Digitale tafels en beheer van files. Wie is verantwoordelijk voor wat?

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • gertgeluid
    • Dec 2006
    • 520

    Digitale tafels en beheer van files. Wie is verantwoordelijk voor wat?

    Heren, dames,

    Doordat het tegenwoordig kinderspel is om thuis achter je computertje een show voor te bereiden, komt het eigenlijk niet meer voor dat ik droog achter een digitale mixer ga staan. Ook al weet je totaal niet wat er komen gaat, dan nog is het prettig om alvast groepjes, effectjes, DCA's en matrixen voor te bereiden zodat je in ieder geval je vertrouwde routing hanteert. Het patchen en naampjes geven is dan nog het enige wat moet gebeuren. Scheelt bakken met tijd. Bovendien vind ik het prettig om in het oerwoud van digitale mixers thuis even een uurtje door de software heen te snuffelen zodat ik weer weet hoe het ook alweer zat.

    Na afloop van een show sla ik de boel altijd op op stick, zodat ik een eventuele volgende keer weer een goede basis heb om mee te beginnen. Bovendien heb je de mogelijkheid om thuis de file nog eens te openen en aanpassingen te maken, zodat je wederom een snelle start hebt. En als je bij voorbaat al weet dat het een eenmalig evenement was, is het toch lekker om het op zak te hebben, want als klanten achteraf willen weten hoeveel draadloze microfoons er waren gebruikt omdat er het vermoeden is dat er ééntje niet is terug gekomen van de klus, dan heb je waardevolle informatie. Ik noem maar iets... Je weet het nooit...

    Zodoende heb ik al enige tijd de gewoonte om shows ALTIJD na afloop op te slaan op USB stick. En ik ga er eigenlijk ook van uit dat iedereen dat doet.

    Zojuist dan toch een verontrustend telefoontje gekregen van een tech die vandaag moet draaien op de mixer die hij elke week mee krijgt en waar ik gister een show mee heb gedraaid. Deze heb ik klakkeloos leeg gemieterd en gevuld met de data die ik in Studio Manager had voorbereid. En nee, ik heb geen backup gemaakt. De arme kerel moet nu opnieuw beginnen.

    Ergens voel ik me niet schuldig. Juist omdat ik zelf de discipline heb om na elke show de USB stick even in de tafel te steken. Er spelen meerdere factoren mee:

    1) tafel is gewoon onderdeel van de afdeling verhuur en loopt dus het risico dat het mee gaat met andere producties waar andere engineers op zitten met elk hun eigen manier van werken. De kans is dus niet gering dat je presets worden gewist. USB stick er even in en we kunnen weer aan de slag.

    2) tafel is dus ook on the road, maakt uren en loopt daardoor simpelweg de kans om ongelukkig van de klep te vallen, stuk te gaan door ouderdom of zelfs slachtoffer te worden van diefstal. De kans is dus aanwezig dat je alsnog op een andere tafel komt te werken en met een beetje geluk is dat hetzelfde model. USB stick er even in en gaan met die banaan.

    3) en ZELFS als het je "eigen" tafeltje is waarvan je weet dat deze alleen op je eigen productie wordt gebruikt, kan een ongelukkig glas cola al genoeg reden zijn om toch de discipline te hanteren. Zelfde tafeltje inhuren of van de zaak laten invliegen, USB stick erin en gaan.

    Het is een moeilijk fenomeen. Het kan namelijk jaren goed gaan, maar er hoeft maar iets heel stoms te gebeuren en je bent alles kwijt, zoals dat voor veel digitaal spul geldt. Maar wat is nu de moeite om even een USB stick te gebruiken? Deze kosten geen moer en je kunt er honderden shows op kwijt. Ik gebruik er nu zelfs één voor Midas, Yamaha en Digico en alle tafels vreten dat ding zonder mokken.

    Ik vind het eigenlijk een stap te ver gaan om een tafel vooraf te backuppen, simpelweg omdat er een kans is dat een collega niet de discipline beheerst. Zelfs als je door overmacht niet in staat bent geweest om op lokatie de boel te saven, dan zou je zelfs nog de mixer kunnen labelen met de tekst "presets niet wissen!". Of als je de volgende dag toch op de zaak bent, zet dan even spanning op het mixertje en sla de boel alsnog op. Ik weet het: veel moeite. Maar het is nog veel meer ellende als je een lange dag begint met een lege mixer. Overweeg de risico's en accepteer de relatief kleine moeite om jezelf in te dekken, en daarmee ook de klant die gewend is dat je altijd klaar staat.

