Mixer voor In-Ear

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • FndErr
    • Jul 2011
    • 7

    Mixer voor In-Ear

    Hallo,

    We willen met de band allemaal overstappen op In-Ear monitoring.
    De drummer heeft al In-Ear. Dit vooral om ons zelf goed te kunnen horen zonder dat het loeihard gaat op het podium en voornamelijk ook voor gehoorbescherming.

    We zijn met 4 personen in de band en iedereen wil zijn eigen persoonlijke mix over de in-ears krijgen. Nu heb ik het een en ander al hierover opgezocht en weet ik dat je dus zowiezo 4 aux uitgangen moet hebben om dit mogelijk te kunnen maken.

    We willen dit ook met repetitie's gaan doen en hier een eigen mixer voor aanschaffen. Het liefst het goedkoopste van het goedkoopste als het maar werkt en er geluid uit komt.

    Het idee is dus dat we met repeteren alles aansluiten op de mixer;
    3x zang, 2x gitaar, 1x bass en overhead+kick. We moeten dan alle 4 een apart monitor kanaal hebben voor de in-ears. Nu heb ik wat rondgekeken en ben bij verschillende dingen uitgekomen. Ik weet dat behringer niet de beste kwaliteit is maar het is goedkoop en dat is voor ons belangrijker, het is toch alleen voor repetitie's.

    Ik heb de volgende 2 mixers gevonden; http://www.behringer.com/EN/Products/X2442USB.aspx , http://www.behringer.com/EN/Products/XL1600.aspx.

    Zijn deze geschikt om 4x in-ear monitor te kunnen regelen?
    Op de eerste zit 2x aux en 2x FX, ik weet niet of je de FX ook als aux kunt gebruiken? Op de tweede mixer zit 2x monitor & 2x out maar geen fx op.

    Wat bevelen jullie aan? Tips zijn altijd welkom!
    We zijn al een tijdje op zoek naar een goede oplossing maar het wilt nog niet echt lukken, dus vandaar mijn post!

    bvd!
  • hugovanmeijeren
    • Oct 2004
    • 1436

    #2
    Ga je de mixer enkel en alleen voor monitors gebruiken? (Dus bij optredens gebruik je een aparte split voor de zaalmixer?)

    Als dit het geval is (dus als aparte monitormixer) dan zou ik alle auxen post-fader willen hebben (je kunt dan de fader gebruiken om het totale volume over alle auxen te regelen), dit kan met beide mixers.

    Wil je de mixer echter ook voor zaalgeluid gaan gebruiken (en de monitors op FOH bedienen) dan wil je de auxen pre-fader hebben (stand van de fader heeft dan geen invloed op de auxen). Dit kan alleen met de XL1600, je hebt dan zelfs nog 2 post-fader auxen over om effecten mee aan te sturen...


    Voor repetities en kleine optredens denk ik dat de Behringer best een grappig tafeltje kan zijn...

    Groeten Hugo
    Renkus-Heinz, das geen pasta saus, maar zit wel knor!

    "Non omnes qui habent citharam sunt citharoedi" Varro

    Comment

    • FndErr
      • Jul 2011
      • 7

      #3
      Hey!

      Thanks voor de snelle reactie! De mixer willen we dan eigelijk gebruiken voor repetitie's en met optredens hebben we een geluidsman met eigen PA.

      Dus het is met allebei de mixers mogelijk? Aan welke zoude we het meeste hebben? Er zit maar een paar tientjes prijsverschil in de mixers dus dat is het probleem niet! Bij de xl1600 is het dus nog mogelijk om naast de 4 aux ook nog 2 fx te hebben en is dus eigelijk uitgebreider/beter dan die andere?

      Comment

      • shure-fan
        • Sep 2003
        • 1046

        #4
        @ ts:

        wat ben je allemaal tegengekomen tijdens het topics lezen over oortjes?


        Hoe wil je het systeem gaan opzetten? ook draadloos?


        wat ik lees is dat je het zowel op het podium (bron: je 2de zin in de begin post)
        als in de oefenruimte een goed geluid wil op je oortjes...

        als het goed is heb je gelezen in de diverse topics dat investeren in oortjes meteen goed moet... niet half bakken rommel,

        Wat is je budget?
        Freelance monitormixer / Geluidstechniek / tape act

        Comment

        • hugovanmeijeren
          • Oct 2004
          • 1436

          #5
          Originally posted by FndErr
          Bij de xl1600 is het dus nog mogelijk om naast de 4 aux ook nog 2 fx te hebben en is dus eigelijk uitgebreider/beter dan die andere?
          Die 'fx' bussen, zijn in feite ook gewoon aux bussen, maar dan altijd post fader. In jullie situatie zou je daar nog 2 extra in-ear mixen op kunnen maken.


