Werken met een sub

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Blacky2spot
    • Mar 2006
    • 16

    Werken met een sub

    ik heb 2x dbtechnologies DVA S10 en 2x dbtechnologies DVX D12 als top
    Maar voor kleinere toestanden,
    zou ik graag met 2 toppen en een sub werken.
    Heeft iemand raad welke manier de beste is ????
    De sub heeft, een output. Had gedacht via de mono out van de mengtafel.
    En de sub zo te laten meelopen.
    En iemand gaf mij de raad om via L of R output van de mixer naar sub te gaan, dan sub naar de topspeaker.
    En dan linken naar de tweede top.

    Gr, Eddy
  • MusicXtra
    • Feb 2006
    • 9316

    #2
    Op de laatste manier heb je op je toppen een mono geluid.
    De sub kun je prima apart aansturen via de mono output van je mixer, zelf stuur ik het sub altijd apart aan. Grote voordeel is dat je slechts datgene naar het sub kunt sturen wat ook echt sub bevat waardoor je mix rustiger wordt.
    De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

    Comment

    • Blacky2spot
      • Mar 2006
      • 16

      #3
      Van harte bedankt voor uw raad.
      Gr, Eddy

      Comment

      • NesCio01
        • May 2010
        • 1987

        #4
        Om de speakers niet allen full range aan te sturen
        kun je het best een X-over gebruiken die de frequenties
        voor je verdeeld, laag naar je sub, de rest naar je tops.
        Het liefst een x-over met 3 ingangen.

        grtz
        Weest vooral jezelf, er zijn al zoveel anderen!

        Comment

        • BJD
          • Oct 2007
          • 771

          #5
          Originally posted by MusicXtra
          Op de laatste manier heb je op je toppen een mono geluid.
          De sub kun je prima apart aansturen via de mono output van je mixer, zelf stuur ik het sub altijd apart aan. Grote voordeel is dat je slechts datgene naar het sub kunt sturen wat ook echt sub bevat waardoor je mix rustiger wordt.
          Met als nadeel dat je subs niet over de main EQ meegaan.
          Tenzij je 3 EQ's gelinkt hebt loop je het risico dat EQ'en rond je crossoverpunt faseproblemen oplevert.

          Bij sommige tafels is de mono uitgang een optelling van links en rechts ná de EQ die op de LR insert zit. Prima bruikbaar voor sub aansturing.
          Op de wat grotere tafels zit vaak ook een matrix waar je het sub mee kan aansturen.

          Comment

          • Timo Beckman
            • Jul 2006
            • 1298

            #6
            Originally posted by MusicXtra
            Op de laatste manier heb je op je toppen een mono geluid.
            De sub kun je prima apart aansturen via de mono output van je mixer, zelf stuur ik het sub altijd apart aan. Grote voordeel is dat je slechts datgene naar het sub kunt sturen wat ook echt sub bevat waardoor je mix rustiger wordt.
            Met als nadeel dat je acoustisch x-over punt kan verschuiven door een variabel level qua sub . Is niet een groot nadeel hangt een beetje van de smaak van de opparator af

            Comment

            • frankvv
              • Jun 2007
              • 56

              #7
              Originally posted by Timo Beckman
              Met als nadeel dat je acoustisch x-over punt kan verschuiven door een variabel level qua sub . Is niet een groot nadeel hangt een beetje van de smaak van de operator af
              Hah, een onderwerp waar ik al een tijdje over nadenk!

              Zijn er operators die het bewust prettig vinden om het x-over punt te laten verschuiven, per kanaal dus zelfs?

              Is het eigenlijk mogelijk om met subs-on-aux het x-over punt met rust te laten? Bijvoorbeeld door de set in te regelen met de sub-aux op 0? Wanneer een kanaal geen sub nodig heeft, dan die aux gewoon helemaal omlaag. Je krijgt dan feitelijk een super laag-af filter dat gelijk staat met de filter voor je subwoofer-crossover. Of praat ik nu onzin?

