Variline of D-lite i.c.m. CL2000/CL1600

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Raytegoed
    • Oct 2009
    • 17

    Variline of D-lite i.c.m. CL2000/CL1600

    Beste collega,

    Ik sta voor het volgende dilemma:

    Mijn configuratie is een Dynacord CMS 1000 mk3 mixer met 2 Dynacord PA's (CL2000 en CL1600). Deze sturen op dit moment een set aan van EV TourX (2x TX1181 en 2x TX 1152 sub). Ik wil nu ook de speakerset van EV vervangen door Dynacord. Denk namelijk hier kwalitatief een grote stap voorwaarts te maken.

    Welke speaker configuratie adviseren jullie mij?
    [LIST][*]D-lite serie (D12 & D118 sub) - 350 watt / 700 watt 8 Ohm
    [*]VariLine (VL122 & Sub18) - 400 watt / 700 watt 8 Ohm[/LIST]

    Qua vermogen (RMS) verschillen zij nauwelijks. De VariLine zou een betere speaker moeten zijn. Waarom? Kan iemand dit bevestigen/ontkrachten?

    Voldoen de versterkers qua capaciteit? Deze leveren respectievelijk:

    CL2000 600 Watt RMS 8 Ohm (sturen de subs aan)
    Cl1600 500 Watt RMS Ohm. (sturen de tops aan)

    Graag jullie advies.
    Last edited by Raytegoed; 28-04-11, 11:35.
  • rdreiers
    • Nov 2009
    • 407

    #2
    Als ik het even snel op de site lees zit in de VariLine een betere speaker.

    De ND2 zijn de meeste niet zo van onder de indruk.

    Verder is de variline top van hout en de dlite van kunststof.

    Als je naar de totale specs kijk, zit er toch we verschil in de gehele lijn.

    Betere speakers, groter frequentie bereik, gaat iets harder en kan wat meer vermogen hebben.

    Als je het budget voor de variline hebt, doen.

    nb wat gebruik je als x-over?

    Richard

    Comment

    • Raytegoed
      • Oct 2009
      • 17

      #3
      Originally posted by rdreiers
      Als ik het even snel op de site lees zit in de VariLine een betere speaker.

      De ND2 zijn de meeste niet zo van onder de indruk.

      Verder is de variline top van hout en de dlite van kunststof.

      Als je naar de totale specs kijk, zit er toch we verschil in de gehele lijn.

      Betere speakers, groter frequentie bereik, gaat iets harder en kan wat meer vermogen hebben.

      Als je het budget voor de variline hebt, doen.

      nb wat gebruik je als x-over?

      Richard
      Op dit moment de DBX 223.

      Comment

      • MusicSupport
        • Feb 2006
        • 1016

        #4
        Nu weet ik niet zo uit mijn hoofd wat er in de Tour X zit maar EV en Dynacord komt uit dezelfde fabriek dus voordat je zomaar je besluit maakt; haal je het maximale uit je set; is Tour X echt niet voldoende?
        Zet beide productlijnen eens naast elkaar...
        d&b Audiotechnik

        Comment

        • Raytegoed
          • Oct 2009
          • 17

          #5
          Originally posted by MusicSupport
          Nu weet ik niet zo uit mijn hoofd wat er in de Tour X zit maar EV en Dynacord komt uit dezelfde fabriek dus voordat je zomaar je besluit maakt; haal je het maximale uit je set; is Tour X echt niet voldoende?
          Zet beide productlijnen eens naast elkaar...
          Ik weet dat de 2 merken nauwverwant zijn. Ik heb altijd begrepen dat het merendeel van ons Dynacord beter vindt presteren dan Electro Voice Ik ben niet echt tevreden over het overall geluid wat uit de TourX komt. In het hoog vind ik ze wat schel en in het laag mis ik een strakke bas (druk). Terwijl de PA's ruim voldoende zijn.

          In RMS en frequentie verschillen de tops niet veel van elkaar. Voor de subs is dit verschil er wel (500 RMS - 700 RMS). Onder de "motorkap" zal dan wel het verschil worden gemaakt (type speakers en soort behuizing). Naast elkaar heb ik ze nog niet gehoord. Qua prijs zijn de verschillen een stuk groter: tussen de tops zit een verschil van € 1.000,00 per kast en tussen de subs zit een verschil van € 600,00 per kast. Totaal dus € 3.200,00 verschil. Dit zal zich toch moeten vertalen in betere kwaliteit.

          Gr. Raytegoed
          Last edited by Raytegoed; 28-04-11, 18:38.

          Comment

          • theo
            • Nov 2001
            • 503

            #6
            Hallo Raytegoed..
            Draaien hier zelf met de variline set en heb de dlite en nieuwe evolution set wel weggezet.
            Het is wel een heel erg groot verschil de variline of die andere 2.
            Gaat veel harder meer druk, dieper en t hoog klinkt mooier in de variline.
            Ohja de variline was de vl122 met sub18
            dlite en evolution ook beide 12 inch toppen en 18 inch subs.
            wel moet ik zeggen dat de dlite en de evolution draaiden op sl2400 en sl1200 versterkers, en de variline op h2500,h5000 met rcm module.
            Niet helemaal eerlijke vergelijking maar rendement van variline is beter.
            gr theo

            Comment

            • Raytegoed
              • Oct 2009
              • 17

              #7
              Originally posted by theo
              Hallo Raytegoed..
              Draaien hier zelf met de variline set en heb de dlite en nieuwe evolution set wel weggezet.
              Het is wel een heel erg groot verschil de variline of die andere 2.
              Gaat veel harder meer druk, dieper en t hoog klinkt mooier in de variline.
              Ohja de variline was de vl122 met sub18
              dlite en evolution ook beide 12 inch toppen en 18 inch subs.
              wel moet ik zeggen dat de dlite en de evolution draaiden op sl2400 en sl1200 versterkers, en de variline op h2500,h5000 met rcm module.
              Niet helemaal eerlijke vergelijking maar rendement van variline is beter.
              gr theo
              Theo,

              Bedankt voor je reactie. Zelf draai ik met de CL2000 en CL1600. Zijn deze naar jouw mening te licht voor de VariLine opstelling?

