frequentiegebruik per instrument live mix

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • MennoSWP
    • Apr 2011
    • 103

    frequentiegebruik per instrument live mix

    Hi,

    Voor mijn scriptieonderzoek zou ik graag aan alle live mixers willen vragen op welke primaire frequenties zij de volgende instrumenten indelen in een mix, uitgaande van een pop rock bandje met drums, bas, elektrische gitaren, piano, brass en vocals.

    LIVE MIX van (Hertz) tot (Hertz
    kickdrum punch
    kickdrum click
    snaredrum
    toms
    gitaren
    piano
    brass
    alvast bedankt!
    Last edited by MennoSWP; 18-12-11, 16:15.
  • MusicXtra
    • Feb 2006
    • 9316

    #2
    Beetje vreemde vraag, het is niet aan de technicus om te bepalen in welk frequentiegebied een instrument in te delen is.... Hooguit kan de muzikant zijn instrument anders stemmen maar een bas blijft toch echt een bas.
    De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

    Comment

    • shure-fan
      • Sep 2003
      • 1046

      #3
      hier is geen standaard antwoord op,

      hangt allemaal af van meerdere factoren als, PA set, tafel, oren van de technicus, zaal, instrument zelf, keuze microfoon, en zo nog wel meerdere
      Freelance monitormixer / Geluidstechniek / tape act

      Comment

      • MennoSWP
        • Apr 2011
        • 103

        #4
        Het gaat hier puur om data verzamelen om met andere gegevens te staven. Probeer jezelf in de situatie te zien waarin je deze instrumenten moet mixen, en denk aan de gemiddelde waarde die je vaak gebruikt om de EQ bij te stellen. Natuurlijk is het bij elk bandje net weer anders maar het gaat om een indicatie van het werkgebied van de instrumenten. Als voorbeeld zal ik even mijn gemiddelde tot nu toe opschrijven:

        kickdrum 65.00 130.00
        kickdrum click 4000.00 6500.00
        snaredrum 180.00 5500.00
        toms 75.00 2100.00
        gitaren 200.00 2750.00
        piano 350.00 10400.00
        brass 450.00 10500.00

        Comment

        • showband
          • May 2001
          • 4524

          #5
          Voor de studerende aspirant mixer is het antwoord: lees. De lexicon voor de muziek. Daar staat alle basis in. Daarna schop je de leraar want een instrument bepaald niet zijn plaats in de mix, maar. de context. Als je lijstjes móet maken hoe het in de mix qua plaatsing HOORT dan heb je nu al een recept voor ellende in je schrift.
          lekker belangrijk!

          Comment

          • MusicXtra
            • Feb 2006
            • 9316

            #6
            Je wilt dus weten welke frequenties er meer of minder in worden gedraaid met de EQ?
            Ook dat hangt sterk van het instrument, de microfoon en PA af, de ene keer draai ik in een kick-drum het gebied rond de 40Hz erbij, de andere keer juist eruit, dan weer 90 Hz +6 dB, dan weer op -6 dB.
            't Is maar net hoe het klinkt, maar dat zegt dus nog helemaal niets over het instrument.
            Dus of je vraagstelling is mij niet duidelijk, of je vraagt iets waar geen antwoord op te geven is...
            De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

            Comment

            • goldsound
              • Jan 2003
              • 429

              #7
              Aankomende workshops Pro Trainingen Behringer X32, Compact X32, Midas M32, Midas M32R We
              Zoek en gij zult vinden, vindt gij niet dan is het zoek

              Comment

              • Gast1401081
                • Mar 2001
                • 7999

                #8
                Als ik de vraag goed lees snapt de TS er niks van. ( of zijn leraar niet, nog erger)
                De bassdrum, bijvoorbeeld, heeft een tik van de klopper, die ik altijd een duwtje geef rond de 10K, bijvoorbeeld.

                Bovenharmonischen ( hogere sinusfrequenties die opgeteld de vorm van de golf van een veel lagere toon bepalen) zitten juist in de hogere regionen.
                Neem een blokgolf, van 100 Hz, bijvoorbeeld. Je neemt een 100 Hz sinus, en telt daar steeds hogere sinus, met een steeds kleinere amplitude bij op. Die hogere tonen zullen uiteindelijk de mooie sinus naar een blok misvormen. Wat de muzikant dan wel wel leuk vind, op deze manier geeft het instrument een eigen klank, die de muzikant herkenbaar maakt.

