Gain structuur

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • metalteacher
    • Dec 2007
    • 467

    Gain structuur

    Ik denk dat de opbouw van mijn gain structuur niet goed is. vanaf de mengpaneel naar de professor gaat het goed, maar vanaf de professor naar de versterker zit het niet goed denk ik. uitgang van de subs komt nooit verder als 1 a 2 streepjes groen op de dcx 2496, en dat terwijl de ingang wel vol instuurt. ik denk dat daar het grootste probleem zit van het niet goed klinken van mijn set.

    zijn daar tips voor?
    Steelwing - Full Speed Ahead!!!
  • dj-wojcik
    • Jul 2008
    • 911

    #2
    Probeer eens een processor er tussen te zetten. Dan hoef je niet steeds je professor te vragen.
    [CENTER]DJ-Wojcik[/CENTER]
    [CENTER]Het is de kunst om van geluids-overlast een buurtfeest te maken ;)[/CENTER]

    Comment

    • metalteacher
      • Dec 2007
      • 467

      #3
      ter verduidelijking ik gebruik crown versterkers ma2400 voor top en ma3600 x2 voor het laag. ik heb de gevoeligheid staan op 0,775

      volgens fabrieksspecificatie, maar als iemand mij kan uitleggen hoe dat zit met 0,775, 1,4 en -26dB dan ben ik ook al een hele stap verder

      welke is gevoeliger, de -26dB of de 0,775? daar gaat het al mis bij mij. basistechniek waarschijnlijk maar ik heb het nooit echt meegekregen
      Steelwing - Full Speed Ahead!!!

      Comment

      • jans
        • Feb 2003
        • 869

        #4
        De DCX2496 veranderd de klank in ieder geval negatief, dit moetje voor lief nemen of een andere processor aanschaffen.
        Er kan op meerdere plaatsen in de DCX2496 gain aanpassingen worden gedaan ik zou dit in ieder geval controleren.
        Daarnaast zorgen negatieve correcties met de EQ ook voor een lagere output dit kun je aan de uitgang weer aanpassen.

        Zou voor het testen alles eens recht zetten en met een signaalgever controleren of het aangeboden signaal gelijk is aan het uitgangssignaal qua amplitude.
        Eindelijk begint mijn website vorm te krijgen

        Comment

        • metalteacher
          • Dec 2007
          • 467

          #5
          dat de dcx2496 slecht klinkt wil er bij mij niet in, in een 1 op 1 test met een dbx, had deze mijn voorkeur. daarnaast zie ik bij veel grote bedrijven dit ding voorbij komen als onderdeel van de foh. dat ze onbetrouwbaar zijn, daar wil ik wel aan, ik heb dan ook altijd een reserve bij me
          Steelwing - Full Speed Ahead!!!

          Comment

          • teunos
            • Feb 2008
            • 352

            #6
            Ik heb zelf ook 2 dcx's en ze bevallen mij zeer goed. Als je beter wil zit je zeker al in het 800 euro en duurder segment. Een driverack pa is echt niet opgewassen tegen de dcx2496! Maar ik begrijp je probleem, en dat heeft te maken met het feit dat de dcx dbfs aangeeft. Dat wil zeggen de maximale DIGITALE insturing die je kan hebben. Nominaal gezien volgens EBU R68 normeringen is 0 DBFS gelijk aan +18dbU. Dat wil dus zeggen dat als je met je mengpaneel 0db aan het uitsturen bent, je nooit meer dan 2-3 lampjes brandend krijgt (-20 en -10dB FS!!).
            Dus waarschijnlijk klopt je gain structuur wel.

            Maar over 1,4 en 0,7(7) dat is de input gevoeligheid van je versterker, ofwel de ingangsspanning die je versterker nodig heeft voor volledige uitsturing. Zet deze op 1,4V. Dit is de algemene norm voor PA, tenzij je de versterker instuurd vanaf een ongebalanceerd zwak signaal, wat met een standaard xlr niet het geval is.
            ''diamonds are forever''

            Comment

            • salsa
              • Jan 2007
              • 1315

              #7
              Metalteacher!

