Akg C418 draadloos

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • LVG
    • Jul 2011
    • 152

    Akg C418 draadloos

    Goedendag,

    Voor een project willen de blazer sectie graag draadloze microfoons

    Nu hebben we hoop G3 300 zender sets met beltpacks

    Is het mogelijk om AKG C418 / AKG C408 microfoons via een mini jack connector hier werkend op aan te sluiten? Aangezien het condensator microfoons zijn en voldoende voeding nodig hebben?

    Iemand hier ervaring mee?
  • speakertech
    • Jan 2008
    • 1696

    #2
    De meeste kapsels werken goed vanaf een paar volt. Dat zal bij AKG niet anders zijn. Het is dus voldoende om de microfoon te voorzien van een stereo minijack. De rode ader van de micro komt aan de tip. De ring blijft leeg (line input) de afscherming en eventueel aanwezige blauwe of zwarte ader komen aan massa (sleeve). Kwestie van uittesten dus.

    Speakertech
    Je mag niet simpel een vraag beantwoorden, uitgaande van wat jij weet, maar wat de vraagsteller (nog meer) niet weet en dat is best lastig...
    ¿ɹooʌ ƃuıssɐdǝoʇ uǝǝ ɹǝıɥ sı

    Comment

    • shure-fan
      • Sep 2003
      • 1046

      #3
      Beste LVG,

      bij eigen tests bij een voormalig werkgever hebben we dat destijds ook uitgetest, en bleek geen probleem te zijn,

      Wij hebben destijds g1 setjes gebruikt, dat mag niet anders werken, wij gebruikten destijds de c418
      Freelance monitormixer / Geluidstechniek / tape act

      Comment

      • LVG
        • Jul 2011
        • 152

        #4
        He Cor,

        Bedankt voor je reactie & speakertech. We gaan eens wat verlopjes mini jack naar xlr maken voor de akg C408/ C418 mics
        Ik vroeg me namelijk vooral af of ze voldoende voeding krijgen door die 2 penlite batterijen in de zender beltpack

        Comment

        • LVG
          • Jul 2011
          • 152

          #5
          Originally posted by speakertech
          De meeste kapsels werken goed vanaf een paar volt. Dat zal bij AKG niet anders zijn. Het is dus voldoende om de microfoon te voorzien van een stereo minijack. De rode ader van de micro komt aan de tip. De ring blijft leeg (line input) de afscherming en eventueel aanwezige blauwe of zwarte ader komen aan massa (sleeve). Kwestie van uittesten dus.

          Speakertech


          Waar ik mee zit is dat er maar 2 aders aan de mic zitten. Aarde en rood?
          Hoe maak je van dit ongebalanceerd signaal een signaal waar je 48v vanuit de mengtafel op kan zetten zodat je hem ook via xlr kabel kan gebruiken?
          Het idee is om de mics op xlr uit te voeren en indien draadloos een verloopje mini jack naar xlr te maken

          Graag hoor ik of dit kan en zo ja, hoe de aansluitschema's zijn

          Comment

          • rdreiers
            • Nov 2009
            • 407

            #6
            De akg's werken zoals veel van deze dingen op tonader voeding.

            Om deze op de mengtafel aan te sluiten zul je de akg MPA V L erbij nodig hebben.

            Deze doet het signaal balanceren en de 48v omzetten naar 3-7 Volt.

            Je micro rechtstreeks aan de tafel hangen is dus niet mogelijk.

            Richard

            Comment

            • speakertech
              • Jan 2008
              • 1696

              #7
              Als je bij www.akg.com, de specs opvraagt van de C418 (servicemanual: http://www.akg.com/mediendatenbank2/...5d1f88cd3f.pdf), dan staat ergens achterin de schakeling van de fantoomadapter om de capsule aan te sluiten op een symm. input met XLR en voeding. De hele schakeling zit in de XLR-plug.
              Ik meende echter dat je de C418 met een beltpack wilde gebruiken.
              Om de microfoon te gebruiken op een beltpack, moet je die XLR met schakeling dus verwijderen en er een minijack aan monteren. Volgens de servicedoc heeft de kabel aan de capsule twee aders en een afscherming. Hoe je die aansluit heb ik reeds aangegeven.De C418 is een condensatormicro en de capsule is (uiteraard) asymmetrisch. Er zijn diverse manieren om een dergelijke capsule aan te sluiten. In dit geval komt de afscherming aan de sleeve en de ader aan de tip van de mini jack. Wellicht moet je de gain van de zender opnieuw instellen. Condensatormics kunnen een redelijk hoog signaal afgeven.
              Overigens werkt de beltpack van Sennheiser, weliswaar op twee penlite batterijen, maar in de zender zitten omvormers, die de spanning verhogen tot soms wel 15 volt.

              Zou je de mic afwisselend willen gebruiken met beltpack, of bedraad naar de mengtafel, dan zou je de XLR fantoomadapter nog kunnen voorzien van een stukje kabel met een contra mini jack. Evenwel is zeker in het goedkopere segment de kwaliteit van die dingen niet geschikt voor pro toepassingen.


              Speakertech
              Last edited by speakertech; 19-12-11, 14:11.
              Je mag niet simpel een vraag beantwoorden, uitgaande van wat jij weet, maar wat de vraagsteller (nog meer) niet weet en dat is best lastig...
              ¿ɹooʌ ƃuıssɐdǝoʇ uǝǝ ɹǝıɥ sı

              Comment

              • frederic
                • Jan 2006
                • 3511

                #8
                Originally posted by LVG
                Goedendag,

                Voor een project willen de blazer sectie graag draadloze microfoons

                Nu hebben we hoop G3 300 zender sets met beltpacks

                Is het mogelijk om AKG C418 / AKG C408 microfoons via een mini jack connector hier werkend op aan te sluiten? Aangezien het condensator microfoons zijn en voldoende voeding nodig hebben?

