Nieuwe aktieve sub

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Graniet
    • Sep 2009
    • 33

    Nieuwe aktieve sub

    Heren,

    Ik ben van plan om een nieuwe aktieve sub aan te schaffen om mijn bestaand HK setje aan te vullen. Nu heb ik de keuze al terug gebracht tot
    de HK Pr 18 Sub a of de HK Pr 210 Sub a.
    Als je de specs van beide bekijkt, zijn ze zo goed als hetzelfde.
    De ene is een 18 inch, en de andere een 2 x 10 inch. Spl, vermogen enz.
    zijn bijna idem.
    Ik zou dus meteen voor de 210 gaan, deze is lichter en compacter.
    Maar misschien klinkt de 18 beter ? Heeft er iemand ervaring met deze subs en ze kunnen vergelijken ?
    Alle problemen van de wereld kunnen opgelost worden met 2 dingen ; WD40 en Gaffa. Als het vast zit en het moet los, WD40. Als het los zit en het moet vast, Gaffa.
  • dj-inkognito
    • Jun 2011
    • 416

    #2
    de "druk" die komt uit een 18" kast is met geen mogelijkheid te evenaren door een 10" sub.
    "TheDanceFloorIsYours!" www.dj-inkognito.nl "TheSoundOfSilence"

    Comment

    • MusicXtra
      • Feb 2006
      • 9316

      #3
      Originally posted by dj-inkognito
      de "druk" die komt uit een 18" kast is met geen mogelijkheid te evenaren door een 10" sub.
      Een dubbel 10" kan een eind komen hoor....
      De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

      Comment

      • Graniet
        • Sep 2009
        • 33

        #4
        Originally posted by MusicXtra
        Een dubbel 10" kan een eind komen hoor....
        Beide "eigenschappen" van de subs waren bij mezelf ook al opgekomen. Vandaar ook de twijfel...
        Een 18 inch geeft idd. een hoop druk, maar zoals gezegd door musicextra, een dubbele 10 inch kan ook een heel eind komen. Vandaar mijn vraag of iemand ervaring had met de 2 modellen.

        Alvast bedankt voor de snelle reacties !
        Alle problemen van de wereld kunnen opgelost worden met 2 dingen ; WD40 en Gaffa. Als het vast zit en het moet los, WD40. Als het los zit en het moet vast, Gaffa.

        Comment

        • MusicXtra
          • Feb 2006
          • 9316

          #5
          De beste en snelste manier om daar achter te komen is door te gaan luisteren.
          De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

          Comment

          • Ronald B
            • Jul 2010
            • 24

            #6
            Kijk ook maar naar de C Sub van KS die 4x10" heeft zeker ballen. Dit is tevens ook een vrij compacte sub.
            Domme vragen bestaan niet !!! Alleen domme antwoorden.

            Comment

            • dj-inkognito
              • Jun 2011
              • 416

              #7
              Originally posted by MusicXtra
              Een dubbel 10" kan een eind komen hoor....
              ben wel eens benieuwd dan hier in apeldoorn staan ze beide bij feedback zal morgen eens gaan luisteren,

              ik blijf erbij. "iets groots kun je niet in iets kleins stoppen"
              "TheDanceFloorIsYours!" www.dj-inkognito.nl "TheSoundOfSilence"

              Comment

              • MusicXtra
                • Feb 2006
                • 9316

                #8
                Originally posted by dj-inkognito
                ik blijf erbij. "iets groots kun je niet in iets kleins stoppen"
                Het is heel simpel, voor sublaag moet je veel lucht in beweging brengen. Daar heb je conus oppervlakte voor nodig en een grote beweging van die oppervlakte. Of je dit nu doet met één grote conus of meerdere kleinere maakt niet zo heel veel uit.
                De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

                Comment

                • dj-inkognito
                  • Jun 2011
                  • 416

                  #9
                  Originally posted by MusicXtra
                  Het is heel simpel, voor sublaag moet je veel lucht in beweging brengen. Daar heb je conus oppervlakte voor nodig en een grote beweging van die oppervlakte. Of je dit nu doet met één grote conus of meerdere kleinere maakt niet zo heel veel uit.
                  dat klinkt idd heel erg simpel.

                  dus mijn dubbel 15" kasten zijn domweg even vergelijkbaar met een 30" sub... nu je het zo zegt klinkt dat best logishe. maar wel apart. waarom dan het advies om 1x een 18" ipv 2x een 15" afgezien van de ruimte die het in neemt?
                  "TheDanceFloorIsYours!" www.dj-inkognito.nl "TheSoundOfSilence"

                  Comment

                  • MusicXtra
                    • Feb 2006
                    • 9316

                    #10
                    Nee, want oppervlak is kwadratisch, het conus oppervlak van 2 15"speakers is ongeveer 22 dm2 terwijl een 30"speaker 44 dm2 is. je zult om een equivalent van een 30" speaker te evenaren dus 4 15"speakers nodig hebben. Een enkel 18" heeft een conus oppervlak van ongeveer 16 dm2 en een 10" ongeveer 5 dm2. Om dus het equivalent van een 18" met 10" speakers te benaderen zou je dus 3 10" speakers nodig hebben.

