Problemen met Rope d&b

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • JDSound
    • Oct 2007
    • 28

    Problemen met Rope d&b

    Hoi,

    Zijn er nog mensen die problemen hebben met de usb module Rope van d&b, die gebruik ik al 5 jaar op 6 x E-pac en 1 x D12, die module is al 8 x vervangen wegens defect (volgens de leverancier is het telkens de ontvanger die stuk gaat door aardingsproblemen?)
    4 x TT25A + 6 x TTS18A, X32, lekker compact PAtje.
  • Wannesn
    • Jun 2009
    • 16

    #2
    Hoi,

    Ik werk regelmatig met een robe systeem van d&b
    en heb nog geen probleem ondervonden met een stuk kastje,
    onze laptops zijn ook geaard. Dus weet niet derect een oplossing voor jou probleem.

    Groetjes Wannesn
    Cubase 7, tannoy's, yamaha

    Comment

    • ralph
      Banned
      • Aug 2000
      • 2649

      #3
      owkeej, een noviteit, een geaarde laptop.

      Mag ik je vragen hoe jullie dat doen?

      Comment

      • laserguy
        • Jun 2003
        • 2755

        #4
        Ja sommige mensen hebben en laptop met geaarde voeding... velen zelfs... en die aarding staat dan meestal ook op alle metalen delen, zo ook op de rand van de USB-stekkers... Probleem is dat die rand nu net eerst contact moet maken en dus het spanningsverschil wegvoert vóór je contact maakt met de eigenlijke voedings- en datalijnen.
        Beware! To touch these wires is instant death. Anyone found doing so will be prosecuted.

        Comment

        • Joost_A
          • Apr 2005
          • 45

          #5
          Ik neem aan dat je werkt met de R60 module. Wil je met zekerheid van de door jouw genoemde oorzaken af, stap dan over op een R70. Werkt via ethernet i.p.v. USB. Wij werken er nu een half jaar (wireless) mee en bevalt uitermate goed. Mocht de spanning een keer uitgevallen zijn, R1 opnieuw opstarten en meteen weer verbinding.

          Note: Wij werken met een vaste installatie met D12 en D6 amps.

          Grtz. Joost
          Last edited by Joost_A; 14-07-11, 01:01.

          Comment

          • JDSound
            • Oct 2007
            • 28

            #6
            Hoi collega's,

            Bedankt voor de respons, nog even ter info het is niet aan de kant van de usb dat het euvel zit, maar wel aan de kant van de can-bus, dus het oplossen met de R70, die terug via de can-bus werkt zal de zelfde problemen geven.

            Het is ook een vaste opstelling met D12 en E-pac's.

            Grtz.
            4 x TT25A + 6 x TTS18A, X32, lekker compact PAtje.

            Comment

            • CoenCo
              • Feb 2005
              • 230

              #7
              Originally posted by JDSound
              Hoi collega's,

              Bedankt voor de respons, nog even ter info het is niet aan de kant van de usb dat het euvel zit, maar wel aan de kant van de can-bus, dus het oplossen met de R70, die terug via de can-bus werkt zal de zelfde problemen geven.

              Het is ook een vaste opstelling met D12 en E-pac's.

              Grtz.
              Even een snelle toch door de handleiding http://www.dbaudio.com/fileadmin/doc...I312_1.3EN.PDF brengt me bij:
              (pagina4,hoofdstuk 7):
              RJ 45 connector
              Ensure the RJ 45 connectors of your cables have metal housings connected to the cable shielding.
              Dus overal gebruik maken van afgeschermde UTP, met metalen stekkers. Omdat de aarde van het signaal door de afscherming gaat. Ergens in een rack een goedkoop patchkabeltje plaatsen kan dus funest zijn.

              (pagina 5,hoofdstuk 11):
              The PC interfaces recommended by d&b are optically isolated. The ground on d&b Remote network therefore is delivered by the amplifiers via the cable shield.
              Please note that E-PAC amplifiers with serial numbers up to 3170 do not use and do not link through the CAN ground on their RJ 45 connectors, but instead have their internal interface optically isolated. To avoid grounding problems when these units are used in combination with D6/D12 amplifiers or E-PAC amplifiers from serial number 3171 (CAN ground = device ground), make sure that the first amplifier connected to the CAN PC interface is a D6/D12 or an E-PAC from serial number 3171 or higher.
              Misschien dat het euvel in een van deze twee delen zit?
              Last edited by CoenCo; 15-07-11, 16:37.

              Comment

              • MusicSupport
                • Feb 2006
                • 1016

                #8
                Kabel moet inderdaad 110Ohm's zijn met afscherming. Makkelijk is CAT5E SFTP met SFTP connectors; anders AES/EBU/DMX 100Ohm kabel met SFTP connector. SFTP is echter dusdanig goedkoop; ook flexibel te krijgen.
                De eisen voor CANBUS protocol zijn behoorlijk en moeten opgevolgd worden voor 100% probleemloos functioneren

                Ik heb hier met R70 nooit problemen gehad!
                d&b Audiotechnik

                Comment

                • WesleyVDH
                  • Oct 2010
                  • 80

                  #9
                  Een vraag voor de Rope gebruikers.
                  Ik kwam laatst inprikken bij een bedrijf die ook Rope gebruikte, echter hadden zij een Can interface van voor dat de R70 er was.
                  Zijn er dus op het moment ook universele interfaces te krijgen met wat normalere prijzen van de kastjes van D&B zelf?

