Yamaha 01V96i

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • soundlab999
    • Nov 2009
    • 15

    Yamaha 01V96i

    Hallo,

    er zijn reeds vele "discussies" over de digitale mixer van Yamaha, nl. de 01V96. Maar nu is er een nieuwe versie => 01V96i. Wat verwachten jullie van dit model?

    Aangezien we met onze coverband vooral kleine optredens voorzien, ben ik op zoek naar een compacte digitale mixer.

    De 01V96i zou betere pre-amps hebben volgens de website en vooral de gebruikersinterface ziet er goed uit. Het gaat me niet om de toepasbaarheid van de mixer voor onze band, wat perfect gaat zijn, maar vooral om de specificaties.

    Heeft het zin om dit model aan te schaffen of zou ik beter een tweedehands 01V96 gaan zoeken?

    Alvast bedankt voor de reacties.
  • MusicXtra
    • Feb 2006
    • 9316

    #2
    Volgens mij zijn er betere alternatieven als de doorontwikkeling van deze Yamaha...
    Zelf ben ik absoluut geen fan van Yamaha mixers, ik vind de bediening onlogisch, het scherm onduidelijk en om meer fysieke kanalen te krijgen heb je losse modules nodig.
    De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

    Comment

    • frederic
      • Jan 2006
      • 3511

      #3
      Originally posted by MusicXtra
      Volgens mij zijn er betere alternatieven als de doorontwikkeling van deze Yamaha...
      Zelf ben ik absoluut geen fan van Yamaha mixers, ik vind de bediening onlogisch, het scherm onduidelijk en om meer fysieke kanalen te krijgen heb je losse modules nodig.
      2

      Bovendien heeft de kleine yamaha serie geen 31 band EQ op de outputs.
      Dit vind ik echt niet meer van deze tijd. Een digitale tafel voor zowel live als studio moet dit hebben.

      Comment

      • soundlab999
        • Nov 2009
        • 15

        #4
        hoi Frederic,

        ja, daar moet ik je wel gelijk in geven. Volgens de specs hebben alle I/0's een 4 bands EQ wat niet altijd voldoende is om alles uit te regelen.

        Ik heb hoofdzakelijk veel ervaring met soundcraft ( analoog ) maar heb laatst met een L9-32 gewerkt en dat beviel met heel goed maar dat is een andere prijsklasse uiteraard.

        Momenteel heb ik mijn oog laten vallen op de compact si 16 van soundcraft. Die kost dan wel 2000euro meer maar de mogelijkheden zijn dan wel volledig open. Dan komen we wel in de prijsklasse van bv. de LS9-16. Ik ga eens kijken of ik ergens een compact 16 kan proberen want de rubberen knoppen zien er precies zo soft uit. Voor de rest ziet het me er een super-mixer uit. ( alles xlr, 4 lexcicon-effects, faderglow, touchpanel, gebruiksvriendelijk, ... )Tenzij ik me vergis en iemand dit kan tegenspreken.

        Bedankt en groeten

        Comment

        • MusicXtra
          • Feb 2006
          • 9316

          #5
          In de prijsklasse LS-9 zitten ook de Roland M300 en M380, beide heel mooie mixers met als groot voordeel de digital snake.
          Wil je goedkoper dan is de Presonus een goed alternatief, voor de prijs echt een heel deftig ding.
          De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

          Comment

          • frederic
            • Jan 2006
            • 3511

            #6
            De soundcraft SI compact is ook een goed alternatief voor de LS9.
            De preamps (van Studer) zijn alleszinds stukken beter.

            Comment

            • MusicXtra
              • Feb 2006
              • 9316

              #7
              Anders gezegd is de Yamaha zo ongeveer de minst goede keus.
              Snap eigenlijk ook niet zo goed waarom ze door blijven borduren op dit toch wel verouderde concept.
              De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

              Comment

              • frederic
                • Jan 2006
                • 3511

                #8
                Originally posted by MusicXtra
                Anders gezegd is de Yamaha zo ongeveer de minst goede keus.
                Snap eigenlijk ook niet zo goed waarom ze door blijven borduren op dit toch wel verouderde concept.
                Ik heb een vermoeden dat Yamaha dit marktsigment van proaudio aan het beeindigen is.

