Monitor eq op foh

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Staaf
    • Feb 2003
    • 398

    Monitor eq op foh

    Hoe wordt een monitor eq op de mengtafel aangesloten? Ik was in de veronderstelling dat er op de auxen van de tafel (in mijn geval een A&H GL2000) kon geinserteerd worden, dit is echter niet het geval. Hoe doen jullie dit? Splitten jullie zelf achter de tafel en dan richting rack of wordt de eq 'inline' aangesloten?
    Nobody is a virgin; life fucks us all!
  • Timo Beckman
    • Jul 2006
    • 1298

    #2
    Op een gl2000 kun je je aux-sends switchen naar je group faders waar wel inserts op zitten . Dit is uit mijn hoofd een verzonken knopje tussen je aux-sends en je groep fader . Je groep functie verhuist dan naar de aux sends .
    Een andere manier is dus de eq na de aux sends te zetten .

    Comment

    • Staaf
      • Feb 2003
      • 398

      #3
      Timo,

      Bedankt voor je snelle reactie, ik heb je verhaal uitgetest en idd het werkt nu. Nadeel is wel dat je geen subgroepen meer kan gebruiken in je mix..... of zie ik weer iets over het hoofd?
      Nobody is a virgin; life fucks us all!

      Comment

      • jakkes72
        • Dec 2003
        • 1015

        #4
        Gewoon de eq in line aansluiten dus:
        Mengtafel AUX uit > EQ in , EQ UIT > Monitor Amp in.

        Comment

        • Timo Beckman
          • Jul 2006
          • 1298

          #5
          Voor zover ik weet worden je aux masters je groep faders . Zo was het op de 2200 dus neem ik aan dat dit ook voor de 2000 werkt

          Comment

          • Funkmaster
            • Dec 2004
            • 204

            #6
            als je monitors uit FOH doet, heb je niet meteen een wedge naast je liggen en haal je dus niet direct voordeel uit EQ's inserteren op je auxen. Gewoon inline aansluiten zodat je nog je groepen overhebt met de nodige inserts ervoor.

            Met een apparte FOH en monitortafel is het een ander verhaal. Op de monitortafel groep/fader mode omschakelen (het kleine knopje) zodat je EQ kan inserteren en bijgevolg kunt PFLen met de EQ ertussen.
            It's nice to be important, but it's important to be nice...

            Comment

            • Staaf
              • Feb 2003
              • 398

              #7
              Timo;

              Ik heb daarnet nog even getest, en volgens mij stopt het signaal van de subgroepen bij de aux masters, vandaaruit gaat het weliswaar verder naar de aux uitgang, maar kan ik niet routen richting de L-R bus
              Nobody is a virgin; life fucks us all!

              Comment

              • Staaf
                • Feb 2003
                • 398

                #8
                Indien ik de eq inline wil aansluiten, werk ik dan met een splitter achter de mengtafel? De eq's zijn momenteel via de multi aangelsloten als insert. Ik heb op de multi geen kanalen meer over.
                Nobody is a virgin; life fucks us all!

                Comment

                • Timo Beckman
                  • Jul 2006
                  • 1298

                  #9
                  Voor zover ik weet kun je die L/r switch voor je sub mix . Of dit nu via je aux fader/knop loopt of via de groep fader maakte niet uit dacht ik .
                  Zeker weten doe ik het niet zoals met zoveel dingen

                  ik heb ff gezocht naar de 2000 maar kan hem niet vinden

                  Het in serie zetten zoals hier ook aangeraden wordt kan prima met 2 kanttekeningen . Je luistert pre gr.eq af en je aux output is standaard ongebalanceerd . Balanceren is geen probleem maar kost ik meen per output 50 euri .
                  Last edited by Timo Beckman; 16-05-11, 00:20.

                  Comment

                  • Staaf
                    • Feb 2003
                    • 398

                    #10
                    Timo, ik heb op de door jou aangehaalde link (bedankt hiervoor trouwens, ik had enkel de manual van de 2400 gevonden) het blokdiagramma eens goed bekeken en als ik het goed begrepen heb loopt het signaal toch echt dood op de aux uitgangen. Het L-R knopje werkt enkel in de normale FOH modus.

