Speakon omzetten

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Hitvision
    • Jun 2003
    • 389

    Speakon omzetten

    Heb het voornemen om een aantal sub/top sets (overgenomen van een collega bedrijf) om te zetten naar mijn huidige situatie om zo flexibel en uniform te blijven. Ik heb al vele sets omgezet dus dat is het probleem niet maar begin nu toch te twijfelen.

    Mijn huidige situatie:

    3 versterkerracks met allemaal 2 versterkers en 1 crossover. Pinouts van de speakon4 is zoals de norm voorschrijft sub/laag op +1 en -1 en mid/high op +2 en -1. De sub/laagkasten zijn uitgerust met een speakon4 ingang waarvan +1 en -1 doorloopt naar de speakers en +2 en -2 worden doorgelust naar de uitgang waarvan +1 en -1 dus onbedraad is en +2 en -2 voor het mid/high wel bedraad is. Deze is voor de doorlus naar de toppen waarvan dus alleen pin +2 en -2 in gebruik is. Pinout van de speakon aansluiting op de top is +1 en -1 onbedraad en +2 en -2 wel. Dit is volgens mij de standaard op dit moment.

    De overgenomen kasten (2x sub-top combi) zijn nog in onberispelijke staat en denk er over om dit zo houden maar dan stuit ik op een probleem. Zij hebben 2 speakon4 aansluitingen, De sub/laag kasten hebben 2 speakon4 volledig paralel geschakeld. De mid/high toppen hebben ook 2 speakon 4 aansluitingen waarvan 1 biamp (laag op +1 en -1 en high op +2 en -2). De pinout van de 2e speakon is fullrange op +1 en -1 en zijn +2 en -2 dus onbedraad.

    Als ik nu de gebruikelijke 4 polige kabel gebruik en doorlus van sub naar top op de biamp ingang van de toppen dan stuurt de sub/laag versterker dus niet alleen de sub/laagkasten aan maar dus ook het laag in de topkasten. De mid/high versterker pakt in dit geval dus alleen de tweeters. Ik stuit dan op een ohmage probleem omdat ik dan op minder dan 4 ohm uit ga komen op mijn versterker. Nu kan deze dat wel aan (op 1 versterkerrack na) maar ik wil dit het liefste niet. Doorlussen naar Fullrange heeft geen zin omdat op +1 en -1 (zoals gebruikt bij de fullrange ingang op de toppen) alleen het sub-laag geluid staat vanuit mijn versterker rack.

    Nu de vraag wat is verstandiger:

    Toch de autentieke uitstraling van de kasten behouden en 2 aparte doorluskabels maken (Omzetting van +2 en -2 naar +1 en -1 zodat ik de fullrange ingang op de toppen kan gebruiken) of is het toch verstandiger om de pinout van de fullrange ingang op de toppen om te zetten van +1 en -1 naar +2 en -2. Als ik voor deze laatste optie kies ben ik wel volledig flexibel met mijn huidige systemen maar moet ik aan de in onberispelijke staat verkerende speakers gaan rommelen.

    Hoe zouden jullie dit aanpakken en hoe zit bij jullie de pinouts van jullie sub-top combies.

    Alvast bedankt.

    Groetjes Christian.
    Last edited by Hitvision; 09-08-11, 16:35.
    Een houtworm met plankenkoorts is nooit grappig!
  • rdreiers
    • Nov 2009
    • 407

    #2
    Ik heb zelf JBl.

    HIer is af fabriek -1/+1 Top en -2/+2 Sub.

    Voordeel is dat ik de toppen op een losse amp fullrange kan gebruiken en via het apmrack (2 versterkers en proc.) Bas en Top.

    Alle NL4 zijn 4 polig doorbedraad en ik werk met alles 4 polige NL4 bekabeling.

    Topkasten heeft eigen filter voor mid en hoog, hier kan eigenlijk niets mee misgaan.


    Als je full-range kasten heb die je ook op een bas wilt zetten dan is het denk ik het handigste om de bassen allemaal op pin twee en de toppen op pin 1 te zetten.

