J&H Shop - Alles voor op en rond het podium
Pagina 2 van de 5 Eerste 1 2 3 4 5 Laatste
  1. #11

    Standaard

    Ik moet even op Salsa inspringen.

    Ik dacht dat je zo idd processoren kon inregelen, maar dan wel een verbruiker aan je versterkers moet hangen ( test module/load)

    of reageert een versterker hetzelfde ( clipt deze op het zelfde moment) als er geen load aan hangt?
    Ik was in de veronderstelling dat de impedantie op de uitgang invloed heeft op het gedrag van de versterker en clipschakeling.

    Please correct if wrong !
    Nerd is geen belediging, het is een compliment.

  2. #12

    Standaard

    Kijk ook eens na of de meters op de DCX2496 niet relatief tov de limiters van de outputs zit.
    Ik weet dat het bij de Xilica zo is en ik dacht ook bij de DCX.
    Als je limiter van de outputs dus op 0dBFS hebt staan, zit je meter op 'full scale', terwijl je versterkers al kunnen clippen bij -26dB (amper uitsturing op de meters dus).
    Staat je limiter van de outputs ingesteld?
    Zoja, probeer de limiter van een output eens op -15dBFS of -20dBFS te zetten, dan zou het goed kunnen dat bij hetzelfde ingangsniveau plots de output meters tot tegen het 'maximum' gaan.

    Voor de rest zoals gezegd beter de versterkers op 1,44 (of x20) zetten, dan moet je ook al veel harder insturen op de versterker voor die zal clippen.

    Verder kan ik als raad voor de limiters geven, stel ze zeker in voor de 'veiligheid', maar zorg dat je in de normale situatie niet 'in de limiter' speelt.
    De limiter veroorzaakt rare bijgeluiden als hij gaat knijpen.


    Voor de rest is de discussie van de kwaliteit van de DCX eigenlijk niet aan de orde, dat was niet de vraag van de TS.
    Toch voor al diegene die uitspraken doen zonder daadwerkelijk zelf geluisterd of getest te hebben:
    Ik heb zelf een luistertest gedaan tussen een DCX2496 en een BSS Minidrive FDS334T.
    Ik heb beide hetzelfde ingangssignaal gegeven en op dezelfde settings gezet, L-R24, frequenties, etc. (geen limiters).
    Alle outputs heb ik weer terug binnen gehaald op m'n mengtafel zodat ik makkelijk met de mute groepen een A-B vergelijk kon maken.
    Dit heb ik beluisterd met een Sennheiser HD200.
    Ik heb klankmatig geen enkel verschil kunnen vaststellen tussen beide processors, niet op de afzonderlijke frequentiebanden en ook niet als ik de outputs weer samen mix op de master bus.
    De limiters heb ik niet getest omdat ik zeker weet dat die van de DCX zeer slecht zijn (produceren artifacts in het hoog, soort gekraak).
    Dit heb ik bij Behringer aangekaart, maar meer dan een standaard reply-mailtje is daar nooit van gekomen. Hierover zijn ook op dit forum posts te vinden.
    Daarnaast moet je bij een DCX ook rekening houden dat het aanpassen van 2 instellingen tegelijk van de EQ, het geluid even weg valt omdat hij even moet 'nadenken'.
    Daarmee bedoel ik, als je van een EQ punt maar 1 parameter tegelijk verschuift (bijv de frequentie verhogen OF de gain verhogen) dat hij dit naadloos uitvoert zonder dat de output wegvalt.
    Als je echter een EQ punt versleept (in de remote control software) in zowel frequentie als gain, dan valt de output weg voor 1 seconde.
    Ook dit heb ik bij Behringer aangekaart met de vraag of ze hun software wilden aanpassen dat als je van een EQ punt de freq en gain tegelijk verschuift, dat de software dan op de achtergrond eerst de freq verandert en daarna pas de gain. Met deze domme workaround kunnen ze vermijden dat het geluid wegvalt.
    Ook hier is nooit meer van gekomen dan het standaard reply-mailtje.
    Ook de flatcable moet je voor opletten. Het is mogelijk dat de kabel niet volledig in de 'vorken' van de pinnen valt waardoor je slecht contact kan krijgen.
    Het is duidelijk dat er wel kwaliteitsverschil is, maar in de klank heb ik het niet kunnen ontdekken.
    Laatst gewijzigd door Dikke Foaf; 19-06-11 om 21:50.

