Low Cut filter Yamaha 01v96

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • josdeboer
    • Aug 2010
    • 18

    Low Cut filter Yamaha 01v96

    Hallo allen,

    Vraagje? op onze oude tafel was er een dipswitchje waarmee je low cut kon in of uitschakelen.
    Op de 01v96 zit het(volgens mij) niet en moet je de EQ gebruiken.
    NU de vraag. Low cut zorgt dat het signaal onder de drempel de tafel niet uitgaat, de EQ stuurt het signaal wel door maar in meer of mindere mate.
    Is er een optie voor de funtie low cut in de tafel? of is de EQ de enige mogelijkheid?
  • rdreiers
    • Nov 2009
    • 407

    #2
    Als je low kiest, kun je de q factor linksom draaien naar een highpass filer.

    Deze is met behulp van de frequentie knop instelbaar.

    Richard

    Comment

    • vasco
      • Oct 2003
      • 2567

      #3
      Dit kan enkel via de EQ. Voordeel is dat je de frequentie van het highpass filter zelf kan kiezen en niet zoals bij een knopje aan een frequentie vastzit.

      Zie beschrijving van de werking rdreiers...

      Comment

      • Mathijs
        Moderator
        • Aug 2002
        • 1353

        #4
        Zoiets heet dus een hi-pass geen low-cut

        Idd de Q factor van de laagste band kiezen en helemaal door draaien.
        Daarmee kies je of een schelving filter, of een HP filter.

        Comment

        • sparky
          • Apr 2002
          • 2104

          #5
          Lo-cut en hi-pass zijn twee namen voor hetzelfde ding, hoewel high pass de meer gangbare en ook iets correctere naam is aangezien het filter toch nog wel wat doorlaat onder de vaste of ingestelde frequentie. Het is jammer dat de 01V96 geen losse highpass heeft aangezien je dus effectief maar een 3 bands EQ overhoudt, voordeel is dan wel weer dat de overige 3 banden volparametrisch zijn. Ik gebruik highpassfilters op vrijwel elk kanaal aangezien het een erg belangrijk middel is om je laag op orde te krijgen, vooral regelbare filters helpen daarbij. Dat is dan ook vaak wat ik op de wat meer eenvoudige tafels mis; het kunnen instellen van de kantelfrueentie van de highpass, maar da's weer en ander vehaal.
          Here today - Gone tomorrow <<<>>> gekte is een uitzondering bij individuen maar een regel bij groepen.

          Comment

          Working...