Geluid set beschadigd?

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • arvoitus
    • Apr 2011
    • 45

    Geluid set beschadigd?

    In een zaaltje waar ik af en toe werk hebben ze afgelopen maand een dubstep avond georganiseerd. Zelf ben ik hier niet aanwezig geweest, maar ze hebben een onervaren technicus het geluid laten doen.
    Volgens meerdere mensen kwamen er halverwege het optreden "vreemde geluiden/kraken" uit de speakers (die niet in de dubstep thuis horen) en waar een flink aantal mensen van schrok. Ook gaf een kant op een gegeven moment geen geluid meer. Volgens ooggetuigen stonden er op de EPAK versterkers wel lampjes rood te branden.

    Na dit verhaal gehoord te hebben, kreeg ik nog andere verhalen te horen over een andere dubstep avond van een half jaar geleden waar dezelfde technicus ook het geluid deed: "Bas kwam uit de speakers, veel kraken, een kant gaf geen bas/geluid meer, etc".

    Na de handleiding van de EPAK versterkers gelezen hebben kunnen die rode lampjes de Sub Clip of de Thermal Shutdown zijn geweest.
    Maar ondanks de interne beveiliging van de versterkers vermoed ik toch dat er iets beschadigd is, ik heb met wat mensen (blind) naar de set geluisterd en de kant die uitgevallen was werd door verschillende mensen aangewezen als (negatief) anders klinkend.

    Het probleem nu: Als ik de verhalen hoor dan verbaast het me niet dat die set een paar uur in de clip heeft gestaan en overbelast is door teveel laag (dubstep + amateur dj's). De set werkt nu gewoon, maar ik ben toch bang dat er iets beschadigd is en dit de levensduur flink heeft aangetast.
    Hoe kan ik nu die technicus aansprakelijk stellen? Er is (nu) niks daadwerkelijk kapot maar ik vind het maf dat iemand dit zo ongestraft kan doen.

    Het lijkt een beetje op een artiest die enthousiast bier staat te sproeien over een monitor. Monitor heeft er in het begin misschien niks van te lijden, maar na een half jaar kan de hele binnenkant verroest zijn.

    Heeft iemand ervaring met dit soort problemen?
    Last edited by arvoitus; 20-12-11, 16:18.
  • speakertech
    • Jan 2008
    • 1696

    #2
    Tegen mensen die geen waardering hebben voor de apparatuur, doe je weinig.
    Je kunt de huurder verbieden die lui achter de installatie te zetten. Beter is het nog om goede processing toe te passen en dat geheel achter slot en grendel of blokkeren via de software.
    Je zegt dat er niets kapot is. Wel kun je na al die verhalen een serieuze rekening presenteren voor onderzoek en test van de installatie. Wil je bijv. een luidspreker controleren, dan zal die toch open moeten, impedantiemeting doen en controle van het filter, of er geen componenten verbrand zijn.
    Zoniet, leren ze het nooit.
    Verder zul je moeten accepteren, dat mensen met huurspullen anders omgaan als met hun eigen materiaal.
    Dat is een van de reden dat ik bijv. niet aan droge verhuur doe en ook geen sets wegzet zonder eigen mensen erbij.
    Bij aanvraag willen ze de laagste prijs en als het dan stuk is , kunnen ze er echt niets aan doen...........



    Speakertech
    Je mag niet simpel een vraag beantwoorden, uitgaande van wat jij weet, maar wat de vraagsteller (nog meer) niet weet en dat is best lastig...
    ¿ɹooʌ ƃuıssɐdǝoʇ uǝǝ ɹǝıɥ sı

    Comment

    • tha_dj
      • Jan 2004
      • 375

      #3
      Tja......bedrijfsrisico !!!
      Maar ga er maar van uit dat de speakers versneld de geest gaan geven, en het enigste wat je kan doen is je verlies nemen.
      Zelfs juridisch is het een getouw trek om een klant voor toekomstige schade te laten opdraaien omdat ???
      Maar de oplossingen zijn er.

