Volume gezeik

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • theo
    • Nov 2001
    • 503

    Volume gezeik

    Goedemorgen,
    Effe een vraag We draaien behoorlijk veel feesttenten met een Cobra 4 set.
    Nu zijn er ook een paar kleinere tenten die staan tussen de huizen, midden in het dorp.
    Nu hebben we altijd gezeur over t volume van de mensen in de tent die willen converseren.
    En van de omwonenden die vooral last hebben van de bassen.
    Nu staan we volgende week weer in een klein tentje, waar zo'n hechte gemeenschap wil keuvelen.
    Tentje is meter of 35, 500 man binnen.
    Nu is de optie, die ik me kan bedenken.Subs verdelen voor t podium langs? niet links rechts?
    Zachter draaien met volle configuratie,( Maar dan krijg je van de famillie van de band, we kunnen dit en dat niet horen kan t harder)?
    Minder kasten wegzetten? Niet zo hoog dat t minder ver draagt is dat een optie?
    Misschien met minder kasten wel zo hard draaien dat t voorin te pruimen is maar achterin rustig??
    Dan zal de mixer dichter naar t podium moeten???
    Bvd theo
  • DJ Antoon
    • May 2005
    • 1681

    #2
    Originally posted by theo
    Nu hebben we altijd gezeur over t volume van de mensen in de tent die willen converseren.
    En van de omwonenden die vooral last hebben van de bassen.
    waar zo'n hechte gemeenschap wil keuvelen. Tentje is meter of 35, 500 man binnen.
    Maar dan krijg je van de famillie van de band, we kunnen dit en dat niet horen kan t harder?
    Ik lees hier dingen die ik niet goed kan combineren.

    Namelijk gezeur van mensen die willen converseren, omwonenden en hechte gemeenschap. Als die gemeenschap zo hecht is dan zitten al die omwonenden toch in die tent?

    Tent is 35m en dan 500 man? Je zet toch geen tent neer van 35m voor 500 man?

    En wat ik me dan helemaal afvraag is wat de familie van de band daar dan doet? Gaan die elk optreden mee?

    Mijn inziens is het heel simpel, de organisator / inhuurder bepaald hoe hard het gaat, maak daar goede afspraken mee. Ik zit zelf altijd aan een minimum om uberhaupt een beetje geluid te krijgen, alles daarboven tot aan het maximum van het systeem is discutabel.

    Comment

    • theo
      • Nov 2001
      • 503

      #3
      Het is een dorpsfeest en nee niet iedereen uit de buurt komt wel groot gedeelte uiteraard,.
      Ja er staat inderdaad een tent van die afmetingen en t aantal is rond de 500 kan es 700 worden.
      Zijn vaak plaatselijke bands en ja daar is famillie of zogenaamd kundigen bij.
      Organisatie wil iedereen tevreden houden, en bemoeit zich weinig met t volume komt wel eens langs van gaat t goed of kan t zachter soms.
      Maar als er blazers staan, gitaarplukkers en een stevige drummer zit ik al aan een minimum.

      Comment

      • remixed
        • Mar 2009
        • 22

        #4
        Zal wel aan mij liggen dat ik er te makkelijk over denk, maar misschien gewoon nee zeggen tegen die bandjes die het volume harder willen. En gewoon hun monitor harder zetten waardoor ze het zelf hard genoeg horen (en niemand daar dus verder last van heeft).

        Comment

        • DJ Antoon
          • May 2005
          • 1681

          #5
          Originally posted by remixed
          En gewoon hun monitor harder zetten waardoor ze het zelf hard genoeg horen (en niemand daar dus verder last van heeft).
          Met 500 man in een grote tent kan dat dus de boel wel verslechteren. (Door reflecties tegen het zeil de rest van de tent in...)

          Ik zou ook (wat je aan geeft) proberen om beter te richten op het midden voor het podium, wel de toppen redelijk hoog zetten maar flink duiken. Laag zou je wat kunnen verspreiden en dan dus vooral ook zachter zetten...

          Dus eigenlijk een zone voorin creëren waar het wat harder gaat, en achterin en dus ook bij de buren zachter.

          Probeer ook het podium volume zo laag als mogelijk te houden, dat maakt het makkelijker om op lager niveau toch een complete mix te maken. Podium "inpakken" met backdrops helpt ook.

          Je zult het in zo'n situatie nooit voor iedereen goed kunnen doen.

          Comment

          • Cable Guy
            • Sep 2011
            • 12

            #6
            Beste Theo,

            Als je alleen problemen hebt met het laag buiten de tent, zou ik daar eerst naar kijken.

            Als je ipv links en rechts clusters, een rij voor het podium maakt, zou je als het goed is minder sub naar de zijkanten krijgen, omdat de subs naar voren (en achteren) koppelen. Je kunt ook een 'arc' maken dmv delaytijden.
            Als je hier geen ervaring mee hebt; moet je even zoeken op het forum of Youtube.
            Dave Rat heeft een paar interessante filmpjes gemaakt; waarin die de basis uitlegt. even zoeken op dave rat subs.

            Als je hiermee aan de gang gaat, zorg dan wel dat je de tijd neemt, zodat je het beoogde effect goed kunt horen. (minder sub buiten de tent)

            Groeten, Tom
            Wat zegt u? - Nee ik vind de klank mooi zo; kraakhelder

            Comment

            • DJ Antoon
              • May 2005
              • 1681

              #7
              Originally posted by Cable Guy
              Als je ipv links en rechts clusters, een rij voor het podium maakt, zou je als het goed is minder sub naar de zijkanten krijgen, omdat de subs naar voren (en achteren) koppelen.
              Als de omwonenden nu achter het podium wonen dan lost het helaas niks op... Maar het kan in totaal toch helpen.