  3. #13

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door BJD Bekijk Posts
    Het verhaal van salsa gaat redelijk op, ik zou alleen geen 0dB maar een paar dB onder de clip aanhouden op je tafel. Als je jou set zo inregelt dat hij clipt op 0dB uit op de tafel dan ga je de boel onnodig hard versterken in je processor met ruis als gevolg. Als je versterkers nog lang niet clippen met ruis een paar dB onder clipniveau van de tafel dan moet je de in en of uitgangen van de DCX inderdaad harder zetten.
    Dan begrijp jij dus niet hoe je de gain structuur moet inregelen...
    Als jij gewoon '0' dB uitsturing aanhoudt op je mixer heb je altijd nog wat reserve snap je? De meeste mixer sturen makkelijk +14 dB uit dus headroom genoeg.
    Als jij de enige bent die achter de mixer staat zou je dat op jouw manier kunnen doen, maar omdat er vele achter staan zou ik dus '0' dB aanhouden.


    Je clip moment op je versterkers hangt af hoe jij je instellingen hebt gemaakt/pre sets/etc.
    Als je maar goed begrijpt dat je de limiters leert te begrijpen, versterkers vol uit zet, kunnen die nooit meer gaan clippen.
    En dan regel je de uitgangen volume vanaf de proc naar de versterkers op je eigen balans tussen de gebruikte speakers.

    Succes gegarandeerd!

    Dave
    [FONT=Arial]No trees were harmed in the writing of the e-mail, but millions of electrons were terribly inconvenienced[/FONT][FONT=Arial].[/FONT]

  4. #14

    Standaard

    Bekijk mijn antwoorden eens hieronder.

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Leks Bekijk Posts
    Ik moet even op Salsa inspringen.

    Ik dacht dat je zo idd processoren kon inregelen, maar dan wel een verbruiker aan je versterkers moet hangen ( test module/load)

    Zou ik beslist niet doen, kans op schade is zeer rieel!! En je oortjes ook!

    of reageert een versterker hetzelfde ( clipt deze op het zelfde moment) als er geen load aan hangt?

    Clipping doen ze alleen op je input signaal

    Ik was in de veronderstelling dat de impedantie op de uitgang invloed heeft op het gedrag van de versterker en clipschakeling.

    Niet op je clipping, wel op je vermogens gedrag...

    Please correct if wrong !

    I did!
    [FONT=Arial]No trees were harmed in the writing of the e-mail, but millions of electrons were terribly inconvenienced[/FONT][FONT=Arial].[/FONT]

  5. #15

    Standaard

    @ Salsa: Clippen is het tegen de voedingsspanning aanlopen van een signaal waardoor de toppen van het signaal afgevlakt worden, het gaat dus steeds meer op een blokgolf lijken. Bij een versterker die belast is met 4 Ohm is de kans op clippen eerder aanwezig dan bij een onbelaste versterker, de voeding hoeft in het laatste geval geen stroom te leveren dus zal de spanning ook niet inzakken bij maximaal signaal. Dit is dus wel het geval bij een belaste versterker waardoor deze eerder een vervormt signaal af zal geven.
    De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

  6. #16

    Ingeschreven
    Oct 2007
    Locatie
    1
    Posts
    771

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door salsa Bekijk Posts
    Dan begrijp jij dus niet hoe je de gain structuur moet inregelen...
    Fijn dat jij van een afstand kan zien of ik het wel of niet begrijp

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door salsa Bekijk Posts
    Als jij gewoon '0' dB uitsturing aanhoudt op je mixer heb je altijd nog wat reserve snap je? De meeste mixer sturen makkelijk +14 dB uit dus headroom genoeg.
    Dan heb je op je tafel inderdaad reserve, maar in je systeem niet meer.
    Als je de speakerprocessor zo ingegelt (wat jij adviseert) dat een systeem net niet clipt op 0dB aan tafeluitsturing dan heb je niets meer aan die tafel headroom omdat je systeemlimiters al ingrijpen.