                  Comment

                  • MusicSupport
                    • Feb 2006
                    • 1016

                    #10
                    Originally posted by WesleyVDH
                    Een vraag voor de Rope gebruikers.
                    Ik kwam laatst inprikken bij een bedrijf die ook Rope gebruikte, echter hadden zij een Can interface van voor dat de R70 er was.
                    Zijn er dus op het moment ook universele interfaces te krijgen met wat normalere prijzen van de kastjes van D&B zelf?
                    Als ik me niet vergis werkt de software niet zonder R60/R70 dus een universele CAN interface wordt niet herkent.
                    d&b Audiotechnik

                    Comment

                    • Funkmaster
                      • Dec 2004
                      • 204

                      #11
                      D&B geeft ondersteuning voor R60 en R70, maar ook voor de CAN interfaces van Peak.

                      Wij hebben veel ervaring met de PCAN-usb interface en werkt zeer goed, zonder problemen. Is een pak goedkoper dan de originele D&B interfaces.
                      It's nice to be important, but it's important to be nice...

                      Comment

                      • WesleyVDH
                        • Oct 2010
                        • 80

                        #12
                        Peak systems, dat was inderdaad het merk dat hij had.
                        Alleen hebben ze enkel can naar usb, en ik had hem dan graag naar cat ivm wireless maken.
                        Of gebruiken jullie een wireless router die ook Usb wireless doorstuurt voor jullie interface?
                        Noob modus: die PCcan interface op peak is met een vga achtige connector terwijl de R60 met gewone cat5 werkt zoals op de ampen zit. Kan iemand me dat uitleggen?
                        Last edited by WesleyVDH; 18-07-11, 13:49.

                        Comment

                        • krizzz
                          • Aug 2009
                          • 10

                          #13
                          wij hebben heelveel D&B en ik werk veel met d&b voor reparatie's.
                          Ik ken het probleem met de canbus. We hebben vroeger wel gewerkt met de can bus maar we zijn over gegaan op dat kastje van D&B db70.

                          Je moet ff kijken als je kan bus aan robe vast hangt dat je rechtstreeks in je d1200 dat je de terminator in je andere rj45 port er in zit of er uit.

                          Je moet dit ff proberen met en zonder rj45 terminator, want dat kan soms problemen geven.

                          Als je er niet uit kom dan kan je altijd contact opnemen met audio pro. die zijn importeur van D&B
                          In the beginning there was Jack. And Jack had a groove. And from this groove came the groove of all grooves. And while one day viciously throwing down on his box Jack boldly declared "Let there be house!" And house music was born

                          Comment

                          • MusicSupport
                            • Feb 2006
                            • 1016

                            #14
                            Originally posted by krizzz
                            wij hebben heelveel D&B en ik werk veel met d&b voor reparatie's.
                            Ik ken het probleem met de canbus. We hebben vroeger wel gewerkt met de can bus maar we zijn over gegaan op dat kastje van D&B db70.

                            Je moet ff kijken als je kan bus aan robe vast hangt dat je rechtstreeks in je d1200 dat je de terminator in je andere rj45 port er in zit of er uit.

                            Je moet dit ff proberen met en zonder rj45 terminator, want dat kan soms problemen geven.

                            Als je er niet uit kom dan kan je altijd contact opnemen met audio pro. die zijn importeur van D&B
                            Als je er heel veel mee werkt dan heet zo'n interface een R70 en niet een db70 en zo'n versterker heet een D12 of D6 en niet een D1200, wat een P1200 zou moeten heten; die op hun beurt canbus interface met R60/R70 weer niet ondersteunen. Verder staat wat je hier zegt gewoon in de handleiding!
                            d&b Audiotechnik

                            Comment

                            • Funkmaster
                              • Dec 2004
                              • 204

                              #15
                              Originally posted by WesleyVDH
                              Peak systems, dat was inderdaad het merk dat hij had.
                              Alleen hebben ze enkel can naar usb, en ik had hem dan graag naar cat ivm wireless maken.
                              Of gebruiken jullie een wireless router die ook Usb wireless doorstuurt voor jullie interface?
                              Noob modus: die PCcan interface op peak is met een vga achtige connector terwijl de R60 met gewone cat5 werkt zoals op de ampen zit. Kan iemand me dat uitleggen?
                              als je over ethernet wil werken ben je aangewezen op de R70. Peak heeft ook een interface ethernet naar can maar die werkt volgens mij niet op R1.
                              De connector die erop zit is een Sub-D connector met 9 pinnen (vga is 15 pinnen). In de manual van D&B kun je de pinconfiguratie zien voor die sub-d connectoren. En de connector is misschien wel verschillend, het signaal is allemaal can. Van de FTP/STP (het moet shielded zijn, geen UTP) kabel wordt maar 1 van de 4 paartjes gebruikt. Can Low, Can Hi en Ground.
                              Wij linken can door met xlr voor gemak van werken. Mee over de multi en dan van rack naar rack met korte xlr kabeltjes. In het rack wordt dat dan omgevormd naar cat5.

                              En om het verhaal van de terminators even af te maken: Can is een bus systeem met aan weerszijden een 120 Ohm stop. Tussen deze stops zitten alle nodes (versterkers/interfaces). Maakt niet uit in welke volgorde deze zitten, zolang ze maar tussen de twee eindstops zitten.
                              It's nice to be important, but it's important to be nice...

                              Comment

                              Working...