      Of je beveiligd het beter, kan er minder mee gebeuren.
      Of je blijft er zelf bij.

      Prijs wat omhoog, dan is er meer poen voor tegenvallers !?!
      your light !

      Comment

      • metalteacher
        • Dec 2007
        • 467

        #4
        Ik neem toch altijd aan dat er toezicht is in het gebouw? Ik waarschuw altijd 1 keer netjes, bij de tweede keer zet ik de versterkers zachter, en bij de derde keer wordt de geluidsman met zachte hand verwijdert achter de knoppen.
        Steelwing - Full Speed Ahead!!!

        Comment

        • MusicSupport
          • Feb 2006
          • 1016

          #5
          Gaat het hier om de E-pac van d&b audiotechnik of zijn er meer met dezelfde naam?
          Zo ja, de set laten checken door de importeur; Audio-pro.nl in A'dam.
          d&b amps gaan alleen in het rood wanneer ze thermisch afsluiten of wanneer ze een verkeerde impendantie meten op basis van de ingestelde speaker; m.a.w. wanneer er een verkeerde speaker aan hangt of wanneer er een spreekspoel of driver is doorgebrand. Echter moet je voor dat laatste een extreme misbruiker zijn en veeel te hard een blokgolf insturen. De gainreduction op de amp houdt dit echter in 9 van de 10 gevallen wel tegen.

          Om te checken kun je op een digitale E-pac (met display) een systemcheck doen en controleren of de gemten impendantie overeenkomt met de specs.

          succes!
          d&b Audiotechnik

          Comment

          • MusicXtra
            • Feb 2006
            • 9316

            #6
            Weinig kans dat je de schade vergoed gaat krijgen, het is jouw woord tegen dat van de man in kwestie...
            De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

            Comment

            • Rolandino
              • Mar 2007
              • 1451

              #7
              ik zou zeggen dat er te weinig vermogen staat. Met dat soort muziek word de set erg zwaar gebruikt.

              Zeker op het laag.

              mss de instelling van de set niet erg ok voor dit soort feesten maar wel voor andere doeleinden.

              Wat voor speakers heb je achter de amps zitten ?

              Je kunt altijd wel de schuld naar een DJ of technicus geven maar mss was de set niet goed afgesteld.

              DJ's drukken altijd door en je hebt nooit genoeg vermogen als het aan hun ligt. Dat is een feit.

              ik snap niet dat er bij zulke feesten er geen persoon aanwezig is die het geluid in toom houd als er al nare ervaringen zijn geweest voorheen.

              Beter voorkomen dan genezen.
              EV - QSC - FBT - Shure - Sennheiser - Allen Heath - Showtec - Laserworld - JB systems - Chauvet en nog veel meer om mezelf in leven te houden.

              Comment

              • 4AC
                • Nov 2007
                • 1791

                #8
                Originally posted by MusicSupport
                Gaat het hier om de E-pac van d&b audiotechnik of zijn er meer met dezelfde naam?
                EPAK is de versterkermodule van KV2 Audio.

                Mvg,

                Teun
                uǝɿɿɐʌǝ6ɯo sı ʇsʞǝʇ ǝzǝp
                Turbosound TMS-2A nieuw leven inblazen

                Comment

                • MusicSupport
                  • Feb 2006
                  • 1016

                  #9
                  Aaah thnx, kijk eens aan: naamgenoten.

                  Op zich blijft de manier van testen overeind. Test de impendantie van de kast. Bij doorgebrande componenten zal je verschil meten. Wissel de versterker helften en test of het klankverschil blijft.
                  d&b Audiotechnik

                  Comment

                  • HR Soundproductions
                    • Oct 2005
                    • 650

                    #10
                    Dubstep is echt killing voor het laag. Ik zeg bewust killing als je je protectie (x-over, low-cut, limiters, compressie etc.) niet juist hebt gekozen. Is er ook nog iets aan db-limiting gedaan?? Steeds meer zalen met vaste installatie hebben db-limiters geinstalleerd ( >95db, <10sec bijvoorbeeld) wat automatisch kan bijdragen in extra bescherming voor de gebruikte luidsprekers.

