Overheads enzo

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • hugovanmeijeren
    • Oct 2004
    • 1436

    Overheads enzo

    Ik had laatst (met een gelijkgezinde) collega een gesprek over overheads.

    Traditioneel wordt een drumkit uitversterkt met microfoons op het hele instrumentarium plus dan nog eens 2 overheads voor de cymbalen 'en het totaalplaatje'.

    Al enige tijd doe ik dit niet meer, en kies ik er bewust voor om ook de cymbalen (net als de rest van het drumstel) te close-miken. Dit scheelt in overspraak vanaf de rest van het podium (en/of zaal), geeft een veel directer geluid van de cymbalen en scheelt bovenal in faseproblemen (vanwege overspraak van de rest van het drumstel op meerdere microfoons).

    Naar mijn idee zijn de overheads (soms wel een meter boven het hoofd van de drummer) een overbodig overblijfsel uit de tijd dat een drumstel niet volledig ge-close-miked werd, van vroeger toen het nog gebruikelijker was om geen microfoons op de individuele toms te plaatsen.

    Zo langzamerhand begin je bij de grotere acts ook steeds vaker te zien dat de 'traditionele overheads' verdwijnen en dat men de cymbalen ook gaat close-miken.
    In het kleinere circuit aapt iedereen elkaar echter nog na (want volgens mij is dat gewoon de reden dat iedereen ze op die manier toepast).


    Ik ben benieuwd naar jullie mening: gebruiken jullie overheads op de 'traditionele' manier of zijn er meer mensen begonnen met het close-miken van cymbalen.
    Waarom kies je voor het een of het ander?

    Groeten Hugo
    Renkus-Heinz, das geen pasta saus, maar zit wel knor!

    "Non omnes qui habent citharam sunt citharoedi" Varro
  • hugovanmeijeren
    • Oct 2004
    • 1436

    #2
    Ik wilde nog opmerken dat mijn stelling natuurlijk alleen zinnig is als daadwerkelijk de rest van het drumstel al ge-close-miked wordt (vrijwel alle pop/rock).

    Groeten Hugo
    Renkus-Heinz, das geen pasta saus, maar zit wel knor!

    "Non omnes qui habent citharam sunt citharoedi" Varro

    Comment

    • MusicXtra
      • Feb 2006
      • 9316

      #3
      Kan me ook wel vinden in jouw stelling, wel denk ik dat het met fase problemen door overspraak nog wel meevalt.
      Bij veel rock drumkits betekent het vaak slechts één extra microfoon.
      De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

      Comment

      • showband
        • May 2001
        • 4524

        #4
        wij doen het andersom.
        omdat de hele band op in-ears zit hebben wij op de blazers na geen versterkers en monitors meer op het toneel.

        Sindsdien is een kick, snare, hi-hat +OH paar voldoende.
        de overheads pikken puur drums op namelijk. En een stereopaar klinkt eigenlijk beter dan een mix van 3 tot 7 losse bronnen met processing om ze weer te temmen.

        Een kick blijft altijd een buitenstaander in de pop. Die moet om allerlei redenen vrijwel altijd een mike. Zelfs in een kroeg.

        Die overheads zijn ook erg nuttig als basis van het in-ear podium/livegeluid. midden op het toneel een goed setje kwaliteitsmicrofoons. pik je mooi wat geroezemoes, ambient enz tussen de nummers op.

        Alleen bij grotere optredens zetten we bij de toms nog aanvullende microfoons.
        lekker belangrijk!

        Comment

        • Gast1401081
          • Mar 2001
          • 7999

          #5
          Ik noem dat underheads, al een jaar of 15 nu...
          Ook een optie : de gates minder ver dicht draaien, en iets hoog bij-in je toms..

          (en ik moet nog steeds ernstig lachen om degene die er de duurste mikes ( c414BULS) voor gebruikt. )

          Goed topic, Hugo!

          Comment

          • hugovanmeijeren
            • Oct 2004
            • 1436

            #6
            @MusicXtra, met overspraak bedoelde ik voornamelijk dat door de positie waarop men 'traditionele' overheads neerzet, deze ook heel veel snare en toms oppikken terwijl deze allemaal al voorzien zijn van hun eigen microfoon. En reken maar dat dat voor faseproblemen zorgt gezien het grote verschil in afstand (=tijd).

            @Showband, ik begrijp jullie situatie. Jullie gebruiken bij kleinere optredens dus sowieso geen microfoons op de toms? In dat geval kom je ook weer uit bij het gene waar men de overheads oorspronkelijk voor bedoelt heeft.

            @********, bij underheads ga ik direct denken aan microfoons die onder de cymbalen geplaatst zijn. Dat komt natuurlijk wel op hetzelfde neer (close-miken), steeds vaker zie ik dit trouwens ook gebeuren met miniatuurmicrofoons, scheelt weer een stel statieven (hé de drummer zelf is weer zichtbaar). Is ook een mooie optie, maar ik heb er zelf nog geen ervaring mee kunnen opdoen!