                    Een ander probleem is dat een speaker in een basreflex kast niet ver onder zijn Fs (eigenresonantie) kan weergeven. De meeste 18" speakers hebben een Fs van rond de 35 Hz terwijl de meeste 10" speakers een Fs van 50 Hz of hoger hebben, hier is de 18" dus in het voordeel.
                    Nog een voordeel voor de 18" is de X-max, dit is de maximale uitslag van de conus waarbij de aandrijving nog linear is aan het toegevoerde vermogen. Bij moderne 18" speakers is een X-max van 12 mm vrij standaard waar de 10" meestal niet verder komt dan 8 mm. Bij een gelijk conus oppervlak is de 18" dus in staat om 1,5 keer zoveel lucht te verplaatsen. Het grootste voordeel van de 10" is dat de MM (moving mass) een stuk kleiner is dan bij een 18", hierdoor zal de impuls response (het vermogen van een conus om het aangeboden signaal te volgen) beter zijn wat zich vertaald in strakkere bas weergave. Een ander voordeel is dat het makkelijker is warmte af te voeren van meerdere kleine spreekspoelen dan van één grote spreekspoel.

                    Het advies om een enkel 18" in plaats van een dubbel 15" te kopen heeft alles te maken met de klankverschillen. Deze verschillen hebben alles te maken met de impuls response.
                    De conclusie van dit verhaal is eigenlijk dat je gewoon zult moeten luisteren om te ontdekken wat jou het meest aanspreekt en niet op papier al een oordeel vellen.
                    De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

                    Comment

                    • dj-inkognito
                      • Jun 2011
                      • 416

                      #11
                      Originally posted by MusicXtra
                      Nee, want oppervlak is kwadratisch, het conus oppervlak van 2 15"speakers is ongeveer 22 dm2 terwijl een 30"speaker 44 dm2 is. je zult om een equivalent van een 30" speaker te evenaren dus 4 15"speakers nodig hebben. Een enkel 18" heeft een conus oppervlak van ongeveer 16 dm2 en een 10" ongeveer 5 dm2. Om dus het equivalent van een 18" met 10" speakers te benaderen zou je dus 3 10" speakers nodig hebben.

                      Een ander probleem is dat een speaker in een basreflex kast niet ver onder zijn Fs (eigenresonantie) kan weergeven. De meeste 18" speakers hebben een Fs van rond de 35 Hz terwijl de meeste 10" speakers een Fs van 50 Hz of hoger hebben, hier is de 18" dus in het voordeel.
                      Nog een voordeel voor de 18" is de X-max, dit is de maximale uitslag van de conus waarbij de aandrijving nog linear is aan het toegevoerde vermogen. Bij moderne 18" speakers is een X-max van 12 mm vrij standaard waar de 10" meestal niet verder komt dan 8 mm. Bij een gelijk conus oppervlak is de 18" dus in staat om 1,5 keer zoveel lucht te verplaatsen. Het grootste voordeel van de 10" is dat de MM (moving mass) een stuk kleiner is dan bij een 18", hierdoor zal de impuls response (het vermogen van een conus om het aangeboden signaal te volgen) beter zijn wat zich vertaald in strakkere bas weergave. Een ander voordeel is dat het makkelijker is warmte af te voeren van meerdere kleine spreekspoelen dan van één grote spreekspoel.

                      Het advies om een enkel 18" in plaats van een dubbel 15" te kopen heeft alles te maken met de klankverschillen. Deze verschillen hebben alles te maken met de impuls response.
                      De conclusie van dit verhaal is eigenlijk dat je gewoon zult moeten luisteren om te ontdekken wat jou het meest aanspreekt en niet op papier al een oordeel vellen.

                      kijk hier kan ik wat mee. das duidelijk uit gelegt,
                      gaat mij er om dat ik 2 215 kasten heb fullrange, en ik deze wil gaan gebruiken voor alleen de bassweergave zodat ik geen nieuwe kasten hoef te kopen, dus laat maar zeggen de hoge tonen drivers en hoorns afsluiten... of dit mogelijk is etc, ma goed dit gaat off topic.
                      had graag wat info van je hierover ( dj_inkognito@hotmail.com ) alvast bedankt.
                      "TheDanceFloorIsYours!" www.dj-inkognito.nl "TheSoundOfSilence"