    Kun je met een losse amp full range draaien en de bas via amprack.

    De bekabeling kan dan gewoon 1:1 zijn.
    Last edited by rdreiers; 09-08-11, 08:20.

    Comment

    • HR Soundproductions
      • Oct 2005
      • 650

      #3
      Originally posted by rdreiers
      Ik heb zelf JBl.

      HIer is af fabriek -1/+1 Top en -2/+2 Sub.

      Ik heb ook JBL en kan via een schakelaar kiezen of ik de sub aangestuurd wil hebben via NL4 +1/-1 of +2/-2.

      Als je met verschillende sets werkt, kom je dit probleem tegen. Ook ik heb in het verleden NL8 gebruikt vanwege aparte 3-weg topkasten welke actief aangestuurd moesten worden. Aangezien ik de kabel toch echt te dik (lees; te stug) vond ben ik toch terug gegaan naar NL4 en heb een 1 rack "gemodificeerd" speciaal voor als ik de actieve aangestuurde tops meenam.

      In dergelijke gevallen kun je niet "universeel" zijn. Het enige wat universeel kan zijn, in dit geval, zijn je kabels.

      Comment

      • rdreiers
        • Nov 2009
        • 407

        #4
        Nu zit er inderdaad op de bassen een schakelaar.

        De mijne komen uit een tijd dat deze niet omschakelbaar geleverd werden.

        (Op +- 2 dus)

        Nu heb ik ieder bas op +- twee zitten dus is voor mij alles universeel.

        Een aantal collega's heeft de ampracken hetzelfde bedraad, inhuur is voor mij geen probleem.

        Richard

        Comment

        • BJD
          • Oct 2007
          • 771

          #5
          Hier op de 4 polige uitgang het sub op 1+/1- en tops op 2+/2- tussen de subs en de tops inderdaad een crosskabel. Subs en tops zijn beiden op 1+/1- bedraad.

          Op het amprack zit ook een losse uitgang voor de top versterkers zodat het geheel eventueel ook met 2 polige kabels kan worden aangesloten of dienst kan doen als monitorrack.

          Wat jij beschrijft met het gebruiken van de 2+ en 1- aansluiting klinkt mij wat vreemd in de oren. Typfout, of knoop je daadwerkelijk de nulleiders aan elkaar?

          Comment

          • Hitvision
            • Jun 2003
            • 389

            #6
            Originally posted by BJD
            Wat jij beschrijft met het gebruiken van de 2+ en 1- aansluiting klinkt mij wat vreemd in de oren. Typfout, of knoop je daadwerkelijk de nulleiders aan elkaar?
            Klopt dit is inderdaad een typefout. Moet uiteraard zijn +2 en -2. Ik heb de vraag aangepast.

            Ik denk dat crosskabels dan toch de oplossing gaan worden. Moet ik wel 4 sets opnieuw omsteken maar dat is het werk niet.

            Groetjes Christian.
            Een houtworm met plankenkoorts is nooit grappig!

            Comment

            • NesCio01
              • May 2010
              • 1987

              #7
              Aansluiting van sub op 1
              komt me bekend voor van LS (Engels).

              Ik heb een LS set omgezet, naar - voor mij - meer
              acceptabel 1 top en 2 sub (NL4).

              Mede omdat ik universeel in de kabels wil zijn
              en vanuit het verleden nogal wat 2 aderige speakons
              heb, welke aangesloten zijn op 1, en ook de monitoren
              op 1 zijn aangesloten, ben ik zo het meest universeel.

              Met alle 4-aderige kabels is er natuurlijk geen probleem,
              alleen ben ik niet zo stuk van crosskabels.


              grtz
              Weest vooral jezelf, er zijn al zoveel anderen!