          Heb je al goed bedacht hoeveel kanalen jullie nodig gaan hebben, want 10 (X2242) of 12 (XL1600) microfoon inputs is nu niet waanzinnig veel voor een bandje.

          Groeten Hugo
          Renkus-Heinz, das geen pasta saus, maar zit wel knor!

          "Non omnes qui habent citharam sunt citharoedi" Varro

          Comment

          • FndErr
            • Jul 2011
            • 7

            #6
            @shure-fan;
            Het hele gebeure over de mixer is alleen voor repetitie's. Hierbij is het niet nodig dat we een mixer van boven de 1000 euro gaan kopen, en willen het zo goedkoop mogelijk houden met de mixer dus vandaar mijn voorkeur naar die behringer tafeltjes.

            Dat alles staat los van de live optredens en de oortjes. Ik heb hier veel over opgezocht en weet dat je beter direct goed kunt investeren in IE dan 3x een minder goed systeem kopen.

            We willen allemaal draadloos gaan. De drummer heeft een eigen mixertje langs zich waar een vaste kabel van z'n in-ears naar toe gaat, maar ook hij wil op lange termijn liever een draadloos systeem.
            Live word ons geluid verzorgd door een extern geluidsbedrijf met de juiste aparatuur om een goed zaal/in-ear geluid te verzorgen.

            @hugovanmeijeren;

            We zouden dus in principe 6 in-ear mixen kunnen maken met de XL1600?

            Nogmaals de mixer is alleen voor repetitie's. Dus hier komt dan 3x zang, 2x gitaar, 1x bass en voor drum evt. alleen overhead/kick. Het is niet nodig om voor een repetitie het complete drumstel uit te versterken. Dus 8 kanalen worden er zowiezo gebruikt.

            Comment

            • hugovanmeijeren
              • Oct 2004
              • 1436

              #7
              Originally posted by FndErr
              We zouden dus in principe 6 in-ear mixen kunnen maken met de XL1600?
              Dat is correct. Ik zie nu trouwens dat die grappenmakers van Behringer de 'FX auxen' wel schakelbaar pre/post hebben gemaakt, maar dat de 'monitor auxen' vast pre fader zijn...

              Daar werkt het maken van die 6 mixen overigens niet minder om, maar persoonlijk vind ik het fijn om op een monitortafel alle auxen post fader te hebben (gebruik je één instrument een tijdje niet, dan trek je gewoon de fader van dat kanaal omlaag en gaan alle auxen waar dat instrument op zat mee...)

              Groeten Hugo
              Renkus-Heinz, das geen pasta saus, maar zit wel knor!

              "Non omnes qui habent citharam sunt citharoedi" Varro

              Comment

              • FndErr
                • Jul 2011
                • 7

                #8
                We hebben nu 4x in-ear, als we die aansluiten op de 2 fx en 2 aux kanalen kunnen we ze alle 4 post-fader maken toch? Dus de mon kanalen niet gebruiken.

                In principe heb ik dus meer aan de XL1600. Meer kanalen, meer mogelijkheden voor monitormixen(6).

                Nu misschien een hele domme vraag; de xl1600 heeft xlr aansluitingen voor de mon & aux kanalen. De 2442fx heeft jack aansluitingen voor de aux kanalen.
                Ik weet dat de draadloze kastjes voor in-ear ook via xlr werken, maar stel we willen ook de mogelijkheid om een koptelefoon met vaste kabel te kunnen gebruiken met repeteren ipv de draadloze set, kunnen we de koptelefoon dan direct aansluiten op de gewenste aux uitgang? Of moet hier nog iets tussen?

                Comment

                • steed
                  • Sep 2008
                  • 68

                  #9
                  Originally posted by hugovanmeijeren
                  Dat is correct. Ik zie nu trouwens dat die grappenmakers van Behringer de 'FX auxen' wel schakelbaar pre/post hebben gemaakt, maar dat de 'monitor auxen' vast pre fader zijn...

                  Daar werkt het maken van die 6 mixen overigens niet minder om, maar persoonlijk vind ik het fijn om op een monitortafel alle auxen post fader te hebben (gebruik je één instrument een tijdje niet, dan trek je gewoon de fader van dat kanaal omlaag en gaan alle auxen waar dat instrument op zat mee...)

