Geluid in Ahoy

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • rinus bakker
    • Mar 2002
    • 5430

    Geluid in Ahoy

    Als het niet door iemand anders wordt gedaan, dan maar door mij:
    (want ik heb ik de loop der jaren veel te vaak moeten horen dat het slechte geluid aan de rigging zou liggen...)
    Een dus maar een quote uit een ander topic:
    Om het geluid in Ahoy goed te krijgen zijn wel wat randvoorwaarden nodig, ook vanuit Ahoy/de organisatie.
    Meegemaakt:
    1A) NL band met Meyer MSL-3's.
    Hooguit 1,5 uur soundchecken - klonk behoorlijk goed.
    1B) 2a3 maanden later andere NL band met Meyer MSL-3's.
    Zeven (7!) uur overdag piepen+ruisen+brommen+knersen+zoemen op 21 meetmicrofoons + ~1 uur soundchecken - klonk 100% kl*te.

    2) TinaTurner (ergens in 1980sof90s) 4 avonden op rij met ClaireBros.
    1e avond: helemaal top stond als een huis
    2e avond: 100% rampesound - heel veel klachten bij MOJO!
    3e avond: behoorlijk goed
    4e avond: zo-zo

    3) Yank voor het eerst in Ahoy' - ik meen met HueyLewis&theNews.
    "Mmm. Cycle track..." "Can we get some cloth?" "If these seats aren't sold we'll skip a bumper" "I'll be back a two o'clock"....
    20-30 minuten SteeleyDan-op-DAT-tape gedraaid en rondje door de ringen gelopen: Prima geluid.
    Soortgelijk verhaal gehad met Hall&Oates.

    4) Maar ik zat daar ook pakweg 15-20 keer per jaar met groot PA-bedrijf uit Utrecht - met twee merken PA's.
    En soms echt mieren**ken om 2a3cm naar voor of naar achter met 1 takelpunt.
    En daarna liepen de takels soms heet van het op-en-neer jojo-en.
    Omdat ze altijd maar weer moesten (?) experimenteren.... In 1-en-hetzelfde pand?
    Soms klonk het heel goed - soms om te huilen.

    Van de nieuwe verbouwde Ahoy weet ik niks, maar:
    geluid wordt waargenomen door de oren, en
    licht is iets dat je moet waarnemen met de ogen.
    En veel kijken naar meterjes, ledjes en scoopjes maakt echt geen goed geluid.
    Last edited by rinus bakker; 12-07-11, 09:38.
    een verdubbelde gebruikscoefficient is echt geen luxe
  • frederic
    • Jan 2006
    • 3511

    #2
    Wanneer gaan ze eens leren dat in dergelijke zalen, een goede vaste PA set moet worden geinstalleerd.
    Een installatie waar de FOH (naar keuze) gewoon moet inprikken.
    Als er dan iets fout loopt, is het aan de FOH.

    Comment

    • MusicXtra
      • Feb 2006
      • 9316

      #3
      Dat zal nooit gebeuren doordat Ahoy multifunctioneel is en grote acts echt niet zomaar op een installatie inprikken.
      De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

      Comment

      • frederic
        • Jan 2006
        • 3511

        #4
        Meyer line Array installeren.
        Je zal er niet veel meer tegenkomen die zullen reclameren.
        En als er dan nog wat heethoofden zijn, kunnen ze nog altijd andere PA sets gebruiken.

        Op grote festivals moeten ze ook niet kiezen. Er is één PA voor alle groepen. Op wechter kunnen ze nog eens veranderen van FOH.
        Niet content? Andere band contacteren.

        Comment

        • Gast1401081
          • Mar 2001
          • 7999

          #5
          Originally posted by frederic
          Wanneer gaan ze eens leren dat in dergelijke zalen, een goede vaste PA set moet worden geinstalleerd.
          Een installatie waar de FOH (naar keuze) gewoon moet inprikken.
          Als er dan iets fout loopt, is het aan de FOH.
          bijna,

          je zult altijd meemaken dat het beste systeem te duur is, en er dus een 2e of 3e offerte wordt gemaakt op basis van "net niet", "toch niet", "bijna" , of " de rest huren we in".

          Belangrijkste punt vind ik altijd het sub, dat meestal in Links en Rechts opstelling wordt geplaatst. Met een midden-pad vol kamfilters en uitdovingen. Enne, waar zetten we de FOH neer? Toch maar weer in het middenpad vol kamfilters en uitdovingen in het sub?
          Dolby heeft echter niet voor niets de 1 in 5.1 gezet, het mono-sub-cluster zeg maar. En dat staat toch vaak op de grond, onder volledige controle van de zwaartekracht........

          Overigens ben ik van mening dat een ruis-meting moet bevestigen wat je al wist, en je aanpassingen had je van te voren al kunnen bedenken, en in de system-processor kunnen simuleren. Na de 0-meting erinschieten, en klaar is klara.
          Waarna het uitruisen tot maximaal 10 minuten beperkt zou kunnen worden...