              Comment

              • theo
                • Nov 2001
                • 503

                #8
                Jazekers, ook t monitor verhaal is best wel een probleem en vrij stevig, liggen soms wel 8 -15 inchers aan 1000 watt t stuk die toch een behoorlijk pak volume geven.
                Kan moeilijk tegen de artiest zeggen dit is t voor vanavond, maar zal daar toch eens meer aandacht aan besteden.
                Zal een centercluster subs voor t podium maken. Ik ken t arc principe maar daar is geen plaats voor.
                En 1 top minder gebruiken, de cobra 4 heeft een far top die een enorme output in t hoog geeft.
                Volledig ingepakt podium met backdrops hebben we altijd.
                Het probleem dient zich ook alleen aan bij de kleinere tenten, groter of buiten geen last.
                Ook een rustig spelend bandje(lees stemmingsmuziek)geeft geen probleem.
                Gr Theo

                Comment

                • JanD
                  • Jun 2008
                  • 36

                  #9
                  Je kan best tegen een band op het podium zeggen... Dit is het.
                  Ga even naast ze staan met een decibel meter....(Het hoeft niet eens een gekalibreerd apparaat te zijn)

                  Comment

                  • MusicXtra
                    • Feb 2006
                    • 9316

                    #10
                    Toevallig vandaag wat experimenten gedaan met subs. 12 subs tegen elkaar op een rij voor het podium in een zaal van ca. 40 meter breed gaf als resultaat dat er slechts sub is recht voor de subs, zodra je buiten die zone komt is er een enorme uitdoving. Op en achter het podium net zoveel sub als ervoor. 2 blokken van 4 links en rechts onder de line-array met een center cluster van 4 geeft een enorme hoeveelheid 'buiken en knopen', op sommige plekken rammelen je oogbollen zo hard in de kassen dat je niet meer scherp ziet terwijl op andere plaatsen het sub totaal ontbreekt.
                    Uiteindelijk is het geworden wat er op de foto te zien is; links en rechts twee blokken van twee en een center cluster van 4 subs met steeds ongeveer 1,20 meter tussen afstand geprobeerd waarbij de 4 center subs 3 milliseconden minder delay kregen als de vier dubbele subs aan de buitenzijde. Dit gaf een mooie egale verdeling waarbij er geen uitdoving op de cross-over frequentie met de toppen optrad. Omdat sub op het podium geen probleem was heb ik verder geen cardoïde opstelling geprobeerd.
                    Om een lang verhaal nog iets langer te maken; Ik denk dat je in een smalle tent het beste twee rijen van 4 subs achter elkaar kunt leggen met de fronten op 1,7 meter achter elkaar en een tussenafstand in de breedte niet groter dan ca. 1,2 meter. De achterste subs 5 ms delay meegeven en 180° fase draaien en je hebt het sub precies daar waar je het hebben wilt. Op en achter het podium uitdoving door de cardoïde opstelling, naast de tent uitdoving door het 'line-array' effect.
                    Enige probleem is dat je er veel subs en veel ruimte voor nodig hebt.
                    De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

                    Comment

                    • FiëstaLj
                      • Oct 2000
                      • 2068

                      #11
                      Heeft niks te maken met geluid, maar creatief fronttrussje !
                      Hockeysletten JA! BrEeZaHs NEE!

                      Comment

                      • DMiXed
                        • Jan 2008
                        • 370

                        #12
                        Originally posted by FiëstaLj
                        Heeft niks te maken met geluid, maar creatief fronttrussje !
                        Vooral die kettingen maken het af Hangt ie in het midden nu wat door btw?

                        [back ontopic]
                        Jeroen van Geffen

                        Comment

                        • MusicXtra
                          • Feb 2006
                          • 9316

                          #13
                          Echt ongelofelijk hoe foto's hier minutieus worden onderzocht!
                          Dit was nog tijdens de opbouw, de kettingen zijn later dan ook bovenin gehangen. En nee, truss buigt niet door, dat is de lichtval.
                          De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

                          Comment

                          • highendsyl
                            • Feb 2007
                            • 81

                            #14
                            Originally posted by MusicXtra
                            Om een lang verhaal nog iets langer te maken; Ik denk dat je in een smalle tent het beste twee rijen van 4 subs achter elkaar kunt leggen met de fronten op 1,7 meter achter elkaar en een tussenafstand in de breedte niet groter dan ca. 1,2 meter. De achterste subs 5 ms delay meegeven en 180° fase draaien en je hebt het sub precies daar waar je het hebben wilt. Op en achter het podium uitdoving door de cardoïde opstelling, naast de tent uitdoving door het 'line-array' effect.
                            Interessante uitleg, waarvoor dank.

                            Vraagje: de fronten 1,7 meter achter elkaar. Dat is toch geen algemene regel, maar hangt toch af van de diepte van je sub? Of vergeet ik iets.

                            gr

                            Sylvester
                            Het beste uit je equipment halen.......altijd en overal

                            Comment

                            • MusicXtra
                              • Feb 2006
                              • 9316

                              #15
                              Nee, die afstand heeft alles te maken met de golflengte. Ik ga uit van 50 Hz, bij een geluidssnelheid van 340 m/s is de golflengte 6,8 meter. Daar 1/4 van kom je op 1,7 meter.
                              Die 1,7 meter geef je dan ook nog eens als delay mee aan de achterste subs zodat ze in totaal precies uit fase zijn met de voorste aan de voorzijde gemeten, de uitdoving is dan maximaal.
                              Draai je nu de fase van die achterste subs dan 'verplaats' je die uitdoving naar de achterzijde en krijg je optelling aan de voorzijde.
                              De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

                              Comment

                              Working...