    Wat mij betreft stuur je een ideale front mix weg op gemiddeld (max) 0dB.
    De pieken van wat je wegstuurt komen een aantal dB boven die 0dB uit, maar dat is niet erg, omdat je systeem en je tafel nog een ±20dB headroom hebben.

    Stel nu dat metalteacher het systeem nu zo inregelt zoals jij adviseert: ruis op 0dB zo inregelen dat het systeem net niet clipt. Dan moet je om die headroom terug te krijgen op -20db je tafel uitgaan. Allereerst staat je processor dan hoogstwaarschijnlijk het ingangssignaal flink te versterken en stuur je de bussen en kanalen van je tafel ook te zacht in, wat bij sommige tafels een groter probleem oplevert dan bij anderen.

  7. #17

    Ingeschreven
    Feb 2008
    Locatie
    1
    Posts
    352

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Dikke Foaf Bekijk Posts
    Kijk ook eens na of de meters op de DCX2496 niet relatief tov de limiters van de outputs zit.
    Ik weet dat het bij de Xilica zo is en ik dacht ook bij de DCX.
    Als je limiter van de outputs dus op 0dBFS hebt staan, zit je meter op 'full scale', terwijl je versterkers al kunnen clippen bij -26dB (amper uitsturing op de meters dus).
    Staat je limiter van de outputs ingesteld?
    Zoja, probeer de limiter van een output eens op -15dBFS of -20dBFS te zetten, dan zou het goed kunnen dat bij hetzelfde ingangsniveau plots de output meters tot tegen het 'maximum' gaan.

    Voor de rest zoals gezegd beter de versterkers op 1,44 (of x20) zetten, dan moet je ook al veel harder insturen op de versterker voor die zal clippen.

    Verder kan ik als raad voor de limiters geven, stel ze zeker in voor de 'veiligheid', maar zorg dat je in de normale situatie niet 'in de limiter' speelt.
    De limiter veroorzaakt rare bijgeluiden als hij gaat knijpen.


    Voor de rest is de discussie van de kwaliteit van de DCX eigenlijk niet aan de orde, dat was niet de vraag van de TS.
    Toch voor al diegene die uitspraken doen zonder daadwerkelijk zelf geluisterd of getest te hebben:
    Ik heb zelf een luistertest gedaan tussen een DCX2496 en een BSS Minidrive FDS334T.
    Ik heb beide hetzelfde ingangssignaal gegeven en op dezelfde settings gezet, L-R24, frequenties, etc. (geen limiters).
    Alle outputs heb ik weer terug binnen gehaald op m'n mengtafel zodat ik makkelijk met de mute groepen een A-B vergelijk kon maken.
    Dit heb ik beluisterd met een Sennheiser HD200.
    Ik heb klankmatig geen enkel verschil kunnen vaststellen tussen beide processors, niet op de afzonderlijke frequentiebanden en ook niet als ik de outputs weer samen mix op de master bus.
    De limiters heb ik niet getest omdat ik zeker weet dat die van de DCX zeer slecht zijn (produceren artifacts in het hoog, soort gekraak).
    Dit heb ik bij Behringer aangekaart, maar meer dan een standaard reply-mailtje is daar nooit van gekomen. Hierover zijn ook op dit forum posts te vinden.
    Daarnaast moet je bij een DCX ook rekening houden dat het aanpassen van 2 instellingen tegelijk van de EQ, het geluid even weg valt omdat hij even moet 'nadenken'.
    Daarmee bedoel ik, als je van een EQ punt maar 1 parameter tegelijk verschuift (bijv de frequentie verhogen OF de gain verhogen) dat hij dit naadloos uitvoert zonder dat de output wegvalt.
    Als je echter een EQ punt versleept (in de remote control software) in zowel frequentie als gain, dan valt de output weg voor 1 seconde.
    Ook dit heb ik bij Behringer aangekaart met de vraag of ze hun software wilden aanpassen dat als je van een EQ punt de freq en gain tegelijk verschuift, dat de software dan op de achtergrond eerst de freq verandert en daarna pas de gain. Met deze domme workaround kunnen ze vermijden dat het geluid wegvalt.
    Ook hier is nooit meer van gekomen dan het standaard reply-mailtje.
    Ook de flatcable moet je voor opletten. Het is mogelijk dat de kabel niet volledig in de 'vorken' van de pinnen valt waardoor je slecht contact kan krijgen.
    Het is duidelijk dat er wel kwaliteitsverschil is, maar in de klank heb ik het niet kunnen ontdekken.

