Geluid zwarte cross

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • arie
    • Feb 2003
    • 550

    Geluid zwarte cross

    Hallo,

    Ben afgelopen zaterdag op de Zwarte Cross in Lichtenvoorde geweest, en heb wederom een slechte ervaring met Line array's in de open lucht op gedaan.

    Hoe kan het toch zo zijn dat mijn ervaringen met line array's buiten altijd slecht zijn?

    Het geluid verwaaid al naar een meter of 40 van het podium, van een beetje neuzig mid laag tot overweldigend mid hooog als het even wind stil is. Zo kun je toch ook geen fatzoenlijke mix wegzetten??

    Heb me verbaasd dat het nog geaccepteerd wordt ook nog.

    Ben niet voor aan het podium wezen kijken maar volgens mij stond er buiten gewoon L-aucoustics v-dosc dus op zich moet het dan toch best goed kunnen zijn.

    Was dit vroeger met de oudere conventionele systemen net zo'n drama??

    Groeten Arie
  • koen g
    • Oct 2009
    • 52

    #2
    Je moet dan wel aangeven dat de wind zeker niet zacht was!
    Was er zelf ook 2 dagen aanwezig, en inderdaad bij het hoofdpodium was het geluid op een afstand gewoonweg slecht te noemen. Voor aan het podium was het wel goed te noemen, stond/hing inderdaad l'acoustics.

    Comment

    • jadjong
      • Oct 2003
      • 654

      #3
      Met een rijtje boxen onder elkaar heb je horizontaal een redelijk directe afstraling. Windstil kan je op die manier mooi het geluid richten waar je wil, met wind was het een zooitje. "Vroeger" met een hoop kasten boven EN naast elkaar hoorde je een stel speakers en als de wind kwam hoorde je een ander stel speakers die je eerst niet hoorde Minder gerichte spreiding waardoor het niet zo erg opvalt als het waait.

      Comment

      • arie
        • Feb 2003
        • 550

        #4
        Een beetje wind mag toch nooit de oorzaak zijn dat het zo slecht is, ik kan me niet voorstellen dat (kom zo niet op de naam) maar dat concert aan zee van Blof, wat echt pal aan zee ligt ook zo slecht klinkt alleen omdat er een beetje wind staat. (aan zee staat immers altijd wind)

        Is hier met line array een oplossing voor of is het beter in dit soort situatie's terug te grijpen naar conventioneel, maar wordt dit niet gedaan omdat de grotere pa boeren van het land dat niet meer hebben staan.

        Groeten Arjan

        Comment

        • MusicXtra
          • Feb 2006
          • 9316

          #5
          De eigenlijke vraag is dus of een line-array gevoeliger is voor wind als een conventioneel systeem.
          Of dit ook echt zo is weet ik niet maar het is wel zo dat een line-array over het algemeen een grotere throw heeft als conventioneel en er dus met minder delay-stacks gewerkt hoeft te worden. Dat de wind in het far-field dan een grotere invloed heeft komt dus ook gewoon doordat het far-field ook een stuk verder weg is dan bij conventioneel.
          De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

          Comment

          • BJD
            • Oct 2007
            • 771

            #6
            Er is wel deels een oplossing voor dit probleem, maar deze is twee maal zo duur als een normaal PA (excl. subs): een extra array inhangen enkele tientallen meters van het originele array vandaan.
            Zodoende word de spreiding een stuk breder waardoor de wind het geluid van het 1e array wegblaast, maar daarbij het geluid van het 2e array daar voor in de plaats brengt. Naast de extra kosten straalt je systeem ook een stuk breder af met meer overlast bij omwonende of ander podia als gevolg. Maar deze "oplossing" is ook niet heilig.

            Comment

            • renevanh
              • Oct 2004
              • 2371

              #7
              Originally posted by arie
              Is hier met line array een oplossing voor of is het beter in dit soort situatie's terug te grijpen naar conventioneel, maar wordt dit niet gedaan omdat de grotere pa boeren van het land dat niet meer hebben staan.
              Nou, Purple heeft ook best een stapeltje STS hoor.

