newbivraag: wat voor geluidsboksen heb ik nodig bij? (trouwerijen)

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • wieneth
    • Oct 2011
    • 7

    newbivraag: wat voor geluidsboksen heb ik nodig bij? (trouwerijen)

    Beste iedereen,

    Tot voor kort huurde ik altijd geluidsmateriaal maar ik wil mij deze kosten besparen en zelf goede materiaal aanschaffen. Kunnen jullie mij hierbij adviseren?

    Wij zijn een groep van 4 meiden die bruiloft-optredens doen. Meestal zijn het zalen waarbij er 250 gasten zijn en soms zijn het 300 gasten. We hebben inmiddels een mixer (Dynacord Powermate 600 MK2) aangeschaft. We zijn nu op zoek naar speakers die een mooie geluid leveren maar tegelijkertijd wel in de achterbak van de auto passsen. Ze moeten dus compact zijn.

    Kunnen jullie ons hierin adviseren? We hebben vernomen dat we kunnen vertrouwen op boksen van Dynacord. Is dat zo of kunnen jullie iets anders aanraden? Waar moeten we juist op letten bij de aanschaf van de boksen?

    btw: we hebben bijna geen kennis als het gaat om termen als subs, tops, actieve en passiefe speakers, ohms? (probeer ons niet uit te lachen )

    gr Wieneth
    Last edited by wieneth; 26-10-11, 22:17.
  • Big Bang
    • Apr 2008
    • 652

    #2
    Korte reactie:
    A) Wat is je budget?
    B) Moeten daar ook nog kabels en statieven vanaf?
    C) Wat voor een optredens doen jullie? Achtergrondmuziek vergt een stuk minder dan stevige rock.
    It's time to play the music, It's time to light the lights ...

    Comment

    • rdreiers
      • Nov 2009
      • 407

      #3
      Ten eerste welkom.

      Om maar met een flauw grapje te beginnen, boxen heb je pas negen maanden later nodig, wij hebben het hier over luidsprekers.

      Spreken we over alleen vier vocalen of is er tapeje bij met de achtergrond.

      Je kunt aan luidsprekers zo veel en zo weinig als je wilt uitgeven.

      Als je ons eens meer verklapt van wat jullie doen dan kunnen we je verder helpen.

      Richard

      Comment

      • djspeakertje
        • Oct 2008
        • 1912

        #4
        Heb je een lijstje van wat jullie huren voor een gemiddelde partij? Als je dat omzet naar dB's, watts, frequentiebereik etc. heb je al een heel aardig idee van wat je straks kwijt bent aan een vergelijkbare set (want ik neem aan dat dat is wat je wilt, een set die qua geluid en kwaliteit gelijk is aan wat jullie nu huren).


        Daan
        I met a man with a dollar, we exchanged dollars, I still had a dollar.
        I met a man with an idea, we exchanged ideas, now we each had two ideas.

        Comment

        • SPS
          • Mar 2004
          • 1662

          #5
          Gewoon 2x dynacord D12-3. Perfect voor zang met tapetje en matched heel goed met de Powermate!

          Opgelost.
          Geluid doen is leuk, maar licht ontwerpen is pas Echt leuk!

          Comment

          • djspeakertje
            • Oct 2008
            • 1912

            #6
            Zonder subs? Voor 300 man? Wel eens gelezen wat MusicXtra neerzet voor 300 man? Nou zijn dat volgens mij iets andere feestjes, maar dan nog, 2 D12-3tjes tegen een dubbel 18 en een dikke top per kant, ga je nooit winnen...

            Gewoon wachten op antwoordt van de TS.


            Daan
            I met a man with a dollar, we exchanged dollars, I still had a dollar.
            I met a man with an idea, we exchanged ideas, now we each had two ideas.

            Comment

            • vasco
              • Oct 2003
              • 2567

              #7
              Originally posted by djspeakertje
              ...Als je dat omzet naar dB's, watts, frequentiebereik etc.
              Originally posted by wieneth
              btw: we hebben bijna geen kennis als het gaat om termen als subs, tops, actieve en passiefe speakers, ohms? (probeer ons niet uit te lachen )
              djspeakertje, gooi jij even wat termen in de strijd bij iemand die aangeeft geen kennis te hebben.

              Op zich is je bijdrage verder wel goed. Als ze een lijst hebben van wat ze nu gebruiken/huren kunnen wij ze vast op weg helpen met deze lijst als leidraad.

              Comment

              • SPS
                • Mar 2004
                • 1662

                #8
                Originally posted by djspeakertje
                Zonder subs? Voor 300 man? Wel eens gelezen wat MusicXtra neerzet voor 300 man? Nou zijn dat volgens mij iets andere feestjes, maar dan nog, 2 D12-3tjes tegen een dubbel 18 en een dikke top per kant, ga je nooit winnen...

