AJB HELP HELP HELP ons van de volgende afgang af …

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Tazlock
    • May 2011
    • 26

    AJB HELP HELP HELP ons van de volgende afgang af …

    Hallo allemaal mijn naam is Timo en ik ben zanger in het bandje Mindspin. Ik kom hier met een grote hulpkreet, omdat wij er zelf niet meer uitkomen wat we moeten doen om live net zo lekker te gaan klinken als in de oefenruimte. En ja, omdat het in de oefenruimte wel lukt lijkt het me dat het live ook moet kunnen. Maar dan hebben we zelf de controle helaas niet in handen. Zeker niet onder het spelen. Hou je wel vast … ik ga een lang verhaal typen met een aantal vragen omtrent ons podium/zaal geluid. Het is zo lang om jullie een goed beeld te geven van wat we doen en de problemen die wij ondervinden. Ik zie niet echt een andere mogelijkheid dan deze lap tekst…

    Wij spelen melodieuze pop-rock in de richting van Placebo, Coldplay, U2, Saybia, enz. Door de jaren heen hebben wij geprobeerd na te denken hoe wij onze sound zo professioneel mogelijk neer kunnen zetten / laten klinken.

    Net zoals de meeste andere bands met eigenwerk hebben geen grote budgetten. Dus een vaste schuiver en/of een midi-crew zit er voor ons niet in. Nou ik blijf hopen natuurlijk…, maar voorlopig in ieder geval niet … he he

    We hebben nu een aantal optredens gehad en die waren qua sound eigenlijk rampzalig. Vooral over de monitors maar zeker ook in de zaal klopte er heel veel dingen niet. Mensen die onze muziek goed kennen gaven naderhand aan allerlei dingen te missen in de mix. En wat de monitors betreft… als we zelf geen lekker geluid hebben dan spelen we simpelweg ook niet lekker. Dan zijn we ons veel te erg aan het concentreren om de rest van de muziek goed te horen. Dit gaat weer ten koste van de presentatie en natuurlijk ook van hoe alles uiteindelijk klinkt voor het publiek.

    Met wat zoeken op internet vond ik dit prachtige forum over licht en geluid en las deze post:

    Dit is een probleem waar wij ook mee te maken hebben en zo kwam ik op het idee om hier onze problemen ook maar te posten.
    En dan maar hopen dat jullie zin hebben om door dit hele verhaal heen te lezen en ons te willen helpen…

    Hier is alvast een linkje naar onze Technische-Rider, zodat jullie indien nodig kunnen kijken hoe onze setup is.


    Wij hebben nog steeds geen toetsenist kunnen vinden die aansluit bij onze ideeën over muziek. Maar we hebben een gitarist die echt waanzinnig toetsen kan spelen. Daarom hebben wij dit probleem ondervangen door een MacbookPro met Logic mee te laten lopen. Met daarop backing tracks met synths (L - R), wat backing vocals en delays (mono) en een clicktrack (alleen voor de monitors). En vooral deze backing tracks zijn steeds niet goed hoorbaar in de mix. Ondanks dat we steeds bij de FOH aangeven dat de synths van essentieel belang zijn voor onze sound.

    Omdat er een click mee loopt via de monitors spelen wij met In-ear monitors. Dit zou ervoor moeten zorgen dat wij een optimale monitor-mix kunnen krijgen. Maar dat schijnt nogal een probleempje te zijn … In ieder geval op de meeste podia waar wij gespeeld hebben, zucht. Misschien dat jullie wat goede ideeën hebben hiervoor?

    Als wij op concerten bij onze favoriete bands gaan kijken horen wij vaak bij verschillende songs verschillend klinkende drumkits en soms zelfs helemaal elektrisch klinkende kits. Dit vinden wij echt helemaal super. Waarom kan een gitarist bij verschillende nummers verschillende sounds gebruiken en drummers niet…

    Na lang sparen heeft onze drummer dus eindelijk zijn elektrische kit kunnen kopen. Bij Drum-tec in Duitsland een volledig getriggerde set gekocht die er uitziet als normale akoestische ketels. Dit aangesloten aan een Roland TD-20X. Hieraan een Focusrite Saffire Pro 40 soundcard en een laptop met Toontrack Superior 2 en Native Instruments Battery 3. Dit geeft ons een volledig controleerbare drumsound. En door zowel de TD-20X als de Saffire Pro soundcard is de hele kit ook goed uit te mixen met elke ketel een eigen signaal, net als met mics maar dan zonder de overspraak. (En in de oefenruimte een drummer met volumeknop…hoe heerlijk is dat … )