              Het punt dat daar last minute niet voor gekozen wordt zal planning zijn. Los van het feit dat het misschien niet beschikbaar is of je de afstand op je veld niet haalt), het hele podium, incl rigging en/of PA wings, het geluidsplan, misschien zelfs het lichtplan is opgebouwd rond de in eerste instantie gekozen set, in dit geval een line array. Dat verander je niet even anderhalve dag van te voren omdat het gaat waaien.
              Sterker nog: dan staan je PA wings er waarschijnlijk al!


              Ik heb (gast)techs gezien en gehoord die in een dergelijke winderige situatie gewoon +12dB op de mixer gaan uitsturen, dat helpt ook niet veel. Harde wind en line-array gaan niet geniaal samen (ahum), maar in een dergelijke productie doe je daar last-minute heel weinig aan.

              Overigens: in vergelijking met vorig jaar viel de wind wel mee toch? :P
              Neem het leven niet te serieus, je overleeft het toch niet...

              Comment

              • Watt Xtra
                • Oct 2004
                • 1119

                #8
                Ik was er afgelopen zondag ook, bij het hoofdpodium was het gewoon huilen! Niet alleen het geluid verwaaide maar vond de mixen over het algemeen ook erg rommelig klinken. Zo erg zelfs dat kameraden aan mij gingen vragen wat er aan de hand was.

                Sub was dan wel in orde :P dat voelde je wel achter op het veld... Delay banaantje boven de bar had van mij ook wel gemogen! Verhouding met alles was een beetje zoek denk ik..
                JBL, Labgruppen en DVX, verder heel veel LED verlichting, lekker milieuvriendelijk :D

                Comment

                • tha_dj
                  • Jan 2004
                  • 375

                  #9
                  TSJA !!! En wij waren er vrijdag, en moet zeggen !!! GROLSCH kan best lekker wezen.

                  Maar ben in de tent geweest, bij de reggea, de disco, en de metal weide ( allen NIET mijn muziek ), maar afspraak is afspraak

                  En als je dan zelf in de branche zit, let je op bepaalde dingen, maar slecht geluid ???

                  Nee, vond alles wel redelijk goed klinken ( waar ik ben geweest dan ) en ja het verwaaide iets, maar last van ERG grote verhouding verschillen ???

                  Je proeft wel verschil tussen de verschillende schuiver(s)ters, merkt ook dat de ene iets meer en sneller doorheeft wat er gebeurt ON stage ( ervaring ), maar nogmaals GEEN echte verwaaiingen ervaren in het geluid, behalve als je ECHT out of range aankomt/weggaat.
                  your light !

                  Comment

                  • arie
                    • Feb 2003
                    • 550

                    #10
                    Originally posted by MusicXtra
                    De eigenlijke vraag is dus of een line-array gevoeliger is voor wind als een conventioneel systeem.
                    Of dit ook echt zo is weet ik niet maar het is wel zo dat een line-array over het algemeen een grotere throw heeft als conventioneel en er dus met minder delay-stacks gewerkt hoeft te worden. Dat de wind in het far-field dan een grotere invloed heeft komt dus ook gewoon doordat het far-field ook een stuk verder weg is dan bij conventioneel.
                    Dit is inderdaad exact de vraag. Verder vond ik het ook overal wel redelijk goed klinken (af en toe duurde het wel wat lang naar het wisselen voordat je er iets van kon maken, en vond het verder overal waar ik geweest ben wat dun klinken maar goed dat is ook smaak).

                    Als het waar is wat jullie beweren is het wel erg vreemd dat er zo veel line array ingezet wordt op buiten podia, waar de kans op een windvlaag toch wel aanzienelijk is.

                    Comment

                    • renevanh
                      • Oct 2004
                      • 2371

                      #11
                      Originally posted by arie
                      Als het waar is wat jullie beweren is het wel erg vreemd dat er zo veel line array ingezet wordt op buiten podia, waar de kans op een windvlaag toch wel aanzienelijk is.
                      Dat is niet raar. Juist het verschil in eigenschappen tussen line array en een conventionele stapel hout leiden tot die keuze.
                      Een groot buiten podium betekend ook een groot publiek wat tientallen zo niet honderden meters van het podium verwijderd staat. Met een grote stapel hout op een open veld ga je die mensen verder weg nooit bereiken. Daar is line array nou juist zo mooi voor.