                Gewoon wachten op antwoordt van de TS.


                Daan
                Daan: Als je de post goed leest, dan zie je dat:
                - ze een powermixer hebben met 6 mic ingangen en 2x 500w output
                - de speakers op de achterbank moeten kunnen.

                Wel, inschtting leert dan dat ze geen ruige rock n roll of heavvy metal zullen doen.
                Dus: bij een mixer van deze orde en de maat van de gemiddelde achterbank, schat ik in dat een d12-3 tje prima zal werken.
                Maar, ben ook benieuwd naar de reactie van de TS om te zien of ik er ver naast zit

                Paul
                Geluid doen is leuk, maar licht ontwerpen is pas Echt leuk!

                Comment

                • vasco
                  • Oct 2003
                  • 2567

                  #9
                  Originally posted by djspeakertje
                  Wel eens gelezen wat MusicXtra neerzet voor 300 man?
                  Appels en peren vergelijken is nog steeds niet echt de gewoonte.

                  Comment

                  • wieneth
                    • Oct 2011
                    • 7

                    #10
                    Hoi iedereen,

                    Bedankt voor jullie reacties. We huren meestal 2 a 3 boksen met soms een monitor. Daarnaast een grote mixer met versterker. We krijgen steeds weer ander materiaal en soms ie het dramamateriaal met veel gepiep en lelijk geluid. We willen dus speakers die zuiver geluid geven die je het gevoel geven dat de avond niet meer stuk kan. Het zijn zoals gezegd bruiloften en geen hardrockfeesten. Mensen gaan dus niet aan het eind van de avond met een pieptoon tussen hun oren naar huis. (Maar het moet ook niet zo zijn dat ze in slaap vallen ). Geen lelijke pieptonen of dat we aan het einde van de avond krijsend moeten afsluiten. We willen dus niet onnodig veel onze stemmen belasten. Of dat wanneer het geluid wat hard staat, de stemmen opeens lelijk vervormd worden. We zingen heel de avond door en spelen instrumenten zoals derbouka's en bendirs. We gebruiken geen achtergrondmuziek (via tape).

                    Even een paar punten voor de verduidelijking.

                    - Budget voor de speakers (inc of ex statieven): 1000,-
                    - Daarnaast 3 zangmicrofoons en 3 microfoons voor de instrumenten (welke merken of microfoons raden jullie aan, we huren altijd shuremicrofoons)
                    - 7 statieven

                    Monitor mag later komen samen met een versterker (indien dat nodig is)

                    Kunnen jullie ons nu wel beter advies geven?

                    Comment

                    • showband
                      • May 2001
                      • 4524

                      #11
                      Allereerst welkom.
                      Ik heb een klein beetje het vermoeden dat we het over Marokkaanse bruiloften hebben. anasheed trio? (Doen jullie ook de mannen van vrouwen gescheiden bruiloften? dit ivm geluidstechnicus / sjouwwerk eisen enzo?)

                      akoestische percussieinstrumenten erbij, aiii Dan zijn er echt stevige eisen aan de kwaliteit van de microfoons. Willen jullie die ook uitversterken of zijn die op het moment al hard genoeg? Even voor ons forummers om een beeld te krijgen. Achter in de zaal zullen die bij meer dan 150 man best zacht zijn. Maar op een bruiloft hoeft dat niet erg te zijn. Dus hoe is dat voor jullie?

                      Voor de vuist weg:
                      1- een tijdje doorhuren en sparen is misschien verstandig. Bruiloften van 300 mensen verwachten echt wel wat. Maar hebben meestal ook wel een budget.
                      2-je kan voor inprikset gaan. Als er meestal ook zaalgeluid hangt.
                      3-voor een akoestische act voor 300 personen zijn de microfoons vele malen belangrijker dan de speakers voor het geluid. En helemaal als je problemen met piepen hebt. (dat piepen heet feedback)
                      4-ik vind het budget voor het doel erg karig. Dat meen ik serieus. Die mensen verwachten de dag van hun leven.

                      puur voor wat je doet zou je aan een setje twaalf inch speakers voldoende moeten hebben. Drie zangstemmen die acoustische muziek doen hoeft geen subjes. En dat is voor "mee in de auto" erg prettig.
                      Dynacord D12 is voor dit werk algemeen aanvaard
                      Electro voice ZX is stukken lichter en als jullie geen technicus in de zaal mogen misschien handig om naar te kijken.

                      dus eerst koop goede microfoons. NU
                      Ga daarvoor naar een speciaalzaak en neem een technicus mee en probeer ze. (sennheisser 948 of shure SM58beta zijn veilig maar misschien totaal onbruikbaar voor jullie)


                      laat wat van je horen.
                      lekker belangrijk!