    Dit alles geeft een heel laag podium volume, eigenlijk alleen de bekkens klinken hard want die zijn gewoon lekker van koper. Dat staat gewoon het mooist en klinkt toch lekkerder… Dus met dit lage podium geluid zou de FOH schuiver volgens mij een heel lekker zaalgeluid neer moeten kunnen zetten. Omdat er dan geen of iig heel weinig overspraak van het podiumgeluid zal komen.

    Wat zijn jullie bevindingen met elektrische drums en is er nog iets waar we voor moeten zorgen of rekening mee moeten houden. En zijn mijn ideeën die ik hierboven schrijf wel juist of niet ..?

    Dit lage podium volume heeft nog een voordeel. Ik gebruik graag delay en reverb op mijn zang. Een laag podium volume betekend ook heel weinig vervelende overspraak via mijn microfoon.

    Maar omdat wij dus geen vaste schuiver hebben die in de coupletten en refreinen andere delays en meer,- of minder galm kan schuiven heb ik een TC-Helicon VoiceLive 2 (VL2)gekocht.

    Vandaar ook dat ik bovenin dit bericht verwijs naar de andere post waarin dit besproken word. Maar helaas nog niet echt word beantwoord.

    Toen ik de VL2 net had (een paar maanden geleden) had ik hem eerst gewoon tussen mijn microfoon en de insert op het stageblock / de mixer gezet. In onze oefenruimte alles afgesteld … perfect!! Maar ja op het podium ging dit steeds helemaal mis. Want de galmen en delays die bij ons in de oefenruimte helemaal geweldig klinken waren op het podium steeds echt veel te veel. (En dus niet te aan te passen door de FOH.) De galm overstuurde steeds waardoor de zang alleen maar heel zacht in de mix kon.

    Dit doet mij dan ook denken dat het volgende op gaat: Hoe groter de ruimte des te minder reverb er nodig is. Maar ja dat is maar een gok … ik het er helaas niet voor geleerd. Maar al zou dit kloppen met reverb, geld dat dan ook voor delay? Dit lijkt me weer minder van kracht maar ik hoop dus dat jullie er iets zinnigs over kunnen zeggen?

    Nu heb ik als oplossing bedacht dat ik de VL2 zoals effect aan de mengtafel zou willen aansluiten. Dus mijn zang gewoon droog in de mixer bijv. op kanaal 17. Dan een Aux signaal van de mixer in de VL2 en dan een kanaal met effecten vanuit de VL2 naar kanaal 18. Zodat de FOH een droog (17) en een nat (18) signaal heeft waarmee de zang mix gemaakt kan worden. Op die manier kan de FOH als er teveel galm is wat niet goed in de mix valt een beetje minder reverb/delay (18) en iets meer droge zang (17) in de mix zetten. (En tevens indien de reverb toch echt te veel blijkt deze er wat uit te draaien via de Aux.) Zou deze oplossing kunnen werken? En is het überhaupt mogelijk om op het podium een Aux aansluiting te krijgen..?

    Een ander idee wat ik heb is om de VL2 alleen maar voor delay te gebruiken. Misschien nog een beetje stem-dubben, wat ik graag in de refreinen gebruik. En dan de Reverb helemaal vanuit de mengtafel te krijgen. Dan zou ik wel een omschrijving per nummer moeten maken zodat de FOH weet wanneer ik wat meer reverb wil.

    Welke van deze oplossingen lijkt jullie de beste? Of hebben jullie misschien nog een beter idee?

    Ik hoor graag wat jullie hiervan vinden en alle tips die jullie voor ons zouden hebben …?

    Aanstaande vrijdag gaan we weer het podium op. JJ Musichouse in Zoetermeer. Dit word onze eerste keer met de elektronische drumkit. En we willen dit zooo graag goed doen… Ik hoop dat jullie tips ons daar bij kunnen helpen.

    Alvast heel erg bedankt!

