kleine optredens en technische geluidsbeperkende mogelijkheden

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • showband
    • May 2001
    • 4524

    kleine optredens en technische geluidsbeperkende mogelijkheden

    Ik hoop op een langerlopend en inhoudelijk topic.
    wat is het onderwerp?
    technische geluidsbeperkende mogelijkheden bij kleine optredens.

    Met line array's en sub array's krijgen de grote klussen steeds meer grip op de geluidsoverlast met toch goede resultaten.

    Ik zag dat D&B nu ook kleine subspeakers met ïngebouwde "achterwaardse sub" heeft voor kleinere optredens. Geen idee of dat goed werkt maar het zet je te denken.

    Wie is er NU al bezig met het "geluid binnen een bepaalde zone te houden"?
    Hoe?
    Wat zijn de reacties van klanten?
    Is je bouw / breektijd langer?
    geluidskwaliteit?
    Hoeveel dB's win je?

    Bijvoorbeeld : Zijn er driveins die de dansvloer met een groot aantal kleine kastjes bewerken en daar goede resultaten mee hebben? En andere vormen van gericht geluid op kleinere locaties. (tot +/-400man?)

    stellingen:
    1- ja de band / DJ moet zacht spelen en meewerken. We gaan van 100% uit voor DIT onderwerp.
    2-de zaal is een probleem ja. Maar dit moet over real world gaan. Dus OOK die stenen kelder in een kasteel, en die tuin naast een rijtjeswoning.
    3-De "silent disco" en diverse bands die helemaal "silent" zijn gegaan. met electronica en in-ears wil ik als bekend veronderstellen.

    Het gaat over conventionele acts / bands, DJ, tapeacts. Die toch best geluidsdruk willen geven. dansvloer (95dB - 100 dB) Maar dat op een minder hinderlijke wijze voor de buren willen kunnen doen.

    het gaat dus puur over het stuk waar dit forum voor is.

    Ik ben benieuwd naar ervaringen. Naar "techniek en sturing. Theorie is er veel.
    lekker belangrijk!
  • metalteacher
    • Dec 2007
    • 467

    #2
    in hoeverre speelt hier geluidsoverlast? ik probeer wel eens de kalk van de muren te krijgen. maar dan sta ik buiten en dan hoor ik niks/weinig. voordeel van een kleine installatie is dat het ook niet echt ver draagt
    Steelwing - Full Speed Ahead!!!

    Comment

    • showband
      • May 2001
      • 4524

      #3
      overlast heeft vele gedaantes

      natuurlijk zijn buren een groot probleem. (passend in dit stuk zou iemand kunnen zijn die bv live een Bass Creator gebruikt. Ik ken ze niet....
      http://www.eventacoustics.com/BassCreator.aspx)


      Maar een feest met gemengd publiek en maar een ruimte kan ook betekenen dat je eigenlijk maar een deel van de zaal op volume zou willen hebben. Met de vergrijzing is straks een kwart van het publiek/bevolking senior.... En die hebben geld.........en tijd om te zeiken.
      een stuk gerichte sub op klein formaat zou dan best aantrekkelijk lijken om te huren.
      Maar zijn daar nu al PA bedrijfjes mee bezig op kleine schaal? Ik ken ze alleen die het voor festivals en dan ook voornamelijk open lucht doen.

      ik ben reuze benieuwd..
      Last edited by showband; 11-05-11, 09:10.
      lekker belangrijk!

      Comment

      • Whitefarmer
        • Oct 2003
        • 1244

        #4
        Hmmm..

        Niet echt, maar het geeft wel stof tot denken.

        Veelal zorg ik dat er op de dansvloer 'voldoende' volume is, en verderop bij de bar een volume waarbij men kan kletsen en belangrijk BESTELLEN!

        Subjes zijn bij mij omni.

        Zoals gezegd, stof tot nadenken
        Groeten John
        ps. Zou je je profiel in willen vullen, dat vinden we prettig hier op het forum (ook 'display age')
        Gedaan?! .... oowh Okee, bedankt!

        Comment

        • Stefan-w
          • May 2010
          • 92

          #5
          Originally posted by Whitefarmer
          Hmmm..


          Veelal zorg ik dat er op de dansvloer 'voldoende' volume is, en verderop bij de bar een volume waarbij men kan kletsen en belangrijk BESTELLEN!
          Ben wel even benieuwd hoe je dat dan insteld? plaatsing van speakers?

