transformator plaatsen tussen dj mixer en versterkers en processor

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • marcus1971
    • Jan 2012
    • 2

    transformator plaatsen tussen dj mixer en versterkers en processor

    Allemaal de beste wensen voor 2012!!

    even een vraagje, ik was laats op een feestje en daar hoorde ik een geluidsman praten over een transformator plaatsen tussen de dj mixer en de versterkers hierdoor krijg je een mooie kwaliteit geluid heeft iemand daar ervaring mee??

    ik hoor het graag welke en waarom en prijs.

    groet marc
  • renevanh
    • Oct 2004
    • 2371

    #2
    Trafo's zijn heilig (volgens de eigenaar van Radial dan).
    Over Radial gesproken: de JDI (of de JDI duplex voor stereosignalen) zijn best een prima optie. Wel tikkie prijzig vooreen eenvoudige trafo, maar zeker een erg goed kastje.
    Neem het leven niet te serieus, je overleeft het toch niet...

    Comment

    • BJD
      • Oct 2007
      • 771

      #3
      Heef je DJ Mixer XLR uit? Zo ja, dan heeft een trafo geen zin, mits je gaan last hebt van aardlussen (50Hz brom).
      Zo niet dan zet je een Passieve DI tussen de DJ mixer en je versterker.

      Misschien geeft een trafo net een beetje kleuring die mensen als mooi betitelen, maar met het geluid wat uit een gemiddelde DJ mixer komt, en dan heb ik het niet over de mixer zelf, ben ik van mening dat het weinig zin heeft om er nog iets aan toe te voegen.

      En uiteraard wil die alleraardigste meneer van Radial graag naar Nederland komen om in de vorm van een seminar zijn producten aan te prijzen

      Comment

      • renevanh
        • Oct 2004
        • 2371

        #4
        De enige andere fatsoenlijke trafo die ik ken is ASL line trafo. Maar als die al verkrijgbaar zijn zullen ze nog wel meer kosten dan die JDI's.

        Stage Line heeft ook wel wat trafo's, maar daar wordt ik nooit warm van eigenlijk.
        Neem het leven niet te serieus, je overleeft het toch niet...

        Comment

        • MusicXtra
          • Feb 2006
          • 9316

          #5
          Iedere toevoeging in de signaalketen levert kwaliteitsverlies op, een trafo is daar zeker geen uitzondering op.
          Een aardlus oplossen met een trafo is in feite symptoombestrijding, op zich niets mis mee, doe het zelf ook geregeld, maar beter is het om te zorgen dat er helemaal geen aardlus ontstaat.
          De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

          Comment

          • qvt
            • Oct 2009
            • 721

            #6
            Outputs balanceren is alleen slim als je grote trafo's hebt. Die ASL en Radials lopen best snel vol..
            There is no substitute for imagination

            Comment

            • peterwagner
              • Oct 2008
              • 317

              #7
              Je hebt van Radial ook de ISO twin, dat is geen DI maar alleen een kastje met een 1:1 trafo en een groundlift. Werkt perfect, die loopt niet zo snel vol.

              Comment

              • speakertech
                • Jan 2008
                • 1696

                #8
                Vooral als je moet interfacen met andere geluidsmensen, zoals lokale radio, tv/radio uitzendingen, zijn trafo's heel vaak een uitkomst en bij de pro's
                (NOB etc) zelfs een must. Die willen geen galvanische verbindingen. Ik heb een paar units gebouwd met stevige Lundahl trafo's erin. Kosten een paar centen, maar worden altijd geaccepteerd.
                Het kwaliteitsverlies is omgekeerd evenredig met de prijs van de trafo.

                Speakertech
                Je mag niet simpel een vraag beantwoorden, uitgaande van wat jij weet, maar wat de vraagsteller (nog meer) niet weet en dat is best lastig...
                ¿ɹooʌ ƃuıssɐdǝoʇ uǝǝ ɹǝıɥ sı

                Comment

                • speakertech
                  • Jan 2008
                  • 1696

                  #9
                  Originally posted by MusicXtra
                  Een aardlus oplossen met een trafo is in feite symptoombestrijding, op zich niets mis mee, doe het zelf ook geregeld, maar beter is het om te zorgen dat er helemaal geen aardlus ontstaat.
                  Wil ik wel eens weten hoe jij signaal doorlust naar een pro videoboer, of bijv het NOB. Die gaan echt niet aan de gang met een doorgeknipte aardader en gaan ook niet op dezelfde paddestoel of aggregaat draaien voor jouw plezier.....
                  Overigens hebben veel mengtafels niet eens een fatsoenlijke symm uitgang. Pen 2 signaal en pen 3 een weerstand naar aarde, ook biij Soundcraft cs. Daar wordt je niet vrolijk van als er ook nog een paar honderd meter audiokabel tussen moet. Dus of het symptoombestrijding is?

