Allan & Heath idR32 ilive

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • motor_leo
    • Jan 2010
    • 21

    Allan & Heath idR32 ilive

    Hallo,

    We gaan met onze kerk vertrekken uit onze kerk, en gaan kerken in een cultureel centrum. We moeten dus iedere zondag gaan opbouwen en afbreken. De band bestaat uit drum/bas/piano/gitaar/4*zang en soms sax, whistle of dwarsfluit.

    Om dat snel en goed te kunnen doen, denk ik erover een A&H idr32 aan te schaffen, en deze via een laptop te bedienen. Dat zou veel opbouwwerk schelen, geen multi, geen effect racks, alleen inprikken en spelen.

    Heeft iemand ervaring met een dergelijke opstelling? Kun je de PFL afluisteren met de laptop, en is er een mogelijkheid om bij het FOH een CD speler aan te sluiten, en opnames te maken?
  • shure-fan
    • Sep 2003
    • 1046

    #2
    als je serieus je digi-tafel via een laptop wil bedienen kun je beter een kist bouwen waar je meteen je stageblok en andere meuk meteen inbouwt, die handel op het podium en klaar.....

    verder voor pfl afluisteren kun je een draadloos in-ear setje gebruiken.
    Freelance monitormixer / Geluidstechniek / tape act

    Comment

    • Peter Vanhove
      • Jun 2002
      • 347

      #3
      Aansluitingen voor hoofdtelefoon en alle in en uitgangen (ook om op te nemen) zitten op de iDR32.
      IEM setje is inderdaad de oplossing om de hoofdtelefoon op een andere plaats te krijgen.
      Import BeNeLux : TW AUDiO - ENTTEC - TECNARE
      Import BeLux : HEIL SOUND - LOGIC SYSTEMS

      Comment

      • frederic
        • Jan 2006
        • 3511

        #4
        Wij hebben dat een aantal keer gedaan met een koor (een ilive inzetten zonder console, maar de laptop gebruiken als controler).

        In theorie werkt dit, in een statische bezetting. Vb op bouwen, soundcheck en verder niks meer wijzigen. Maar met de door jou genoemde bedoeling (met een band) zou ik dat zeker niet doen.

        De reactie snelheid in live situatie is veel te traag.
        Als het te duur is om een ilive R72 controler er bi te nemen, zou ik jou aanraden af te stappen van dat systeem, en een goedkoperen digitale mengtafel te nemen.

        Presonus studiolive 24-4-2

        Comment

        • shure-fan
          • Sep 2003
          • 1046

          #5
          persoonlijk gezien zou ik het op de volgende manier doen:


          ilive mixer in kist

          haspel met 2x utp, stroom, en 2 x losse xlr als multikabel

          digitale stageblok in een kist op het podium, meteen ook een aantal zenders erbij kopen voor de vocalen,
          (boel allemaal in dezelfde kist zodat alles compact blijft)

          1x socapex richting drums (12 kanalen)

          indien toetsen meer dan 2 kanalen uitgang heeft daar ook een socapex snake naartoe, waar je eventueel gitaar / bas ook op prikt.

          Hoe doe je je monitoring?
          Freelance monitormixer / Geluidstechniek / tape act

          Comment

          • showband
            • May 2001
            • 4524

            #6
            Als de band stabiel is. Kun je wellicht voor de beginperiode een A&H mixsurface met discount huren bij aankoop van die 32kanaals rekbox.

            Dan regel je het snel en duidelijk in over een korte periode. En daarna doe je het tweaken met je laptop of I-pad.
            En je bespaart de mixsurface.
            Als je een goede verkoper hebt zal die daar echt wel ter wille in zijn.
            Last edited by showband; 20-06-11, 06:27.
            lekker belangrijk!

            Comment

            • NesCio01
              • May 2010
              • 1987

              #7
              Hoi Leo,

              Een band schuiven via een laptop?
              Ik heb er geen ervaring mee, maar denk niet dat ik
              daar snel voor zou kiezen, zeker niet t.b.v. erediensten,
              waar het geen optreden van de band is, maar juist
              ondersteuning van (ge)zang(en) en overige worship.

              Mss kun je eens gaan kijken wat dit cultureel centrum
              in huis heeft en wat er al ligt. Er zijn maar weinig zaal-
              complexen waar helemaal niets is/ligt.

              Mocht de huurprijs onevenredig worden verhoogd voor
              het gebruik van multi en/of tafel kun je (later) altijd nog
              overwegen om zelf e.e.a. aan te schaffen.

              Digitaal is dan in jouw situatie zeker een uitkomst.
              Een Cat. 5 of 6 (multi)kabel een uitkomst.

