Behringer C-2 podium overhead

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Plukkie
    • Jan 2012
    • 28

    Behringer C-2 podium overhead

    Goedemorgen,

    Ik heb her en der flink rondgeneust in diverse forums echter nog niet echt een antwoord gevonden voor mijn vraag.
    Ik verzorg binnekort het geluid voor een bonte avond van de lokale carnavals vereniging, voorheen werkte ze met enkele headsets en bekabelde microfoons.
    Ik ben zelf echter enkel in het bezit van bekabelde en draadloze microfoons, bijhuren van headsets is geen optie (financieel gezien)
    Om nu toch te zorgen dat enkele stukjes waarbij men zeer actief op het podium werkt goed uitversterkt worden wilde ik op het podium enkele C2 condensator microfoons van Behringer plaatsen.
    Tevens wilde ik deze gebruiken voor het koor (+/- 10 mannen) en het kinderkoor (ook +/- 10) te versterken. (evt solisten een handmicrofoon geven?).
    De ruimte op het podium waarop gespeeld word is ongeveer 5 bij 7

    Nu is mijn vraag, zijn de C2's geschikt hiervoor? Hoeveel moet ik er plaatsen (los of op de bijgeleverde stereo balk) en op welke hoogte/afstand van elkaar?

    Alvast bedankt voor de input

    Groeten
  • showband
    • May 2001
    • 4524

    #2
    je verteld zelf dat je eigenlijk geen keuze hebt. maar het met je huidige set microfoons zal moeten doen. het is dus flauw om met merken en andere types microfoons te gaan gooien.

    voor niet kritisch gebruik zijn de C2's bruikbaar maar het belangrijkste is dat je vooraf even goed inleest en oefent met de richtingskarakteristiek van je microfoons.
    google eens op cardioide,pak je specs erbij. maar vooral experimeteer vooraf eens met zo een microfoon op een statief en kijk over wel bereik hij nog goed opneemt.

    10 personen met een condensatorpaar op carnavalsvolume is krap dus de eerste clou is nu voor de beste dekking te gaan.
    ik zou voor twee groepjes van 5 gaan. en die op wat afstand van het membraam houden. en niet voor een XY opsteloling met de microfoons bij elkaar kiezen. 10 man moeten dan teveel in een halve cirkel staan om iedereen ermee op te pikken.

    zorg ook dat de dirigent niet de hardste stemmen pal voor de microfoons neerzet die gaan dan de rest overstemmen.
    Last edited by showband; 04-01-12, 08:55.
    lekker belangrijk!

    Comment

    • speakertech
      • Jan 2008
      • 1696

      #3
      Voor gelegenheden met een rumoerig publiek, zoals carnavals avonden, maar ook kindermusicals, zijn headsetjes onontbeerlijk.
      Ik begrijp dat het niet veel mag kosten, maar headsetjes zijn er ook el cheapo, voor 29 euro. Dynamisch weli waar, maar wat wil je. Even een elcheapo connector eraan die op je beltpacks past en klaar is joop.

      Speakertech

      (Wie is Joop nou weer!)
      Je mag niet simpel een vraag beantwoorden, uitgaande van wat jij weet, maar wat de vraagsteller (nog meer) niet weet en dat is best lastig...
      ¿ɹooʌ ƃuıssɐdǝoʇ uǝǝ ɹǝıɥ sı

      Comment

      • Plukkie
        • Jan 2012
        • 28

        #4
        Rumoer tijdens optredens vanuit de zaal is er eigenlijk niet of nauwelijks (op klappen/lachen na dan .

        Meerdere setjes C2's aanschaffen is geen probleem dus eventueel kan ik er meerdere plaatsen ik heb alleen geen idee hoeveel dus dat was even de vraag.
        Er zijn geen beltpacks, vorig jaar hebben ze goedkope DAP beltpacks met headsets gehad en dit gaf erg veel problemen vandaar de keuze om het dit jaar niet te doen.
        Voor volgend jaar wil ik hier eventueel wel in investeren maar dit jaar wil ik het oplossen met C2's

        Uiteraard heb ik zelf ook het liefst iets beters, las veel goede dingen over AKG c1000's maar voor de prijs van 1 AKG heb ik 3 setjes C2's en om een keer per jaar te gebruiken lijkt me dat wat overdreven

        Comment

        • Pino
          • Jul 2002
          • 390

          #5
          C2 is te doen, hou er rekening mee dat de karakteristiek vrij smal is en de afstand niet te groot mag zijn (niet verder dan 2 meter).
          Beste opstelling is volgens mij een reeks C2 in AB opstelling met een opening van 20 à 30 graden op de Tbar. Als je de mogelijkheid hebt zou je een statief om de 2-3 meter kunnen zetten over de breedte en eventueel nog enkele overhead in de diepte. Hiervoor zijn de B5 beter geschikt.
          Let wel dat je op deze manier absoluut niet met monitors kan werken en dat je front zeker de microfoons niet mogen zien, ook niet via een of andere reflectie.