          Ik hang toch meer aan de opleiding van de systeemtechnici, en vooral de processormogelijkheden. Zou je een lousy industrie-norm erop loslaten, dan moet die man toch minstens een week per jaar op bijscholing, een redundante besturing moeten hebben, en een complete feedback-loop ( niet als in fluit, maar als rapportering) uit het systeem terug moeten krijgen.
          In ons vakgebied is het toch meer van aanzetten en wegwezen. (de goeien uiteraard uitgezonderd).


          Verder is de filosofie over het product erg belangrijk.
          Hebben de mensen die net tussen de FOH-stack en delay-stack zitten ( en dus een perfect kamfilter horen) gratis kaartjes? Of wil je die mensen ook echt waar voor hun geld geven?


          Kortom : de vergelijking met auto's gaat weer eens op : als je bij Volkswagen klaagt dat de Polo je niet bevalt zeggen ze daar : voor iets meer geld had u een Golf gehad. En voor nog iets meer een Touareg....

          Comment

          • RayM
            • Jan 2006
            • 742

            #6
            Een paar jaar geleden Cirque du Soleil gezien in Ahoy. Ik weet niet welk merk het was, er hingen 4 line arrays. Er stond een 7 koppige band te spelen.
            Het geluid was echt goed!! Dynamisch, voldoende druk en vooral niet te hard.
            Ik denk dat het laatste vaak voor problemen zorgt, het gaat altijd zo t****ghard. Ik heb standaard altijd mijn oordoppen bij me en die gaan altijd in.
            Behalve bij deze show. Ik heb zonder gehoorbescherming de show gezien en gehoord. En heb genoten.
            Heerlijk die stilte

            Comment

            • Timo Beckman
              • Jul 2006
              • 1298

              #7
              Cirque draait op meyer / LCS(ook meyer tegenwoordig) .
              Een vaste PA gaat 't denk ik niet worden in Ahoy daar er teveel verschillende producties gedraaid worden die allemaal hun eigen techniek mee nemen . Voor tourende producties is het vaak makklijker om een eigen set te gebruiken .
              Toen ik met klok tourde was het vaak ingewikkelder om een huis set te gebruiken dan de eigen set i.v.m. kabel bomen en specials die her en der over het podium zwerfden .
              Die paar keer dat ik "gedwongen" werd om een huis PA te gebruiken heeft het me 9 van de 10 keer meer tijd gekost t.o.v. het bouwen van de tour set die we zelf bij ons hadden .

              Slecht geluid wat aan de rigging zou liggen slaat helemaal nergens op ! Als de rigging punten van te voren worden bepaald door de sys.tech. en dit blijkt niet de juiste plaats had de beste man zijn huiswerk beter moeten doen . Als het rigging punt op de verkeerde plek zit moet hij hier terplekke en gelijk bij binnenkomst actie op ondernemen . Het is bij mij ook vaak genoeg fout gegaan of door een foute inschatting door mij of door anderen maar goed al doende leer je (als het goed is) .

              Wat betreft metingen is het redelijk simpel . Je maakt keuzes aan de hand van het geen je meting en je oren aan geven . Als je alleen op je scherm afgaat zul je een heleboel ervaring moeten hebben en een heleboel geluk iets wat ik meestal niet heb . En dus vertrouw ik niet alleen maar op SIM maar controleer ik het ook door elke verandering te checken met het luisteren naar muziek .

              @rinus Dat optreden van tina turner was dat met brian adams als support ?
              Last edited by Timo Beckman; 12-07-11, 14:32.

              Comment

              • jeroenw
                • Dec 2003
                • 216

                #8
                Ahoy heeft zo heel fijn precies achter in de zaal een regie/commentator hok staan, werkt erg goed als echo vlak
                rustige nummers hoor ik er vaak meerdere keren (de echo) en dat is echt een drama vind ik. Maar tja ahoy is ook gebouwd als sport arena, niet als concert zaal....
                \"Kost een par centen maar dan hedduh ok wa!\"

                Comment

                • Trooper
                  • Aug 2006
                  • 90

                  #9
                  ik ben nog maar 1 maal in Ahoy geweest voor concert, en dat was voor
                  AC/DC, en we stonden op 50m van podium,
                  geluid was zeer goed, niet TE luid, voldoende druk en stemmen en gitaarwerk perfect hoorbaar.

                  Geluid is ook altijd beetje afhankelijk van waar je juist staat in een hal/stadium/tent............ en vooral van je OREN.

                  Comment

                  • jadjong
                    • Oct 2003
                    • 654

                    #10
                    Originally posted by jeroenw
                    Ahoy heeft zo heel fijn precies achter in de zaal een regie/commentator hok staan, werkt erg goed als echo vlak
                    rustige nummers hoor ik er vaak meerdere keren (de echo) en dat is echt een drama vind ik. Maar tja ahoy is ook gebouwd als sport arena, niet als concert zaal....
                    Daar zit nu een tribune.