              Kijk ook nog even op het forum bij de discussies over
              digitale tafels. Ook hier geldt: alle waar naar haar geld.

              grtz en sterkte in je zoektocht!

              vaya con Dios
              Weest vooral jezelf, er zijn al zoveel anderen!

              Comment

              • motor_leo
                • Jan 2010
                • 21

                #8
                De monitoring wilde ik via een wired in-ear doen. Podium opbouw: snake naar zang, waar mics en monitor over loopt, snake naar drum, rest met XLR bekabelen, door mix rack slim te plaatsen zo min mogelijk kabel.

                Het centrum waar we naar toe gaan heeft een beperkte geluidsinstallatie, mengpaneel van 12 kanalen, eindversterking een paar boxjes aan de kant. Dat is dus niet bruikbaar.

                De twijfels over niet snel genoeg in kunnen grijpen is ook één van mijn grote twijfels. Maar dat geldt ook voor een "normale" digitale tafel, aangezien er ook wat minder geschoolde techneuten erachter moeten kunnen zitten.

                Ik heb een avond gespeeld met het programma wat A&H beschikbaar heeft, en het lijkt dat je overal wel snel bij kunt (meerdere windows in het scherm) als je het scherm van de laptop maar groot kiest. de user interface is behoorlijk intuïtief opgebouwd.

                Een surface zoals A&H het noemt gaat denk ik wel buiten het budget lopen. Die kosten ongeveer het dubbele van het mixrack.

                Comment

                • frankvv
                  • Jun 2007
                  • 56

                  #9
                  Een IDR32 in combinatie met een tablet pc werkt echt super voor mij. Voor een vaste band (12 muzikanten, 21 inputs, en we hebben geen drumstel) is het inderdaad een kwestie van 'recall scene', band speelt een liedje en wat fine-tunen. Voor kleine bands die nog niet in het systeem staan is de soundcheck ook prima te doen (geen festival-style, maar gewoon normale soundcheck tijd).

                  Er zijn een paar dingen heel belangrijk:

                  1. Je moet naast geluidstechniek-kennis ook erg veel verstand hebben van netwerken en computers. Op de tablet draait gewoon windows.

                  2. Ik zou altijd een tablet gebruiken ipv een laptop. Het werkt vele malen sneller met een pen dan met een muis. En je kunt zo ook relaxt rondlopen door de zaal.

                  3. Je hebt een goede draadloze routeer nodig, die je op een goede plek neerzet. Als de draadloze verbinding wegvalt moet de tablet opnieuw verbinden en dit duurt enkele minuten. De audio loopt gewoon door, maar je hebt die minuten dan geen controle via de tablet. Zorg dat je routeer multicast ondersteund en je dit ook gebruikt.

                  4. Je moet altijd een back-up bediening hebben. In ons geval hebben we ook een ipad (die erg fijn werkt, en binnen seconden kan verbinden ipv minuten) en een macbook op het podium die met een direct netwerkkabel op de IDR32 is aangesloten. Verder had ik vroeger altijd een PL10 op het podium, die is ook direct aangesloten op de IDR32 en kun je zo programmeren dat je de faders en sends van alle kanalen kunt bedienen, alsmede de Main/aux masters.

                  5. Neem uitgebreid de tijd voor de eerste instellingen. Met onze band hebben we een dag lang in een theater de soundcheck gedaan. Per instrument zeker een half uur kijken wat de aller beste microfoonpositie en andere instellingen zijn.

                  6. Als je in verschillende zalen terecht komt: Je zult meer tijd kwijt zijn aan EQ van de zaal en de monitoren. De instellingen zijn (als het goed is) op een nagenoeg recht systeem gemaakt. Dit betekent dat je, als je ergens anders komt, ook een recht systeem nodig hebt. Als je per kanaal opnieuw gaat soundchecken is dit minder essentieel, dan compenseer je per kanaal al een beetje voor het zaalgeluid. Maar, bij een recall is dat natuurlijk geen optie meer.

                  Specifieke antwoorden:

                  * PFL heb ik eigenlijk nooit nodig. Als er echt iets is kun je een koptelefoon aansluiten op de IDR32 en dan PFL-en, en anders een in-ear setje kopen

                  * Bij FOH kun je geen CD spelen aansluiten, want er is feitelijk geen FOH. Je kunt natuurlijk een multi van FOH naar de IDR32 leggen en zo wat kanalen doorsturen (en de PFL terughalen), maar dan ben je toch weer aan het kabels leggen. Wat ik doe is de laptop die toch al op het podium staat aansluiten op de IDR en dan met de ipad de itunes hiervan bedienen

                  * Voor opnames kun je inderdaad op de IDR32 gewoon 2 outputs gebruiken en die bijvoorbeeld ook aansluiten op een laptop daar. Voor de super-de-luxe oplossing is er natuurlijk dante.