          Mvb,
          Pino
          Muziek klinkt voor mij het mooist als een PA niet nodig is...

          Comment

          • SPS
            • Mar 2004
            • 1662

            #6
            Ik heb best veel ervaring met zittingsavonden etc. (> 10 jaar!)
            Daarom moet ik het advies van speakertech om toch echt met headsets te werken ondersteunen!
            Als microfoons meer dan -zeg- 50 a 75 cm afstand tot de spreker/zanger komen, is het uitversterken kansloos in dit soort optredens.
            Vooral als er een zacht koortje / ensemble NA een daverende dansmariekes act komt (op orkaanstand), is de zaal zo onrustig en zitten de oortjes nog zo dicht, dat je helemaal niks meer hoort!
            Denk er om: jij gaat nu het geluid verzorgen, dus ze kijken jou er op aan als het niet goed is. Achteraf excuseren dat het budget ontoereikend was helpt niet. Dat had je dan vooraf moeten doen.

            Als je echt moet, plaats dan in ieder geval ook een paar speakers achterin de zaal (apart in volume te regelen!). Zo hoeven de frontspeakers niet zo hard. Dan scheelt je feedback.
            Maak je daarbij geen (weinig) zorgen over delaytijden tenzij de zaal meer dan ca. 15m diep is vanaf het podium gerekend. Ik heb eens een keer -omdat er ruim tijd was voor opbouw en inregelen- alles netjes op tijd gezet en qua volume over de hele zaal gelijk. Generale: prima; uitvoering: Heel snel de delay- en de 0dB instelling verlaten en alles direct gedaan. Want de kletskoppen zitten achterin en daar moet het dus gewoon harder dan voorin! Nou dat kan dan mooi met je aparte speakers achterin!

            Dus: Headsetjes + speakers achterin.

            Paul.


            ps.
            Meestal is de verdeling van publiek zo:
            Voorin: > 75 jaar, wel minder goed horend, maar al snel ontevreden over te hard geluid
            Midden: de middenleeftijd, lullen wel veel, maar luisteren ook wel
            Achterin: de jeugd: overal mee bezig behalve wat er op het podium gebeurt tenzij het een act is uit hun eigen kringetje

            Daardoorheen: de rennende koters en stommelde obers.

            Nu heb ik het over zittingsavonden in zalen tot ca 300 man hoor, niet grotere events...
            Last edited by SPS; 04-01-12, 14:46.
            Geluid doen is leuk, maar licht ontwerpen is pas Echt leuk!

            Comment

            • Plukkie
              • Jan 2012
              • 28

              #7
              Hoi,

              Iedereen alvast bedankt voor de zeer bruikbare reactie's!

              Speakers achterin is inderdaad een goed idee, heb ik zelf ook al eens toegepast.
              Qua bezoekers zal het op 100 personen per avond liggen.
              Ik zal de optie eens bekijken om evt 2 headsets aan te schaffen.
              Voor het koor/kinderkoor zijn de C2's dus wel toe te passen?

              Comment

              • Gitarist 62
                • May 2006
                • 278

                #8
                Hoi

                Als je het inderdaad met C2's gaat doen zorg dan in ieder geval ook voor een eq, zodat je de boel eerst kan uitfluiten. Even een analyzer bij laten staan, voor het geval je moeite hebt tijdens de show fb frequenties te vinden.
                ~Clearsound~

                Comment

                • NesCio01
                  • May 2010
                  • 1987

                  #9
                  Als de vorige (headset) keer, de problemen lagen in de
                  budgetlijn van de sets, dan krijg je dat deze keer weer,
                  als je investeert in budgetmicrofoons.

                  Het is niet voor niets dat er prijsverschillen zitten in
                  o.a. microfoons. Ook hier het verhaal van het verschil
                  tussen Hyundai en Mercedes.............

