Nieuwe topjes.

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • StarclassicBB
    • May 2011
    • 25

    Nieuwe topjes.

    Hallo,

    Wij zijn opzoek naar 2 nieuwe topjes met passende versterker.

    De topjes zullen worden gebruikt in de oefenruimte als monitor om
    saxofoon en digitale piano te versterken. Daarnaast worden ze tijdens
    optredens gebruikt als PA om eveneens sax en piano te versterken.

    Deze optredens zijn in kleine gelegenheidszaaltjes/ kroegen/ cafés en openlucht optredens. Geluidssterkte is ongeveer stevige achtergrond muziek.

    Daarnaast willen we misschien later uit breiden met een 15" sub (bijvoorkeur van hetzelfde merk en van de zelfde serie). Dan zullen er ook drums, (bas)gitaren en zang moeten worden uitversterkt op niveau live muziek voor bijvoorbeeld buiten optredens. Hier gaat het er niet om dat een heel plein met 250 man geluid heeft, maar meer dat de eerste 100 man rondom het podium een lekker stevig (100 dB) live geluid heeft.

    Bijvoorkeur een passive top, 10". Budget: 300-350 euro per top excl. versterker.

    Wij hebben zelf gekeken naar:

    - HK audio PRO 10X (370 euro)
    - dB Technologies Arena 10 (330 euro)

    In eerste instantie lijkt me de HK een betere koop, maar de dB technologies heeft weer een 15" subje in de serie die voor latere uitbreiding weer aantrekkelijk is. Heeft iemand ervaring met één van deze 2 topjes? Suggesties voor andere modellen zijn ook welkom. Tweede hands en/of zelfbouw is ook geen probleem, mits dat in de prijsklasse valt.

    Daarnaast zoeken we nog een bijpassende versterker om deze 2 topjes goed te versterken. Iets van 450 watt @ 8 ohm. Misschien heeft iemand suggesties? Hierbij keek ik naar de dB Technologies HPA 1400 (400 euro)

    Het belangrijkste voor ons is dat we 2 goede toppen/monitors hebben die:
    - goed klinken
    - degelijk zijn
    - er goed/netjes uitzien
    Last edited by StarclassicBB; 17-08-11, 13:43.
  • I.T. drive in
    • May 2009
    • 352

    #2
    Hallo,

    Twee 10" topjes gaan het meeste niet redden frees ik.
    Als monitor wel, maar als FOH niet. Ik zou 12" topjes nemen en er bij voorkeur meteen een sub bij. De sub kun je relatief goedkoop zelfbouwen.Op dit forum staat een hele mooie zelfbouw sub .

    Voor de topjes kun je natuurlijk ook actieve kiezen, scheelt een hoop gesjouw.
    de DB Technologies chromo 12 is een hele goede speaker.

    Comment

    • StarclassicBB
      • May 2011
      • 25

      #3
      Bedankt voor je reactie.

      Momenteel werken we ook met 2 10" topjes (samson rs12) die belast kunnen worden met 175 watt rms @ 8 ohm. Ze krijgen echter maar max. 100 watt @ 8 ohm.
      Tot nu toe hebben we hier altijd voldoende aan gehad, dus ik vermoed dat 2 nieuwe 10" topjes die veel hoger belast kunnen en zullen worden de klus ook wel kunnen klaren.

      Uit ervaring vind ik persoonlijk de combi 10"/15" mooier klinken dan 12"/18" dus vandaar dat we eigenlijk ook een 10" topje willen. Daarbij is een 10" kleiner, lichter en goedkoper.

      We kiezen bewust voor passieve topjes omdat de topjes dan lichter zijn en je maar 1 kabel naar je speakers hebt lopen.

      Ik heb het verhaal over de zelfbouw sub gelezen. Ik denk dat deze sub erg geschikt voor ons is, maar dan moeten we er ook nog 2 topjes bij. Misschien weet iemand een mooi ontwerp?

      Comment

      • metalteacher
        • Dec 2007
        • 467

        #4
        ik denk dat de combi 12" top en 15" sub ook mooi kan klinken hoor. en voordeel daarbij is dat de 12" toch net ff iets meer geeft. ook al heb je het niet nodig, hij doet het een stuk makkelijker, en voor het gewicht hoef je het ook niet te laten
        Steelwing - Full Speed Ahead!!!

        Comment

        • laserguy
          • Jun 2003
          • 2755

          #5
          ik denk dat de combi 12" top en 15" sub ook mooi kan klinken hoor.
          Ik denk dat ook... heb al veel 12/15 setjes mooi horen klinken.
          Beware! To touch these wires is instant death. Anyone found doing so will be prosecuted.

