Contrabas versterken met een PA speaker

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • SoundNextToSound
    • Sep 2011
    • 6

    Contrabas versterken met een PA speaker

    Hey all,

    Ik ben op zoek naar een betere manier op mijn contrabas uit te versterken. Tot nu toe heb ik altijd een piezo pickup en een basgitaarversterker gebruikt, maar dat klinkt -vooral als het hard moet- totaal niet zoals mijn bas akoestisch klinkt.

    In de toekomst zou ik graag een microfoontje willen gebruiken in combinatie met een PA speaker. Het microfoontje heb ik al, een DPA 4099. Nu nog een neutrale PA speaker die ik op een speakerstand achter mij kan zetten.

    Ik speel voornamelijk jazz in gelegenheden tot 100 personen. De speaker moet mee kunnen komen met een harde drummer. Diep laag is niet belangrijk, waarschijnlijk gebruik ik een 60 à 80 Hz highpass filter om laag gerommel weg te halen. Helderheid/duidelijkheid/articulatie zijn wel belangrijk. Voor zover mogelijk wil ik feedback zoveel mogelijk voorkomen. Er mag geen hard gezoem zijn van ventilatoren tijdens zachte stukken. Het zou mooi zijn als ik de kast ook op zijn kant als monitor kan gebruiken, maar het is geen vereiste.

    Na een tijd zoeken twijfel ik tussen een actieve speaker zoals de QSC K10 en een passieve kast zoals een EV Sx300. Ik heb een redelijk neutrale basversterker welke ik als eindversterker kan gebruiken.
    De passieve optie is in ieder geval goedkoper, maar is het ook beter voor mijn doeleinden?

    Graag advies, alternatieven, ideeën, opmerkingen en dergelijke!
    Alvast bedankt!
  • BJD
    • Oct 2007
    • 771

    #2
    Met de QSC speaker heb ik geen ervaring maar om de Sx300 nu neutraal te noemen...
    Ik zou dan eerder gaan voor iets als D&B, LAN of Acoustic Line, oid.
    Maar test sowieso voor aanschaf een keer goed uit of een speaker je bevalt!
    Over welke budgetten hebben we het hier trouwens?

    Comment

    • SoundNextToSound
      • Sep 2011
      • 6

      #3
      De QSC die ik noemde is wel zo'n beetje de max, €800 dus. Liever iets rond de €600.

      Ik ben zeker van plan om het spul eerst te testen in een winkel. Al blijft het altijd gokken naar hoe het zich gedraagt in een bandsituatie.

      Comment

      • Timo Beckman
        • Jul 2006
        • 1298

        #4
        Ik heb een beetje zitten lezen in dat manual van QSC maar kan er eigenlijk niet achter komen of er nu wel of niet een phantom power op die mic input gezet kan worden . Als dat niet kan heb je in combie met de 4099 wel een uitdaging . De 4099 is een erg goede micro maar heeft wel phantom nodig .....

        Comment

        • SoundNextToSound
          • Sep 2011
          • 6

          #5
          De QSC kan geen fantoomvoeding leveren, maar ik was ook niet van plan mijn mic direct in de speaker in te pluggen. Voor fantoomvoeding en EQ gebruik ik een klein mengpaneeltje. Eventueel later te vervangen door een losse preamp en rack EQ. Voorlopig gaat het me alleen om de speaker.

          Comment

          • cobi
            • Aug 2002
            • 1083

            #6
            Ik ben persoonlijk altijd wel een fan van Gallien Kruger versterkertjes met een elementje op de bas. Voor extra versterker pak je xlr output op de versterker, niks mis mee, en die gekke kleine kasjes gaan best hard.
            Spelingvouten onder voorbehout...

            Comment

            • metalteacher
              • Dec 2007
              • 467

              #7
              De vorige bassist van The Lucifer Principle speelde ook met een contrabas, bij al dat deathmetal geweld hield hij zijn geluid goed staande. Ik zou daar eens contact zoeken. Die heeft ruimschoots ervaring daarmee.
              Steelwing - Full Speed Ahead!!!

              Comment

              • NesCio01
                • May 2010
                • 1987

                #8
                Ik pak een contrabas met een DPA 4061
                op een speciale contrabaskam.

                Niet diep laag snap ik niet helemaal.
                Je laagste snaar is 41 Hz.
                Ik zou dan juist kiezen voor het laag er
                goed en strak in te houden, daar is de
                CONTRAbas toch juist voor?

                Qua speaker heb ik geen advies, let wel
                op of je iets met ingebouwde x-over wilt
                en of je deze wilt en kunt instellen.
                Er komen wel erg veel Aguilar speakersets
                voorbij overigens.

                grtz
                Weest vooral jezelf, er zijn al zoveel anderen!

                Comment

                • sparky
                  • Apr 2002
                  • 2104

                  #9
                  ...en die ging ook voor een zo natuurlijk mogelijke sound? Ik heb het vermoeden dat het nou ook weer niet zo hard hoeft dat hij het naast een deathmetaldrummer gaat redden, maar ik kan me vergissen.