              Hehe, eindelijk kom je er achter dat je gain structuur niet goed is, geweldig dat je dit nu onder de loep neemt!

              Zet al je Crown amps gain sensitive op 1,4 V.
              Sluit alles netjes aan behalve de uitgangen van de versterkers naar je speakers.
              neem een CD of een toon generator met Roze Ruis en stel je mixer af op 0 dB uitsturing.
              Zet je processor en je versterkers aan en draai deze gain vol op. NIET JE SPEAKERS AAN SLUITEN
              Vervolgens ga je per band de processor de ingang gevoeligheid en de limiters afstellen.
              Je zal zien dat de versterkers behoorlijk in het rood knipperen maar door dat je de limiter opdraait/inregeld zal het 'clippen' af moeten nemen of helemaal weggaan.
              Zo, nu heb je je versterkers maximaal gain structure ingesteld.

              Sluit vervolgens de speakers aan en ga dan luisteren of je vermogens balans tussen de subs,mid,hoog/top ok is.
              Dit kan je dan terug regelen door je uitgang van de processor naar de speakers af te stellen.

              Probeer dit eens, je kan dan altijd nog stoeien met de EQ en/of Sub harmonizer om de subs iets meer power te geven.

              Dit is ff snel en beknopt een inregeling te maken, er zijn andere methodes maar die zijn veel uitgebreider en ingewikkelder dan wat ik beschreven heb..

              Dave
              [FONT=Arial]No trees were harmed in the writing of the e-mail, but millions of electrons were terribly inconvenienced[/FONT][FONT=Arial].[/FONT]

              Comment

              • jans
                • Feb 2003
                • 869

                #8
                Originally posted by metalteacher
                dat de dcx2496 slecht klinkt wil er bij mij niet in, in een 1 op 1 test met een dbx, had deze mijn voorkeur. daarnaast zie ik bij veel grote bedrijven dit ding voorbij komen als onderdeel van de foh. dat ze onbetrouwbaar zijn, daar wil ik wel aan, ik heb dan ook altijd een reserve bij me
                Voor zijn prijs presteert de DCX2496 goed maar in je openingspost meldt je een slecht klinkende set. In de AB vergelijking merkte ik de negatieve beïnvloeding van op vandaar mijn opmerking.
                Eindelijk begint mijn website vorm te krijgen

                Comment

                • metalteacher
                  • Dec 2007
                  • 467

                  #9
                  maar dat betekend dus dat ik de processor aan de uitgang er is dB's bij moet geven. maar kun je dat zo ongestraft doen?

                  duidelijk antwoord teunos, salsa, met jouw antwoord moet ik nog ff stoeien. waar haal ik zo'n cd?

                  en betekend dit dat je bij je mengpaneel altijd 0dB als max uitsturing aanhoudt? ik kom namelijk regelmatig tafels tegen die je tot aan het rood kunt doordrukken, en geluidsmannen die ook aangeven dat dat moet. mij leek zoiets altijd onlogisch
                  Steelwing - Full Speed Ahead!!!

                  Comment

                  • BJD
                    • Oct 2007
                    • 771

                    #10
                    Het verhaal van salsa gaat redelijk op, ik zou alleen geen 0dB maar een paar dB onder de clip aanhouden op je tafel. Als je jou set zo inregelt dat hij clipt op 0dB uit op de tafel dan ga je de boel onnodig hard versterken in je processor met ruis als gevolg. Als je versterkers nog lang niet clippen met ruis een paar dB onder clipniveau van de tafel dan moet je de in en of uitgangen van de DCX inderdaad harder zetten.

                    Comment

                    • Leks
                      • Oct 2007
                      • 330

                      #11
                      Ik moet even op Salsa inspringen.