    Jij hebt echt een oudere versie van de dcx, de oudere versie die inderdaad wegvalt en waarvan de voeding ook nog wel eens kapot wil gaan! Ik heb zelf 1 dcx nieuw gekocht en 1 2dehands met een nieuwe voeding. De oudere valt inderdaad weg bij aanpassingen, de nieuwe echter niet meer. (over nieuw spreek ik = een half jaar geleden bij een winkel aangeschaft.) Of dit door de firmware komt die het beestje aanstuurt weet ik niet maar het zou kunnen, mijn niewe heeft namelijk v1.17 en de oude v1.16.

    Of je een oude of een nieuwe hebt kun je zien aan de manier waarop de euro-stekker aansluiting op de achterkant is gemonteerd. Wijst de aardepen naar boven, dan heb je een nieuwe (met goede voeding), wijst hij naar beneden dan heb je een oudere.

    Maar +1 voor de flatcable! als je een krakend geluid hebt is het 9 van de 10 keer de flatycable die niet goed vast zit.

    En inderdaad, tenzij je een xta of driverack 480 aanschaft zul je nauwelijks verschil horen!

    Nou waar was die link naar speakerplans.com ook al weer waarin precies alle specificaties van alle belangrijke componenten in verschillende processoren werden vergeleken en de behringer ZEER goed uit de bus kwam??
    ''diamonds are forever''

  8. #18

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door teunos Bekijk Posts
    Jij hebt echt een oudere versie van de dcx, de oudere versie die inderdaad wegvalt en waarvan de voeding ook nog wel eens kapot wil gaan!
    Het klopt dat dit nog een 'oude' is, het eerste ontwerp.
    Ik wist niet dat dit met het tweede ontwerp opgelost was. Hadden ze dan toch begrepen dat het nogal moeilijk is om te horen wat je doet als je EQ aanpassingen doet en het geluid steeds weg valt
    Als dit probleem van de baan is, zijn er eigenlijk maar 2 serieuze items waar je rekening mee moet houden en dat is de betrouwbaarheid van die flatcable en de limiters die bijgeluiden maken (of is dit ook opgelost in het 2de ontwerp? google op "dcx crackling when limiting").
    Het is duidelijk dat dit een budget toestel is, maar klank-gewijs heeft een Minidrive het moeilijk om hem te overtreffen (niet wat kwaliteit of restwaarde betreft natuurlijk).
    Wat mij betreft lijkt me dus dat er een vrij grote afzetmarkt kan zijn voor de DCX, zeker als ze het wegvallen van het geluid, de limiters en de flatcable zouden aangepakt hebben in hun 2de ontwerp (iemand die dit weet). Voor mij kan de DCX het hele gat tussen een analoge xover en een BSS Minidrive opvullen.
    Laatst gewijzigd door Dikke Foaf; 23-06-11 om 22:40.

  9. #19

    Ingeschreven
    Oct 2007
    Locatie
    1
    Posts
    771

    Standaard

    Lostrillende flatcables zijn vaak met wat hotglue zelf te fixeren

  10. #20

    Ingeschreven
    Jul 2006
    Locatie
    1
    Posts
    1.298

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Dikke Foaf Bekijk Posts
    Wat mij betreft lijkt me dus dat er een vrij grote afzetmarkt kan zijn voor de DCX, zeker als ze het wegvallen van het geluid, de limiters en de flatcable zouden aangepakt hebben in hun 2de ontwerp (iemand die dit weet). Voor mij kan de DCX het hele gat tussen een analoge xover en een BSS Minidrive opvullen.
    Een andere merk naam kan ook helpen

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •  

Inloggen

Inloggen