22 zenders in D band

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • marcelvanhassel
    • Apr 2009
    • 50

    22 zenders in D band

    Hallo allemaal,

    Over een aantal weken heb ik een productie waarbij we gebruik (willen) gaan maken van 22 zenders (EW100 G2) die allen in de D band zitten.

    Ik ben geen beginner op het gebied van zendertechniek maar ook zeker geen expert.

    Nu ken ik schema's waarmee ik 20 zenders storingloos kan laten draaien. Maar ik beheers het technische verhaal wat betreft interferentie niet goed genoeg om de laatste 2 zenders hier (theoretisch) storingloos tussen te proppen.

    Hierover zou ik graag advies ontvangen.

    Alvast bedankt.
  • NesCio01
    • May 2010
    • 1987

    #2
    Hoi Marcel,

    Kun je met WSM of SIFM iets?

    grtz
    Weest vooral jezelf, er zijn al zoveel anderen!

    Comment

    • Cees_
      • May 2010
      • 33

      #3
      Neem aan dat je de G2 (ik heb zelf de G3) kunt laten scannen naar vrije frequenties. Met zoveel sets en dito frequenties in de zelfde D-band, lijkt het me wel aan te raden om met antenne versterkers en vlaggetjes te werken.

      Comment

      • MarkRombouts
        • Jan 2005
        • 1391

        #4
        Ik vind dit toch wel gewaagd moet ik zeggen met EW setjes. Het zijn natuurlijk prima setjes, maar niet gebouwd om met zo veel in één band gebruikt te worden.

        Wellicht toch bekijken of je het niet kan opdelen in twee banden, dan kun je vrijwel zeker een goede storingsvrije werking krijgen.

        Comment

        • moderator
          Moderator
          • Apr 2001
          • 5950

          #5
          Originally posted by Cees_
          Neem aan dat je de G2 (ik heb zelf de G3) kunt laten scannen naar vrije frequenties. Met zoveel sets en dito frequenties in de zelfde D-band, lijkt het me wel aan te raden om met antenne versterkers en vlaggetjes te werken.
          Aannames zijn de moeder alle ellende, nooit zomaar iets aannemen derhalve!
          G2 scant niet.
          Moderator J&H Licht en Geluid Forums

          Comment

          • BJD
            • Oct 2007
            • 771

            #6
            G1 Scant niet, G2 scant wel, maar enkel de opgegeven frequenties binnen de huidige bank.

            Comment

            • marcelvanhassel
              • Apr 2009
              • 50

              #7
              Originally posted by Cees_
              Neem aan dat je de G2 (ik heb zelf de G3) kunt laten scannen naar vrije frequenties. Met zoveel sets en dito frequenties in de zelfde D-band, lijkt het me wel aan te raden om met antenne versterkers en vlaggetjes te werken.
              Antenne versterkers en vlaggetjes staan er ook.

              Originally posted by MarkRombouts
              Ik vind dit toch wel gewaagd moet ik zeggen met EW setjes. Het zijn natuurlijk prima setjes, maar niet gebouwd om met zo veel in één band gebruikt te worden.

              Wellicht toch bekijken of je het niet kan opdelen in twee banden, dan kun je vrijwel zeker een goede storingsvrije werking krijgen.
              Uiteraard was dit veel prettiger geweest. Het betreft in dit geval echter een budgetklus (wat natuurlijk relatief is met 22 zenders) en de verhurende partij heeft alleen zenders in de D band.
              Verhurende partij zou ook twee reeksen meegeven waarmee het theoretisch zou moeten lukken (dwz. waarmee zij succesvolle resultaten hebben behaald met 24 zenders.)
              Klus is as. maandag en dinsdag en ik zal mijn bevindingen en gebruikte frequenties hier uiteraard posten na afloop.

              Comment

              • SjoerdOptLand
                • Jul 2003
                • 261

                #8
                Niet gehinderd door enige praktische ervaring kan ik je alleen theoretisch iets melden. Als de gebruikte zenders (ontvangers?) een scan-functie hebben, zou ik die niet gebruiken.

