Yamaha LS9 Interne summing problemen?

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • WesleyVDH
    • Oct 2010
    • 80

    Yamaha LS9 Interne summing problemen?

    Hallo,
    Gisteravond tijdens het schuiven van een tapeshow kwam ik iets tegen waar ik graag met jullie over zou brainstormen.
    Normaliter heb ik bij een act met floortjes er bij mij ook één om mee te luisteren, maar gister waren ze allemaal weg en moest ik het dus doen op de koptelefoon. Geen probleem zou je zeggen, dus ging ik het mono Auxje afluisteren in de master laag.
    Echter bij het afluisteren hiervan klonk het heel iel en dun, en hadden de kanalen een vreemde verhouding tov elkaar.
    Nadat ik de mix ben gaan bijstellen bleef het een vreemd geluid waar alles uit elkaar lijkt getrokken. Nu zojuist weer eens even op mijn gemak gaan kijken waar het aan zou kunnen liggen, en heb dus om te beginnen alle kanalen after fader gezet en op 0 om zo dezelfde mix te krijgen als het LR geluid. Ook nu blijft het een totaal ander geluid dan dat ik hoor bij het afluisteren van de LR mix.
    Uiteraard is de LR mix stereo en de monitor mix mono maar dit is niet het verschil wat dat teweeg brengt.

    Nu heb ik matrix 3 mono gemaakt, en daar de LR mix doorheen gestuurd. Als ik dit afluister klinkt het gewoon prima zoals de LR maar dan mono.
    En met een auxje krijg ik het niet voor elkaar ditzelfde geluid te bewerkstelligen.
    Zou dit verschil in geluid en verhoudingen kunnen liggen aan het feit dat er intern iets fout gaat?
    Bijvoorbeeld bij het samenkomen van een stereo kanaal als MD of Galm in een mono aux. En dat als je je LR mix naar een matrixen stuurt het dan intern wel goed gaat of iets dergelijks.
    Zo heb ik bijvoorbeeld van de triple jongens wel eens gehoord dat er bij de summing van bussen iets fout gaat bij Digico's wat het eindtotaal niet ten goede komt. Nu lijkt hetgeen wat ik hoor een beetje op wat ik van hen hoorde..
    Ben ik mezelf nu gek aan het maken, zie ik iets doodsimpels over het hoofd, wie kan het me vertellen?
    Last edited by WesleyVDH; 21-01-12, 18:53.
  • MusicXtra
    • Feb 2006
    • 9316

    #2
    Weet je zeker dat er niet per ongeluk een dikke compressor, high-pass filter of extreme EQ op die aux zit?
    En heb je dit op alle auxen?
    De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

    Comment

    • cobi
      • Aug 2002
      • 1083

      #3
      Originally posted by WesleyVDH
      Hallo,
      Gisteravond tijdens het schuiven van een tapeshow kwam ik iets tegen waar ik graag met jullie over zou brainstormen.
      Normaliter heb ik bij een act met floortjes er bij mij ook één om mee te luisteren, maar gister waren ze allemaal weg en moest ik het dus doen op de koptelefoon. Geen probleem zou je zeggen, dus ging ik het mono Auxje afluisteren in de master laag.
      Echter bij het afluisteren hiervan klonk het heel iel en dun, en hadden de kanalen een vreemde verhouding tov elkaar.
      Nadat ik de mix ben gaan bijstellen bleef het een vreemd geluid waar alles uit elkaar lijkt getrokken. Nu zojuist weer eens even op mijn gemak gaan kijken waar het aan zou kunnen liggen, en heb dus om te beginnen alle kanalen after fader gezet en op 0 om zo dezelfde mix te krijgen als het LR geluid. Ook nu blijft het een totaal ander geluid dan dat ik hoor bij het afluisteren van de LR mix.
      Uiteraard is de LR mix stereo en de monitor mix mono maar dit is niet het verschil wat dat teweeg brengt.

      Nu heb ik matrix 3 mono gemaakt, en daar de LR mix doorheen gestuurd. Als ik dit afluister klinkt het gewoon prima zoals de LR maar dan mono.
      En met een auxje krijg ik het niet voor elkaar ditzelfde geluid te bewerkstelligen.
      Zou dit verschil in geluid en verhoudingen kunnen liggen aan het feit dat er intern iets fout gaat?
      Bijvoorbeeld bij het samenkomen van een stereo kanaal als MD of Galm in een mono aux. En dat als je je LR mix naar een matrixen stuurt het dan intern wel goed gaat of iets dergelijks.
      Zo heb ik bijvoorbeeld van de triple jongens wel eens gehoord dat er bij de summing van bussen iets fout gaat bij Digico's wat het eindtotaal niet ten goede komt. Nu lijkt hetgeen wat ik hoor een beetje op wat ik van hen hoorde..
      Ben ik mezelf nu gek aan het maken, zie ik iets doodsimpels over het hoofd, wie kan het me vertellen?

      Klinkt alsof je twee stereo signalen sumt waarvan er 1 een extra funktie heeft (bijvoorbeeld een compressor oid). Daarmee krijg je ene kanaal net iets meer latency dan het andere kanaal. Hierdoor krijg je hele rare uitdovingen. Heb je al geprobeerd om maar 1 kantje van de MD speler naar de aux te sturen?