    Timo
    Last edited by Tazlock; 05-05-11, 08:23.
  • AH
    • Apr 2004
    • 248

    #2
    Je moet AJB niet hebben die is meer van de lampjes
    Wat de rest van je vraag betreft K.I.S.S.
    Anne Homan

    Comment

    • berolios
      • Sep 2005
      • 1538

      #3
      Ik heb (en ga) niet het hele verhaal (ge)lezen, maar zie wat zaken voorbij komen...

      IEM gaat alleen goed werken als jullie je shit voor elkaar hebben, er goede audio spullen staan én er een goede IEM mixer achter de tafel zit (en die zijn er niet echt veel!). Is een van deze factoren niet op orde, dan heb je waarschijnlijk niet al te best IEM geluid, zeker in kleine ruimtes niet. Mijn tip: zet de click op het hoofd van de drummer en de rest gewoon op monitor-wedges. Als je niet eens budget hebt voor een eigen audio-man, ga je nooit de audio kwaliteit op IEM halen waar je nu zo driftig naar op zoek bent.

      Leer daarnaast met weinig monitoring goed te spelen, zoek niet naar die audio-perfectie, want die krijg je niet in de kroegen waar jullie spelen. De beste muzikanten kunnen met geen/ bijna geen monitoring spelen... dus ook met bagger geluid laten zij zich in ieder geval van hun beste kant zien. Ga dus niet prat op de sound uit je oefenruimte, appels met peren vergelijken en je maakt het jezelf alleen maar onnodig moeilijk.

      Ik wil hiermee niet zeggen dat je niet naar de top moet streven. Maar ik zie maar al te vaak dat muzikanten zó erg afhankelijk zijn van het geluid waar ze aan gewend zijn (oefenruimte), dat ze bijna verlamd raken als daar teveel van wordt afgeweken... dit is wat ik ook een beetje uit jouw post haal. Jullie spelen nu in cafeetjes en zo... helaas zijn het daar niet de beste techneuten waarmee je doorgaans te maken krijgt. De belangrijkste tip die ik je dan ook kan geven op dit moment: RELAX .... je speelt nu eenmaal in een kader dat niet perfect is... totdat dat misschien wél mogelijk is: "pick your battles and focus on your music !"

      Je kunt met je Helicon ding wel wat effect-verantwoordelijkheid wegnemen bij de techneut. In cafeetjes wil dat wel werken, ga je dadelijk groter spelen niet meer... maar tegen die tijd heb je wel budget om een eigen techneut mee te nemen. Neem 1 dry en een stereo wet-signaal voor jouw vocal + FX, niet als EFX op mengtafel aansluiten, maar je mic met een Y-split naar het stageblock en naar je EFX bak.

      Hopelijk heb je hier iets aan.

      0,02
      Last edited by berolios; 02-05-11, 12:52.
      Einstein: "Een slim persoon lost een probleem op; een wijs persoon voorkomt het."

      Comment

      • RayM
        • Jan 2006
        • 742

        #4
        Voor wat de in ears betreft, koop een Mixwizzard of een 01V (2ehands) en doe zelf je monitoring. Voordeel is altijd dezelfde sound, verhoudingen enz. waarbij je waarschijnlijk minimale aanpassingen nodig hebt tijdens een optreden. Die kan iemand van jullie zelf doen.

        Wat het front betreft, met zo'n arsenaal aan techniek op het podium, allerhande sounds en wat nog meer denk ik dat je het beste uitkomt met een eigen technicus. Zeer waarschijnlijk hebben jullie ook nog een specifieke sound.
        Een technicus kost geld maar is wel een stukje zekerheid voor jullie.
        Misschien zijn er wel mensen die tegen een niet al te hoge vergoeding jullie geluid willen doen en dit als een uitdaging zien. Je weet maar nooit.

        Ben benieuwd wat jullie doen en hoe je klinkt, zeker gezien de hoeveelheid techniek on stage wat ik altijd wel interresant vind.

        P.S. Wil je wat meer info over jezelf in je profiel zetten? Dat wordt hier zeer op prijs gesteld.
        Heerlijk die stilte

        Comment

        • tarpan
          • Dec 2008
          • 266

          #5
          Dat die reverb of delay in grotere zalen snel te veel wordt kan je zonder apparatuur ook ondervinden...gil eens wat in je slaapkamer, en daarna doe je hetzelfde in een grote lege sporthal of een kerk

          In ieder geval een goeie zet om een drum-module te nemen met aparte uitgangen. Ik krijg er soms het schijt van dat toeschouwers me om de haverklap vertellen dat de kick niet goed klinkt of de snare niet doorkomt...kan ik niets aan doen met een hele drum op 1 lijntje...
          als je bij de brom zit...