                  Voor het geld dat jij noemt zou ik eens kijken bij de ART serie van RCF. Die klinken best goed, hebben voldoende laag, zijn redelijk te tillen en kunnen ook als wedge neergelegd worden. Een mooie preamp met uitgebreide EQ zou de boel idd wel afmaken. De SX300 ken ik niet zo goed van EV, de Zx5 wel en die klinkt best goed voor jouw doeleinden, daar geldt eigenlijk een beetje hetzelfde voor als voor de ART, behalve dan dat de Zx5 ook pasief leverbaar is. Hoe duur die laatste is weet ik niet.

                  succes

                  EDIT: misschien ben je trouwens beter af met een ZX3, die heeft een 12" speaker, is wat beter voor het mid van je contrabas. Of er voldoende laag overblijft bij die speaker weet ik niet.
                  Last edited by sparky; 24-09-11, 21:15.
                  Here today - Gone tomorrow <<<>>> gekte is een uitzondering bij individuen maar een regel bij groepen.

                  Comment

                  • sparky
                    • Apr 2002
                    • 2104

                    #10
                    Originally posted by NesCio01
                    Ik pak een contrabas met een DPA 4061

                    Niet diep laag snap ik niet helemaal.
                    Je laagste snaar is 41 Hz.

                    Dat is bij een basgitaar toch ook zo? Die highpass ik toch regelmatig op een Hertz of 60/70 om ruimte aan de kick te geven en heb dan toch niet het gevoel iets te missen. Dat is eigenlijk wel raar als ik er over nadenk.... Als iemand daar een verklaring voor heeft is het ms wel een idee daar een topic voor te openen.
                    Here today - Gone tomorrow <<<>>> gekte is een uitzondering bij individuen maar een regel bij groepen.

                    Comment

                    • metalteacher
                      • Dec 2007
                      • 467

                      #11
                      sparky, die ging inderdaad voor een natuurlijke sound. ik heb hem daar vaak om geprezen. een contrabas klinkt heel anders dan een basgitaar en geeft met zijn eigen geluid een absolute charme aan de deathmetal. het is leuk als bands andere ideeën hebben over de in te zetten instrumenten
                      Steelwing - Full Speed Ahead!!!

                      Comment

                      • SoundNextToSound
                        • Sep 2011
                        • 6

                        #12
                        Even voor de duidelijkheid, een pickup/element is niet de oplossing. Ik heb een goede pickup op mijn bas zitten (en een GK versterker), maar het geluid uit die pickup lijkt totaal niet op het 'houten' geluid van mijn bas. Een pickup 'reageert' anders op je spel, en verandert de dynamiek en balans.
                        Opvallend is dat pickups vaak beter klinken door sterk gevoicede basversterkers dan door studio monitoren.

                        The Lucifer Principle is leuk gevonden, maar ik denk dat ik met een andere situatie te maken heb. Ik kan me niet voorstellen dat er enig detail in het basgeluid overblijft wanneer er een paar zwaar vervormde gitaren meespelen. Daarnaast wil ik graag een mic gebruiken, aangezien dat de enige manier is om het akoestische geluid van mijn bas te vangen (compleet met bijgeluiden van het aanslaan). Ik denk niet dat de vorige bassist van TLP dat deed, aangezien hij waarschijnlijk tegen feedback- en overspraak problemen aan zou lopen.

                        In mijn ervaring heb ik totaal geen last van een 80Hz highpass filter. Een contrabas geeft sowieso geen strak laag zoals een synth of basgitaar dat doet. Daarnaast zorgt een mic dicht op het bovenblad voor extra laag ('proximity effect'). Het weghalen van laag zorgt, in mijn ervaring, voor meer definitie.
                        De 'pop/rock mix' methode, waarbij ieder instrument zijn eigen frequentiegebied heeft, is waarschijnlijk ook minder van toepassing op de muziek die ik speel. Wanneer ik soleer gebruik ik 3 octaven en wil ik ook dat de noten overal goed doorkomen.

                        Bedankt voor de tips over de EV ZX3 en RCF. Daar ga ik zeker even verder naar kijken. Kan iemand misschien iets zeggen over:
                        De betrouwbaarheid/garantie van RCF?
                        Of ik beter kan zoeken naar een passieve of actieve speaker?
                        Of de QSC K10 (en andere actieve speakers) te veel ventilatorgeruis opleveren? Tijdens zachte stukken mag je deze niet horen.

                        Comment

                        • dj bobo
                          • May 2003
                          • 155

                          #13
                          Veel ruis kom je vaak tegen bij actieve speakers die alleen een volume-knop hebben voor de input en niet voor de output. Dit soort speakers kun je beter laten staan als wat meer ruis een probleem is. Of Rcf tot deze groep behoort weet ik niet.

                          Veel actieve speakers in jouw budget hebben tegenwoordig geen ventilator meer. Mocht de actieve speaker (of eventueel losse versterker) wel ventilators hebben, dan is het geluid dat deze maken afhankelijk van de kwaliteit van de gebruikte ventilators en afhankelijk van de manier waarop de snelheid van de ventilators wordt geregeld. Het minste geluid wordt gemaakt door versterkers die continu de snelheid van de fans aanpassen aan de warmte van de amp.

                          Comment

                          • DJ Antoon
                            • May 2005
                            • 1681

                            #14
                            Originally posted by dj bobo
                            Veel ruis kom je vaak tegen bij actieve speakers die alleen een volume-knop hebben voor de input en niet voor de output.
                            Zou dit niet meer komen door de kwaliteit / prijsklasse. Mijn actieve speakers hebben geen volume knoppen...

                            Comment

                            • dj bobo
                              • May 2003
                              • 155

                              #15
                              Uiteraard maakt dit verschil, maar met het budget van 600-800 euro...

                              Comment

                              Working...