Digitale eindtrappen vs conventionele eindtrappen

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • metalteacher
    • Dec 2007
    • 467

    Digitale eindtrappen vs conventionele eindtrappen

    Ik heb een tijdje terug voor de keuze gestaan om de set om te ruilen voor digitale eindtrappen. Op aanraden van meerdere collega's niet gedaan. maar zo links en rechts hoor ik en lees ik hier op het forum hier verschillende dingen over die allemaal eigenlijk een andere kant op gaan. De techniek is inmiddels na al die jaren wel ingeburgerd en eingelijk elke fabrikant maakt wel een serie met die schakelende voedingen. Op een amerikaans pro forum vond ik informatie die uitwees dat de voedingen van digitale versterkers veel minder vermogen werkelijk hadden dan dat ze in de specificaties aangaven. Bij de voorstanders wordt vaak de snelheid en de conuscontrole geroemd als voordeel. Bij de tegenstanders krijg je dus het gebrek aan echte reserve te horen.

    Nu vroeg ik mij af hoever de techniek anno 2011 werkelijk is en/of de tegenstanders met name hier nog werkelijk een punt mee hebben. Ik mag aannemen dat de techniek met rasse schreden voorwaarts is gegaan. Dus met andere woorden hoe verhoudt een conventionele eindtrap zich ten opzichte van een digitale eintrap met name in het laag want dan komt er toch het meeste af op de capaciteit van de voeding.
    Steelwing - Full Speed Ahead!!!
  • MusicXtra
    • Feb 2006
    • 9316

    #2
    Een versterker met schakelende voeding heeft het vooral zwaar in de lage frequenties, daar is immers het meeste vermogen voor nodig, en er zijn maar een paar merken die daar goed in presteren.
    De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

    Comment

    • frederic
      • Jan 2006
      • 3511

      #3
      De nieuwe Labs hebben toch ook een geschakelde voeding?

      Comment

      • MusicXtra
        • Feb 2006
        • 9316

        #4
        Jazeker, de oude trouwens ook.
        Lab Gruppen is dus ook het merk dat de beste prestaties levert op het sub.
        De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

        Comment

        • theo
          • Nov 2001
          • 503

          #5
          Draai hiero met de h5000 van dynacord die poetst ook lekker door zelfs op 2 ohm.
          Zonder noemenswaardig heet te worden of vol te lopen.

          Comment

          • metalteacher
            • Dec 2007
            • 467

            #6
            Maar zijn er al eens vergelijkingen mee gemaakt? Bijvoorbeeld twwe gelijkwaardige versterkers op de meettafel en dan ook daadwerkelijk zien dat ze beide gelijkwaardig presteren?
            Steelwing - Full Speed Ahead!!!

            Comment

            • MusicXtra
              • Feb 2006
              • 9316

              #7
              Daar is al het een en ander over geschreven. Een versterker is ontworpen om geluid weer te geven en niet om op een testbank te staan.
              De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

              Comment

              • metalteacher
                • Dec 2007
                • 467

                #8
                Na uitgebreid zoeken op dit forum kwam ik enkele oude threads tegen. Echter leek het mij dat hierin anno 2011 toch wel wat veranderingen zouden zitten. En een nieuwe vind ik hier niet. In vijf a zes jaar mag je er vanuit gaan dat de techniek toch veel meer ingeburgerd raakt. En geen van de threads gaat hier eigenlijk op in. En ik neem gewoon aan dat hier heel veel kennis rondloopt op dit forum waarvan ik heel veel kan leren. Dus maak ik daar gebruik van.

                Een versterker van mij is eens bij Koen op de test geweest, dat heeft mij wel veel inzicht gegeven over de betreffende versterker.

                Wat ik er toch vooral uit probeer te halen is een stuk goed gerichte informatie met pro's en contra's van de diverse technieken. Dat kan voor een andere beginnende enthousiasteling ook nog interessant zijn.

                Daarnaast Musicxtra denk ik ook dat je er rekening mee moet houden dat artikelen hierop het forum de neiging hebben uit de tijd te raken vanwege het constant doorontwikkelen van concepten en produkten.
                Steelwing - Full Speed Ahead!!!

                Comment

                • frederic
                  • Jan 2006
                  • 3511

                  #9
                  Originally posted by MusicXtra
                  Daar is al het een en ander over geschreven. Een versterker is ontworpen om geluid weer te geven en niet om op een testbank te staan.
                  idd,

                  je kunt dit vergelijken met een auto die op rollen staat, om de potentiele snelheid te meten.