                    Dat de aux uitgangen niet gebalanceerd zijn maakt me niet veel uit, mijn eq's zijn toch ongebalaceerde dingen. Ik maak me vooral zorgen in de bekabeling indien ik de eq's in lijn wil aansluiten. Ik moet dan in achter de menger gaan werken met een splitter waar ik dan zelf zoiets als een insert mee maak. Deze moet dan een female jack gaan hebben en dat vind ik nu een van de meest baggere connectoren.
                    Nobody is a virgin; life fucks us all!

                    Comment

                    • NesCio01
                      • May 2010
                      • 1987

                      #11
                      Originally posted by Staaf
                      Indien ik de eq inline wil aansluiten, werk ik dan met een splitter achter de mengtafel? De eq's zijn momenteel via de multi aangesloten als insert. Ik heb op de multi geen kanalen meer over.
                      tKan wellicht op meerdere manieren. Ik zou wel kiezen voor
                      gebalanceerd de EQ in en er ook zo uit naar je amp.

                      Evt kun je ervoor kiezen je EQ's in je amprack in te
                      bouwen. Je kunt dan per aux met 1 multiline naar je
                      EQ/Amp.

                      grtz
                      Weest vooral jezelf, er zijn al zoveel anderen!

                      Comment

                      • Timo Beckman
                        • Jul 2006
                        • 1298

                        #12
                        [FONT=Arial,Bold][FONT=Arial,Bold][LEFT]M[/FONT][/FONT][FONT=Arial,Bold][FONT=Arial,Bold]ODE [/FONT][/FONT][FONT=Arial,Bold][FONT=Arial,Bold]S[/FONT][/FONT][FONT=Arial,Bold][FONT=Arial,Bold]WITCHING[/LEFT]
                        [/FONT][/FONT][FONT=Arial][FONT=Arial][LEFT]The [/FONT][/FONT][FONT=Arial,BoldItalic][FONT=Arial,BoldItalic]GL2200 [/FONT][/FONT][FONT=Arial][FONT=Arial]features a set of [/FONT][/FONT][FONT=Arial,Bold][FONT=Arial,Bold]GROUP/AUX REVERSE [/FONT][/FONT][FONT=Arial][FONT=Arial]([/FONT][/FONT][FONT=Arial,Bold][FONT=Arial,Bold]REV) [/FONT][/FONT][FONT=Arial][FONT=Arial]switches, which can transpose the [/FONT][/FONT][FONT=Arial,Bold][FONT=Arial,Bold]AUX[/LEFT]
                        [/FONT][/FONT][FONT=Arial][FONT=Arial][LEFT]and [/FONT][/FONT][FONT=Arial,Bold][FONT=Arial,Bold]GROUP [/FONT][/FONT][FONT=Arial][FONT=Arial]controls in pairs. These switches are recessed to avoid accidental operation. Set using a
                        pointed object or a pen tip.
                        This feature allows you to set the operation of the console for Front Of House, Stage monitor or a
                        combination of both (Dual mode).
                        With the switches out, the groups operate in the conventional manner, channel grouping using the
                        channel routing switches.
                        When the
                        [/FONT]
                        [/FONT][FONT=Arial,Bold][FONT=Arial,Bold]REVERSE [/FONT][/FONT][FONT=Arial][FONT=Arial]switches are pressed in, the group busses are routed to the [/FONT][/FONT][FONT=Arial,Bold][FONT=Arial,Bold]AUX send masters[/LEFT]
                        [/FONT][/FONT][FONT=Arial][FONT=Arial][LEFT]and the aux busses are routed to the [/FONT][/FONT][FONT=Arial,Bold][FONT=Arial,Bold]GROUPS ([/FONT][/FONT][FONT=Arial][FONT=Arial]Aux 1 to Group 1, etc). [/FONT][/FONT][FONT=Arial,Bold][FONT=Arial,Bold]Aux 5 & 6 [/FONT][/FONT][FONT=Arial][FONT=Arial]are routed to [/FONT][/FONT][FONT=Arial,Bold][FONT=Arial,Bold]L-R[/LEFT]
                        [/FONT][/FONT][FONT=Arial][FONT=Arial][LEFT]faders respectively.
                        This configuration allows the user to control up to six monitor mix levels on faders. Outputs are on
                        balanced XLRs for long cable runs and a signal processor (equaliser, compressor, limiter, etc.) can be
                        inserted into the signal path using the group and left/right
                        [/FONT]
                        [/FONT][FONT=Arial,Bold][FONT=Arial,Bold]INSERT [/FONT][/FONT][FONT=Arial][FONT=Arial]jacks.
                        The L-R and group busses are still operational but are now routed to the aux master controls and can
                        be used for additional monitor or effect sends.[/LEFT]
                        It is advisable to study the
                        [/FONT]
                        [/FONT][FONT=Arial,BoldItalic][FONT=Arial,BoldItalic]GL2200 [/FONT][/FONT][FONT=Arial][FONT=Arial]block diagram to fully understand this flexible routing arrangement.[/FONT][/FONT]
                        [FONT=Arial][FONT=Arial][/FONT][/FONT]
                        [FONT=Arial][FONT=Arial]Lijkt er niet op maar ik heb het ooit wel eens geprobeerd dacht ik maar weet niet meer of het nou gewerkt heeft toen . Was ook maar een mix van 16 tot 20 kanalen wat ook prima zonder sub groepen kan .[/FONT][/FONT]
                        Het zou kunnen dat ze rechtstreeks naar de mix gaan en anders als je genoeg kanalen hebt kun je je aux outputs naar kanalen terug routen en dan naar de LR . Is een omweg maar dan heb je iig weer panning mogelijkheden .