    Hoe denken jullie over het bestandsbeheer van digitale mixers en de verantwoordelijkheid daarvan?
  • DJ Antoon
    • May 2005
    • 1681

    #2
    Originally posted by gertgeluid
    Zojuist dan toch een verontrustend telefoontje gekregen van een tech die vandaag moet draaien op de mixer die hij elke week mee krijgt en waar ik gister een show mee heb gedraaid.
    Ik neem aan dat het niet zijn prive mixer is, en dat deze gewoonlijk wel meer tussendoor verhuurt word?
    Ik zou het dan niet aandurven om geen backup te hebben, om dezelfde redenen die je ook al aanhaalt.

    Vooral als het een wekelijkse show is dan maak je toch wel eens ooit een backup?

    Het leegmaken en overschrijven is uiteindelijk toch min of meer hetzelfde als op een klus allerlei dingen aanpassen, ook dan is een groot deel van zijn instellingen weg.

    Ik denk dat als hij reëel is, hij zichzelf voor zijn hoofd moet slaan en nu misschien iets geleerd heeft. Iedereen gaat in het leven wel eens nat door (te weinig) backups, daar leer je van.

    Comment

    • LVG
      • Jul 2011
      • 152

      #3
      Technici die "graag" willen dat hun settings bewaard blijven, moeten gewoon net zoals jou hun settings op een stick opslaan. De tafels zoals je aangeeft wordt door jan en man gebruikt waardoor je nooit zeker kan zijn dat je settings er nog instaan of dat ze nog exact het zelfde zijn.... Gewoon na afloop even opslaan en je weet dat het goed zit... Ook is het handig om dan zoals je aangeeft eventueel nog op de computer wat aanpassingen te doen etc. Ik deel je mening 100% iedereen die wat wil bewaren gewoon zelf je backup regelen en bij je hebben als je het weer wilt inladen

      Comment

      • showband
        • May 2001
        • 4524

        #4
        Waar praten we over?

        een LS9 met een feestband?
        Of een dure theaterproductie met maanden voorbereiding?

        Normaal gesproken **he-le-maal met de hand maken van een complete mix** poeh poeh wat een horror.
        Het is niet dat je met een lucifer een saturnusraket moet bedienen ofzo.

        Als de man problemen heeft met "dat ie helemaal een mix moet maken" dan vind ik dat geen aanbeveling.

        Als het werkelijk cruciale (dure) info bevat? Dan vind ik het eigenlijk nog veeeel minder een aanbeveling.

        Eigenlijk
        lekker belangrijk!

        Comment

        • 4uss
          • Aug 2005
          • 578

          #5
          Ik zoek nog tevergeefs naar de USB-aansluiting op m'n analoge bak...

          Als mensen door het 'digitale' niet eens meer (snel) een mix kunnen maken is het toch wel erg triest gesteld met deze sector.
          Gelukkig 'nul' ik de tafel aan het eind van een gig altijd, zodat de behendigheid goed op peil blijft.

          Natuurlijk geldt voor de theater/musicalwereld een wat ander verhaal, als je scenes weg zijn wordt het weer ouderwets 'script lezen'..., maar dat is toch niet zo fijn als je meer dan 20 zenders hebt...

          Comment

          • renevanh
            • Oct 2004
            • 2371

            #6
            Maar als je een wat complexere routing gebruikt en je moet die nog helemaal in je tafel tikken (terwijl je dat niet verwachtte en er dus geen tijd voor gepland hebt), dan zit je wel even met een probleempje...

            Routing (incl binnenkomende kanalen), kanaalnaampjes, DCA's, outputs, EQ settings, macro's... dat kost je gewoon even tijd, of het nou live of theater is.
            Neem het leven niet te serieus, je overleeft het toch niet...

            Comment

            • Gast1401081
              • Mar 2001
              • 7999

              #7
              Iemand die zonder USB-stick op pad gaat , maar zich toch nog technicus noemt... :-)

              Comment

              • djspeakertje
                • Oct 2008
                • 1912

                #8
                Hebben we daar geen ICTers voor?

                Maar inderdaad, schuif je op digitafels, zorg dan dat je de zooi fatsoenlijk voorbereid... Voor een analoge bak moet je ook vantevoren een priklijst maken, en welke mic waar komt, en meestal zet ik de routing er ook meteen bij, tenzij ik een briljante inval krijg (maar dat gebeurt helaas bijna nooit...)


                Daan
                I met a man with a dollar, we exchanged dollars, I still had a dollar.
                I met a man with an idea, we exchanged ideas, now we each had two ideas.

