effecten en extra kanalen via laptop

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • aeolian
    • May 2005
    • 48

    effecten en extra kanalen via laptop

    Hallo,

    Ik ben wat aan het zien naar een compacter setje, en zou vaak genoeg hebben met een zanginstallatie, dus zou ik ook maar een mengtafeltje willen met 8 kanalen met ingebouwd galmpje.
    Nu vraag ik me af dat ik voor grotere optredens, waar ook de drum versterkt zou worden, ik een 16-kanaals interface en laptop zou kunnen gebruiken om mijn mixertje wat uit te breiden en zo:
    - een submix te maken van de drum, met plug-ins (compressor, gates,...)
    - uitgebreide plug-ins als vocal strip gebruiken
    - mijn aux'en aansluiten om zo de pc als effectenrack te gebruiken

    Heeft iemand dit ooit geprobeerd? Is dit een geniaal idee of werkt dit niet? Werkt het te omslachtig?
    Benieuwd naar jullie mening.

    Groeten, Jan
  • BJD
    • Oct 2007
    • 771

    #2
    Het idee is leuk, maar ik denk dat je in de problemen gaat komen met je latency.
    Verder creƫer je een erg omslachtige setup waarbij er weinig mis hoeft te gaan om flink in de problemen te komen.

    Comment

    • djspeakertje
      • Oct 2008
      • 1912

      #3
      Bovendien denk ik dat het al met al (kosten van degelijke laptop+interface 16 in*16 uit+plugins+faderbakkie) duurder wordt dan bijvoorbeeld doorsparen voor zoiets al dit:
      2e hands:
      Allen&Heath GL2200-24
      DBX/Drawmer/BSS/klark compressie en gate (tussen de 4 en 8 kanalen van elk, kijk eens naar de Square One dynamics 2ehands)
      2 effectjes Lexicon/TC/Yamaha

      Je bent dan stukken bedrijfszekerder, maar drums uitversterken over een "zanginstallatie" gaat hem niet worden, daar heb je iets meer voor nodig. Ook daar geldt: 2e hands A-merken zijn beter dan nieuwe B-merken (Behringer en consorten welteverstaan).

      Wat ik hier wel een keer wil gaan proberen is galmpjes/delays via de laptop, 2* mono in -> 2* stereo uit. De truc is om de latency van de pre-delay af te trekken, dus met milliseconden latency maak je de predelay 5 ms korter. Compressie e.d. werkt niet, je hoort gewoon dat er een faseverschil is tussen in- en output. Het werkt iig, ik heb thuis al de nodige experimenten uitgevoerd, maar hoe zich dat in een live situatie houd weet ik nog niet, omdat dingen als het bedieningsgemak toch anders zijn dan bij een stukje hardware met knoppen.


      Daan
      I met a man with a dollar, we exchanged dollars, I still had a dollar.
      I met a man with an idea, we exchanged ideas, now we each had two ideas.

      Comment

      • aeolian
        • May 2005
        • 48

        #4
        Latency is ook wat me het meest zorgen baart, maar als die op enkele milliseconden blijft, zou iemand dat dan merken? En ook een pc-crash en verschrikkelijk veel herrie door de boxen, maar bij digitale opnames kan ik me niet herinneren dat dit al gebeurd is.
        Als ik naar het kostenplaatje kijk, dan loopt het niet zo hoog op omdat ik al een opname-rackje heb.
        Ik krijg vaak wel eens de vraag voor optredens waar twee topboxen en enkele microfoonkanalen volstaan, maar ik heb ook nog wel een HK actor staan moest het wat groter zijn. Ik zie er enkel wat tegenop iedere keer met zo'n GL te sleuren, en een effectenrack erbij.

        Comment

        • djspeakertje
          • Oct 2008
          • 1912

          #5
          Degelijkheid brengt formaat met zich mee, denk er eens aan wat een gecrashte harde schijf gaat doen... Weg show, kan iedereen inpakken en naar huis toe. Een galmpje missen, oke, kan ik wel mee leven (zolang het geen singer-songwriter werk is durf ik dat wel aan), maar je hele mix? Nee.

          Latency is ook het ding dat heel vervelend is. Hoe lager de latency, hoe instabieler je systeem, maar bij 5ms hoor je al duidelijk dat er een faseverschil is. En dan draai ik 2 in 4 uit... Moet je nagaan wat 16 in 16 uit op een laptop gaat doen... Zelfs met een Mac Pro zou ik me niet veilig voelen, en met je poten aan de faders is een stuk fijner dan op een midibakje of met de muis.

          Het sleuren met de GL en het fx rack is op zich prima te doen, kisten met wieltjes dr onder en je hebt 2* een handje nodig, als je hem neerlegt en als je hem op de wielen zet, en een Actor is op zich te doen in je eentje, maar als je op dat formaat gaat klussen kom je toch bijna standaard met 2 man? En anders beloof je de vrijwilliger een biertje na de hand, de opdrachtgever betaald, en jij hebt de boel weer voor mekaar.


          Daan
          I met a man with a dollar, we exchanged dollars, I still had a dollar.
          I met a man with an idea, we exchanged ideas, now we each had two ideas.

