswaard liggen er veel cafe's dicht naast elkaar)
              Voordeel is ook nog, dat luidruchtige jongeren buiten bij de rookplekken geen invloed hebben op de controles.

              Lijkt mij een goed systeem. wellicht is dat ook bij de TS in de gemeente zo bepaald?

              Paul
              Geluid doen is leuk, maar licht ontwerpen is pas Echt leuk!

              Comment

              • showband
                • May 2001
                • 4524

                #8
                ik ben bang dat de basis voor de toegestane waarde buiten landelijk is bepaald. En als gemeente kun je dus hooguit minder toestaan nooit meer.

                Ralph op dit forum kan hier alles over vertellen.
                lekker belangrijk!

                Comment

                • NesCio01
                  • May 2010
                  • 1987

                  #9
                  Originally posted by showband
                  je zal toch echt eerst eens op de gemeentesite alle lokale verordeningen eens moeten uitpluizen.
                  Als het personeel (weer) zonder oordoppen liep terwijl er na vele arbo overtredingen een sluitingssancie op is gezet dan praat je al over een heel ander verhaal dan over overlast voor buren.
                  Toch lijkt het me, dat een gemeente die al met bestuursdwang drijgt,
                  toch ook zal willen instaan voor een degelijke en zeker deugdelijke meting,
                  die bij een bezwaar- of beroepprocedure ook stand kan houden voor de
                  (bestuurs)rechter.

                  grtz
                  Weest vooral jezelf, er zijn al zoveel anderen!

                  Comment

                  • moderator
                    Moderator
                    • Apr 2001
                    • 5950

                    #10
                    Originally posted by NesCio01
                    Toch lijkt het me, dat een gemeente die al met bestuursdwang drijgt,
                    In navolging op het door jezelf ingestelde visuele taalpurisme is dit wel een uitglijder van formaat...
                    In verband met de dB limiet en uit respect voor mn buurtjes die uitslapen heb ik slechts zachtjes gelachen
                    Moderator J&H Licht en Geluid Forums

                    Comment

                    • R. den Ridder
                      • Sep 2000
                      • 1500

                      #11
                      Ik zou graag wat meer informatie krijgen om mijn mening hier eens flink te ventileren. Horeca in nederland valt onder het activiteitenbesluit wat geluidnormen op de gevel van woningen stelt, en inpandige waardes bij aanpandige woningen. metingen dienen uitgevoerd te worden conform de handleiding meten en rekenen:

                      De pagina die u wilde zien of het bestand dat u wilde bekijken is niet gevonden. Controleer de URL.


                      Er zijn een aantal gemeenten die hier varianten op bedacht hebben (zoals harderwijk, en schijnbaar ook Valkenswaard) maar deze zijn nog nooit door de raad van state getoetst. geluid is deels gedrag en daarop toetst de rechter ook. wie kan me meer vertellen over de valkenswaardse situatie?

                      In vlaanderen zit je met het vlarem: http://www.jnet.be/virus/artikel.php?id=0902fuiven9
                      in de praktijk komt dit er op neer dat wanneer je harder wil draaien dan 90 dB(A) je een specifieke vergunning moet hebben, naast stedebouwkundige toestemming, waarbij de norm is opgesteld op basis van het omgevingsniveau; in veel gevallen strenger dan in nederland.

                      Wijzelf hebben in onze gemeente na 2 jaar handhavingstraject bij een onwillige ondernemer onlangs een zaak een weekeind gesloten. zonder daadwerkelijk vaststellen van overlast sluiten voor een maand lijkt me dan ook in nederland onmogelijk. al hebben sommige gemeenten bestuursdwang strikter in hun beleid opgenomen waardoor sluiten eerder een optie is.

                      Comment

                      • SPS
                        • Mar 2004
                        • 1662

                        #12
                        Valkenswaard?

                        Bijv.: http://www.ed.nl/regio/valkenswaard/...lkenswaard.ece

                        Even zoeken op Geluidsmeting Valkenswaard en voila

                        ~Paul
                        Geluid doen is leuk, maar licht ontwerpen is pas Echt leuk!

                        Comment

                        • NesCio01
                          • May 2010
                          • 1987

                          #13
                          Toch lijkt het me, dat een gemeente die al met bestuursdwang drijgt,

                          Originally posted by moderator
                          In navolging op het door jezelf ingestelde visuele taalpurisme is dit wel een uitglijder van formaat...
                          In verband met de dB limiet en uit respect voor mn buurtjes die uitslapen heb ik slechts zachtjes gelachen
                          Mea culpa

                          @@ps, zeg maar gerust megaformaat.......

                          grtz
                          Weest vooral jezelf, er zijn al zoveel anderen!

                          Comment

                          • R. den Ridder
                            • Sep 2000
                            • 1500

                            #14
                            Originally posted by SPS
                            Valkenswaard?

                            Bijv.: http://www.ed.nl/regio/valkenswaard/...lkenswaard.ece

                            Even zoeken op Geluidsmeting Valkenswaard en voila

                            ~Paul
                            Een wijs man zei eens "de krant brengt de leugens in het land" Als het al volledig zou kloppen weet je nog steeds de basis van het beleid niet. lijkt er op dat de gemeente een hoop gemeenschapsgeld stukslaat doordat ze het akoestisch onderzoek wat je conform activiteitenbesluit kunt eisebn van een ondernemer zelf op eigen kosten laat uitvoeren, maar dan omgekeerd. Gezien meetcorrecties op reflecties die kunnen oplopen tot 5 dB(A) lijkt me dit verre van een betrouwbaar middel; zowel ondernemer als overlasthebbende krijgt geen rechtszekerheid. maargoed; dit zeg ik uitgaande van wat de krant stelt, de waarheid zal of anders liggen of anders hoop ik voor de gemeente niet dat een ondernemer een binnenmeting op grond van de meetwijze aanvecht....

                            Comment

                            • djspeakertje
                              • Oct 2008
                              • 1912

                              #15
                              Wat is drijgen?

                              Edit: Whoa, ff wakker worden, was niet bedoelt om in te wrijven, ik had niet in de gaten dat je jezelf aanhaalde...
                              Sorry!


                              Daan
                              Last edited by djspeakertje; 03-02-12, 18:57.
                              I met a man with a dollar, we exchanged dollars, I still had a dollar.
                              I met a man with an idea, we exchanged ideas, now we each had two ideas.

                              Comment

                              Working...