4 Ohm PM op 8 ohms speakers

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • MleB
    • Jan 2012
    • 1

    4 Ohm PM op 8 ohms speakers

    Hey, ik had een vraagje over powermixers, impedanties en vermogens


    Het gaat om deze powermixer, Yamaha EMX 212S. Ik heb thuis 2 speakers staan, elke heeft 200W RMS, en een weerstand van 8 Ohm.

    Als ik nu de Yamaha aansluit op deze speakers, wordt niet volledig gebruik gemaakt van het vermogen van de powermixer, als ik het goed begrijp.
    De Yamaha-specs zijn 200W/4Ohm, en omdat de weerstand van de speakers hoger is dan 4 Ohm, zal er minder stroom lopen, en het vermogen onder de 200W terecht komen.

    Nu is mijn vraag: Als ik de speakers op de PM aansluit, welk vermogen kan ik dan ongeveer WEL verwachten? Is er een standaard maniertje om dit uit te rekenen?

    Ik begin steeds meer het idee te krijgen dat het stom was om 8 Ohms speakers aan te schaffen, omdat ik dan altijd meer geld per Watt aan vermogen moet betalen.
    We hebben nu in onze oefenruimte namelijk een 100W/8Ohms PM staan, maar die kan net niet hard genoeg, dus ik ben opzoek naar een geschikte vervangende installatie..
    Het is dus misschien gewoon slim om ook de speakers te vervangen door 4 Ohms..

    Klopt deze denkwijze een beetje of heb ik er nog steeds 0 verstand van? Hoop dat iemand kan helpen!

    Gr,
    Michael
Working...