              Comment

              • MusicXtra
                • Feb 2006
                • 9316

                #8
                Crosskabels is een slecht plan, ga je echt spijt van krijgen als je wat meer apparatuur krijgt of een keer per ongeluk een kabel van iemand anders gebruikt.
                De meest gebruikte pinbezetting is het laag op 1 en dan steeds hoger tot 4 voor een 8 polige Speakon. Op al mijn amp-racks heb ik per 2 outputs ook 2 NL4 chassisdelen zitten, de eerste zit de eerste output op 1 en de tweede output op 2, bij het tweede chassisdeel zit slechts de tweede output op 1.
                Op die manier ben je heel flexibel en kan er weinig fout gaan.
                En geef een klein beetje meer geld uit door voor elke Speakon een 4 polige kabel te gebruiken.
                De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

                Comment

                • Hitvision
                  • Jun 2003
                  • 389

                  #9
                  Bedankt voor je reactie. Ik maak alleen gebruik van 4 polige kabel en 4 polige speakon. Het probleem zit hem in de bouw van de speakers. Het probleem is dus in de volledige paralel geschakelde subs. +1 en -1 is voor het sub en +2 en -2 zijn voor de top. ZO komen ze dus ook weer uit de sub (originele pinout af fabriek). Als ik dan keurig met 4 polige speakon ga doorlussen naar de toppen staat dus het top signaal op 2 terwijl de topkasten op 1 vragen om het topsignaal. Als ik hem op de 2e speakon biamp aansluit (dat kan ook) dan wordt op 2 wel keurig het top signaal gevraagd maar staat op 1 dus ook het laagsignaal. Het resultaat is dat de sub/laag versterkers niet alleen de subkast aanstuurt maar dus ook de mid driver van de toppen. In dat geval zijn er 3 drivers paralel geschakeld waardoor ik onder de 4 ohm uitkom wat niet wenselijk is voor mijn QSC PL 2.0. Die kan niet met een mindere impedantie werken dan 4 ohm. De overige QSC's allemaal wel maar juist de 2.0 niet.

                  Hoe zou jij dit dan oplossen Musicextra? Ik hoop dat jij een helder licht op dit euvel kan laten schijnen.
                  Last edited by Hitvision; 09-08-11, 20:38.
                  Een houtworm met plankenkoorts is nooit grappig!

                  Comment

                  • MusicXtra
                    • Feb 2006
                    • 9316

                    #10
                    Zet je subs op 2 dan ben je van het probleem af.
                    Zelf heb ik bij de 'doorlus' setjes aansluitplaten met 2 8 polige Speakons, het sub op 1 en 2 (dubbel 18" met beide speakers apart aangestuurd) het mid op 3 en het hoog op 4. De 4 polige speakon die er ook in zit heeft dan mid op 1 en hoog op 2.
                    De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

                    Comment

                    • Hitvision
                      • Jun 2003
                      • 389

                      #11
                      Nog even gekeken naar de aanbevolen setups. In alle configuraties worden de speakers aangeduid met dubbele bedrading dus GEEN doorlus. Dus het zal altijd aanpassen van OF de speakers OF de bekabeling zijn. Het gaat overigens over de Peavey Maxsys serie (Maxsys 215 sub en Maxsys 1 top).

                      Aangezien bij al mijn subcombi's Sub op 1 en top op 2 zit en ik het inderdaad wel met je eens ben om 'verschillende' varianten speakonkabels wellicht geen goed idee is, (Je kan inderdaad per ongeluk een gewone kabel pakken in plaats van de crosskabel) neig ik nu toch naar het omzetten van de pinouts op de speakers.

                      Wie draaien er nog meer met Sub op 1 en Top op 2? Dit heeft bij mij namelijk de voorkeur om te voorkomen dat je per ongeluk met een 2 polige speakonkabel je sub signaal vanuit je versterkerrack op je toppen pompt! (Ik heb slechts 2 speakon4 aansluitingen per versterkerrack en deze zijn allemaal bedraad met sub op 1 en top op 2)
                      Last edited by Hitvision; 09-08-11, 21:08.
                      Een houtworm met plankenkoorts is nooit grappig!

