Beste rendement upa 1 c

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • nolsmit
    • Oct 2007
    • 87

    Beste rendement upa 1 c

    Ik heb nu een aantal keer gewerkt met meyer upa. 1 c met originele processors.
    Ik heb nog te weinig ervaring met deze speakers.
    Op zich is het heel simpel,ik heb alles zo aangesloten zoals het moet is theoretisch werkt alles naar behoren.

    De speakers stuur ik aan met eintrappen van het duitse merk nova,
    Het model dxp 2300.
    Deze versterker is 2x 800 watt op 8 ohm en 2x 1200 op 4 ohm
    Gezien de specs van de speaker weet ik dat het vermogen te hoog isdus zet ik de versterkers maar voor de helft open

    Het enige waar ik tegen op loop is dat bij flinke uithalen van de zang de processor ingrijpt.
    Kan iemand mij adviseren wat ik moet doen,de versterker heb ik ingesteld op 26 db inputsense

    Mijn vraag is hoe ikhet rendement zo hoog mogelijk kan krijgen.

    Graag een advies
  • dexter
    • Jul 2005
    • 433

    #2
    Dat kun je doen door je versterker vol open te draaien.

    Comment

    • nolsmit
      • Oct 2007
      • 87

      #3
      Rendement upa 1 c

      Hoi dexter
      Dat begrijp ik ook maar bij het hogere vermogen van de versterker grijpt de limiter sneller in met als gevolg een nog lager rendement

      Gister heb ik het geprobeert de versterkers half open en ik had iets meer maar toch niet optimaal
      Dus mischien is er iemand die meer ervaring heeft met deze speaker
      Ik ben gewoon bang dat ik ze ondanks de limiter nog kan opblazen en dat zou jammer zijn want het geluid is echt super

      Comment

      • Gast1401081
        • Mar 2001
        • 7999

        #4
        UP{A-passief werd indertijd ( en nog steeds) aanbevolen met een 26dB versterker.
        Meer wordt inderdaad minder, dan grijpt de processor fijn in, en ben je je sound kwijt.

        Maar UPA's hoeven over het algemeen niet zo hard, de sound die de meeste speakers bij overdrive produceren zit er helaas niet in ( voor de niet ervaren gebruiker : das de vervorming.,.....) , en dus lijkt het minder hard.
        Maar op je dB-meter zul je toch echt genoeg kabaal meten, dus doe vooral voorzichtig met opendraaien van je masterfader.

        Comment

        • nolsmit
          • Oct 2007
          • 87

          #5
          Hoi mcgyver
          Welke versterker zou jij gebruiken bij upa1c?

          Ligt het mischien aan mijn versterkers waarom de limiter naar mijn mening te snel ingrijpt?

          Ik hoop dat je me hierin kunt adviseren

          Comment

          • metalteacher
            • Dec 2007
            • 467

            #6
            waarom niet een compressor ertussen zetten?
            Steelwing - Full Speed Ahead!!!

            Comment

            • Gast1401081
              • Mar 2001
              • 7999

              #7
              Originally posted by nolsmit
              Hoi mcgyver
              Welke versterker zou jij gebruiken bij upa1c?

              Ligt het mischien aan mijn versterkers waarom de limiter naar mijn mening te snel ingrijpt?

              Ik hoop dat je me hierin kunt adviseren
              er zijn speciaal gemodificeerde LabGruppen 1300C's geweest.

              Als je spanningsversterking te hoog is gaat je processor rare dingen zien op de terugkoppel-ingang, en heb je dus minder rendement.

              http://www.meyersound.com/pdf/produc.../upa-1c_ds.pdf en

              ff goed doorlezen.

              Die 1C's zijn eigenlijk nog uit de tijd dat de versterkers max 28 dB spanningsversterking gaven....

              Comment

              • nolsmit
                • Oct 2007
                • 87

                #8
                Hoi ********,
                Dank je voor deze links maar die heb ik al uitvoerig gelezen en ook een reference guide dieik op internet vond
                Mijn versterkers kunnen tot 26 db terug worden gezet maar ik ben bang dat het vermogen te hoog is waardoor de limiter eerder ingrijpt waardoor ik weiniger rendement heb.

                Ik merk dat wanneer ik twee upa speakers per kant aansluit ik meer rendement heb.
                Ik snap natuurlijk dat twee per kant meer volume geeft dan een per kant

                Omdat ik ook twee per kant wil aansluiten heb ik deze versterkers gebruikt waardoor ik genoeg vermogen heb en draai ze voor de helft terug bij een per kant

                Ik hoop dat ik het goed doe zo of heb jij een andere suggestie

                En nog een kleine vraag,wat is het verschil tussen upa1a en upa1c,ik zie alleen een ander rooster

                Comment

                • Lynx
                  • Nov 2010
                  • 94

                  #9
                  Ik werk in het theater met de UPA 1c en UPA 1a. De 1c's worden met orginele controller en de eerder genoemde lab 1300c aangestuurd.

