Mening/Advies Nieuwe mengtafel

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • MKProductions
    • Jun 2010
    • 43

    Mening/Advies Nieuwe mengtafel

    Goedendag,

    Ik ben opzoek naar een nieuwe (of eventueel goede 2e hands) mengtafel voor live gebruik, maar omdat het aanbod zo groot is kan ik wel wat hulp gebruiken in de vorm van advies en meningen of gebruikerservaringen...

    Wat heb ik nodig?
    - 16-20 inputs
    - 6-8 auxilleries
    - 2-4 effecten (liefst in de tafel zelf)
    - Links-Rechts-Sub uitgang

    Wat heb ik te besteden?
    - budget is 2500-4500 euro. Geen voorkeur voor een bepaald merk

    Als iemand suggesties of ideeen heeft dan hoor ik dat graag. maar wel met argumenten graag.

    mengtafels die ik al bekeken heb maar geen idee heb wat nou geschikt is voor mijn situatie:
    - Roland M-300
    - Yamaha o1v96
    - Yamaha o2r
    - Soundcraft LX7
    - Meerdere A&H variaties
    Werk je om te leven, of leef je om te werken....
  • Big Bang
    • Apr 2008
    • 652

    #2
    Slechts ter aanvulling van je lijstje:

    Presonus Studiolive 24, Heb er zelf slechts 5 minuten ervaring mee, maar ik hoor zeer veel goede verhalen over de tafel. Wat zeker is is dat alle Eq en dynamics settings e.d. wel heel erg makkelijk zijn, daar heb je geen uitleg voor nodig om die in te stellen...
    It's time to play the music, It's time to light the lights ...

    Comment

    • MKProductions
      • Jun 2010
      • 43

      #3
      Dankje voor de aanvulling,

      ik ben net even via een hele bekende internetsite gaan zoeken naar allerlei mengtafels die aardig aan mijn beschrijving voldoen, en daar heb ik de volgende dingen gevonden:

      - Yamaha MG24/14FX live mixer
      - Allen & Heath ZED 420 live PA en studio mixer
      - Mackie 2404-VLZ3 professionele studio/live mixer
      - Allen & Heath GL2400-416 mixer
      - Presonus StudioLive16.4.2 digitale mixer
      - Yamaha 01V96VCM digitale mixer (+UITBREIDING)
      - TASCAM DM-3200 digitale mengtafel
      - Soundcraft GB4-24 professionele 24 kanaals mixer
      - Allen & Heath GL2800-M24 PA en studio mixer

      natuurlijk heb je ook uitgebreidere versies van bepaalde types mengtafels, deze voldoen aan de minimum eisen van wat ik zoek...

      een puntje waar ook erg op gelet mag worden is de kwaliteit van de pre-amps en FX-en...
      Werk je om te leven, of leef je om te werken....

      Comment

      • Big Bang
        • Apr 2008
        • 652

        #4
        Let er bij de presonus wel op dat de studiolive 16.4.2 niet alleen beperkter is in het aantal kanalen, maar ook in functies. De EQ en de limiter zijn minder uitgebreid. De 16.0.2 lijkt mij een stuk minder fijn werken imv de dubbele functies.
        It's time to play the music, It's time to light the lights ...

        Comment

        • RayM
          • Jan 2006
          • 742

          #5
          Wil je digitaal of analoog? Denk dat dat je eerste keuze moet zijn.
          Ga je er een band mee doen? Moet je ook monitors bedienen?

          Antwoorden hierop zal de keuze iets makkelijker maken.
          Heerlijk die stilte

          Comment

          • frederic
            • Jan 2006
            • 3511

            #6
            Originally posted by MKProductions
            Dankje voor de aanvulling,

            ik ben net even via een hele bekende internetsite gaan zoeken naar allerlei mengtafels die aardig aan mijn beschrijving voldoen, en daar heb ik de volgende dingen gevonden:

            - Yamaha MG24/14FX live mixer
            - Allen & Heath ZED 420 live PA en studio mixer
            - Mackie 2404-VLZ3 professionele studio/live mixer
            - Allen & Heath GL2400-416 mixer
            - Presonus StudioLive16.4.2 digitale mixer
            - Yamaha 01V96VCM digitale mixer (+UITBREIDING)
            - TASCAM DM-3200 digitale mengtafel
            - Soundcraft GB4-24 professionele 24 kanaals mixer
            - Allen & Heath GL2800-M24 PA en studio mixer

            natuurlijk heb je ook uitgebreidere versies van bepaalde types mengtafels, deze voldoen aan de minimum eisen van wat ik zoek...

            een puntje waar ook erg op gelet mag worden is de kwaliteit van de pre-amps en FX-en...
            Ik denk dat je beter kijkt voor de Presonus Studiolive 24.4.2

            Goeie preamps, goeie dynamics, goede EQ op ieder kanaal.
            Voldoende auxen
            4 x 2-bank 31 band EQ inzetbaar op alle outputs.
            FX kwaliteit meer dan behoorlijk.
            Rechtstreeks live opnemen via firewire

            Ik denk niet dat je onder de 4k een completere tafel zult vinden van die kwaliteit.
            Als je echt automatische faders moet hebben, kun je eens kijken naar yamaha 01v96.
            Maar ik vind het niet echt nodig als het enkel voor muziek is. (bandjes en ensembles enz...)
            Theaterwerk is een ander geval. Daar moet je snel kunnen wisselen van scenes met de juiste faderstanden.
            Last edited by frederic; 18-05-11, 11:38.

            Comment

            • frederic
              • Jan 2006
              • 3511

              #7
              Originally posted by RayM
              Wil je digitaal of analoog? Denk dat dat je eerste keuze moet zijn.
              Ga je er een band mee doen? Moet je ook monitors bedienen?

              Antwoorden hierop zal de keuze iets makkelijker maken.
              Ik vind de keuze voor analoog vandaag niet meer aan de orde. Voor PA firma's wel. Zij moeten nog beschikken over een analoge FOH setup.

              Maar voor bands, kleine hobby geluidstechneut is de keuze meestal gemak/ transport/ gewicht/ grootte en volledigheid.
              Dan kom je automatisch uit op een digitale tafel.

              Comment

              • renevanh
                • Oct 2004
                • 2371

                #8
                Als ik jou was zou ik wegblijven bij de A&H GL series. Die zijn binnen 5 jaar helemaal op.
                De Yamaha MG serie heeft een ingebouwde FX, maar die is redelijk beperkt. Dan kun je beter een 2de hands M-one op de kop tikken.
                Soundcraft GB4 is een leuk mixer voor het geld, maar dan zou ik zelf eerder geneigd zijn op de groei te kopen en een 32 kanaals versie aan te schaffen.

                De LX7 heb ik zelf. Ook een erg fijne mixer, maar de +48V gaat over alle kanalen ineens, slechts 2 stereogroepen (slecht mono te gebruiken bij stereomixen) en geen stereo kanalen voor FX returns zijn nadelen. Ook de 6 auxen zonder insertiemogelijkheid zijn krapjes.
                Neem het leven niet te serieus, je overleeft het toch niet...

                Comment

                • stamgast
                  • Feb 2010
                  • 253

                  #9
                  Zou persoonlijk kiezen voor de O1V96VCM, die voldoet eigenlijk aan al je specs incl budget. Kun je er later altijd nog betere pre-amps voor kopen als de klank je niet aanstaat.

                  Comment

                  • MusicXtra
                    • Feb 2006
                    • 9316

                    #10
                    Wat niet duidelijk is in je verhaal is of je al randapparatuur en een multikabelsysteem bezit.
                    Een kale mengtafel heb je niet zoveel aan, heb je dat alles nog niet dan zou ik absoluut voor digitaal gaan. Daarmee heb je meer dan voldoende compressors, equalizers, gates, etc. tot je beschikking en hoef je nog slechts een multikabel, al dan niet digitaal, aan te schaffen.
                    De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

                    Comment

                    • djyellow
                      • May 2003
                      • 83

                      #11
                      Ik heb een studio live 24.
                      Werkt prima!