                      Comment

                      • Graniet
                        • Sep 2009
                        • 33

                        #12
                        De berekening van de conus oppervlakte had ik ook al gemaakt. Enkel het gegeven van de conus uitslag was me echter niet bekend. Weer wat bijgeleerd :-). En idd, zoals al enkele malen aangegeven, de enige oplossing zal zijn om ze eens te gaan beluisteren. Ik meen echter wel te mogen concluderen dat de enkele 18" waarschijnlijk verder zal dragen, maar dat de bassen van de dubbele 10" waarschijnlijk strakker zullen zijn.
                        Aangezien de zaaltjes waarin ik de installatie over het algemeen gebruik niet zo groot zijn, kan ik dus waarschijnlijk beter voor de dubbele 10" gaan.
                        Hier in de buurt heb ik helaas nog geen dealer gevonden die ze beiden heeft staan om ze 1 op 1 te kunnen vergelijken.
                        Maaaaar, als ik het begrijp gaat Inkognito er morgen even naar luisteren. Zou je mij je conclusie willen laten weten ?
                        Het biertje hou je tegoed !
                        Last edited by Graniet; 03-08-11, 23:47.
                        Alle problemen van de wereld kunnen opgelost worden met 2 dingen ; WD40 en Gaffa. Als het vast zit en het moet los, WD40. Als het los zit en het moet vast, Gaffa.

                        Comment

                        • T_Sound
                          • Sep 2009
                          • 267

                          #13
                          Originally posted by dj-inkognito
                          kijk hier kan ik wat mee. das duidelijk uit gelegt,
                          gaat mij er om dat ik 2 215 kasten heb fullrange, en ik deze wil gaan gebruiken voor alleen de bassweergave zodat ik geen nieuwe kasten hoef te kopen, dus laat maar zeggen de hoge tonen drivers en hoorns afsluiten... of dit mogelijk is etc, ma goed dit gaat off topic.
                          had graag wat info van je hierover ( dj_inkognito@hotmail.com ) alvast bedankt.
                          Besef je wel, dat Full Range kasten als dit, vaak niet gemaakt zijn om als een subkast te gebruiken, maar om over een breed frequentie bereik te spelen om zo maar 1 kast te hoeven gebruiken, wil je een lekker sub geluidje, dan zul je wel naar echte subkasten moeten kijken. Zoals hieronder al is aangegeven, in kleinere zalen/voor kleinere fuifen is een zware 18 incher niet direct nodig en zal een 2x 10 incher ook voeldoende zijn, misschien wel wat fijner ivm de muziek die er overheen gaat. Ik gebruik voor de drive-in vaak ook dubbel 10 inch laag kasten, wel zelfbouw, met een max SPL van 112 dB op 75 Hz, dit is voor mijn doeleinden genoeg. Met een 18 inch vind ik persoonlijk de bas wat rommeliger.

                          Hopelijk helpt dit wat in je keuze.
                          Geluidmixen, doe je met gevoel, maar meer met je gehoor!

                          Comment

                          • dj-inkognito
                            • Jun 2011
                            • 416

                            #14
                            Originally posted by T_Sound
                            Besef je wel, dat Full Range kasten als dit, vaak niet gemaakt zijn om als een subkast te gebruiken, maar om over een breed frequentie bereik te spelen om zo maar 1 kast te hoeven gebruiken, wil je een lekker sub geluidje, dan zul je wel naar echte subkasten moeten kijken. Zoals hieronder al is aangegeven, in kleinere zalen/voor kleinere fuifen is een zware 18 incher niet direct nodig en zal een 2x 10 incher ook voeldoende zijn, misschien wel wat fijner ivm de muziek die er overheen gaat. Ik gebruik voor de drive-in vaak ook dubbel 10 inch laag kasten, wel zelfbouw, met een max SPL van 112 dB op 75 Hz, dit is voor mijn doeleinden genoeg. Met een 18 inch vind ik persoonlijk de bas wat rommeliger.

                            Hopelijk helpt dit wat in je keuze.
                            het is voor mij idd ook voor de drive inn show en ik vind nu op moment de bassweergave niet hard genoeg, rijkt niet ver genoeg. is wel super strak tot 7 meter maar dit is voor mijn doelgroep etc niet voldoende

                            ik gebruik de set groten deels voor kleinere feesten tot 150 man, maar wil er toch ook wat mee kunnen op de grotere zonder dat ik hoef bij te huren.
                            dus er zullen dan subs bij moeten komen.

                            maar goed:

                            idd ik zal morgen even voor je gaan luisteren hier moet er toch naartoe, en dan zal ik je mijn bevindingen melden.
                            "TheDanceFloorIsYours!" www.dj-inkognito.nl "TheSoundOfSilence"

                            Comment

                            • dj-inkognito
                              • Jun 2011
                              • 416

                              #15
                              wat voor soort muziek ga je hier eigenlijk op gebruiken..?
                              dan kan ik dit meenemen naar het luisteren vanavond dan kan ik je een nog betere bevinding melden.

                              gr
                              "TheDanceFloorIsYours!" www.dj-inkognito.nl "TheSoundOfSilence"

                              Comment

                              Working...