                  De amps zou ik gewoon vol open zetten omdat de sense ingang van de controller alles netje regelt. Het lijkt misschien dat je als je de amps op de helft zet dat het bij de uithalen wat beter klink dan op vol maar ik zou voor de gein eens een DB meter gebruiken en kijken wat het verschil dan is.

                  Misschien een compressor op de zang?

                  Het verschil tussen de 1c en de 1a zit hem in de gebruikte hoog driver.

                  Comment

                  • nolsmit
                    • Oct 2007
                    • 87

                    #10
                    Hoi lynx,
                    Ik zet de amps terug omdat ze 800 watt per kanaal op 8 ohm zijn
                    Mijn hoop is om hier mee het vermogen terug te dringen

                    De 1300 c is 350 watt per kanaal en mischien komt dat beter overeen.

                    En is het normaal dat een kant vaker een rode limit indicator laat zien dan de andere kant terwijl alles gelijk staat en hoe ver of vaak mag dit?

                    Ik had afgelopen zaterdag twee upa speakers op staan en zag af en toe de mid limit inslaan.
                    Dit trad op als de zanger flink uithaalde ondanks een compressor
                    Heb je mischien nog wat tips voor me,ik zou deze mooie speakers niet willen opblazen

                    Comment

                    • Timo Beckman
                      • Jul 2006
                      • 1298

                      #11
                      Als je de amp hebt terug gezet op 26db versterkings factor kun je je amp gewoon vol zetten .
                      De limiter grijpt in op het moment dat het voltage naar de speaker te hoog wordt door de terug koppeling naar de processor die vervolgens weer ingrijpt op het signaal niveau dat naar je amp gaat .

                      Ik heb met UPA's getourd in duitsland met die processors en eigenlijk nooit problemen gehad (op een los liggende sense lijn zo af en toe na) . Hetzelfde verhaal met MSL3 en 650 subs wederom geen schade gehad . Altijd de amps op vol en een processor die moest werken daar ik toen zeker niet bepaald zacht draaide .

                      Maar goed aldoende leert men . In een theater setting gisteren nog tussen de 80 en de 90 dBa ook op UPA's maar dan de nieuwere powered serie .

                      Comment

                      • nolsmit
                        • Oct 2007
                        • 87

                        #12
                        Hoi timo,
                        Ik ga het proberen en laat jullie het weten

                        Hoe zet je de level control van de processor,gewoon open of iets minder?

                        Comment

                        • MusicXtra
                          • Feb 2006
                          • 9316

                          #13
                          Misschien overbodig te melden maar je volume regelaars zijn logaritmische potmeters, daarbij regel je niet het vermogen maar de ingangsgevoeligheid. Half open betekent in de praktijk dus dat je, bij gelijkblijvend ingangssignaal nog slechts 10% van het vermogen op de uitgang overhoudt.
                          De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

                          Comment

                          • Gast1401081
                            • Mar 2001
                            • 7999

                            #14
                            je zou ook ff in het proceesor gedeelte achter het klepje kunnen kijken, daar kun je de gevoeligheid bijregelen, en een afsnij-eq aanzetten, geloof ik..
                            Voorzichtig mee spelen, en ::: Read the manual.
                            Verder : de 1C is een upgrade van de 1A, met een andere hoogdriver, een andere passief filterding en idd een andere grill.

                            Comment

                            • nolsmit
                              • Oct 2007
                              • 87

                              #15
                              Rendement upa 1 c

                              Hoi allemaal,
                              Ik heb nu een heel aantal shows gedaan met upa en op zicht grijpt de limiter in op de processor maar valt het erg mee.
                              Het is inderdaad zo dat je denkt dat je weiniger volume hebt.
                              Ik heb gemeten en wat blijkt,de meter liegt niet.
                              Je ervaart het niet als hard door het karakter van deze speakers.

                              Gister een showtje gedaan in een zaaltje van ong 200 man met een combinatie upa met enkel usw en dat ging perfect.
                              Het geluid was zeer duidelijk en ondanks het instrumentale geweld was de zang zeer goed definieerbaar te horen
                              Ik houd jullie op de hoogte en als er nog tips zijn van ervaren gebruikers,graag

                              Comment

                              Working...