                Iemand hier ervaring mee?
                Van welk merk is die G3 300 zender?

                Laat maar ik heb het ondertussen gevonden: Sennheiser
                Last edited by frederic; 19-12-11, 14:12.

                Comment

                • frederic
                  • Jan 2006
                  • 3511

                  #9
                  idd rode signaaldraad met puntje verbinden. (zie blz 34)

                  Comment

                  • LVG
                    • Jul 2011
                    • 152

                    #10
                    Originally posted by frederic
                    idd rode signaaldraad met puntje verbinden. (zie blz 34)

                    http://www.sennheiser.be/sennheiser/...109_US_INT.pdf

                    Top.

                    Maar hoe komt het dat het wel rechtsteeks werkt met een mini jack aansluiting (die voeding krijgt uit het beltpack) en met xlr met voeding vanuit de tafel niet

                    Ik laat er even eentje rechtsteeks op mini jack maken

                    Het idee was inderdaad rechtstreeks op mini jack maar het mooiste is om ze universeel te kunnen gebruiken, dus met losse xlr naar mini jack verloopjes voor de sennheiser zenders. De input gain van de beltpacks van de G3 300's kunnen behoorlijk laag dus dat moet goed komen denk ik

                    Comment

                    • LVG
                      • Jul 2011
                      • 152

                      #11
                      P.s.

                      Het gaat om zowel de C408 als de C418 microfoons van AKG

                      Comment

                      • frederic
                        • Jan 2006
                        • 3511

                        #12
                        Ik ben overigens niet te vinden voor mini jack. Na een tijdje is het al gekraak en gebrom die je hebt.
                        Ik zie dat de duurdere met mini XLR werken.

                        Comment

                        • LVG
                          • Jul 2011
                          • 152

                          #13
                          Originally posted by frederic
                          Ik ben overigens niet te vinden voor mini jack. Na een tijdje is het al gekraak en gebrom die je hebt.
                          Ik zie dat de duurdere met mini XLR werken.

                          De zenders zijn op mini jack, mini xlr is dan helaas geen oplossing

                          Comment

                          • speakertech
                            • Jan 2008
                            • 1696

                            #14
                            Originally posted by LVG
                            Top.

                            Maar hoe komt het dat het wel rechtsteeks werkt met een mini jack aansluiting (die voeding krijgt uit het beltpack) en met xlr met voeding vanuit de tafel niet

                            Ik laat er even eentje rechtsteeks op mini jack maken

                            Het idee was inderdaad rechtstreeks op mini jack maar het mooiste is om ze universeel te kunnen gebruiken, dus met losse xlr naar mini jack verloopjes voor de sennheiser zenders. De input gain van de beltpacks van de G3 300's kunnen behoorlijk laag dus dat moet goed komen denk ik
                            De schakeling in de XLR moet werken tussen 12 a 48 volt en dan de juiste stroom afleveren aan de capsule. De waarschijnlijk 5 tot 9 volt is te weinig om de hele schakeling goed te laten werken. Je zou de fantoomspanning moeten aanbieden tussen de mantel en de twee toonaders. Dat kan bij een beltpack (meestal) niet. Of je sluit de toonaders kort, waardoor er geen audio is, of je voedt de schakeling a-symmetrisch. Het is dan de vraag of alles nog correct werkt.
                            Beltpacks met symm aansluiting zie je niet zo veel. Voor de korte kabels die daarbij horen, is dat ook niet nodig.

                            De 48 volt fantoomspanning uit de mengtafel is hoog genoeg om alle gangbare condensatormicrofoons te laten werken. Studiomicrofoons hebben dat vaak nodig. De condensatormicro's die live gebruikt worden zijn meestal eenvoudiger en kunnen met lagere spanningen af. Veel handmicrofoons hebben dan ook aan 12 tot 15 volt genoeg, maar kunnen ook overweg met 48 volt.

                            Speakertech
                            Je mag niet simpel een vraag beantwoorden, uitgaande van wat jij weet, maar wat de vraagsteller (nog meer) niet weet en dat is best lastig...
                            ¿ɹooʌ ƃuıssɐdǝoʇ uǝǝ ɹǝıɥ sı

                            Comment

                            • speakertech
                              • Jan 2008
                              • 1696

                              #15
                              Originally posted by frederic
                              Ik ben overigens niet te vinden voor mini jack. Na een tijdje is het al gekraak en gebrom die je hebt.
                              Ik zie dat de duurdere met mini XLR werken.
                              Da's niet altijd waar. Sennheiser, is echt niet de goedkoopste en die heeft mini-jack. Neem je een merk als JTS, dat beduidend goedkoper is, dan zitten er wel mini XLR's aan.
                              Het scheelt wel of de mini-jack van een beetje goede kwaliteit is. Die dingen van 49 cent per kilo, zijn wat minder. Er zijn echt wel betrouwbare minijacks en die hebben dan ook nog een vergrendeling. Ze kosten dan wel een paar euro per stuk.

                              Speakertech
                              Je mag niet simpel een vraag beantwoorden, uitgaande van wat jij weet, maar wat de vraagsteller (nog meer) niet weet en dat is best lastig...
                              ¿ɹooʌ ƃuıssɐdǝoʇ uǝǝ ɹǝıɥ sı

                              Comment

                              Working...