Laag in P.A. systeem

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Tofke78
    • Jan 2005
    • 504

    Laag in P.A. systeem

    waarschijnlijk is hier al veel over geschreven, maar toch kom ik er niet uit. Regelmatig kom ik echt nogal eens wat laag (lees diepte/warme bas) tekort in mijn systeem. Ik heb al gewerkt met enkele front loaded 15" aangedreven door QSC PL 4.0. Nu gebruik GP212 bandpass aangedreven door PL 380. En in een bepaalde zaak krijg ik het desondanks het vermogen toch niet ok. Gisteren hoorde ik toevallig in diezelfde zaak een ander bandje spelen met zo'n Bose paal systeem met 2 subjes per kant. Zo kleine dat je ze bijna in je binnenzak kan steken. Wat een laag!!!??? Ik kon m'n oren niet geloven. Daar sta ik dan met al die kilowatts aan vermogen en krijg nog niet de helft van diepte dan dat systeem.

    Is er hier iemand misschien iemand met kennis van zake die dit kan verklaren of zelfs een tip kan geven wat ik fout doe??

    Nog een ding: mijn systeem wordt gestuurd door een XTA DP 426

    Ik ben eens benieuwd want ik begrijp er niets meer van... ALvast bedankt
  • MusicSupport
    • Feb 2006
    • 1016

    #2
    Die Bose L1 was waarschijnlijk voorzien van 1 sub. Geen akoustische koppeling met een andere sub, of juist het ontbreken van die koppeling in het geval van jou PA. Die Bose sub had alleen wat akoustische koppeling met de ruimte en klonk daardoor vol en rond. Mochten het er toch twee zijn geweest dan hadden ze op de geplaatste afstand waarschijnlijk voor de meest aangename lage frequenties geen uitdoving of kamfilters waardoor jij het als prettig ervoer. Jij hebt op die locatie wellicht last van uitdoving van bepaalde frequenties met jou opstelling. Hoe goed je set ook is, je kunt er soms niet omheen. Plaatsing helpt een hoop. Subs verspreiden, spelen met de time allignment of de fase wil wel eens helpen.
    d&b Audiotechnik

    Comment

    • MusicXtra
      • Feb 2006
      • 9316

      #3
      Eens met Musicsupport, probeer je subs maar eens als center cluster te plaatsen....
      De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

      Comment

      • Timo Beckman
        • Jul 2006
        • 1298

        #4
        Wat voor filter instellingen heb je per speaker ? Geen eq settings geven maar high-low pass filters per speaker .
        Heb je al eens keer geprobeerd het sub in polariteit te draaien ?

        Comment

        • showband
          • May 2001
          • 4524

          #5
          Bose heeft geen heel diep laag. Met die 2x6 inch subjes knort het wel lekker en dat geeft een schone efficiente beleving. Als jij tot 32 hz diep dat probeert te evenaren met een indirect stralende sub is dat stukken minder punchy.

          een bose set paaltjes met twee bose subjes als PA gebruiken is trouwens een garantie voor zacht spelen. Zo een PAS zangzuilensetje geeft dat je met 300 watt versterkervermogen per kant het volledige midhoog moet doen. Misschien moet je zelf van een lager volume uitgaan?

          Die bose underpowered PAS-rotzooi is erg goed in bands dwingen zacht te spelen en niet te veel laag in te mixen. Voor kleinere locaties is eigenlijk dat precies het probleem om een goed geluid te krijgen. Dus geen dreunend laag en alles door underpowered speakers met dikke protectsystemen lekker zacht. En *poef* de PA van Bose klinkt beter dan de PA van merk X. Dat had je met een 20 jaar oude backline ook kunnen doen natuurlijk....
          lekker belangrijk!

          Comment

          • Tofke78
            • Jan 2005
            • 504

            #6
            Nee, ze hadden per kant 1 paal met elk 2 subjes en idem opgesteld zoals wij met 1 top 12" front loaded met 1s sub dubbel 12" bandpass. Op nog een andere zaak na hebben we dit probleem nooit. Integendeel...

            Comment

            • Tofke78
              • Jan 2005
              • 504

              #7
              Ik ken de instelling niet vanbuiten, maar ik dacht op de subs een high pass bessel filter vanaf 30Hz en een een low pass linkwitz riley filter vanaf 80Hz. Dit zou het ongeveer moeten zijn. Misschien moet ik ze tot 100Hz laten komen?

              Comment

              • Tofke78
                • Jan 2005
                • 504

                #8
                Interessante uitleg... Maar hoe pak ik dit nu precies aan? Toppen zachter zetten en subs op een iets hogere (100Hz?) frequentie opdrijven? Nu duw ik 40 en 50Hz wat de hoogte in. Ik krijg dan wel iets meer diepte, maar toch niet wat het zijn moet. Zou ik dit in andere zalen doen, dan trillen de muren weg. 't is net alsof daar alle laagte opgevreten wordt. Behalve het laag van die Bosesubjes dan :-)

                Comment

                • DJ Antoon
                  • May 2005
                  • 1681

                  #9
                  Originally posted by Tofke78
                  Toppen zachter zetten en subs op een iets hogere (100Hz?) frequentie opdrijven? Nu duw ik 40 en 50Hz wat de hoogte in. Behalve het laag van die Bosesubjes dan :-)
                  Waarschijnlijk zit je te laag, probeer 80 a 100Hz maar eens.
                  Waarschijnlijk heb je dan een probleem met een bandpass kastje. Een lichter reflex kastje kan het dan misschien wel beter doen.