                        Comment

                        • MusicXtra
                          • Feb 2006
                          • 9316

                          #13
                          Originally posted by Funkmaster
                          als je monitors uit FOH doet, heb je niet meteen een wedge naast je liggen en haal je dus niet direct voordeel uit EQ's inserteren op je auxen.
                          Je kunt nog altijd met een hoofdtelefoon afluisteren, bovendien heb je bij de EQ's in serie met de aux niet meer met je VU meters kunt controleren hoe hard je uitstuurt.
                          Originally posted by NesCio01
                          tKan wellicht op meerdere manieren. Ik zou wel kiezen voor
                          gebalanceerd de EQ in en er ook zo uit naar je amp.

                          grtz
                          Dat heeft niet veel zin als de EQ's ongebalanceerd zijn.
                          Overigens heeft Timo gelijk, je kunt door het indrukken van de switches bij de aux masters de functie van de groepen en auxen wisselen, met de switches bij de groep/aux faders kun je ze dan nog steeds naar de master L/R routen.
                          Last edited by MusicXtra; 16-05-11, 07:40.
                          De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

                          Comment

                          • Whitefarmer
                            • Oct 2003
                            • 1244

                            #14
                            Bij mijn soundcraft gb4 bestaat ook die mogelijkheid tot switchen tussen aux en group, (aux 1 tm4) ik heb wel eens geswitched (zodat ik inderdaad inserts op de auxen kreeg), maar ik heb toch liever faders op mijn groepen, dan op mijn auxen (ipv draaipotmeters).
                            Monitor EQ's sluit ik dan in lijn aan zoals eerder voorgesteld werd.

                            Verschil tussen soundcraft en A&H is dat bij de soundcraft per aux/groep geswitched kan worden (1 tm4), en de A&H als gehele tafel.

                            Ik zou dus in jouw geval ook in lijn aansluiten en de tafel in FOH modus laten staan (ervan uitgaande dat je met deze tafel FOH staat en monitors vanaf FOH draait).
                            Groeten John
                            ps. Zou je je profiel in willen vullen, dat vinden we prettig hier op het forum (ook 'display age')
                            Gedaan?! .... oowh Okee, bedankt!

                            Comment

                            • BJD
                              • Oct 2007
                              • 771

                              #15
                              Neutrik heeft een female jack connector die wél goed werkt: de NJ3FC6.
                              Op die manier kun je een verloop maken waarmee je inserts inline kan aansluiten. Om het signaal vervolgens netjes over je multikabel te krijgen heb je nog een passieve DI nodig. Eventueel kun je zo'n DI ook aan de binnenkant verbouwen zodat je op de jack ingangen de insert en de aux uit aansluit en de XLR als uitgang.

                              Comment

                              Working...