                  Speakertech
                  Je mag niet simpel een vraag beantwoorden, uitgaande van wat jij weet, maar wat de vraagsteller (nog meer) niet weet en dat is best lastig...
                  ¿ɹooʌ ƃuıssɐdǝoʇ uǝǝ ɹǝıɥ sı

                  Comment

                  • MusicXtra
                    • Feb 2006
                    • 9316

                    #10
                    Originally posted by speakertech
                    Wil ik wel eens weten hoe jij signaal doorlust naar een pro videoboer, of bijv het NOB. Die gaan echt niet aan de gang met een doorgeknipte aardader en gaan ook niet op dezelfde paddestoel of aggregaat draaien voor jouw plezier.....
                    Ik schreef ook dat ik het zelf ook geregeld doe....
                    Doorgeknipte aarddraden zul je bij mij dus ook echt niet tegenkomen.
                    De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

                    Comment

                    • stamgast
                      • Feb 2010
                      • 253

                      #11
                      Klopt. Vaak zit je niet op dezelfde spanning en dat kan gelazer geven. Zo'n wagen heeft nogal wat nodig aan ampères.
                      Het liefste worden dan actieve splits gebruikt (zoals deze). Anders inderdaad de passieve split met trafo-gescheiden aftaksloffen op socapex.
                      off-topic: het NOB bestaat al 11 jaar niet meer.

                      Comment

                      • NesCio01
                        • May 2010
                        • 1987

                        #12
                        Heb het idee dat hier al een topic over bestaat?

                        Zelf gebruik ik - in voorkomend geval - de
                        ISO splitter van ARX.
                        Dit is een galvanisch gescheiden splitter.

                        grtz


                        ISO Splitter

                        A transformer isolated 1 input to 2 outputs splitter for splitting
                        1 input 2 ways in applications where complete Galvanic isolation is required,
                        eg Broadcast feeds, remote recording
                        Last edited by NesCio01; 09-01-12, 20:14.
                        Weest vooral jezelf, er zijn al zoveel anderen!

                        Comment

                        • speakertech
                          • Jan 2008
                          • 1696

                          #13
                          Originally posted by MusicXtra
                          Ik schreef ook dat ik het zelf ook geregeld doe....
                          Doorgeknipte aarddraden zul je bij mij dus ook echt niet tegenkomen.
                          Je schreef dat een aardlus opheffen symptoombestrijding is, dat snap ik niet helemaal.
                          Je hebt soms te maken met twee gescheiden audiocircuits, die mogelijk niet eens dicht bij elkaar staan en die wel gekoppeld moeten worden. Dat is toch geen symptoom, maar een reeele situatie. Ikzou geen andere kwalitatief goede oplossing wezen, of wellicht een optische koppeling, maar die is niet altijd oorhanden. Ik zie het niet als symptoombestrijding. Het is gewoon een feit dat verscillende aardsystemen gewoon niet allemaal exact nul volt zijn t.o.v. elkaar. Je zal daar dus wat aan moeten doen.

                          Soundman2
                          Je mag niet simpel een vraag beantwoorden, uitgaande van wat jij weet, maar wat de vraagsteller (nog meer) niet weet en dat is best lastig...
                          ¿ɹooʌ ƃuıssɐdǝoʇ uǝǝ ɹǝıɥ sı

                          Comment

                          • MusicXtra
                            • Feb 2006
                            • 9316

                            #14
                            Daar heb je ook helemaal gelijk in, waar ik eigenlijk op doelde is dat ik een aantal keer tegen ben gekomen dat op een podium instrumenten, monitors en FOH alledrie vanuit andere punten gevoed werden terwijl dit gewoon vanuit één punt zou kunnen.
                            Ga je in zo'n situatie vervolgens overal trafo's tussen hangen om de ontstane aardlussen te onderbreken dan ben je symptomen aan het bestrijden. Moet je apparatuur aan elkaar koppelen waarbij het niet te voorkomen is dat de voeding niet uit één punt komt dan zijn trafo's natuurlijk DE oplossing.
                            De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

                            Comment

                            • Mathijs
                              Moderator
                              • Aug 2002
                              • 1353

                              #15
                              De enige andere fatsoenlijke trafo die ik ken is ASL line trafo
                              Helemaal mee eens. Hier zitten Lundahl trafo's in, wat een van de beste audio trafo's zijn.
                              Er zijn ook zat andere merken die Lundahl gebruiken. Dus daar kan je ook nog naar kijken.

                              Die krijg je echt niet zo maar vol.
                              Tevens heeft een trafo ook nog andere voordelen. Bedenk maar wat er bijvoorbeeld gebeurd als er DC op de ingang staat.

                              In de profie AV branche wordt bijna alles galvanisch gescheiden. Zodra er door een externe partij wordt ingeprikt. Gaat er een trafo tussen.

                              Comment

                              Working...