      Heb je toevallig kanalen dubbel gepatcht voor monitors en ze stiekem toch alle twee naar monitors gestuurd?
      Spelingvouten onder voorbehout...

      Comment

      • jakkes72
        • Dec 2003
        • 1015

        #4
        Originally posted by MusicXtra
        Weet je zeker dat er niet per ongeluk een dikke compressor, high-pass filter of extreme EQ op die aux zit?
        En heb je dit op alle auxen?
        Dat kennen we uit ervaring hoe dat klinkt, en hoe lang je ernaar kunt zoeken..

        Comment

        • MusicXtra
          • Feb 2006
          • 9316

          #5
          Dit soort problemen is bijna altijd een routing fout en daar kun je uren naar zoeken, dat vind ik dus een groot nadeel van digitale apparatuur.
          Vandaag had ik bij een 4 in 8 uit processor een 'probleem' dat de VU meters van output 7 en 8 heel erg veel verschilde, dit terwijl ze op dezelfde input zaten, gelijke X-over, gain en EQ settings hadden en ook op het gehoor hetzelfde volume hadden.
          Bleek uiteindelijk de treshold van de limiter te zijn die 10 dB verschillend stond.
          De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

          Comment

          • gertgeluid
            • Dec 2006
            • 520

            #6
            Volgens Midas is er geen enkele andere digitale mixer die rekening houdt met latency en dus bij het uiteindelijke summen van signalen die meerdere paden bewandelen, dikke kamfilters introduceren. Zolang jij je signalen niet via meerdere paden bij je outputs terecht laat komen, is er niet veel aan de hand.

            Vreemd verhaal. Weet je zeker dat je alleen naar die aux bus aan het luisteren bent, en niet aan een combinatie van L/R en aux? Heb je je monitoring voorkeuren op "add" staan? Misschien ben je stiekem wel naar meerdere bronnen/bussen aan het luisteren en dat kan wel eens gekke dingen opleveren. Doe anders eerst even "clear" en dan je bus selecteren.

            Comment

            • BJD
              • Oct 2007
              • 771

              #7
              Even offtopic: "volgens Midas" is natuurlijk mooie marketingpraat
              Sowieso doen de Venue tafels van Avid ook aan time management.
              Je kunt zelfs kiezen uit: aan, aan incl. protools plugins of uit (Handig bij gebruik als monitortafel).

              Comment

              • gertgeluid
                • Dec 2006
                • 520

                #8
                Originally posted by BJD
                Even offtopic: "volgens Midas" is natuurlijk mooie marketingpraat
                Ja, dat sloeg inderdaad nergens op. Sorry!

                Comment

                • WesleyVDH
                  • Oct 2010
                  • 80

                  #9
                  Allereerst dank voor het aandragen van oplossingen, en het was dus inderdaad een user error.
                  Nadat mijn rack meegeweest is met een collega heeft die iets in de instelling veranderd van de afluistering en luisterde ik zoals Gert al aandroeg 2 bronnen af.
                  En hoewel ik normaal altijd met de clear knop werk heb ik dat deze avond toevallig niet gedaan.
                  Dat verklaart ook waarom ik niets kon vinden toen ik vluchtig de tafel door ben gaan spitten.
                  Mijn dank is weer groot!

                  Comment

                  • qvt
                    • Oct 2009
                    • 721

                    #10
                    Originally posted by BJD
                    Even offtopic: "volgens Midas" is natuurlijk mooie marketingpraat
                    Sowieso doen de Venue tafels van Avid ook aan time management.
                    Je kunt zelfs kiezen uit: aan, aan incl. protools plugins of uit (Handig bij gebruik als monitortafel).
                    Digico doet het bewust niet..

                    Maar ontopic, weet niet of het kan op een ls9 maar aux preEQ/predynamics? en evt inserts of de aux?

                    Edit: Too late haha
                    There is no substitute for imagination

                    Comment

                    • BJD
                      • Oct 2007
                      • 771

                      #11
                      Originally posted by qvt
                      Digico doet het bewust niet..
                      Er stond mij al iets van bij dat de DiGiCo's geen latency correctie hebben.
                      Maar als ze het bewust doen: waarom?
                      Ik ben wel benieuwd naar de achterliggende theorie.

                      Comment

                      • MusicXtra
                        • Feb 2006
                        • 9316

                        #12
                        Wanneer heb je er last van? Alleen maar wanneer je een signaal splitst, één van de signalen meer processed dan de ander en deze vervolgens weer bij elkaar voegt op een output, en dat heb je eigenlijk nooit nodig.
                        De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

                        Comment

                        • frederic
                          • Jan 2006
                          • 3511

                          #13
                          Ik heb ooit hetzelfde meegemaakt met een M7CL. na een half uur zoeken, heb ik de standaard preset opgeladen via computer. Probleem opgelost.

                          Comment

                          • gertgeluid
                            • Dec 2006
                            • 520

                            #14
                            Analoge inserts op groepjes kick en snare (Marty). Bij slecht time management komen je overheads eerder dan de rest. Uiteraard te compenseren met input delay. Dan moet je je huiswerk wel doen.

                            Comment

                            • MusicXtra
                              • Feb 2006
                              • 9316

                              #15
                              Ik vraag me af of je dat inderdaad merkt, fysiek staan de overheads meestal ook een heel stuk verder van de bron dan de andere microfoons, dat zou het al compenseren.
                              De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

                              Comment

                              Working...