Skybouncing of toch niet

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • speakertech
    • Jan 2008
    • 1696

    Skybouncing of toch niet

    Ik heb nog geen foto kunnen maken, maar kwam vandaag bij een podium uit, waar JBL stond. Ik denk aan het model te zien uit de VRX serie, maar dan als groundstack.
    Er waren drie kasten op een Sub geplaatst. De kasten zaten pal tegen elkaar en met een blok hout was de linearray zodanig opgesteld, dat de middelste kast van de drie precies horizontaal lag. Hoogte incl podium ca 2 meter. De onderste van de drie wees dan naar beneden, maar de bovenste wees dan toch echt schuin omhoog.
    Het is in de open lucht. De grootste afstand voor het publiek is nauwelijks 50 meter. Is hier sprake van skybouncing, of is het gewoon zoiets van: "ik heb linearrays en zal het gebruiken ook!".
    Ik heb wel vaker dergelijke opstellingen gezien, maar meestal waren de topkastjes dan bijna in lijn opgesteld, maar zeker niet omhoog.......
    Snap ik het niet of is het wat anders.
    Het festijn is nog niet begonnen, ga vanavond nog maar eens kijken en een plaatje schieten.


    Speakertech
    Je mag niet simpel een vraag beantwoorden, uitgaande van wat jij weet, maar wat de vraagsteller (nog meer) niet weet en dat is best lastig...
    ¿ɹooʌ ƃuıssɐdǝoʇ uǝǝ ɹǝıɥ sı
  • gertgeluid
    • Dec 2006
    • 520

    #2
    Een beetje overshoot kan geen kwaad bij een banaantje, maar zoiets lijkt me overdreven. Bij ground stacked arrays kom je, door gebrek aan hoogte, toch al snel uit op een behoorlijk rechte banaan met alleen de onderste kast of kastjes iets naar beneden.

    Ik zou het houden op amateurisme. Systeemtechs genoeg in het land, maar te beroerd om kennis in te huren. Ik kom ook een hoop van deze ellende tegen en het eerste wat ik doe is de dienstdoende systeemtech een zeker groen boek aanraden van ene Bob, en als ik een meetsetje bij me heb en er is tijd, even laten zien hoe hij met het juiste gereedschap kan zien wat zijn setje doet en hoe hij het beter kan laten aansluiten (subs op tijd zetten) etcetera. Zolang die jongens niet weten waar ze de juiste leerstof vandaan moeten halen, kom je ze een jaar later weer tegen en is er geen verbetering.

    Echter, dan ben je aanwezig als gasttech en niet als bezoeker, dus Speakertech, hou vooral je mond, want meestal zijn ze niet gediend van betweters uit het publiek Of doe een JBL T-shirt aan hahaha!

    Comment

    • jadjong
      • Oct 2003
      • 654

      #3
      Met VRX heb je vaste hoeken, je kan dus niet heel veel richten. Op deze manier heb je geen last van de extra hoogdriver (stond misschien wel uit bij 2-weg aansturing) maar je hebt wel het extra rendement in het laag van de 3e 12" driver.

      Comment

      • gertgeluid
        • Dec 2006
        • 520

        #4
        Hulde voor jadjong. Die heeft netjes zijn huiswerk gemaakt.

        Comment

        • peterwagner
          • Oct 2008
          • 317

          #5
          Goed nagedacht, maar het blijft een kut-systeem.

          Comment

          • gertgeluid
            • Dec 2006
            • 520

            #6
            Sterke taal, Wagner!

            Misschien is het genuanceerder om te zeggen dat dit fantastische systeem niet helemaal op zijn plaats was

            Comment

            • peterwagner
              • Oct 2008
              • 317

              #7
              Als je zo moet hakken in de EQ om een 'acceptabel' geluid te krijgen dan heb je mijn inziens de plank volledig misgeslagen.

              Comment

              • eddy56
                • Mar 2004
                • 102

                #8
                Mag je van een line array spreken bij 3 kasten?, of meer een array..


                Greetz Eddy
                Apogee, i\'m loving it!

                Comment

                • MusicXtra
                  • Feb 2006
                  • 9316

                  #9
                  De kastjes staan toch op één lijn boven elkaar?
                  Dan is het dus een line-array.
                  De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

                  Comment

                  • MusicSupport
                    • Feb 2006
                    • 1016

                    #10
                    Originally posted by peterwagner
                    Goed nagedacht, maar het blijft een kut-systeem.
                    Ik wil me hier lekker ongenuanceerd bij aansluiten. Okey toch een beetje nuance dan; de 932 is al veel beter dan de de 928

                    Een tsjaa koppeling van een 12" die richting de hemel is gericht daar heeft niemand profijt van behalve de vogels.
                    d&b Audiotechnik

                    Comment

                    • MusicXtra
                      • Feb 2006
                      • 9316

                      #11
                      Originally posted by MusicSupport
                      Een tsjaa koppeling van een 12" die richting de hemel is gericht daar heeft niemand profijt van behalve de vogels.
                      Nee, dat is niet helemaal waar, die 12" is omnidirectioneel in het laag en daar werkt koppeling met de andere kastjes wel degelijk, ongeacht de richting van het kastje.
                      De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

                      Comment

                      • MusicSupport
                        • Feb 2006
                        • 1016

                        #12
                        Originally posted by MusicXtra
                        Nee, dat is niet helemaal waar, die 12" is omnidirectioneel in het laag en daar werkt koppeling met de andere kastjes wel degelijk, ongeacht de richting van het kastje.
                        Tuurlijk; maar de projectie is parabool vormig en dus gaat een groot deel van het koppelings rendement in de richting 'omhoog' verloren; want daar staat immers geen publiek.
                        d&b Audiotechnik

                        Comment

                        • qvt
                          • Oct 2009
                          • 721

                          #13
                          Dat is frequentieafhankelijk, in het laag zal er toch zeker extra energie beschikbaar zijn op deze manier
                          There is no substitute for imagination

                          Comment

                          • gertgeluid
                            • Dec 2006
                            • 520

                            #14
                            Aiii, Musicsupport toch... Groene boek van Bob nog maar eens doen dan?

                            Comment

                            • MusicXtra
                              • Feb 2006
                              • 9316

                              #15
                              Originally posted by MusicSupport
                              Tuurlijk; maar de projectie is parabool vormig en dus gaat een groot deel van het koppelings rendement in de richting 'omhoog' verloren; want daar staat immers geen publiek.
                              Er gaat door dat extra kastje juist minder energie omhoog, de bundeling in het verticale vlak zal toenemen.
                              De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

                              Comment

                              Working...