          Comment

          • HR Soundproductions
            • Oct 2005
            • 650

            #6
            Ik denk dat je met een digitale tafel EN een geluidstechnicus een eind kan komen. Voordeel is dat je technicus jullie dan ook nog een eindje op weg kan helpen met de techniek (niet qua spelen, maar qua apparatuur). Mocht hij dan een keer niet aanwezig zijn, kun je de eindmix vaak zelf ook wel voor elkaar krijgen.

            Comment

            • salsa
              • Jan 2007
              • 1315

              #7
              Begin te zoeken naar een geluids technicus...

              De rest komt vanzelf.


              Dave
              [FONT=Arial]No trees were harmed in the writing of the e-mail, but millions of electrons were terribly inconvenienced[/FONT][FONT=Arial].[/FONT]

              Comment

              • showband
                • May 2001
                • 4524

                #8
                ik zie twee separate problemen:

                1 monitoring. Dat zou ik echt met een bedraad submixertje doen. En er dan gewoon mee repeteren. In-ear mixen in het kleine circuit is hopeloos. (JJ musichouse in zoetermeer....) En dan meer dan 24 kanalen opvreten...in dit circuit... oei!

                2 de zaalmix. Mijn persoonlijke ervaring met digitale sequencers, drumkits en prefab gitaarsounds uit doosjes is dat het ***sonmogelijk is om dat thuis / oefenruimte voor te mixen.

                Elke zaal zal een andere akoestiek hebben, elke set zal een andere sound hebben en dus elke avond is je mix fout. Jullie laten best een hoop uit doosjes lopen en de keuze van de geluiden ten opzichte van elkaar moet dus echt aan gewerkt worden. Als je nu met flink geproceste sounds een DI raakt en dan de mixer in gaat valt er weinig te doen. Zeker niet als er al delen zijn "voorgemixt".

                voorbeeld : Een dragende droge bas-rijke sound thuis heeft in een zaal ineens geen energie omdat de zaalset niet doorloopt tot de sublaag frequenties van thuis (terwijl het in je in-ears wel goed klinkt!).

                Aanrader is dus voor kalere geluiden te gaan, submixjes te ontvlechten(of slim te groupen), EQ nullen, alle reverb effecten eraf, en daarmee meer ruimte voor de mixer te gunnen.

                dit is eigenlijk best een onderwerp waar je een geluidsdesigner voor in de oefenruimte langs moet halen.
                Last edited by showband; 02-05-11, 14:24.
                lekker belangrijk!

                Comment

                • BJD
                  • Oct 2007
                  • 771

                  #9
                  Als ik je verhaal en je rider zo bekijk hebben jullie een hele hoop leuke spullen aangeschaft en heel erg goed nagedacht over hoe alles aangesloten ingeregeld en opgezet moet worden. Echter zoals reeds al is aangegeven maken jullie het jezelf te moeilijk door te veel te willen. Dat is in ieder geval mijn indruk. Zorg dat je met een eigen rack met (digitale) monitortafel, wireless en stageblock komt met een spinner die op de infrastructuur van de zaal aangesloten wordt. Dan hoeft de zaaltechnicus zich al niet meer te richten op jullie monitorgeluid. Daarnaast kun je kijken of alle outputs die je wegstuurt wel zinvol zijn. Misschien krijg je bij een minder ervaren technicus wel een veel beter eindresultaat als je niet al die extra's (geen dubbele HH, geen dubbele OH, geen vocal FX, geen laptopdrums, backingvoc tracks gecombineerd) gebruikt. Ik zou zeggen: probeer het eens!

                  Comment

                  • Mike Manders
                    • Aug 2006
                    • 341

                    #10
                    idd, goeie ideetjes en in de basis lijkt het allemaal goed voor mekaar.
                    tip: koop inderdaad een eigen compact monitorsetje met een O1V-achtige tafel, en neem een ervaren FOH technicus mee.