                Ten eerste omdat de zenders dan niet allemaal evenveel ruimte krijgen. Ik neem namelijk aan dat een scan-functie die frequentie zoekt, waar het minste stoorvermogen wordt ontvangen. De eerste scan die je dan uitvoert, komt dan bijvoorbeeld midden in de band terecht (aannemende dat er in de naburige banden inderdaad vermogen wordt ontvangen). Als alles een beetje meezit (geen idee of dat in de praktijk gebeurt), komen de volgende twee zenders op 1/4 en 3/4 van de band terecht. De volgende vier zenders vullen dan weer de gaten op 1/8, 3/8, 5/8 en 7/8. Het netjes opvullen werkt dus alleen eerlijk als je 1, 3, 7, 15, 31, ... zenders hebt.

                Een andere reden om de band handmatig te vullen, is dat er in de versterkers intermodulatie optreedt. Kortweg komt het er op neer, dat door onvolkomenheden van de versterkers (niet-lineairiteiten bepaaldelijk), verschillende zenders gaan mengen en op andere frequenties verschijnen. Stel dat je drie zenders keurig met 2 MHz afstand hebt ingesteld: 800, 802 en 804 MHz. De eerste twee zenders op 800 MHz en 802 MHz staan dichtbij en komen heel sterk de versterker binnen. Daardoor mengen ze, zodat er op de uitgang van de versterker ook een klein beetje vermogen op 788 MHz (2*800-802) en 804 MHz (2*802-800) verschijnt. (Er zijn nog meer mengproducten, maar die vallen in dit geval buiten de band.) Laat de derde zender (op 804 MHz) nu net heel ver weg staan, zodat die erg zwak binnenkomt. Normaliter had de ontvanger die nog net wel kunnen demoduleren, maar nu komt er ook nog een hinderlijk mengproduct storen... en lukt het dus niet meer. Meer over intermodulatie natuurlijk op Wikipedia:
                http://en.wikipedia.org/wiki/Intermodulation.

                In dit simpele geval valt al te zien dat een constante afstand tussen de kanalen helemaal niet handig is, maar met 22 zenders ben je een hoop aan het rekenen om te weten wat dan wel optimaal is. Daarbij kan het al eerder genoemde tooltje van Sennheiser je dus helpen:


                Succes!
                Sjoerd

                Comment

                • renevanh
                  • Oct 2004
                  • 2371

                  #9
                  Originally posted by SjoerdOptLand
                  Niet gehinderd door enige praktische ervaring kan ik je alleen theoretisch iets melden. Als de gebruikte zenders (ontvangers?) een scan-functie hebben, zou ik die niet gebruiken.
                  Als al je ontvangers/zenders aan elkaar geknoopt zitten in een netwerkje zou ik dat juist WEL doen. Kun je naderhand met de hand die ene die toch mis gaat herstellen.

                  Bijvoorbeeld de UR4D ontvangers van Shure zijn daar erg handig in. Je knoopt ze aan elkaar, kiest een willekeurige unit, laat hem het hele zooitje scannen... klaar.
                  Even syncen met je handhelds, kind kan de was doen.
                  Neem het leven niet te serieus, je overleeft het toch niet...

                  Comment

                  • SPS
                    • Mar 2004
                    • 1662

                    #10
                    Originally posted by renevanh
                    Als al je ontvangers/zenders aan elkaar geknoopt zitten in een netwerkje zou ik dat juist WEL doen. Kun je naderhand met de hand die ene die toch mis gaat herstellen.

                    Bijvoorbeeld de UR4D ontvangers van Shure zijn daar erg handig in. Je knoopt ze aan elkaar, kiest een willekeurige unit, laat hem het hele zooitje scannen... klaar.
                    Even syncen met je handhelds, kind kan de was doen.

                    Hey, het was een budgetklusje weet je nog wel?
                    EW tjes hebben geen netwerkmogelijkheid....
                    Paul
                    Geluid doen is leuk, maar licht ontwerpen is pas Echt leuk!

                    Comment

                    • NesCio01
                      • May 2010
                      • 1987

                      #11
                      Originally posted by SPS
                      EW tjes hebben geen netwerkmogelijkheid...
                      Excusez le mot,
                      de EW 500 heeft standaard netwerk aan boord,
                      voor de EW 100 en 300 is er de NET1 module.

                      grtz
                      Weest vooral jezelf, er zijn al zoveel anderen!