                  Comment

                  • MusicXtra
                    • Feb 2006
                    • 9316

                    #10
                    Originally posted by metalteacher
                    Daarnaast Musicxtra denk ik ook dat je er rekening mee moet houden dat artikelen hierop het forum de neiging hebben uit de tijd te raken vanwege het constant doorontwikkelen van concepten en produkten.
                    De techniek van schakelende voedingen wordt al een jaar of 15 in versterkers toegepast en is in wezen weinig veranderd. Kort gezegd komt het erop neer dat een muzieksignaal dynamisch is en dat is waar de fabrikanten gebruik van maken.
                    De meeste lichtgewicht eindtrappen kunnen slechts heel korte tijd het opgegeven vermogen leveren maar dit is wel lang genoeg om de pieken in de muziek te versterken. Zet je een dergelijke versterker dus op een testbank dan zal het resultaat teleurstellend zijn. Een FP10.000 is bijvoorbeeld echt niet in staat om 10 kW aan sinussignaal te leveren. Maar met muziek is hij wel degelijk vergelijkbaar met een conventioneel gevoedde eindtrap die 2100 Watt per kanaal levert.
                    De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

                    Comment

                    • steed
                      • Sep 2008
                      • 68

                      #11
                      testen A versterkers

                      Ik weet iemand die diverse versterkers naast elkaar heeft gehad en alles heeft getest wat een versterker daadwerkelijk kan en levert. Zoals al gezegd, vele versterkers leveren niet het vermogen wat is aangegeven in de specs. sommige komen niet eens in de buurt...is dus wel erg interessant, schrok er zelf van...merken komen allemaal uit het A segment..Ik zal eens kijken of ik de persoon er toe kan bewegen of ik de gegevens online kan krijgen..zijn voor eigen onderzoek nl. gebruikt en heeft denk ik wel wat centjes gekost.
                      Ik kom er op terug..

                      Comment

                      • salsa
                        • Jan 2007
                        • 1315

                        #12
                        Volgens mij kan een SM versterker wel degelijk constante vermogen leveren zonder daarbij een 'dip' in z'n voeding traject te hebben, immers ligt de voeding direct aan het net en je hebt geen 'trafo' die traagheid oplevert zoals een coventionele voeding.
                        Het punt ligt gewoon dat vaak het aangesloten net niet voldoende KAN leveren.

                        Als voorbeeld, ik heb een NEXO NXAMP4x4 deze heeft twee voeding kabels, elk moet op aparte groepen aan gesloten worden (2 groepen van min.25A) 130V
                        Niet veel versterkers hebben dit, en geloof mij, het net is het belangrijkste.
                        16A en 6000 Watts?? Hahahahahah!

                        Dave
                        [FONT=Arial]No trees were harmed in the writing of the e-mail, but millions of electrons were terribly inconvenienced[/FONT][FONT=Arial].[/FONT]

                        Comment

                        • MusicXtra
                          • Feb 2006
                          • 9316

                          #13
                          Uiteindelijk is het net de beperkende factor.
                          Maar pak eens 6000 Watt aan conventionele versterkers, sluit die aan op een 16A groep en ga muziek draaien tegen het clipping point. Is echt heel erg lastig om op die manier de zekering eruit te laten klappen.
                          De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

                          Comment

                          • salsa
                            • Jan 2007
                            • 1315

                            #14
                            Dat bedoel ik nou, die versterkers van 6000 watt /16A bestaan gewoon niet!
                            Dus niet lullen van wel, zijn er gewoon niet!

                            En ja, een echte jongen van 6000 watt volluit op een groepje van 16 A is seconde werk..

                            Anything else?

                            Dave
                            [FONT=Arial]No trees were harmed in the writing of the e-mail, but millions of electrons were terribly inconvenienced[/FONT][FONT=Arial].[/FONT]

                            Comment

                            • MusicXtra
                              • Feb 2006
                              • 9316

                              #15
                              Originally posted by salsa
                              Dat bedoel ik nou, die versterkers van 6000 watt /16A bestaan gewoon niet!
                              Dus niet lullen van wel, zijn er gewoon niet!

                              En ja, een echte jongen van 6000 watt volluit op een groepje van 16 A is seconde werk..

                              Anything else?

                              Dave
                              Je hoort mij ook niet zeggen dat die bestaan, daarom schrijf ik ook dat je 6000 Watt aan conventionele versterkers, dus meerdere, op één 16A groep aansluit.
                              Maar, nu verzanden we in eenzelfde welles/nietes discussie als een tijd geleden. Waar het uiteindelijk om gaat is wat een versterker in de praktijk doet en dan blijkt een FP 10.000 niet onder te doen voor een conventionele versterker van 2500 Watt per kanaal. Het zal mij dan verder een zorg zijn of het ding op een testbank niet verder komt dan 1000 Watt per kanaal.
                              De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

                              Comment

                              Working...