              frankvv

              Comment

              • MusicXtra
                • Feb 2006
                • 9316

                #8
                Subs via een aux laten lopen is niet heel handig, je moet dan van de kanalen waar sub in zit de aux op 0 dB afregelen wat op de meeste mengtafels niet echt nauwkeurig werkt. Makkelijker is het om deze via de mono-out aan te sturen, je hoeft dan slechts de instrumenten die sub bevatten hiernaartoe te routen.
                Wat Timo bedoelt is dat je X-over punt in feite langs de filterhelling van de toppen schuift, minder sub houdt een lager X-over punt in en vice versa.
                Zelf ervaar ik dat niet echt als een nadeel.
                De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

                Comment

                • qvt
                  • Oct 2009
                  • 721

                  #9
                  Originally posted by MusicXtra
                  Subs via een aux laten lopen is niet heel handig, je moet dan van de kanalen waar sub in zit de aux op 0 dB afregelen wat op de meeste mengtafels niet echt nauwkeurig werkt. Makkelijker is het om deze via de mono-out aan te sturen, je hoeft dan slechts de instrumenten die sub bevatten hiernaartoe te routen.
                  Wat Timo bedoelt is dat je X-over punt in feite langs de filterhelling van de toppen schuift, minder sub houdt een lager X-over punt in en vice versa.
                  Zelf ervaar ik dat niet echt als een nadeel.
                  Het kan zorgen voor gaten in de response als het fasegedrag niet meer overeenkomt tussen sub/laag. En als het een heel ver gaat kun je ook problemen krijgen met het afstraalgedrag van de subs.
                  There is no substitute for imagination

                  Comment

                  • MusicXtra
                    • Feb 2006
                    • 9316

                    #10
                    Originally posted by qvt
                    Het kan zorgen voor gaten in de response als het fasegedrag niet meer overeenkomt tussen sub/laag. En als het een heel ver gaat kun je ook problemen krijgen met het afstraalgedrag van de subs.
                    Zoals ik het gebruik is het slechts om nuanceverschillen te corrigeren, het gaat dan om +/- 3 dB maximaal, door de lange golflengte vallen de faseproblemen dan echt wel mee.
                    Wat voor soort problemen zou je dan krijgen in het afstraalgedrag volgens jou?
                    De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

                    Comment

                    • frankvv
                      • Jun 2007
                      • 56

                      #11
                      @musicxtra: wil je misschien toelichten hoe je het gebruikt? Ik probeer je te volgen, maar kom er nog niet uit en ben wel geïnteresseerd

                      Comment

                      • MusicXtra
                        • Feb 2006
                        • 9316

                        #12
                        Heel eenvoudig, ik stuur het sub vanuit de mono-output van de mixer aan. Regel het systeem in met het sub op 0dB t.o.v. de toppen en route keyboards, basgitaren en alle andere instrumenten die sub bevatten naar L/R en mono en de overige kanalen slechts naar L/R.
                        De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

                        Comment

                        • qvt
                          • Oct 2009
                          • 721

                          #13
                          Originally posted by MusicXtra
                          Zoals ik het gebruik is het slechts om nuanceverschillen te corrigeren, het gaat dan om +/- 3 dB maximaal, door de lange golflengte vallen de faseproblemen dan echt wel mee.
                          Wat voor soort problemen zou je dan krijgen in het afstraalgedrag volgens jou?
                          afhankelijk van hoe je subs gestackt zijn zou je kammen kunnen krijgen in het hogere weergavegebied van je subs, waar je bij de langere golflengtes van lagere frequenties geen problemen mee zou hebben.

                          Maar met kleine verschillen zoals 3 of 6 dB zul je dit effect niet krijgen
                          There is no substitute for imagination

                          Comment

                          • MusicXtra
                            • Feb 2006
                            • 9316

                            #14
                            Originally posted by qvt
                            afhankelijk van hoe je subs gestackt zijn zou je kammen kunnen krijgen in het hogere weergavegebied van je subs, waar je bij de langere golflengtes van lagere frequenties geen problemen mee zou hebben.
                            Dat heeft dus helemaal niets te maken met het apart aansturen van de subs.....
                            De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

                            Comment

                            • qvt
                              • Oct 2009
                              • 721

                              #15
                              Originally posted by MusicXtra
                              Dat heeft dus helemaal niets te maken met het apart aansturen van de subs.....
                              O nee? Toch wel degelijk.
                              There is no substitute for imagination

                              Comment

                              Working...