          Gr,

          Comment

          • Whitefarmer
            • Oct 2003
            • 1244

            #6
            Originally posted by Stefan-w
            Ben wel even benieuwd hoe je dat dan insteld? plaatsing van speakers?

            Gr,
            Ja, door plaatsing/richten van de speakers probeer ik het te 'sturen', echter mijn subs zijn omni, dus minder aan te sturen.

            Grootste probleem is altijd de ouderen (lees bejaarden) die recht voor de stack gaan zitten en lopen te klagen dat het te hard staat.

            Soms zijn deze plaatsen zelfs zo ingericht door de organisatie (zittafels recht voor de DJ/dansvloer, praat/sta tafels achteraan bij de bar .

            Ik regel altijd dat er 1 iemand mijn aanspreekpunt is qua volume, komen er gasten bij mij dat het harder/zachter moet verwijs ik ze naar die persoon.
            Als hij/zij vind dat het harder/zachter moet dan doe ik dat, meestal zijn ze na een paar keer komen vragen of het (op verzoek) harder/zachter kan wel beu, en laten ze het voor wat het is .
            Groeten John
            ps. Zou je je profiel in willen vullen, dat vinden we prettig hier op het forum (ook 'display age')
            Gedaan?! .... oowh Okee, bedankt!

            Comment

            • HR Soundproductions
              • Oct 2005
              • 650

              #7
              Originally posted by showband
              Bijvoorbeeld : Zijn er driveins die de dansvloer met een groot aantal kleine kastjes bewerken en daar goede resultaten mee hebben? En andere vormen van gericht geluid op kleinere locaties. (tot +/-400man?)

              stellingen:
              1- ja de band / DJ moet zacht spelen en meewerken. We gaan van 100% uit voor DIT onderwerp.
              2-de zaal is een probleem ja. Maar dit moet over real world gaan. Dus OOK die stenen kelder in een kasteel, en die tuin naast een rijtjeswoning.
              3-De "silent disco" en diverse bands die helemaal "silent" zijn gegaan. met electronica en in-ears wil ik als bekend veronderstellen.

              Het gaat over conventionele acts / bands, DJ, tapeacts. Die toch best geluidsdruk willen geven. dansvloer (95dB - 100 dB) Maar dat op een minder hinderlijke wijze voor de buren willen kunnen doen.


              Ik ben benieuwd naar ervaringen. Naar "techniek en sturing. Theorie is er veel.
              Ikzelf heb in het verleden geexperimenteerd (noodgedwongen) met de volgende set; 2x Wharfedale EVP-S18sb en 4x EVP-s15 vanwege de volgende eisen;
              - geluidsdruk op de dansvloer moest goed zijn (geen eisen aan dB's)
              - bij statafels en de bar moest nog gecommuniceerd kunnen worden.

              Toen ik aankwam met mijn set, zei de eigenaar dat ik het nooit niet ging redden en dat ik te weinig geluid bij me had.

              Ik heb toen gekozen om de tops op de hoeken van de dansvloer te zetten (gevlogen in het carre) en de bassen in de center van de dansvloer (dus voor mijn bar) naast elkaar op te stellen.

              Resultaat van deze opstelling was dat het geluid op de dansvloer van een goed nivo was en dat bij de bar en de statafels de mensen niet naar elkaar hoefden te schreeuwen.

              Set-up is heel simpel, geen delays, helemaal niks complex en het geluid is daar waar je het wilt hebben....

              Ik pastte dit toe om in een wat grotere zaal met een kleine set toch een acceptabel nivo te bereiken, kan me voorstellen dat het in jouw genoemde situatie ook prima toepasbaar is. Verder is het een voordeel dat je galm voor een groot deel elimineert t.o.v. een traditionele FOH opstelling.
              Last edited by HR Soundproductions; 11-05-11, 14:18.

              Comment

              • qvt
                • Oct 2009
                • 721

                #8
                Ik pas zelf graag diverse opstelling toe om vooral het geluid naar de zijkanten en achter toe te beperken, buhne lekker rustig en naastgelegen area's of delen buiten het veld ook

                Dit kan met van alles maar het materiaal goed wegzetten is bij 9 van de 10 kleine klusjes al de oplossing!
                There is no substitute for imagination

                Comment

                Working...