                  Groeten Hugo
                  Zou eens gaan kijken naar de WZ3 wizard van Allen en heath. Een veel gebruikte tafel voor zowel FOH als monitormixer voor kleine bands. Een top 100 band welke wij vast doen zijn ook overgestapt en verzorgen hun eigen mix met de AH. Een tweedehands al wel te verkrijgen vanaf 350 euro...

                  Comment

                  • FndErr
                    • Jul 2011
                    • 7

                    #10
                    Originally posted by steed
                    Zou eens gaan kijken naar de WZ3 wizard van Allen en heath. Een veel gebruikte tafel voor zowel FOH als monitormixer voor kleine bands. Een top 100 band welke wij vast doen zijn ook overgestapt en verzorgen hun eigen mix met de AH. Een tweedehands al wel te verkrijgen vanaf 350 euro...
                    Idd een erg mooie mixer. Alleen ligt die (nieuw) ver buiten ons budget. 2de hands via marktplaats/speurders/ebay etc.? of zijn er nog andere sites/adressen waar je meer van dat soort aparatuur 2de hands kunt kopen misschien?

                    Comment

                    • hugovanmeijeren
                      • Oct 2004
                      • 1436

                      #11
                      @Steed: ik zoek geen mixer.

                      @FndErr: Wat betreft het aansluiten van die bedrade koptelefoons: rechtstreeks aansluiten op een aux is een beetje optimistisch, daar zul je toch nog even een koptelefoon versterker tussen moeten zetten. Hebben onze vrienden van Behringer ook een oplossing voor...

                      Output op jack of op XLR maakt technisch gezien niet zoveel uit, XLR is wat degelijker. Verloopje van gebalanceerde jack naar XLR en je kunt ook alle kanten op.


                      Ik denk dat die Behringer als repetitiemixer best wel prima is, maar het is nooit verkeerd om even om je heen te kijken. Zeker de tweedehands markt kan interessant zijn.
                      Wil je echt serieuze dingen gaan doen, dan moet je die Behringer mooi laten staan, maar dat doe je al geloof ik...

                      Groeten Hugo
                      Renkus-Heinz, das geen pasta saus, maar zit wel knor!

                      "Non omnes qui habent citharam sunt citharoedi" Varro

                      Comment

                      • FndErr
                        • Jul 2011
                        • 7

                        #12
                        @Hugo: Wat nu momenteel mijn voorkeur heeft is de xl1600 van behringer. Ik kijk zeker nog rond op de tweedehands markt.

                        Als je zou moeten kiezen tussen de 2442fx en de xl1600 van behringer, welke zou je dan kiezen en waarom?

                        Comment

                        • hugovanmeijeren
                          • Oct 2004
                          • 1436

                          #13
                          Originally posted by FndErr
                          Als je zou moeten kiezen tussen de 2442fx en de xl1600 van behringer, welke zou je dan kiezen en waarom?
                          Is die keuze nu nog zo lastig dan?

                          Als dat je enige 2 opties zijn, voor nagenoeg dezelfde prijs, dan zou ik niet 2x hoeven na te denken en de XL1600 met meer inputs én meer auxen kiezen.

                          Zo te zien is die XL1600 een rip-off van de Midas Venice. Ben persoonlijk geen fan van de Venice (onflexibele indeling, niet degelijk na enkele jaren gebruik), maar voor dit geld: tja waar praten we over..?

                          Groeten Hugo
                          Renkus-Heinz, das geen pasta saus, maar zit wel knor!

                          "Non omnes qui habent citharam sunt citharoedi" Varro

                          Comment

                          • FndErr
                            • Jul 2011
                            • 7

                            #14
                            Ok dan is het voor mij nu duidelijk!

                            Als ik een koptelefoon met kabel aan wil sluiten, kan ik dit kastje http://www.musicstore.com/en_EN/EUR/...REC0004282-000 er tussen zetten en dan werkt het ofniet?

                            Bedankt voor jullie reacties!

                            Comment

                            • vasco
                              • Oct 2003
                              • 2567

                              #15
                              Originally posted by FndErr
                              Als ik een koptelefoon met kabel aan wil sluiten, kan ik dit kastje KNIP CONCURRENT...
                              Het is netter om naar de webshop te verwijzen van dit forum i.p.v. naar de concurrent denk je ook niet.

                              Enne, yep dat kastje gaat zeker werken. Voor iedereen met een koptelefoon één zo'n kastje aanschaffen.

                              Comment

                              Working...