                  Zie ook http://gonnagles-engineering.blogspot.com/ voor wat van onze eerste ervaringen met het systeem.

                  frankvv

                  Comment

                  • frankvv
                    • Jun 2007
                    • 56

                    #10
                    Originally posted by motor_leo
                    De twijfels over niet snel genoeg in kunnen grijpen is ook één van mijn grote twijfels. Maar dat geldt ook voor een "normale" digitale tafel, aangezien er ook wat minder geschoolde techneuten erachter moeten kunnen zitten.
                    Het "Minder geschoolde techneuten" gaat hier je grootste probleem worden in dit plan. Als je hier zomaar iemand mee laat werken is het echt vragen om problemen. Met een vaste technicus, die weet wat hij/zij doet en zich comfortabel voelt met het mixen op een tablet, is dit geen probleem.

                    frankvv

                    Comment

                    • BJD
                      • Oct 2007
                      • 771

                      #11
                      Bij ons in de kerk is het opbouwen van de mengtafel, multi, effectenrack en 230v echt in 5 min gedaan. Wat veel meer tijd bespaart is het goed voor elkaar hebben van je infrastructuur. Effectenrack zit op harting, multi op harting, bij het podium hebben we een enkel 20he rack met zenders, versterkers, stageblock en mic/di/tools lades. Voor alle instrumenten hebben we kant en klaar gelabelde multi's met 230v en de benodigde XLR bekabeling. Dit werkt allemaal zeer snel.

                      Comment

                      • shure-fan
                        • Sep 2003
                        • 1046

                        #12
                        @ ts:

                        je wil je monitoring aan bekabeling doen... dus je 4 zangeressen krijgen (van wat ik van jou begrijp) 8 touwen (alles bij elkaar) bij zich... eerlijk gezegd lijkt me dat niet zo handig.


                        even aanvullend op mijn eerder geposte verhaal.

                        je moet denken vanuit een festival setup... dus snel op en af kunnen bouwen waarbij alles duidelijk gelabeld en gemerkt is, maar vooral erg simpel is..


                        Ik ga even uit van een aantal dingen maar please feel free to correct me:

                        iedereen op IEM, vaste posities kunnen aan touw (die setjes die je al aangaf)
                        met uitzondering van je zangeressen of andere mensen die wat meer bewegen (gitaar bijv.)

                        en aangezien iedereen op iem zit... meteen subsnakes maken voor alle "eilandjes" met ieder z'n eigen kleur label (met eilandjes bedoel ik gitaar, key's, drums, blazers)
                        die je vervolgens weer met socapex aansluit op je 20 HE kist,


                        bas en vocals noem ik met opzet niet aangezien je die 2 in principe gewoon op zenders kunt zetten, en ze kunnen zich zelf ermee redden (kunnen zelf de beltpackjes en zenders pakken en aanzetten)

                        indeling voor je mainrack (dus op het podium)
                        dus een grote lade voor je socapex snakes onderin, je patchveld daarboven in je kist, daarboven een 2he plaat voor alle socapexen en powercons, daarboven alle draadloosjes, en daarboven lades voor de zenders

                        naar foh (waar je ilive staat) een haspel met eerder genoemde haspel (2x utp, 1x stroom, 2x xlr)


                        stroom voor je backline kun je meteen aan je snakes tapen en bij je stageblok op powercon wit (uit) laten komen


                        lijkt me te gek om een dergelijke setup te bouwen,

                        wat is trouwens het budget?
                        Last edited by shure-fan; 19-06-11, 22:03.
                        Freelance monitormixer / Geluidstechniek / tape act

                        Comment

                        • motor_leo
                          • Jan 2010
                          • 21

                          #13
                          @shure-fan:
                          Wat je nu omschreven heb, lijkt heel sterk op wat ik voor ogen heb. de koptelefoonversterkertjes die ik (voorlopig) geselecteerd heb, hebben een MIC doorvoer, waarbij de zanger/instrumentalist zelf het volume en de verhouding tussen aangeleverd monitor signaal kan bepalen. Deze versterkertje worden aan de muziekstandaard gemonteerd. De microfoonkabel kan zodoende kort blijven. De kabel naar de snake wordt minimaal 3*2 audiokabel, met speciale (6 a 7 polige) stekkers, zodat mic signaal, monitor signaal en de voeding van het versterkertje door 1 kabel loopt. Ik ben zelf werkzaam in de techniek, en redelijk handig met soldeerbout en aanverwant gereedschap. Het eerste budget wat ik afgeschoten heb is 15000 euro voor de complete installatie, en de reactie was niet al te geschrokken.