                      Comment

                      • NesCio01
                        • May 2010
                        • 1987

                        #12
                        Zoals ik jouw verhaal lees, dan zouden jouw
                        tops, na de crossover,
                        - zowel het signaal van je laagversterker (1+/-)
                        - alswel het signaal van je mid/hoog versterker (2+/-)
                        afnemen?

                        Zoals MusicXtra schrijft, meest safe is sub op 2 en je
                        problem is solved.

                        Dit omzeilt dan ook je discrepantie in je laatste post.
                        Als je subs op 1 zitten en je gebruikt een 2 polige stekker,
                        dan zit daar enkel 1+/- op (?) en pomp je dus juist je laagsignaal
                        (na de X-over en laagamp) je tops in, toch?

                        En zoals ik al schreef kun je je 2-aderige (op 1+/-)
                        ook universeel gebruiken voor monitoren.
                        Voor zover ik weet zijn monitoren toch niet op 2+/-
                        aangesloten?

                        grtz
                        Weest vooral jezelf, er zijn al zoveel anderen!

                        Comment

                        • Hitvision
                          • Jun 2003
                          • 389

                          #13
                          Ik zal zo even een schema uploaden van hoe de setup NU is bij 4 van mijn sets. Nu met deze nieuwe sets er bij moet ik OF die set aanpassen OF die 4 anderen. Zoals gezegd maak ik vlug even een schematje! Ik gebruik deze setup omdat het biampen van speakers ook via dezelfde pinout gaat. In dit simpele schema heb ik slechts 1 kant van de versterker weergegeven om even ter illustratie weer te geven.

                          Last edited by Hitvision; 09-08-11, 22:06.
                          Een houtworm met plankenkoorts is nooit grappig!

                          Comment

                          • Carl
                            • Nov 2000
                            • 907

                            #14
                            Ik heb ook mijn systemen volgens de standaard 1=laag, 2=top en alles doorgelust in alle kasten. Nou heb ik ook geen 3-weg systemen, dus is de keuze simpel en kan er niets fout gaan.
                            Als je wel 3-weg hebt, kun je m.i. het beste met speakon-8 werken zoals MusicXtra aangeeft óf met een 2e kabel voor sub, ook weer op 1.
                            Als je dan kabels verkeerd steekt stuur je sub naar je mid speaker en mid naar je sub speaker.
                            Die gaan daar beiden niet direct kapot van, als je tenminste niet meteen vol gas geeft en je hoort gelijk dat het niet klopt.
                            Ik gebruik mijn topjes ook wel zonder sub, als spraaksetje, dan heb ik verloopkabels van XLR naar speakon, op 2. Ik gebruik dan ook een losse versterker met XLR uitgangen, is lekker makkelijk, ook met lange en niet te lompe kabels. Signaal verlies is niet interessant met deze setup, vermogen is nooit echt groot.

                            Comment

                            • rdreiers
                              • Nov 2009
                              • 407

                              #15
                              Ik gebruik mijn topjes ook wel zonder sub, als spraaksetje, dan heb ik verloopkabels van XLR naar speakon, op 2. Ik gebruik dan ook een losse versterker met XLR uitgangen, is lekker makkelijk, ook met lange en niet te lompe kabels. Signaal verlies is niet interessant met deze setup, vermogen is nooit echt groot.


                              Om deze reden is het alleen al handig om de sub op twee en de top op 1 te hebben.

                              Bijna alle toppen zijn ook gedacht om full-range te gebruiken.

                              Top zonder sub, zelfde kabel rechtstreeks in de versterker.

                              Top met sub, twee 4 polige NL4 kabels die 1:1 bedraad zijn van top naar sub en van sub naar amprack, klaar.

                              Hitvision heeft het mooi getekend, ik zou inderdaad alleen top op 1 en sub op 2 doen.

                              Hier is namelijk geen standaard in dus al je bijhuurt moet je toch even vragen en desnoods een kruiskabel maken, die je goed merkt en ver weglegt van de gewone gebruikers.

                              Comment

                              Working...