            Groeten Hugo
            Renkus-Heinz, das geen pasta saus, maar zit wel knor!

            "Non omnes qui habent citharam sunt citharoedi" Varro

            Comment

            • Caspero
              • Oct 2006
              • 65

              #7
              Ligt heel erg aan de muziekstijl... Bij Pop/rock gebruik ik underheads(ik noem ze ook zo) voor een wat directere sound. Bij wat meer jazzy-achtige stijlen bouw ik het geluid juist om de overheads heen.

              Comment

              • jans
                • Feb 2003
                • 869

                #8
                Gebruik vooral op kleine podia al een poosje underhead, dit bevalt prima. Het geluid wordt er een stuk rustiger van. Wil nog wel eens een keer experimenteren tussen underhead en close-micking boven de cymbals. Heb het idee dat de aanslag bij close-micking van boven beter overkomt.

                Voor jazz/koor setjes gebruik ik nog steeds overhead met aanvulling van snare/hihat/kick. Waarbij ik de snare nagenoeg altijd, over underhead gesproken, aan beide zijden van microfoon voorzie.
                Eindelijk begint mijn website vorm te krijgen

                Comment

                • MusicSupport
                  • Feb 2006
                  • 1016

                  #9
                  Gebruik al sinds jaar en dag in kleine ruimtes geen OH's. Bekkens komen toch wel door op akoestische kracht en anders wel door zangmics of de tom micro's (waar dan ook geen gates op zitten)
                  Soms een close mic'ed overheadje boven de ride; deze is vaak wat zachter dan bekkens als deze subtiel bespeelt wordt. En deze overhead wordt evenvaak een underhead. (K&M 213 klem!) Dit kan ook dubbel en werkt prima.
                  Een nadeel van underheads is, net als bij het underhead mic'en van een HiHat, dat je het tikken van de stokken op het blik wat mist dus wat directheid prijsgeeft.

                  OH's vallen of staan bij goede plaatsing en goede mics.
                  d&b Audiotechnik

                  Comment

                  • renevanh
                    • Oct 2004
                    • 2371

                    #10
                    Ik plaats altijd overheads. Vaak gebruik ik ze niet, maar ze staan er altijd.
                    Maar dan niet zoals je regelmatig ziet: ruim een meter boven het drumstel. Dat is volgens mij totaal nutteloos. Vaak zet ik ze een 20 tal cm boven de cymbals en ook vaak niet recht naar beneden, maar schuin naar buiten gericht.
                    Neem het leven niet te serieus, je overleeft het toch niet...

                    Comment

                    • qvt
                      • Oct 2009
                      • 721

                      #11
                      Underheads geprobeerd... Leverde niet altijd de klank op die ik zocht dus dan gewoon 2 overheads op gelijke afstand van de cymbalen, dus soms wat hoger en soms wat lager.. Met 414s..

                      Close-miking van bovenaf per cymbal nog niet geprobeerd maar dat zal ik komend weekend eens doen Helaas niet genoeg 414s om alle air en gitaren te miken
                      There is no substitute for imagination

                      Comment

                      • showband
                        • May 2001
                        • 4524

                        #12
                        Zildjan heeft ooit een dedicated set gehad voor onderhead miking . Behoorlijk geflopt.

                        Voor hihat en ride zuigt underhead miking. Niet doen.
                        Last edited by showband; 04-09-11, 15:40.
                        lekker belangrijk!

                        Comment

                        • MusiQmaN
                          • Sep 2006
                          • 328

                          #13
                          Vind een pijpje onder een ride richting bell toch wel lekker hoor.
                          Drummer en techniek freak.
                          _____________________________________________

                          Comment

                          • shure-fan
                            • Sep 2003
                            • 1046

                            #14
                            misschien wat gedateerde info:

                            bij metallica gebruik(t)en ze 2x een beta 98 als underhat met de bijbehorende klem
                            Freelance monitormixer / Geluidstechniek / tape act

                            Comment

                            • hugovanmeijeren
                              • Oct 2004
                              • 1436

                              #15
                              Originally posted by shure-fan
                              bij metallica gebruik(t)en ze 2x een beta 98 als underhat met de bijbehorende klem
                              Klopt, dat was ook één van de toepassingen van miniatuur microfoons waarop ik eerder doelde. Maar er zijn wel meer bands die dat doen, zou zelf ook nog wel eens wat willen experimenteren met bijvoorbeeld DPA druppeltjes.

                              Toch zijn grootmembraan condensator microfoons ook een graag geziene gast voor dit soort toepassingen.

                              Groeten Hugo
                              Renkus-Heinz, das geen pasta saus, maar zit wel knor!

                              "Non omnes qui habent citharam sunt citharoedi" Varro

                              Comment

                              Working...