Qsc kla 12

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Stoney3K
    • Sep 2007
    • 1399

    Qsc kla 12

    Hallo iedereen,

    Heeft er toevallig al iemand met de KLA arrays van QSC gewerkt? Zo ja, hoe klinken ze in de situaties waar je ermee hebt gewerkt?

    De reden waarom ik het vraag is omdat ik ze in de catalogus van een grote verhuurder heb zien staan (blijkbaar op dit moment nog de enige in NL) en het systeem blijkbaar nog redelijk nieuw is.

    Voor zover ik aan de specs kan zien is het een systeem wat goed bruikbaar is, ook op de wat minder grote klusjes.
    First make it work, then make it look pretty!
  • Rieske
    • Aug 2002
    • 544

    #2
    Ik stel er de nodige vraagtekens bij maar schijnbaar heb je voor rigging niet veel hardware nodig...

    Last edited by Rieske; 15-07-11, 19:55.
    Life is what you make it

    Comment

    • MusicXtra
      • Feb 2006
      • 9316

      #3
      Oef, dat ziet er wel heel ielig uit....
      De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

      Comment

      • laserguy
        • Jun 2003
        • 2755

        #4
        Blij dat ze de bijhorende sub niet hebben meegevlogen. Op zich zijn deze kastjes niet zo zwaar hoor. Hier hangt nog geen 100 kg aan speakers.
        Beware! To touch these wires is instant death. Anyone found doing so will be prosecuted.

        Comment

        • MusicXtra
          • Feb 2006
          • 9316

          #5
          Originally posted by laserguy
          Hier hangt nog geen 100 kg aan speakers.
          Da's ook weer zo, die kabels kunnen zomaar 500 kg of nog meer hebben maar het oogt allemaal heel iel.
          De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

          Comment

          • Rieske
            • Aug 2002
            • 544

            #6
            Is inderdaad geen handige foto op de site van QSC. Maar bij het bestuderen van de KLA arrays viel me op dat je er maar maximaal 5 kunt gebruiken en da's toch wel een misser.
            Life is what you make it

            Comment

            • ralph
              Banned
              • Aug 2000
              • 2649

              #7
              Iedere fabrikant die in zijn demo foto's een kast ophangt en deze bevestigd aan de wandstaven van een truss, die verdiend een dikke " discontinued" afdeling!

              Comment

              • MusicXtra
                • Feb 2006
                • 9316

                #8
                Originally posted by Rieske
                Is inderdaad geen handige foto op de site van QSC. Maar bij het bestuderen van de KLA arrays viel me op dat je er maar maximaal 5 kunt gebruiken en da's toch wel een misser.
                Tsja, als je er meer onder elkaar hangt wordt het een cirkel en ik kan me geen situatie voorstellen dat je dat nodig zou hebben.
                De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

                Comment

                • laserguy
                  • Jun 2003
                  • 2755

                  #9
                  Iedere fabrikant die in zijn demo foto's een kast ophangt en deze bevestigd aan de wandstaven van een truss, die verdiend een dikke " discontinued" afdeling!
                  Het overgrote gewicht hangt wel aan de echte draagbuizen hoor. Enkel dat richtlijntje is aan dat wandstaafje bevestigd. Zal op het eerste gezicht nog geen 10 kg zijn maar je hebt gelijk: officieel zou dat niet mogen.
                  Beware! To touch these wires is instant death. Anyone found doing so will be prosecuted.

                  Comment

                  • BJD
                    • Oct 2007
                    • 771

                    #10
                    Wij weten hoe of wat, maar een onwetend iemand pakt een goedkope afgeragde safety of knutselt zelf wat in elkaar met als argument: zo stond het ook in de folder.

                    Comment

                    • Rieske
                      • Aug 2002
                      • 544

                      #11
                      Originally posted by MusicXtra
                      Tsja, als je er meer onder elkaar hangt wordt het een cirkel en ik kan me geen situatie voorstellen dat je dat nodig zou hebben.
                      Nee, want zelf hardware richten met array strips is dus niet mogelijk. En uitbreiden naar een grotere set ook niet.
                      Life is what you make it