                      Ik dacht dat je zo idd processoren kon inregelen, maar dan wel een verbruiker aan je versterkers moet hangen ( test module/load)

                      of reageert een versterker hetzelfde ( clipt deze op het zelfde moment) als er geen load aan hangt?
                      Ik was in de veronderstelling dat de impedantie op de uitgang invloed heeft op het gedrag van de versterker en clipschakeling.

                      Please correct if wrong !
                      Nerd is geen belediging, het is een compliment.

                      Comment

                      • Dikke Foaf
                        • May 2003
                        • 618

                        #12
                        Kijk ook eens na of de meters op de DCX2496 niet relatief tov de limiters van de outputs zit.
                        Ik weet dat het bij de Xilica zo is en ik dacht ook bij de DCX.
                        Als je limiter van de outputs dus op 0dBFS hebt staan, zit je meter op 'full scale', terwijl je versterkers al kunnen clippen bij -26dB (amper uitsturing op de meters dus).
                        Staat je limiter van de outputs ingesteld?
                        Zoja, probeer de limiter van een output eens op -15dBFS of -20dBFS te zetten, dan zou het goed kunnen dat bij hetzelfde ingangsniveau plots de output meters tot tegen het 'maximum' gaan.

                        Voor de rest zoals gezegd beter de versterkers op 1,44 (of x20) zetten, dan moet je ook al veel harder insturen op de versterker voor die zal clippen.

                        Verder kan ik als raad voor de limiters geven, stel ze zeker in voor de 'veiligheid', maar zorg dat je in de normale situatie niet 'in de limiter' speelt.
                        De limiter veroorzaakt rare bijgeluiden als hij gaat knijpen.


                        Voor de rest is de discussie van de kwaliteit van de DCX eigenlijk niet aan de orde, dat was niet de vraag van de TS.
                        Toch voor al diegene die uitspraken doen zonder daadwerkelijk zelf geluisterd of getest te hebben:
                        Ik heb zelf een luistertest gedaan tussen een DCX2496 en een BSS Minidrive FDS334T.
                        Ik heb beide hetzelfde ingangssignaal gegeven en op dezelfde settings gezet, L-R24, frequenties, etc. (geen limiters).
                        Alle outputs heb ik weer terug binnen gehaald op m'n mengtafel zodat ik makkelijk met de mute groepen een A-B vergelijk kon maken.
                        Dit heb ik beluisterd met een Sennheiser HD200.
                        Ik heb klankmatig geen enkel verschil kunnen vaststellen tussen beide processors, niet op de afzonderlijke frequentiebanden en ook niet als ik de outputs weer samen mix op de master bus.
                        De limiters heb ik niet getest omdat ik zeker weet dat die van de DCX zeer slecht zijn (produceren artifacts in het hoog, soort gekraak).
                        Dit heb ik bij Behringer aangekaart, maar meer dan een standaard reply-mailtje is daar nooit van gekomen. Hierover zijn ook op dit forum posts te vinden.
                        Daarnaast moet je bij een DCX ook rekening houden dat het aanpassen van 2 instellingen tegelijk van de EQ, het geluid even weg valt omdat hij even moet 'nadenken'.
                        Daarmee bedoel ik, als je van een EQ punt maar 1 parameter tegelijk verschuift (bijv de frequentie verhogen OF de gain verhogen) dat hij dit naadloos uitvoert zonder dat de output wegvalt.
                        Als je echter een EQ punt versleept (in de remote control software) in zowel frequentie als gain, dan valt de output weg voor 1 seconde.
                        Ook dit heb ik bij Behringer aangekaart met de vraag of ze hun software wilden aanpassen dat als je van een EQ punt de freq en gain tegelijk verschuift, dat de software dan op de achtergrond eerst de freq verandert en daarna pas de gain. Met deze domme workaround kunnen ze vermijden dat het geluid wegvalt.
                        Ook hier is nooit meer van gekomen dan het standaard reply-mailtje.
                        Ook de flatcable moet je voor opletten. Het is mogelijk dat de kabel niet volledig in de 'vorken' van de pinnen valt waardoor je slecht contact kan krijgen.
                        Het is duidelijk dat er wel kwaliteitsverschil is, maar in de klank heb ik het niet kunnen ontdekken.
                        Last edited by Dikke Foaf; 19-06-11, 21:50.