                      Comment

                      • BJD
                        • Oct 2007
                        • 771

                        #12
                        De EW100 ontvangers hebben inderdaad een data poort, maar deze is officieel alleen voor service doeleinden. Het is dan ook niet waarschijnlijk dat deze gaat werken met de net1, al heb ik dit zelf nooit geprobeerd.

                        Comment

                        • marcelvanhassel
                          • Apr 2009
                          • 50

                          #13
                          Inmiddels is de productie achter de rug en het ging net.
                          Ik heb de volgende reeks gebruikt:
                          [LIST=1][*]786.000 MHz[*]786.400 MHz[*]786.900 MHz[*]787.500 MHz[*]787.950 MHz[*]788.500 MHz[*]789.150 MHz[*]790.500 MHz[*]791.200 MHz[*]792.650 MHz[*]793.400 MHz[*]795.100 MHz[*]796.500 MHz[*]799.100 MHz[*]800.900 MHz[*]802.150 MHz[*]804.950 MHz[*]807.250 MHz[*]810.450 MHz[*]812.800 MHz[*]814.100 MHz[*]817.550 MHz[*]820.500 MHz[*]821.300 MHz[/LIST]
                          Hier gebruikte ik maar 22 kanalen van. Op de eerste zes zenders kreeg ik (als de zenders uitstonden) een bak ruis binnen op de ontvangers (Pilot stond aan), maar dit was weg als de zenders aangingen. Zender nummer 5 bleef af en toe wel wat fffff geluiden maken dus heb ik die de frequentie van zender 23 gegeven. Verder had zender 19 nogal wat schommelingen in het AF signaal dat binnen kwam op de ontvanger, terwijl deze op de zender normaal bleef. Toch bleef dat een probleem waar mee te werken viel.

                          Van de verhuurder had ik ook nog een andere reeks meegekregen die zou kunnen werken, deze hebben we alleen beide nog niet uitgeprobeerd. Ik meen dat deze uit een iPhone app kwamen van Sennheiser.

                          [LIST=1][*]790.100[*]790.475[*]790.975[*]791.600[*]792.000[*]792.525[*]793.225[*]793.675[*]794.275[*]795.075[*]795.625[*]796.725[*]797.450[*]798.900[*]800.475[*]803.725[*]804.925[*]806.350[*]807.125[*]808.075[*]808.825[*]811.625[*]812.950[*]813.625[/LIST]
                          Groeten,
                          Marcel

                          Comment

                          • joe
                            • Jan 2003
                            • 446

                            #14
                            [FONT=Verdana]Hey Marcel[/FONT]

                            [FONT=Verdana]Grote kans dat je last had van DVB-T ch. 60 (782 t&m790)[/FONT]
                            [FONT=Verdana]Frequentie lijstje kan verbeterd worden, dit omdat er veel 3e harmonische intermodulatie producten zijn op een afstand van 100 khz van de zend frequentie (om precies te zijn 28)[/FONT]
                            [FONT=Verdana]Er is nog frequentie ruimte over om dit te verbeteren.[/FONT]
                            [FONT=Verdana]3e harmonische met 3 zenders staat wel netjes op 50 Khz afstand (met dit aantal zenders in deze frequentie bereik is dit goed)[/FONT]
                            [FONT=Verdana]Met dit lijstje is de kans op storing aanwezig.[/FONT]
                            Bij dit lijstje had ik trouwens de leadvocaal op ch. 21 (814,100) gezet, deze heeft de minste kans op storing (1* 3e op 200khz, geen problemen op de 5e en bijna het minste aantal 3e met 3 zenders)

                            [FONT=Verdana]Lijstje van de verhuurder heeft rekening gehouden dat je geen ch. 60 en 64 kan gebruiken, als je dit ook daadwerkelijk niet kon gebruiken en je moest echt 24 zenders kwijt, was dit een goed lijstje geweest. (beste van het slechtste (22 imp. 3order op 125 Khz)[/FONT]
                            [FONT=Verdana]Raadzaam is het echter niet, te veel kans op storing![/FONT]

                            Groeten,
                            [FONT=Verdana]Marco[/FONT]
                            Last edited by joe; 07-07-11, 00:07.

                            Comment

                            • Gast1401081
                              • Mar 2001
                              • 7999

                              #15


                              dit werd ooit door sennheiser aanbevolen in de ew100-serie.

                              wel mooi dat er andere opties zijn.

                              Comment

                              Working...