                  De kans dat de budgets slecht klinken is zeker aanwezig
                  en verder sta je je wss rot te eq-en om alle vervelende
                  effecten van feedback eruit te krijgen en als je dat tijdens
                  de performance hebt,...... dan heb je de klus de volgende
                  keer dus niet.

                  Zelf zou ik dan kiezen voor het inhuren van kwalitatief goede gear.

                  grtz


                  Weest vooral jezelf, er zijn al zoveel anderen!

                  Comment

                  • Plukkie
                    • Jan 2012
                    • 28

                    #10
                    Hmm ik zal de optie eens gaan overwegen om dan toch maar een aantal headsets in te zetten al gaat mijn voorkeur daar niet zo naar uit.

                    Comment

                    • RayM
                      • Jan 2006
                      • 742

                      #11
                      Ik lees niets over de muziek. Komt deze van een cd o.i.d. of staat er een dweilorkest te toeteren?
                      Indien het electronische muziek is zul je ook een monitor voor het koor nodig hebben anders zingen ze achter de muziek aan.
                      Heerlijk die stilte

                      Comment

                      • Pino
                        • Jul 2002
                        • 390

                        #12
                        Hmmm. Hyundai ... Mercedes ....

                        Ik heb een Viano en had ik toen geweten wat ik nu weet had ik 2 H1 's gekocht voor dezelfde prijs.

                        Soit,
                        EQ is zeker een must op elke microfoon als je met die overheads ook maar ergens wil komen.
                        Ik weet niet over welke mengtafel je beschikt, maar met een LS9 kan je op de moeilijkste mics zo al 8 EQ's inserteren.
                        Headsets is idd een betere optie, maar ook een pak duurder; en bij wisselende acts ook minder flexibel.

                        Succes,
                        Pino
                        Muziek klinkt voor mij het mooist als een PA niet nodig is...

                        Comment

                        • renevanh
                          • Oct 2004
                          • 2371

                          #13
                          Headsets zijn leuk, maar als je er 10 huurt voor je koor en er 5 minuten later 10 nodig hebt voor het volgende koor... dan kun je dat wel vergeten!

                          Van de andere kant: die headsets hoeven ook geen DPA's te zijn lijkt me. Aardige AKG condensator headsetjes huur ik met 20 tegelijk voor praktisch niks dus dat moet absoluut een optie zijn. Denk er wel aan dat je een extra mannetje achter de schermen nodig hebt die handig is in die dingen op een hoofd hangen tijdens de change over. Bij 10 headsets is het misschien handig zelfs 2 man te hebben die zich daarmee bezig houden.

                          Wil je om wat voor reden toch aan de overheads, dan zou ik persoonlijk (in dit geval) voor Shure KSM27SL kiezen (huren uiteraard). Daarmee wil een koor wel lukken. Is je podium/zaal echter klein en staat je koor vlakbij een speaker, dan wordt het weer wat lastiger...
                          Neem het leven niet te serieus, je overleeft het toch niet...

                          Comment

                          • Plukkie
                            • Jan 2012
                            • 28

                            #14
                            Hoi,

                            Muziek is allemaal via CD, geen toeter kapel ;-)

                            Heb gisteren een setje C2's binnen gekregen en na wat testen qua opstelling e.d. blijken ze inderdaad niet heel geschikt. Zingen vlug rond en nemen ook nog verbazend veel geluid van achter mee.
                            Moet wel zeggen dat ze veel kleiner zijn dan ik verwacht had en worden zeer compleet geleverd (mooi koffertje, windkapjes, stereo bar met mic houders) mijns inziens toch leuk voor erbij.

                            Ik kan een aantal sennheiser freeport setjes krijgen hier zitten echter geen mic's bij.
                            Heeft er iemand tips voor headsets voor deze toepassing (geen prof zang oid) die een beetje interresant zijn qua budget

                            Comment

                            • SPS
                              • Mar 2004
                              • 1662

                              #15
                              Headsetjes: Audac CMX720. Heel leuke headsetjes. Ook in uitvoering met sennheiserplug verkrijgbaar. ca. 69 euro.
                              Goede ervaringen mee met spraak / eenvoudige zang!

                              Let op met de freeports! Zijn niet afstembaar. Slechts 4 frequenties, dus niet met meer dan 4 naast elkaar bruikbaar!

                              Paul
                              Last edited by SPS; 07-01-12, 12:14.
                              Geluid doen is leuk, maar licht ontwerpen is pas Echt leuk!

                              Comment

                              Working...