                    Comment

                    • Cees_
                      • May 2010
                      • 33

                      #11
                      Heb afgelopen vrijdagnacht onze vriend Prince gezien en gehoord in het sportpaleis van Ahoy. Show was okay maar het geluid was zwaar k**. Eén grote brei. Niks te volgen van wat dan ook, alleen maar een muur van herrie. Schijnt zaterdag en zondag beter geweest te zijn.

                      Schijnbaar hebben ze voor zaterdag en zondag het systeem aangepast. Hoorde zondag Kyteman in dezelfde ruimte en inderdaad het geluid was vele malen beter.

                      Tijdens NSJF ook half uurtje Tom Jones geluisterd. Petje af voor die ouwe gek maar ook voor zijn geluidsman. Verreweg de beste sound die ik op NSJF gehoord heb vanaf de eerste noot.

                      Comment

                      • rinus bakker
                        • Mar 2002
                        • 5430

                        #12
                        Originally posted by MacGyverSounds
                        bijna,
                        1) Waarna het uitruisen tot maximaal 10 minuten beperkt zou kunnen worden...
                        2) Kortom : de vergelijking met auto's gaat weer eens op : als je bij Volkswagen klaagt dat de Polo je niet bevalt zeggen ze daar : voor iets meer geld had u een Golf gehad. En voor nog iets meer een Touareg....
                        1) Dank je Mac - we zijn het weer helemaal eens.

                        2) En daar nog een kuub-zakje €€'s bij? ... een Bugatti Veyron
                        een verdubbelde gebruikscoefficient is echt geen luxe

                        Comment

                        • Michel van de Beek
                          • Oct 2000
                          • 283

                          #13
                          Heb het iemand anders veel beter/mooier horen verwoorden dan ik zelf ooit zou kunnen:

                          When mixing a show, what are our boundaries?

                          The Room
                          We can’t change the sound of the room unless we do something physical with it like knock a wall down, add some acoustic dampening, or put an audience in there after soundcheck.
                          Every room has some sort of call and response. Whatever you put into the room, the room will give you right back. Work with the natural acoustics of the room.

                          Equipment:
                          Every piece of equipment has some sort of colouration. Everything we put in our signal path affects the sound in some way, from microphones to mixers, from pre amps to power amps.

                          Every Artiste has their own sound:
                          There no point in trying to give poor old Seasick Steve here a Pantera style kick drum, it doesn’t work in the context of the mix.

                          Artistic application:
                          What happens if we just change the way we think out our boundaries? How we look at the tools that we do our job with dictates how we perceive our job.

                          Our room becomes our canvas, for us to paint our sonic picture.
                          Our PA system become our paint brush, for us to apply our sonic colours to the room
                          Our Equipment gives us our sonic colours.
                          Our artiste is our commission

                          Our technology is getting more and more refined. With the digital age well and truly upon us, we are now able to hear the massive difference in audio which in the past weren’t as noticeable.


                          When we open up our minds to the idea of a sonic paint set, we can let our ideas run away with us.

                          The only question you need to ask yourself is...

                          Monet or Dali?
                          Groeten,
                          Michel

                          Comment

                          • rinus bakker
                            • Mar 2002
                            • 5430

                            #14
                            Originally posted by jeroenw
                            Maar tja ahoy is ook gebouwd als sport arena, niet als concert zaal....
                            Zoals ook 99,5% van alle "concert arena's" over de wereld.
                            En dus kun je niet 20 meetmicrofoons voor "perfect geluid" neerzetten
                            als je weet dat er savonds 10.000 tot 50.000 paar luisteroren binnen gaan komen.
                            Maar als een zanger of band "stronken" op de bühne staat
                            is er echt zelfs voor de meest professionele man FOH geen eer aan te behalen.
                            En laat buitenlanders los in steden als Amsterdam of Rotterdam en ze denken vaak in het spreekwoordelijke Valballa te zijn aangeland.
                            Vaak genoeg vanuit de catwalks gezien dat het soundchecken of mixen begon met een dikke witte streep naast de Midas of Yamaha.
                            Over welke hal en welke oren hebben we het dan nog?
                            een verdubbelde gebruikscoefficient is echt geen luxe

                            Comment

                            • renevanh
                              • Oct 2004
                              • 2371

                              #15
                              Originally posted by Cees_
                              Schijnbaar hebben ze voor zaterdag en zondag het systeem aangepast.
                              Er zijn aanpassingen aan het systeem geweest inderdaad, maar ook zijn er doeken opgehangen voor de 2de ring tribunes. Dat is een vlak stuk muur (beton?) wat enorme reflecties geeft, vooral op de vloer.
                              Dit is ook een van de dingen waar ik op doelde met de quote die Rinus uit een ander topic heeft gehaald.
                              Juist het feit dat de boel verbouwd is betekend dat de gedraging van het geluid veranderd is. De succesformule die na jaren van testen en experimenteren tot stand komt klopt opeens niet meer. Kun je weer overnieuw beginnen dus.
                              Neem het leven niet te serieus, je overleeft het toch niet...

                              Comment

                              Working...