                      Comment

                      • wieneth
                        • Oct 2011
                        • 7

                        #12
                        Hoi iedereen,

                        bedankt voor jullie reacties. We hebben het idd over Marokkaanse bruiloften waarbij er vaak geen tijd is om even snel een technicus alles af te laten stellen.We moeten het dus hebben van een soort van plug&play materiaal. Ik heb van de week bij een collega het materiaal gecheckt dat zij gebruiken en dat beviel me zeker. Het is een groep van 2 vrouwen en ze gebruiken 2 speakers (Mackie SRM450 v2 active sound information system) met een hele kleine Yamahamixer (Yamaha MG82cx). Het geluid is mooi helder zonder "feedback". Ik was bij de bruiloft aanwezig om te kijken hoe het geluid is en dat beviel mij goed. Bij hele grote zalen nemen ze een extra speaker mee en that's it. Kunnen jullie ons adviseren over de kwaliteit van deze boksen en waar we op moeten letten als het gaat om het aantal watt. Betekent meer watt ook automatisch beter geluid? Zo nee, wat is het minimaal aantal watts dat een speaker moet hebben voor normaal geluid. Ik zou dus graag iets willen wat bovengenoemde speakers evenaart. Welke zijn beter: actieve of passieve speakers. Ik heb gehoord dat als ik Dynacord speakers neem (maakt niet uit welke), ik altijd wel goed zit maar dat geloof ik niet helemaal. Ik heb zelf een microfoon van Senheheisser (Profipower MD 432) gekocht. Is deze goed of moet ik toch gaan voor de shure's die jullie aanbevelen.

                        groetjes!

                        Comment

                        • Lynx
                          • Nov 2010
                          • 94

                          #13
                          Originally posted by wieneth
                          Kunnen jullie ons adviseren over de kwaliteit van deze boksen en waar we op moeten letten als het gaat om het aantal watt. Betekent meer watt ook automatisch beter geluid? Zo nee, wat is het minimaal aantal watts dat een speaker moet hebben voor normaal geluid.
                          Speakers (geen boksen) moet je niet alleen beoordelen op watts. Een speaker van 100watt kan soms beter en harder klinken dan een speaker van 1000watt.
                          Ligt puur aan de kwaliteit van de speaker. En vooral het rendement (meestal uitgedrukt in aantal db op 1watt op 1 meter afstand gemeten).

                          Luisteren naar verschillende sets en beoordeel op je gehoor!.

                          De post van SPS slaat nergens op. Als ik tegen jou zegt dat je een Fiat Panda moet nemen omdat dat het beste is ga je me ook voor gek verklaren.

                          We kunnen de TS wat tips en advies geven maar dan moet hij zelf naar de genoemde sets gaan luisteren en zelf beoordelen.
                          TS gaf aan dat hij de Mackie set erg lekker vond klinken. Als dit in het budget past dan is het een optie waard.
                          Ook is het nog zo dat elk merk goede en slechte speakers heeft. Je moet er niet van uit gaat dat als je een Dynacord set koopt (maakt niet uit welke) dat je dan goed zit.

                          Ga langs de winkels en ga sets luisteren welke in je budget passen. Neem een CD mee met muziek welke jij goed kent.
                          Om je dan toch op weg te helpen, hier een lijstje met merken waar je naar zou kunnen luisteren:
                          JBL
                          HK Audio
                          Electrovoice
                          Mackie

                          Merken welke je beter links kan laten liggen:
                          Dap
                          Phonic
                          Behringer
                          Raveland
                          en alle andere complete sets voor minder dan 500 euro

                          Andere members zullen dit lijstje wel aanvullen maar voor de 3e keer: Ga zelfs luisteren en laat je niet gek maken door het aantal watt's

                          Dan een mic. Ook daar geld het bovenstaande en hier is al genoeg over geschreven.
                          Een kleine greep uit betaalbare, meest gangbare mic's:
                          Senheiser 835, 845, 855, 865
                          Shure SM57 (ja ook voor zang) SM58, Beta 58
                          (er zijn er nog wel meer maar dat wordt te duur)

                          Comment

                          • wieneth
                            • Oct 2011
                            • 7

                            #14
                            ik heb inmiddels een setje mackie srm 450 v2 gereserveerd en ga a.s. zaterdag kijken. Ze zijn volgens eigenaar paar keer gebruikt en als nieuw. Krijg garantiebewijs en aankoopbond erbij. De vraag is nu: is de dynacord powermate 600mk2 hier goed mee te gebruiken? Ik hoorde dat hier een versterker in zit en dat niet goede samenwerkt met een actieve speaker als in deze mackie. is dat waar of was dit iemand die interessant probeerde te doen?

                            Comment

                            • MusicXtra
                              • Feb 2006
                              • 9316

                              #15
                              Speakers met ingebouwde versterkers hoef je niet meer op een versterker aan te sluiten, zou een beetje dubbelop zijn.
                              De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

                              Comment

                              Working...