                    Weet je wat er aan beveiliging wordt toegepast, behalve van de amp????

                    Comment

                    • Timo Beckman
                      • Jul 2006
                      • 1298

                      #11
                      Limiters zijn een bescherming van je drivers maar zijn geen garantie tegen schade .
                      Bij dit soort "feestjes" is het slim om ook een tech te hebben rond lopen die de desbetreffende plaatjes draaier op zijn vingers tikt als hij of zij te veel signaal weg stuurt .

                      Comment

                      • MusicXtra
                        • Feb 2006
                        • 9316

                        #12
                        Originally posted by Timo Beckman
                        Bij dit soort "feestjes" is het slim om ook een tech te hebben rond lopen die de desbetreffende plaatjes draaier op zijn vingers tikt als hij of zij te veel signaal weg stuurt .
                        Vooral als alle rode 'lampjes' continu branden en er een clippend signaal weggestuurd wordt..... Dan kun je daarna limiten wat je wilt maar je hoogdrivers blijven rooksignalen afgeven.
                        De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

                        Comment

                        • DJ Antoon
                          • May 2005
                          • 1681

                          #13
                          Originally posted by HR Soundproductions
                          Dubstep is echt killing voor het laag. Steeds meer zalen met vaste installatie hebben db-limiters geinstalleerd ( >95db, <10sec bijvoorbeeld) wat automatisch kan bijdragen in extra bescherming voor de gebruikte luidsprekers.
                          Als deze dan in dB(A) meet heb je er helemaal niets aan... Gooi het sub maar open...

                          Comment

                          • HR Soundproductions
                            • Oct 2005
                            • 650

                            #14
                            Originally posted by DJ Antoon
                            Als deze dan in dB(A) meet heb je er helemaal niets aan... Gooi het sub maar open...
                            Het toverwoordje is KAN.....

                            In dB(a) haal het hoog er uit en het laag er op... db-meting naar beneden
                            In dB(c) wordt goed rekening gehouden met het laag.... dus wat dat betreft prima voor dubstep

                            Maar goed als er iemand achter de knoppen staat die perse dingen wil omzeilen... tsja, daar is gewoon geen kruid tegen gewassen.
                            Last edited by HR Soundproductions; 28-12-11, 14:40.

                            Comment

                            • Vss
                              • Dec 2011
                              • 33

                              #15
                              Om even terug te komen op de originele topic , ik vrees dat er zeer weinig tegen zulke mensen te beginnen valt .
                              Halfweg de jaren '90 ( jaja , vorige eeuw ) deden wij het onderhoud van licht en geluid in Reeves in antwerpen . Wij plaatsten daar wekelijks een nieuwe ( gerecoonde ) sub speaker , Beyma 18" . Soms tot 2 maal op een weekend . Ik heb zelfs één keer mijn vingertoppen verbrand aan het speaker chassis , zo heet was die .
                              Honderden keren aan de dj's uitgelegd hoe ze de installatie moeten gebruiken , maar hielp allemaal niks . Elke keer hetzelfde , rodec MX 18 , gains volledig open , master volledig open , einversterkers ( weet het merk niet meer ) volledig open . Gevolg , amp's in de clip ( continu rood ) en de led vu van de rodec , tja die brandde ook volledig . En dan hadden die pipo's ... euh dj's nog het lef om te zeggen dat het niet hard genoeg ging .
                              De zaak is nu dicht en ik kan me troosten met de gedachte dat we daar goed geld verdiend hebben . Maar het blijft niet leuk om materiaal te zien misbruikt worden .

                              Comment

                              Working...