                    Comment

                    • sparky
                      • Apr 2002
                      • 2104

                      #11
                      Wat ik me nou afvraag is dit: hoe kan het dat jullie wel bereid zijn om duizenden en duizenden euro's aan backline uit te geven en daarmee in jullie muziek en show investeren, maar aan de andere kant geen tech willen inhuren omdat de vergoeding van de zaal te laag is. Volgens die redenatie had je ook die TD-20, macbook en alle andere zooi ook niet hoeven kopen is het niet? Jullie hebben nog maar een paar shows gehad en zullen waarschijnlijk nog niet snel iedere week een of meerdere shows hebben, de kosten voor het inhuren van een (semi)professioneel technicus moeten dus beheersbaar zijn. Ga je wel naar de situatie toe dat je meerdere shows per maand of week speelt, dan kan het bijna niet anders of de verdiensten gaan ook omhoog en wordt die tech meegenomen in de boekingsprijs. Als je live-shows benadert als jullie dat doen en je zit in een circuit waar goede techs niet heel veel voorkomen, dan is die eigen tech toch echt de sleutel. Ik snap echt niet waarom je wel in het een investeert en niet in het ander, waarom doe je dat?
                      Last edited by sparky; 02-05-11, 15:31.
                      Here today - Gone tomorrow <<<>>> gekte is een uitzondering bij individuen maar een regel bij groepen.

                      Comment

                      • renevanh
                        • Oct 2004
                        • 2371

                        #12
                        Loop als zanger zijnde tijdens de soundcheck even de zaal in en geef wat aanwijzingen aan de FOH man. Ook de monitorman heeft jullie input nodig, dus gewoon zeggen/aanwijzen wat je wilt.
                        Eerlijk gezegd krijg ik na het lezen van je verhaal het idee dat je het allemaal helemaal in je hoofd hebt, maar het niet (voldoende) naar de aanwezige techs communiceert. Communicatie is belangrijk, zeker bij IEM.

                        Al zeg ik het zelf: ik kan best aardig met IEM overweg. Er zijn echter ook een boel technici, zeker in clubs of kleinere locaties waar met vrijwilligers gewerkt wordt, die liever niet IEM mixen of dat met grote tegenzin doen.

                        Een goede tech (als in: met de goede mentaliteit) zal het waarderen dat je feedback geeft op wat hij doet. Ik kan me er enorm aan ergeren als ik met enorm veel moeite de feedback uit bandjes of artiesten (of managers) moet trekken. Ik wil weten wat jullie denken/vinden, dan heb ik een richting waarin ik moet werken. Zo zou elke tech moeten denken en zo moet je in ieder geval elke tech benaderen. Als je dan eens een stijfkop tegenkomt, laat de mensen die tegenover jou zeggen dat ze dingen missen dat ook even tegen de tech zeggen, bij voorkeur al tijdens het eerste nummer.
                        Neem het leven niet te serieus, je overleeft het toch niet...

                        Comment

                        • vdlaanlichtengeluid
                          • Jun 2010
                          • 640

                          #13
                          Omdat de 01V al een paar keer langs kwam...





                          Er staan er zat. Maar misschien is doorsparen ook een idee en een 01V96 te nemen? Dan kun je een tech nemen die het echt snapt en gewoon met die tafel jou band volledig kan doen met die tafel in FOH.

                          Af en toe kom je ze ook wel eens voor een prikkie tegen...

                          Comment

                          • MusicXtra
                            • Feb 2006
                            • 9316

                            #14
                            Ik ben een paar keer aan het lezen van je verhaal begonnen maar het is mij veel te lang en te uitgebreid. Mogelijk dat je met optredens ook eens helemaal terug naar de basis moet. Effecten ga je pas gebruiken wanneer de basis klopt anders verdwaal je en wordt het een puinhoop. Ga eens gewoon met band op het podium staan en zorg dat ieder zijn of haar monitor goed kan horen, dan per muzikant zorgen dat de juiste dingen ook hoorbaar zijn op de monitoren en probeer hier een goed balans te vinden. Is dit voor elkaar dan schuift de tech slechts datgene op de FOH wat in de zaal gemist wordt. Blijft het nog steeds goed klinken dan wordt het tijd om, met mate, effecten toe te voegen.
                            Het is echt allemaal niet zo moeilijk maar belangrijk is om het systematisch aan te pakken.
                            De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

                            Comment

                            • Tazlock
                              • May 2011
                              • 26

                              #15
                              Wow zeg .. zoveel reacties had ik niet verwacht.
                              Ten eerste allemaal bedankt voor jullie reacties!
                              Ik heb al een aantal dingen gezien waar ik zeker wat mee kan.
                              Maar ook een aantal dingen die ik nog niet begrijp...
                              Dus ik vraag nog even door en zal ook nog wat reacties geven.