                      Qua kosten lijkt het dan misschien wat duurder, maar één line-array delaytje halverwege je veld blijkt dan toch uiteindelijk goedkoper dan 8 stapels hout als delay, elke 40 meter, aan beide kanten, inclusief bijbehorende processing en iemand die dat aan de praat krijgt.
                      Neem het leven niet te serieus, je overleeft het toch niet...

                      Comment

                      • giserke
                        • Nov 2003
                        • 456

                        #12
                        Tja, elk systeem heeft zijn beperkingen. Zelfs het beste systeem.
                        Maar als de afstand zodanig ver wordt, waarom is het dan vloeken om een delay setje te stacken?

                        Comment

                        • berolios
                          • Sep 2005
                          • 1538

                          #13
                          De truc bij grotere velden is de projectie van je PA breder te maken dan normaal. Breder maken van je main PA kun je doen door outfills etc te gebruiken en die dan meer naar buiten te mikken dan je indoor zou doen.

                          Ook werken met delays onder dezelfde gedachte maakt dat je geluid 'weersbestendiger' wordt. Het waait dan misschien net zo hard, maar het beinvloed de geluidsperceptie iets minder.

                          Waarom er wel/ niet voor een dergelijke opstelling is gekozen hangt van veel verschillende dingen af, technische en zakelijke. Als je ziet hoeveel tenten er op de ZC waren met muziek/ bandjes kan ik me voorstellen dat het budget voor techniek uiteindelijk best onder druk zal hebben gestaan, maar goed, dat is perceptie, ik weet de werkelijke argumenten om het wel/ niet zo te doen niet.

                          Heb het zelf niet kunnen beluisteren (heb andere podia gedaan dan Main), maar diegene die daar systeem deed heeft het doorgaans wel goed voor elkaar hoor (zit hier overigens ook op het forum ). Vond wel dat het hard waaide, dus daar kan ik me iets bij voorstellen, wellicht was dat onverwacht?
                          Einstein: "Een slim persoon lost een probleem op; een wijs persoon voorkomt het."

                          Comment

                          • renevanh
                            • Oct 2004
                            • 2371

                            #14
                            Originally posted by giserke
                            Maar als de afstand zodanig ver wordt, waarom is het dan vloeken om een delay setje te stacken?
                            Delay setje is geen probleem als het goed is, maar kostentechnisch (en ook geluidstechnisch) is één delaytje een stuk goedkoper, makkelijker en handiger dan 8.
                            Simpel door het bereik en richtbaarheid van je line array heb je maar één delaystack (of gevlogen kastjes) nodig in plaats van 8 delaystacks aan conventionele kasten. Dat geeft dus een verschil tussen 2 outputs van je processing tegen 16, 1x meten tegen 7x meten, 2x bouwen tegen 16x bouwen (en breken).
                            Neem het leven niet te serieus, je overleeft het toch niet...

                            Comment

                            • Gast1401081
                              • Mar 2001
                              • 7999

                              #15
                              Originally posted by giserke
                              Tja, elk systeem heeft zijn beperkingen. Zelfs het beste systeem.
                              Maar als de afstand zodanig ver wordt, waarom is het dan vloeken om een delay setje te stacken?
                              omdat een goed ingeregeld line-array met gemak 80 a 100 meter lineair haalt.

                              Ik heb toch meer de neiging te denken dat de grootste problematiek niet in de wind zit, maar elders.

                              Bospop 2011 had ook van die vlagen dat het PA-geluid op de camping ineens heel anders klonk, (in het zelfde nummer van hetzelfde bandje) , terwijl het bijna windstil was. Ook over het veld kon het bij sommige bands behoorlijk verschillen, bij andere weer niet.
                              Kwam op mij over als een kam-filter-probleem. En dus timings-gedoe.

                              Alsof de hh mixers in hun FOH met een filterbank op de masters aan het klungelen waren, zeg maar.

                              Comment

                              Working...