                Comment

                • vasco
                  • Oct 2003
                  • 2567

                  #9
                  Originally posted by gertgeluid
                  Zojuist dan toch een verontrustend telefoontje gekregen van een tech die vandaag moet draaien op de mixer die hij elke week mee krijgt en waar ik gister een show mee heb gedraaid. Deze heb ik klakkeloos leeg gemieterd en gevuld met de data die ik in Studio Manager had voorbereid. En nee, ik heb geen backup gemaakt. De arme kerel moet nu opnieuw beginnen.

                  Ergens voel ik me niet schuldig. Juist omdat ik zelf de discipline heb om na elke show de USB stick even in de tafel te steken.
                  Heel jammer voor die "arme" kerel maar 100% zijn eigen stomme schuld. Ik zou mij ook totaal niet schuldig voelen daar ik verwacht van een tech dat die zijn zaken op orde heeft net als ik en mijn collega's welke ook altijd een backup dumpen na een show.

                  Ook al huur ik een tafel voor meerdere dagen, weken, maanden en gaat die in de tussentijd niet retour dump ik nog een backup naar stick of laptop. Zoals jij al aangeeft er kan meer misgaan met een tafel dan alleen dat je programma gewist is. Daarnaast krijg ik vaak de tafel netjes default geïnitialiseerd mee.

                  Kortom, wie is verantwoordelijk voor wat, dat is de tech zelf voor zijn eigen settings.
                  Last edited by vasco; 23-09-11, 19:24.

                  Comment

                  • Lynx
                    • Nov 2010
                    • 94

                    #10
                    Of je nou licht of geluids tech ben, een USB stick behoort tegenwoordig tot de standaard uitrusting. Een multitool (merk ff niet belangrijk), zaklampje, gaffa, wat te drinken en eten, werkschoenen en een USB stick moet je gewoon bij je hebben op klus.

                    Ik neem vaak m'n eigen laptop met de benodigde software voor de tafel waar ik die dag op draai mee. Zelfs Firmware's van diverse tafel's staan op de laptop.

                    Hoevaak mensen mij om m'n leatherman vragen #irritatiefactortje

                    Ontipic: Die vent is zelf dom geweest. Topicstarter treft geen blaam. Ik vind het juist mega irritant als ik een tafel uitpak en hij is niet leeg of terug naar nul gezet.

                    Comment

                    • MusicXtra
                      • Feb 2006
                      • 9316

                      #11
                      Klinkt een beetje hetzelfde als wanneer de harde schijf van je pc crasht, hoeveel mensen dan ineens een probleem hebben.....
                      Mijn Roland wordt eigenlijk nooit door derden gebruikt maar ondanks dat heb ik ook altijd een back up op USB bij me.
                      Heb een aantal standaard presets voor verschillende toepassingen waarvan ik er één als uitgangspunt kies en die wijzig zoals ik hem op dat moment hebben wil. Dat werkt prima, ook als ik ineens onverwachts een 10 mans formatie op het podium krijg.
                      De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

                      Comment

                      • Lala
                        • Sep 2008
                        • 370

                        #12
                        Ik ben het in principe eens met iedereen, maar wat ik mij afvraag is waarom je niet gewoon een andere showfile hebt gepakt, ipv de tafel helemaal leeg te gooien?

                        Comment

                        • qvt
                          • Oct 2009
                          • 721

                          #13
                          Imho zijn probleem, een tafel die in de verhuur zit wordt gewoon gewist/genuld. Een tafel die vast met een band mee gaat daar zou ik t nog wel van kunnen verwachten maar ook daar is een backup maken geen overbodige luxe vanwege de punten die je zelf al aanhaalde.

                          Hier 2x opslag op 2 verschillende sticks bij de belangrijke en default shows, verder een kopietje op de tafel als het iets interessants was.
                          There is no substitute for imagination

                          Comment

                          • stainz
                            • Sep 2009
                            • 609

                            #14
                            @Lala
                            Lijkt me een beetje afhankelijk van wat voor tafel het is, als je bij wijze van spreke werkt met een Digico SD8 met een stagerack 48in 8 uit en je gebruikt ook nog een wat extra uitgangen of direct op je tafel of via ethernet.
                            Dan heb je zomaar 50in 16uit.

                            Op zo'n aantal is het funest als er net ergens een functie/attribuut verkeerd staat, op moment dat je dan de show zelf voorbereid hebt thuis, weet je precies welke functies geactiveerd zijn en bovendien hoe dit te benaderen is binnen de tafel.

                            Comment

                            • gertgeluid
                              • Dec 2006
                              • 520

                              #15
                              Originally posted by Lala
                              Ik ben het in principe eens met iedereen, maar wat ik mij afvraag is waarom je niet gewoon een andere showfile hebt gepakt, ipv de tafel helemaal leeg te gooien?
                              Yamaha LS9. Heeft die ook showfiles?

                              Comment

                              Working...