                              @ berolios:

                              Je kunt met je Helicon ding wel wat effect-verantwoordelijkheid wegnemen bij de techneut. In cafeetjes wil dat wel werken, ga je dadelijk groter spelen niet meer...
                              Waarom werkt dat bij grotere optredens niet meer dan? Ik als leek kan daar geen verschil in bedenken... Kun je dat nog even toelichten ajb?

                              En we raken niet verlamt hoor als we slecht geluid hebben en dingen niet goed horen. Alles zit er goed genoeg in. Maar het speeld gewoonweg niet lekker...

                              @ RayM

                              Voor wat de in ears betreft, koop een Mixwizzard of een 01V (2ehands)
                              We hebben zelf een GL2200 tafel. is wel iets groter maar zou dan toch ook moeten werken? Tot we geld bij elkaar hebben voor een 24 kanaals digi-tafel.

                              Een technicus kost geld maar is wel een stukje zekerheid voor jullie.
                              Misschien zijn er wel mensen die tegen een niet al te hoge vergoeding jullie geluid willen doen en dit als een uitdaging zien. Je weet maar nooit.
                              Aan wat voor bedrag moeten we dan denken voor een technicus?

                              Ben benieuwd wat jullie doen en hoe je klinkt, zeker gezien de hoeveelheid techniek on stage wat ik altijd wel interresant vind.
                              Ik wilde geen (anti)reclame voor onze band maken want deze discussie moest niet gaan of het wel of geen zin had om tijd en geld in dit projectje te stoppen. Maar omdat je er om vraagt bij deze toch een linkje naar onze Myspace: http://www.myspace.com/mindspinworld De songs heb ik zelf op m'n hobby kamertje opgenomen en de drum en bas komen uit VST plugins. Dus het mist nogal wat power en dynamiek. Maar het geeft wel een idee van onze sound. We waren nu aan het sparen voor een goede demo, maar misschien dat dat maar eerst een digitale monitor tafel moet worden..

                              @ showband

                              we mixen niet echt 'voor' in onze oefenruimte. Al onze toevoegingen komen naar de tafel op aparte tracks.

                              Van de zang sounds ga ik dan maar alle reverb afhalen. Maar ik neem aan dat ik m'n delays en m'n dubs wel aan mag laten staan?

                              @ renevanh

                              Een goede tech (als in: met de goede mentaliteit) zal het waarderen dat je feedback geeft op wat hij doet. Ik kan me er enorm aan ergeren als ik met enorm veel moeite de feedback uit bandjes of artiesten (of managers) moet trekken. Ik wil weten wat jullie denken/vinden, dan heb ik een richting waarin ik moet werken. Zo zou elke tech moeten denken en zo moet je in ieder geval elke tech benaderen. Als je dan eens een stijfkop tegenkomt, laat de mensen die tegenover jou zeggen dat ze dingen missen dat ook even tegen de tech zeggen, bij voorkeur al tijdens het eerste nummer.
                              Ik loop ook meestal de zaal in met soundcheck. Ik zing toch wireless. Maar vaak spelen we met meerdere bands op een avond. En dan hebben we 10 - 15 minuten om op te bouwen en te soundchecken. Met onze setup is dat geen pretje... En vrienden van mij die idd wel naar de FOH zijn geweest werden ook niet echt serieus genomen ...

                              =========

                              Maar goed het komt er dus op neer om te sparen voor een digi-monitor-tafel en een technicus te zoeken. Want wij hebben jaren gewerkt aan het creëren van onze sound. Synths geprogrammeerd, delays gefinetuned, enz. Dit geluid maakt ons tot wat we zijn en wij vinden dat wij ons daar mee onderscheiden van de meute. Dus een beetje hier en daar wat weglaten dat kan wel ja. Maar echt hele arrangementen gaan schrappen en terug naar helemaal basic dat gaat het voor ons niet worden vrees ik ... We hebben er teveel tijd en liefde in gestopt...
                              Last edited by Tazlock; 02-05-11, 23:13.

                              Comment

                              Working...