          Comment

          • stamgast
            • Feb 2010
            • 253

            #6
            Originally posted by djspeakertje
            Moet je nagaan wat 16 in 16 uit op een laptop gaat doen...
            Een beetje knappe FireWire-interface (bijvoorbeeld Apogee Ensemble) rekent zelf en eist dus geen processor-berekeningen van je Mac.
            Maar 6 ms ga je, als je zingt en je jezelf terughoort, al merken. En veel compressors hebben look-ahead waardoor ze beter gaan klinken.

            Comment

            • SPS
              • Mar 2004
              • 1662

              #7
              Originally posted by stamgast
              Een beetje knappe FireWire-interface (bijvoorbeeld Apogee Ensemble) rekent zelf en eist dus geen processor-berekeningen van je Mac.
              Maar 6 ms ga je, als je zingt en je jezelf terughoort, al merken. En veel compressors hebben look-ahead waardoor ze beter gaan klinken.
              5 msec is toch ook al gauw de afstand van je floormonitor tot je oren (1,7 meter), en dat vindt niemand een probleem.......
              Geluid doen is leuk, maar licht ontwerpen is pas Echt leuk!

              Comment

              • stamgast
                • Feb 2010
                • 253

                #8
                Met vloermonitors niet, als je een koptelefoon ophebt hoor je het.

                Comment

                • SPS
                  • Mar 2004
                  • 1662

                  #9
                  Originally posted by stamgast
                  Met vloermonitors niet, als je een koptelefoon ophebt hoor je het.
                  Het ging toch om livewerk?
                  Geluid doen is leuk, maar licht ontwerpen is pas Echt leuk!

                  Comment

                  • stamgast
                    • Feb 2010
                    • 253

                    #10
                    Zie regelmatig drummers zitten met een koptelefoon op, en iem's zie ik ook veel.

                    Comment

                    • BJD
                      • Oct 2007
                      • 771

                      #11
                      De delay an-sich is geen probleem.
                      Zet je PA in fase met de drums en je zit ook op zo'n delay.
                      Het probleem is vooral de kanaal afhankelijk delay door de verschillende processing.
                      Het daarbij optredende kamfiltereffect treed al heel snel op.
                      @djspeakertje: ik heb in een ander topic al eens eea uiteengezet over digitale processing. Je delay neemt niet direct toe naarmate je meer kanalen gebruikt, maar digitale processing heeft kloktikken nodig tov de samplerate.

                      Comment

                      • vasco
                        • Oct 2003
                        • 2567

                        #12
                        Minderwaardigheidcompensatie

                        Originally posted by djspeakertje
                        Degelijkheid brengt formaat met zich mee...
                        Je kan ook een digitale tafel als bijvoorbeeld een Yamaha 01V96, Roland M300, etc nemen als size matters. 32 kanalen inclusief fx-rack in 19 inch formaat, kun je alleen tillen en past nog in Smart .
                        Last edited by vasco; 01-12-11, 13:21.

                        Comment

                        • djspeakertje
                          • Oct 2008
                          • 1912

                          #13
                          Maar een tafel met 32 inputs en de bijbehorende spullen kost al snel een beetje meer als de door mij genoemde oplossing ben ik bang. Bovendien is het maar net wat je fijn vindt, sommigen zweren bij digitaal, en andersom. Het is een kwestie van pieren, prutsen, klooien en proberen met een selectie analoge en digitale tafels en eventuele outboard totdat je je keuze hebt gemaakt.


                          Daan
                          I met a man with a dollar, we exchanged dollars, I still had a dollar.
                          I met a man with an idea, we exchanged ideas, now we each had two ideas.

                          Comment

                          • vasco
                            • Oct 2003
                            • 2567

                            #14
                            Originally posted by djspeakertje
                            Maar een tafel met 32 inputs en de bijbehorende spullen kost al snel een beetje meer als de door mij genoemde oplossing ben ik bang.
                            En ik weet heel zeker dat een 32 kanaals digitale oplossing zeker niet duurder hoeft te zijn dan de door jou genoemde tafel met outboard. Daarnaast geeft de TS al aan dat hij helemaal niet wil slepen met al die hardware dus digitaal heeft hier een bijkomend voordeel. Verder is het een kwestie van tijd totdat we allemaal digitaal werken of je het nu fijn vind of niet nieuwe tijden breken vanzelf aan (ik was ook heel lang een analoog profeet totdat ik toch echt de vele voordelen had ontdekt).

                            En ja natuurlijk kun je het zo duur maken als je wilt, zowel analoog als digitaal.

                            Comment

                            • vasco
                              • Oct 2003
                              • 2567

                              #15
                              Misschien dat de TS eens kan kijken naar het ooit hier gemaakte topic over SAC. Ik ken het verder niet en had er in dat topic toen al een kritische noot bij gezet maar allicht dat het voor de TS interessant kan zijn om eens naar te kijken en proberen. Ook deze software staat niet stil en zal ondertussen verder ontwikkeld zijn.

                              Comment

                              Working...