                      Comment

                      • MusicXtra
                        • Feb 2006
                        • 9316

                        #12
                        Dit is ook geen line-array maar in feite zijn het conventionele kastjes. Ga je deze min of meer recht onder elkaar hangen dan krijg je enorme kamfilter effecten in het hoog als je op verschillende afstanden van de array luistert.
                        Een echte line-source heeft op het hoog wave-guides die ervoor zorgen dat het hoog over de hele hoogte van de kast op hetzelfde moment de hoorn verlaat, de hoogdriver is in feite een lijnbron geworden. Zet je er nog een kast boven dan is de lijnbron gewoon twee keer zo lang geworden. Is de tussenafstand van de twee kasten kleiner dan 1/2 golflengte dan koppelen ze ook nog eens waardoor de verticale spreiding nog verder af zal nemen en ze elkaar versterken met als resultaat een nog verdere worp.
                        Voldoet een systeem aan die voorwaarden dan is het pas een echte line-source array, voldoet het daar niet aan dan zijn het conventionele kastjes die boven elkaar gemonteerd zijn. Zo simpel is het dus eigenlijk.
                        De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

                        Comment

                        • laserguy
                          • Jun 2003
                          • 2755

                          #13
                          Euh... die KLA heeft voor het hoog waveguides die zo hoog zijn als de kast... dus dan is het toch een line source array.
                          Beware! To touch these wires is instant death. Anyone found doing so will be prosecuted.

                          Comment

                          • MusicXtra
                            • Feb 2006
                            • 9316

                            #14
                            Nee, een line-source, zoals o.a. beschreven door dr. Heil van L'Acoustics, heeft een wave guide die zodanig is ontworpen dat iedere geluidsgolf, ongeacht waar deze de mond verlaat exact eenzelfde afstand heeft afgelegd. Hierdoor treed een sterke bundeling op in het verticale vlak. Vergelijk dit maar eens met een rijtje subs die je voor een podium legt, hoe meer subs je neerlegt hoe meer er bundeling in het horizontale vlak optreedt mits de tussenafstanden van de subs kleiner is dan 1/4 golflengte. Hoeveel die bundeling is hangt voor een groot deel af van het aantal kastjes, dat is ook de reden dat de verticale spreiding eigenlijk nooit opgegeven wordt bij line-source array's.
                            Voor zover mij bekend zijn de meeste line-array's geen echte line-source-array's, L'Acoustics voldoet wel aan alle voorwaarden wat één van de redenen is van het succes van dit merk.
                            Bij de Vision Acoustics line array, die ook volledig aan de line-source voorwaarden voldoet, ligt het -6 dB punt ergens rond de 5° gemeten met één kastje. Zet ik meerdere kastjes op 0° op elkaar dan blijft de verticale spreiding van het totale aantal kastjes 5°, om die reden is de kleinst instelbare hoek tussen de kastjes onderling 1°, 0° heeft dus eigenlijk weinig meerwaarde.
                            Door deze bundeling krijg je dus ook een concentratie van de energie wat de oorzaak is dat een echte line-source array een belachelijk grote throw heeft, 100 meter is onder goede omstandigheden goed te doen.
                            In het geval van de QSC kastjes wordt een verticale spreiding opgegeven van 18° waarmee dus al duidelijk is dat er geen sprake is van een wave-guide waarbij iedere geluidsgolf eenzelfde afstand heeft afgelegd van driver tot hoornmond. Dat is niet erg maar betekent wel dat je er qua worp geen wonderen van hoeft te verwachten en daar is het systeem ook niet voor ontworpen. Al met al zou het een prima systeem kunnen zijn, het is alleen geen line-array.
                            De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

                            Comment

                            • Stoney3K
                              • Sep 2007
                              • 1399

                              #15
                              Ik mag toch hopen dat we wat meer praktische ervaringen te horen krijgen hier dan hoe QSC zijn rigging-'mogelijkheden' in de folder zet.

                              Dat het geen line-array was was ik trouwens al redelijk achter, maar ik denk wel dat het als een set gevlogen conventionele 12" kastjes nog prima van pas zou kunnen komen, niet op de klussen waar je per sé een line array in zou zetten. Buiten lijken ze me minder geschikt (daar wil je gewoon echt véél throw hebben) maar in het gemiddelde beursgebouw denk ik wel dat ze hun mannetje kunnen staan.

                              Misschien dat ik ze binnenkort maar eens ga huren en kijk hoe ze uitpakken. De hele serie is blijkbaar nog erg nieuw, maar de (verhuur) prijs is prima te doen, en ze zijn gemaakt zodat iedere beginner er mee kan werken. Bovendien, 25 kilo per kastje kun je met één man zonder problemen in een truss knopen.

                              Overigens werkt het riggen met M10 eyebolts denk ik prima, maar gebruik dan alsjeblieft wel zinnige steels en geen safety's. In principe zou het zelfs kunnen om bovenin een tweetal trigger-clamps te draaien en de boel rechtstreeks aan de truss te hangen, met een (los hangende!) safety onderop, als ik me niet vergis?
                              First make it work, then make it look pretty!

                              Comment

                              Working...