                          De opstelling is behoorlijk statisch, de band begeleid een kerkdienst. Als het wat dynamischer moet worden kunnen we altijd via een bevriende audioboer draadloos spul huren voor een zachte prijs, en ondertussen sparen voor eigen materiaal. Uiteraard worden alle snakes met harting gekoppeld aan het rack.

                          @frankvv:
                          De verbinding verliezen is erg scary, vooral omdat er veel wisselingen zijn in een kerkdienst. Er worden een paar nummers gespeeld, er wordt een filmpje gedraaid, iemand zegt iets...... Ik moet er niet aan denken dat de verbinding wegvalt. Ik denk dat het een betere keuze is om voor de FOH een UTP te leggen. Waarschijnlijk mogen we zoiets wel vast installeren ter plekke met wall outlets, omdat we dat centrum iedere zondag huren. Dat levert toch een mooie vaste omzet op, daar mag ook wat tegenover staan. Een cat5 is veel acceptabeler als een 40 kanaals multi van een paar centimeter dik. Voor de monitor mix kunnen we dan wel wifi gebruiken, dat is niet zo erg als dat even wegvalt.

                          Een voordeel van een laptop programma is dat we de geluidstechnici ook thuis droog kunnen laten oefenen met het programma. dat geeft toch al een aardig gevoel hoe het werkt. De basis setup laad je toch van harddisk, dus het startpunt is goed.

                          @frederik:
                          Presonus ziet er inderdaad goed uit, alleen heb ik aan 24 kanalen niet genoeg, en moet er nog steeds een multi gelegd worden. Ook het in ear verhaal vervalt, en kom je automatisch op de (dure) floormonitoren uit.

                          Comment

                          • frederic
                            • Jan 2006
                            • 3511

                            #14
                            24 kanalen niet genoeg voor de door jou vernoemde instrumenten?
                            Tja als je genoegen hebt en de kostprijs er voor over hebt om een digitale multie aan te schaffen moet je dit zeker kopen.

                            Maar de stagebox kopen zonder controler? Als je veel miserie wil moet je dit doen. Je kunt live nooit snel genoeg ingrijpen op je laptop.
                            En ik heb nog nooit een situatie meegemaakt waarbij wifi stabiel werkt. Dit gaat efkes tijdens de soundcheck om de monitors af te regelen.
                            Maar tijdens de show als je achteraan de kerk zit? Vergeet dat maar.

                            Bovendien denken dat je met dezelfde preset een vaste band overal kunt versterken, wel moet ik je ook teleur stellen.
                            Iedere zaal klinkt anders.
                            Zelfs met een vaste preset zul je toch ieder instrument afzonderlijk moeten soundchecken.

                            Comment

                            • showband
                              • May 2001
                              • 4524

                              #15
                              Originally posted by frederic
                              Maar de stagebox kopen zonder controler? Als je veel miserie wil moet je dit doen. Je kunt live nooit snel genoeg ingrijpen op je laptop.
                              Wat zou er tijdens een eredienst ineens enorm mis moeten gaan?
                              Zeker als alle zingende figuren aan een draad IEM+microfoon zitten. Die lopen echt niet voor een speaker ineens. Ze zitten vast!

                              Originally posted by frederic
                              En ik heb nog nooit een situatie meegemaakt waarbij wifi stabiel werkt. Dit gaat efkes tijdens de soundcheck om de monitors af te regelen.
                              Ik draai al bijna twee jaar probleemloos met wifi op het toneel voor audio!

                              Originally posted by frederic
                              Maar tijdens de show als je achteraan de kerk zit? Vergeet dat maar.
                              Er is nergens gezegd dat de geluidsman achterin de kerk gaat zitten.
                              Originally posted by frederic
                              Bovendien denken dat je met dezelfde preset een vaste band overal kunt versterken, wel moet ik je ook teleur stellen.
                              Iedere zaal klinkt anders. Zelfs met een vaste preset zul je toch ieder instrument afzonderlijk moeten soundchecken.
                              De post gaat over een vaste zaal.

                              Overigens forummers als soundsupport e.d. bewijzen al weer enige jaren dat een vaste basisinstelling voor een band prima werkt in verschillende zalen. En dat is dus prima met uitsluitend een linecheck te doen.

                              Wij soundchecken al jaren vrijwel nooit meer. Dat scheelt wachturen en op onze eigen mixers staat alles in de basis toch al ingesteld.
                              Last edited by showband; 21-06-11, 10:41.
                              lekker belangrijk!

                              Comment

                              Working...