          Comment

          • Richnies2000
            • May 2008
            • 204

            #6
            een mooi ontwerp misschien de toppen van peter schut?

            levert ook nog bouwpakketten !

            Comment

            • StarclassicBB
              • May 2011
              • 25

              #7
              Oke, ik laat een 12" dan ook wel open voor discussie, maar in eerste instantie zoek ik een 10" top. Heeft iemand ervaring met de bovengenoemde tops? Of zijn er misschien andere alternatieven in die prijsklasse die ik moet bekijken? En dat bouwpakket van Peter Schut, kan iemand me daar meer info over geven? Ik heb snel even gezocht, maar ik kon nog niets vinden...

              Comment

              • HR Soundproductions
                • Oct 2005
                • 650

                #8
                Ik heb nog een 4-tal tops staan welke ik op wil ruimen. Het betreft hier de TSA C112. TSA is standaard bestukt met Beyma producten, echt een prima klank, met hele goede spraakverstaanbaarheid.

                Als je wilt weten hoe het klinkt, kan je altijd vrijblijvend komen luisteren. contactgegevens staan in mijn profiel. Handig als je die van jouw ook invult.

                Comment

                • Richnies2000
                  • May 2008
                  • 204

                  #9


                  hier is hij dan

                  Comment

                  • StarclassicBB
                    • May 2011
                    • 25

                    #10
                    @ Richnies2000,

                    Bedankt! Ik heb even het topic snel door gekeken en het ziet er goed uit. Morgen ga ik het topic even wat beter doorspitten en kijken of ik Peter Schut ook kan contacteren.

                    @ HR Soundproductions,

                    Ik ga eerst even kijken naar het topic van Peter Schut en ik wil de HK audio PRO 10x even beluisteren. Als ik hier niet uit kom dan stuur ik je even een mailtje. Bedankt voor het aanbod.

                    Comment

                    • StarclassicBB
                      • May 2011
                      • 25

                      #11
                      Hallo,

                      We kunnen misschien een groter budget vrijmaken.
                      Daarom zijn we nu aan het kijken naar de HK audio LUCAS MAX.

                      2x 10" top 400 watt @ 8 ohm
                      1x 15" sub 1200 watt @ 8 ohm

                      Topjes zijn passief, versterkers zitten in de sub.

                      3500 euro...

                      Iemand ervaring met deze set?

                      Comment

                      • showband
                        • May 2001
                        • 4524

                        #12
                        voor 35oo euro kun je tweedehands al iets echt fraais kopen.
                        lekker belangrijk!

                        Comment

                        • Peeterss
                          • Mar 2009
                          • 66

                          #13
                          Originally posted by showband
                          voor 35oo euro kun je tweedehands al iets echt fraais kopen.
                          Inderdaad showband...

                          @starclassic: Ik weet dat Esprolite uit Assen, om dit moment hun demo aanbod vervangt voor nieuwe materialen. In de mail die ik had ontvangen, kan je voor de 3500 euro 2xLH10 +1xL15 aanschaffen. Nagenoeg nieuw..kan je met gemak tot 500 personen. Doet mee met de grotere merken.
                          Een demo kan zeker geen kwaad...dan weet ik denk al wel de keuze..tussen HK en LAN...

                          300W@8Ohm 10"toppen ( B&C Componenten) 47x30x26 14 kilo
                          900W@4Ohm 15"Sub ( 45x57x54) 30 kilo
                          met originele garantiecertificaten en factuur

                          Ik zou eens informeren..begreep dat het best snel gaat..staat trouwens ook op de site.


                          Comment

                          • StarclassicBB
                            • May 2011
                            • 25

                            #14
                            Hallo Peeterss,

                            Is dat inc. amps?

                            Comment

                            • StarclassicBB
                              • May 2011
                              • 25

                              #15
                              Ik heb net even gebeld en er is een offerte onderweg.

                              Maar volgens mij is dit systeem excl. controller en amps.
                              In dat geval gaat het echt te duur worden.

                              EDIT: Helaas, mijn vermoeden blijkt te kloppen.
                              Het gaat hier om een setje zonder controllers en amps en het bovengenoemde bedrag daarbij ook nog eens excl. BTW.
                              3500 euro is echt ons maximale bedrag en daarvoor zoeken wij een setje inc. amps/controllers en inc. BTW.

                              Terug bij de HK audio Lucas MAX, iemand hier ervaring mee?
                              Last edited by StarclassicBB; 26-08-11, 10:57.

                              Comment

                              Working...