                Comment

                • Stoney3K
                  • Sep 2007
                  • 1399

                  #9
                  Originally posted by MusicXtra
                  Anders gezegd is de Yamaha zo ongeveer de minst goede keus.
                  Snap eigenlijk ook niet zo goed waarom ze door blijven borduren op dit toch wel verouderde concept.
                  Ik snap ook niet waarom elke geluidsboer op de hoek zo'n ding in het assortiment heeft zitten en er daarom soms zelfs expliciet om een Yamaha gevraagd wordt.

                  Kunnen alle mix-techs die digitaal gewend zijn nu alleen maar op een 01V(96) schuiven tegenwoordig, als het niet iets veel groters à la DiGiCo is?
                  First make it work, then make it look pretty!

                  Comment

                  • Big Bang
                    • Apr 2008
                    • 652

                    #10
                    Gelukkig zie je de die presonus dingen tegenwoordig ook steeds meer. Want laten we wel wezen, voor een gemiddeld optreden van een bandje in een kroeg is dat ding goed zat. Meer mogelijkheden dan voorheen met een analoge desk voor dat soort optredens, en het zou mij niet verbazen als de klank ook bovengemiddeld is (vergeleken met andere tafels die in dit circuit gebruikt worden!). Zette je vroeger een dikke harry neer moet je dat nu niet ineens met een presonus willen doen, maar een gelijkwaardige tegenhanger zoeken.
                    It's time to play the music, It's time to light the lights ...

                    Comment

                    • soundlab999
                      • Nov 2009
                      • 15

                      #11
                      Ik hoor hier een aantal keer Presonus. Wat moet ik me daar bij voorstellen geluidstechnisch want daar heb ik geen ervaring mee. ( waarschijnlijk is er reeds een discussie op dit forum, ga ik zometeen bekijken )

                      Een Studiolive 16/4/2 kost bijna zo veel als de 01V96i maar is dit een gedegen concurrent? Zoals ik op Youtube kan zien heeft dat toestel wel "alles" aan boord om een compacte band te voorzien van de nodige aux'n, effects, ...

                      Ik ga een compact 16 huren voor de volgende "klus" en eens kijken hoe het aanvoelt/klinkt. Bij aankoop liever een korte pijn en veel plezier dan andersom :-)

                      Nog eens bedankt voor de reacties.

                      Comment

                      • frederic
                        • Jan 2006
                        • 3511

                        #12
                        Ik zou dan wel de 24 kanaals versie nemen.

                        Comment

                        • MusicXtra
                          • Feb 2006
                          • 9316

                          #13
                          Originally posted by soundlab999
                          Ik hoor hier een aantal keer Presonus. Wat moet ik me daar bij voorstellen geluidstechnisch want daar heb ik geen ervaring mee.
                          Geluidstechnisch is er nik mis mee, zitten prima pre-amps in, genoeg opties om een bandje mee te kunnen versterken en lekker intuïtief te bedienen (zelfs mijn compagnon kan erop uit de voeten).
                          De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

                          Comment

                          • qvt
                            • Oct 2009
                            • 721

                            #14
                            De SI serie van soundcraft heeft geen Studer pre-amps, die zitten alleen in de stageracks van de VI serie. Maar dan heb je wel weer gelijk een van de best klinkende live preamps
                            There is no substitute for imagination

                            Comment

                            • rdreiers
                              • Nov 2009
                              • 407

                              #15
                              Het feit blijft dat voor 2500 euro op dit moment niet veel anders digitaal koopt.

                              Ok je mist een 31 bands eq, voor de gemiddelde coverband blijft dit een prima oplossing.

                              Het gaat nog steeds op dat alle waar naar de kost.

                              Als ik 10k te besteden heb dan heb ik keus te over, 15k heb ik nog meer keus.

                              Als iemand mij voor 5000 euro een alternatief heeft met digitale snake mag deze zich melden. (Dat heeft het mij nieuwe gekost samen met de 01v96)

                              Richard

                              Comment

                              Working...