                Verder heeft de klassieke contrabas een strijkstok, die nogal wat bijgeluid produceert.

                Schop je leraar maar onder z'n kont, en vertel m dattie niet zulke domme vragen moet stellen.

                Comment

                • MennoSWP
                  • Apr 2011
                  • 103

                  #9
                  Waarschijnlijk is mijn vraagstelling een beetje onduidelijk, wat ik bedoel is het gebied waar de "sweet spot" zit van instrumenten. Als je kijkt naar een instrument is deze werkzaam in een bepaald frequentiegebied. Samen met het arrangement van de andere instrumenten zou je een mooie mix kunnen maken. Hier zit altijd een regelmaat in.
                  Echter een instrument zoals een elektrische gitaar stuurt ook veel laag uit die de bas in de weg gaat zetten als je hem "full range" met dit laag erbij mixt. Op welke waardes zetten jullie over het algemeen de hi pass (/ low pass) filters en bepalen zo het werkzame gebied van de instrumenten?

                  Het is misschien vragen naar de bekende weg, maar ik ben op zoek naar reacties van gebruikers die mijn bevindingen bevestigen.

                  Comment

                  • dexter
                    • Jul 2005
                    • 433

                    #10
                    Je kunt dit niet opschrijven, elk instrument is anders, elke microfoon en plaats is anders, elke zaal, pa, tafel,
                    effecten, hoe het instrument is gestemd, het lied zelf en nog allerlei dingen.
                    Je kunt het gewoon niet opschrijven omdat het altijd anders is, en nooit maar dan ook nooit 2x exact hetzelfde.
                    Als dat wel zo was dan konen wij wel thuis blijven en kon je het automatiseren.

                    Ik zou zeggen pak een band of muzikanten en wat apparatuur en ga zelf eens ermee aan de slag.
                    Een opgenomen band op een multi-track recorder wil ook prima om op te leren afmixen.
                    Last edited by dexter; 19-12-11, 12:47.

                    Comment

                    • DJ Antoon
                      • May 2005
                      • 1681

                      #11
                      Originally posted by MennoSWP
                      Het is misschien vragen naar de bekende weg, maar ik ben op zoek naar reacties van gebruikers die mijn bevindingen bevestigen.
                      Zo simpel is het allemaal niet te stellen, het ligt erg aan de instrumenten, soort muziek, het spel en het op elkaar ingespeeld zijn van de muzikanten. Daarnaast kan de akoestiek ook nog erg tegen werken. Maar dat hebben er al meerdere uit proberen te leggen.

                      Als je enkel reacties zoekt die JOUW bevindingen bevestigen, dan zou ik heel flauw zeggen, vraag het aan je jonge nichtje.

                      Comment

                      • showband
                        • May 2001
                        • 4524

                        #12
                        Bij numetal flink sub in de gitaren. Bij stanley clark de bas op mid. En treble mixen. Voor sixties drums zacht en dun helemaal opzij pannen. En dan voor hiphopzang veel kuntstmatige effecten en telefoonEQ. Klopt dit met wat er uit je onderzoek móet komen?
                        lekker belangrijk!

                        Comment

                        • MusicXtra
                          • Feb 2006
                          • 9316

                          #13
                          Komt er eigenlijk op neer dat ieder antwoord goed is....
                          Maar nu even een voorbeeld; stel ik pak een SM57 voor een gitaar versterker, vervolgens moet ik er heel veel 2000 Hz bijregelen om er een lekkere sound van te maken.
                          Dan zou je kunnen stellen dat daar die 'sweet spot' ligt... Maar bij een volgend optreden plaats ik de microfoon veel meer op het midden van de speaker, nu draai ik die 2000 Hz er juist uit, puur doordat het midden van de speaker meer in dat gebied weergeeft.
                          Hoe wil je al die variabelen uitsluiten in je onderzoek?
                          De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

                          Comment

                          • frederic
                            • Jan 2006
                            • 3511

                            #14
                            Als het iedere keer dezelfde band is die je moet uitversterken zou ik zeggen: plaats microfoon op de speaker uitmarkeren met tape.

                            Comment

                            • Hansound
                              • Apr 2006
                              • 832

                              #15
                              In dit topic kun je mooi zie dat live mixen alleen te leren is door het te doen, hoe vaker hoe beter...

                              Comment

                              Working...