                  Comment

                  • showband
                    • May 2001
                    • 4524

                    #10
                    op de bose forums hebben ze meters discussie hoe je een beetje laag uit een bose systeem weet te halen.

                    twee stuks model L1® Model II (250 Watt in 4 ohm. Maak me gek!) gebruiken ze over een gebied van 40-200 Hz(!)
                    Dat is meer een mid+laagspeaker dan een sub... Je zit echt in huiskameraudioland.




                    Ik vermoed dat je jouw bandpass sub gebruikt in combinatie met topjes die niet diep doorgaan in het midlaag.
                    En dat je daarom cruciale informatie mist in het 100 tot 200 Hz gebied. In een kleinere ruimte ga je de noten van de knorbas dan niet horen duwen.

                    Als ik mijn renkus heinz 8 inch topjes samen met 15 inch bandpass gebruik dan kan ik om dezelfde reden ook niet hard draaien. Op een laag volume lopen ze wel laag genoeg door om tot elkaar te komen maar eigenlijk gaat het niet.
                    lekker belangrijk!

                    Comment

                    • Timo Beckman
                      • Jul 2006
                      • 1298

                      #11
                      Originally posted by Tofke78
                      Ik ken de instelling niet vanbuiten, maar ik dacht op de subs een high pass bessel filter vanaf 30Hz en een een low pass linkwitz riley filter vanaf 80Hz. Dit zou het ongeveer moeten zijn. Misschien moet ik ze tot 100Hz laten komen?
                      Het soort filter is belangrijk maar nog veel belangrijker is de orde van het filter . Dus is het 12-18-24-36 etc. db/oct
                      Hier onder 2 links naar mijn blog waar het eea te vinden is betreffende filters .

                      Om uit te leggen waarom ik bij 99% van klussen die ik draai een analyzer gebruik om een geluidsysteem te checken en af te regelen moet ik eerst een kleine uitleg geven over de filters die in standa…


                      Wat ook een goede is is het boek van Bob mcCarthy . Hier staat alles in maar is een hele pil om te lezen .
                      Suc6

                      Comment

                      • Tofke78
                        • Jan 2005
                        • 504

                        #12
                        Originally posted by DJ Antoon
                        Waarschijnlijk zit je te laag, probeer 80 a 100Hz maar eens.
                        Waarschijnlijk heb je dan een probleem met een bandpass kastje. Een lichter reflex kastje kan het dan misschien wel beter doen.
                        Neen, met m'n 600 watt RMS reflex kastjes had ik net hetzelfde probleem. Met m'n bandpasskastjes heb ik trouwens op de meeste plaatsen een beter resultaat dan met de reflexkastjes.

                        Wat je van die frequentie zegt, zou wel eens kunnen kloppen. Moet ik eens proberen. Nu ik eraan denk, ik heb dit ooit nog gehad met zware 18" hoorngeladen kasten in een tent. Geen meter laag hoe hard ik de diepte ook opfokte. Tot ik alles netjes terug flat zette en een beetje 100Hz omhoog duwde.

                        Alvast bedankt voor de tip

                        Comment

                        • Tofke78
                          • Jan 2005
                          • 504

                          #13
                          Originally posted by showband
                          op de bose forums hebben ze meters discussie hoe je een beetje laag uit een bose systeem weet te halen.

                          twee stuks model L1® Model II (250 Watt in 4 ohm. Maak me gek!) gebruiken ze over een gebied van 40-200 Hz(!)
                          Dat is meer een mid+laagspeaker dan een sub... Je zit echt in huiskameraudioland.




                          Ik vermoed dat je jouw bandpass sub gebruikt in combinatie met topjes die niet diep doorgaan in het midlaag.
                          En dat je daarom cruciale informatie mist in het 100 tot 200 Hz gebied. In een kleinere ruimte ga je de noten van de knorbas dan niet horen duwen.

                          Als ik mijn renkus heinz 8 inch topjes samen met 15 inch bandpass gebruik dan kan ik om dezelfde reden ook niet hard draaien. Op een laag volume lopen ze wel laag genoeg door om tot elkaar te komen maar eigenlijk gaat het niet.
                          Op de toppen (12" reflex) staat een high pass filter vanaf 80Hz dus sub en top overlapt elkaar een beetje. Misschien niet genoeg. Een van de komende dagen ga ik in zulke zaal eens een meting doen en de boel correct afstellen in de processor.

                          Comment

                          • Tofke78
                            • Jan 2005
                            • 504

                            #14
                            Originally posted by Timo Beckman
                            Het soort filter is belangrijk maar nog veel belangrijker is de orde van het filter . Dus is het 12-18-24-36 etc. db/oct
                            Hier onder 2 links naar mijn blog waar het eea te vinden is betreffende filters .

                            Om uit te leggen waarom ik bij 99% van klussen die ik draai een analyzer gebruik om een geluidsysteem te checken en af te regelen moet ik eerst een kleine uitleg geven over de filters die in standa…


                            Wat ook een goede is is het boek van Bob mcCarthy . Hier staat alles in maar is een hele pil om te lezen .
                            Suc6
                            Van welke orde de filters zijn, weet ik niet vanbuiten. Die zijn ooit ingesteld voor m'n reflex-kastjes. Ik denk dat het eens tijd wordt om alles opnieuw in te stellen want ondertussen staan er nu bandpass subs op aangestuurd door een PL380 en de toppen worden nu ook aangestuurd door een PL380 en da's toch weer wat anders dan een PL4.0 Ik ga in ieder geval jouw links eens bekijken.

                            Bedankt

                            Comment

                            Working...