                      Goede effecten, prima (4 band parametische) eq, 24 kanalen firewire opnemen ( erg handig met soundchecken of live registratie).

                      Kleine tip: Probeer deze uit de USA te importen. Met een beetje geluk heb je er een hier voor +/- 2300 euro.

                      Ik ga hier nu een Ipad bij nemen. Hebben nieuwe software vrijgegeven waarmee je de tafel volledig kunt besturen met een ipad. Dus je monitor mixen regelen vanaf het podium.

                      Kortom: Super tafeltje voor een super budget!

                      Als je motor faders nodig hebt dan is het jammer, maar ik vraag mij eigenlijk af waarom men dit nog wil. Je leest steeds meer dat naar mate de tafels ouder worden de faders gaan dansen....

                      Comment

                      • frederic
                        • Jan 2006
                        • 3511

                        #12
                        Originally posted by djyellow
                        Ik heb een studio live 24.
                        Werkt prima!

                        Goede effecten, prima (4 band parametische) eq, 24 kanalen firewire opnemen ( erg handig met soundchecken of live registratie).

                        Kleine tip: Probeer deze uit de USA te importen. Met een beetje geluk heb je er een hier voor +/- 2300 euro.

                        Ik ga hier nu een Ipad bij nemen. Hebben nieuwe software vrijgegeven waarmee je de tafel volledig kunt besturen met een ipad. Dus je monitor mixen regelen vanaf het podium.

                        Kortom: Super tafeltje voor een super budget!

                        Als je motor faders nodig hebt dan is het jammer, maar ik vraag mij eigenlijk af waarom men dit nog wil. Je leest steeds meer dat naar mate de tafels ouder worden de faders gaan dansen....
                        Voor bandjes en andere ensembles is dat niet metteen nodig.
                        Maar voor theatervoorstellingen wel.

                        Comment

                        • Big Bang
                          • Apr 2008
                          • 652

                          #13
                          Originally posted by frederic
                          Maar voor theatervoorstellingen wel.
                          Tenzij je de voorstelling draait zoals je dat op een analoge desk zou doen. Raak je dus het voordeel van de geprogrammeerde scenes kwijt, maar dat maakt het nog niet meteen een tafel die niet geschikt is voor theater.

                          Blijft dat er andere tafels zijn die beter geschikt zijn voor theater, maar zolang je geen grote musicals doet oid kom je met zo'n presonus ook wel weg. In ieder geval niet slechter dan dat je met een analoge tafel weg zou komen.
                          It's time to play the music, It's time to light the lights ...

                          Comment

                          • MKProductions
                            • Jun 2010
                            • 43

                            #14
                            Het is de bedoeling dat ik er gewoon een bandje mee ga draaien. gemiddeld 20x per jaar. Ik wil graag vanaf foh de 6 (liefst 8) monitoren bedienen.

                            zelf heb ik geen randapparatuur.

                            we gaan elke keer in het zelfde gebouw spelen en daar komen 4 utp's van regie->podium te liggen, maar ik heb nog een analoge multi (24-4) en die kan verkocht worden of later (helaas bovengronds) alsnog gebruikt worden.

                            amp's (en evt stageblock) komen bij het podium.

                            ik hoor ook veel mensen over de o1v96vcm, maar ik heb echt geen idee hoe het werkt met uitbreiding daarvan, kan iemand dat toevallig even kort toelichten met prijs indicatie?
                            Werk je om te leven, of leef je om te werken....

                            Comment

                            • keenoncoolstuff
                              • May 2003
                              • 695

                              #15
                              Originally posted by MKProductions
                              Ik wil graag vanaf foh de 6 (liefst 8) monitoren bedienen.
                              Dat is iets waar zelfs ervaren technici liever niet aan beginnen. 4 Groepjes, 6 maximaal vanaf FOH is voor mij het maximum. Het liefst niet meer dan 4, tenzij het écht niet anders kan. In alle andere gevallen: aparte monitormix.


                              Groet, Rob.
                              All of life’s problems can be solved with two things: duct tape and WD40.
                              If it moves and it shouldn’t, you need duct tape. If it doesn’t move and it should, you need WD40.

                              Comment

                              Working...