                        Comment

                        • salsa
                          • Jan 2007
                          • 1315

                          #13
                          Originally posted by BJD
                          Het verhaal van salsa gaat redelijk op, ik zou alleen geen 0dB maar een paar dB onder de clip aanhouden op je tafel. Als je jou set zo inregelt dat hij clipt op 0dB uit op de tafel dan ga je de boel onnodig hard versterken in je processor met ruis als gevolg. Als je versterkers nog lang niet clippen met ruis een paar dB onder clipniveau van de tafel dan moet je de in en of uitgangen van de DCX inderdaad harder zetten.
                          Dan begrijp jij dus niet hoe je de gain structuur moet inregelen...
                          Als jij gewoon '0' dB uitsturing aanhoudt op je mixer heb je altijd nog wat reserve snap je? De meeste mixer sturen makkelijk +14 dB uit dus headroom genoeg.
                          Als jij de enige bent die achter de mixer staat zou je dat op jouw manier kunnen doen, maar omdat er vele achter staan zou ik dus '0' dB aanhouden.


                          Je clip moment op je versterkers hangt af hoe jij je instellingen hebt gemaakt/pre sets/etc.
                          Als je maar goed begrijpt dat je de limiters leert te begrijpen, versterkers vol uit zet, kunnen die nooit meer gaan clippen.
                          En dan regel je de uitgangen volume vanaf de proc naar de versterkers op je eigen balans tussen de gebruikte speakers.

                          Succes gegarandeerd!

                          Dave
                          [FONT=Arial]No trees were harmed in the writing of the e-mail, but millions of electrons were terribly inconvenienced[/FONT][FONT=Arial].[/FONT]

                          Comment

                          • salsa
                            • Jan 2007
                            • 1315

                            #14
                            Bekijk mijn antwoorden eens hieronder.

                            Originally posted by Leks
                            Ik moet even op Salsa inspringen.

                            Ik dacht dat je zo idd processoren kon inregelen, maar dan wel een verbruiker aan je versterkers moet hangen ( test module/load)

                            Zou ik beslist niet doen, kans op schade is zeer rieel!! En je oortjes ook!

                            of reageert een versterker hetzelfde ( clipt deze op het zelfde moment) als er geen load aan hangt?

                            Clipping doen ze alleen op je input signaal

                            Ik was in de veronderstelling dat de impedantie op de uitgang invloed heeft op het gedrag van de versterker en clipschakeling.

                            Niet op je clipping, wel op je vermogens gedrag...

                            Please correct if wrong !

                            I did!
                            [FONT=Arial]No trees were harmed in the writing of the e-mail, but millions of electrons were terribly inconvenienced[/FONT][FONT=Arial].[/FONT]

                            Comment

                            • MusicXtra
                              • Feb 2006
                              • 9316

                              #15
                              @ Salsa: Clippen is het tegen de voedingsspanning aanlopen van een signaal waardoor de toppen van het signaal afgevlakt worden, het gaat dus steeds meer op een blokgolf lijken. Bij een versterker die belast is met 4 Ohm is de kans op clippen eerder aanwezig dan bij een onbelaste versterker, de voeding hoeft in het laatste geval geen stroom te leveren dus zal de spanning ook niet inzakken bij maximaal signaal. Dit is dus wel het geval bij een belaste versterker waardoor deze eerder een vervormt signaal af zal geven.
                              De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

                              Comment

                              Working...