              Gr. Raytegoed

              Comment

              • highendsyl
                • Feb 2007
                • 81

                #8
                Tour X, Variline, D-lite etc. zonder processor klinken allemaal niet zoals het maximaal kan. Voor zover ik kan nakijken is de DBX223 een analoge x-over.

                Ook wanneer je zou investeren naar Variline zal je het geluid niet bevallen zonder processor. Om het effect van de processor te kunnen zien, adviseer ik je Irisnet te downloaden en de settings van TourX maar eens te bekijken. Of die van Variline. Hierin is goed te zien dat jouw aandachtsgebieden bij beide speakers flink wat processing nodig heeft.

                Ik denk dat de Tourx een mooie, redelijk budget EV set is. Deze heeft veel potentie, mits juist afgesteld. Jouw versterkers lijken vooralsnog goed, alleen naar mijn smaak (behoefte aan ongelooflijk veel headroom) te licht. Maar ja, ik heb EV TG-5 in gebruik op de HF-drivers.

                Samengevat: probeer eens een processor uit op je huidige set, voor verder te kijken.
                Het beste uit je equipment halen.......altijd en overal

                Comment

                • theo
                  • Nov 2001
                  • 503

                  #9
                  Of rij eens naar soundworld daar staan al deze systemen opgesteld, kun je ze uitgebreid gaan testen en vergelijken.
                  Weet niet of jou versterkers te licht zijn maar 1.5 x 2 x t vermogen gaat niet op.
                  Dus t lijkt er wel op.
                  Inderdaad zou je moeten opteren voor een goede processor waar de presets in staan, of in gezet kunnen worden.
                  Zonder de juiste processor haal je zoals al aangehaald hierboven nooit t goede geluid uit je set.
                  succes

                  Comment

                  • w00Dy
                    • May 2006
                    • 257

                    #10
                    Zowel d-lite als Variline zijn goed, elk voor zijn geld.

                    Zelf speel ik in de kleinste set met de d-lite 12.3, de 12 vond ik wat te kort komen in het middengebied op een CL 1600 en dat matched prima.

                    Variline is ander niveau dat laat zich voelen in prijs en klank. Vraag is wat je ermee wil bespelen natuurlijk.
                    Alles begint bij Neutrik

                    Gitaren verdienen beter dan een SM 57

                    Comment

                    • Raytegoed
                      • Oct 2009
                      • 17

                      #11
                      DSP-600 IRISnet instellingen

                      Originally posted by highendsyl
                      Tour X, Variline, D-lite etc. zonder processor klinken allemaal niet zoals het maximaal kan. Voor zover ik kan nakijken is de DBX223 een analoge x-over.

                      Ook wanneer je zou investeren naar Variline zal je het geluid niet bevallen zonder processor. Om het effect van de processor te kunnen zien, adviseer ik je Irisnet te downloaden en de settings van TourX maar eens te bekijken. Of die van Variline. Hierin is goed te zien dat jouw aandachtsgebieden bij beide speakers flink wat processing nodig heeft.

                      Ik denk dat de Tourx een mooie, redelijk budget EV set is. Deze heeft veel potentie, mits juist afgesteld. Jouw versterkers lijken vooralsnog goed, alleen naar mijn smaak (behoefte aan ongelooflijk veel headroom) te licht. Maar ja, ik heb EV TG-5 in gebruik op de HF-drivers.

                      Samengevat: probeer eens een processor uit op je huidige set, voor verder te kijken.
                      Inmiddels draai ik met 2x de Variline VL152, 2x de Sub18 met de DSP-600 processor en de eerder genoemde amps en een CMS 1000 MK3. De presets zijn geladen: F31 IIR voor de Variline opstelling en de juiste versterker settings zijn geselecteerd op de betreffende output kanalen. Is dit nu voldoende? Of moet ik d.m.v. IRISnet nog zaken bijregelen? Zo ja, waar moet ik dan zoal op letten?

                      Groet,
                      Raytegoed

                      Comment

                      • highendsyl
                        • Feb 2007
                        • 81

                        #12
                        specs:
                        CL1600 = 350 Watt 8 Ohm p/channel
                        CL2000 = 450 Watt 8 Ohm p/channel
                        VL152 = 500 Watt rms 8 Ohm
                        SUB18 = 700 Watt rms 8 Ohm
                        DSP600 = FIR drive controller

                        Wattages zeggen niet veel, maar in ieder geval in deze configuratie: versterkers zijn zeker niet overpowered. Nu kijk in preset F31 (Irisnet 2.6.0) en zie dat de limiters niet ingesteld zijn. Zowel niet voor de VL152 als de SUB18. Dat lijkt mij niet zo verstandig, zeker niet met deze relatief lichte versterkercombi.

                        Verder kan ik je een andere configuratie aanbevelen: Koop een versterker erbij (lekker zwaar voor de subs) en ga 3-weg aktief (preset F33). Dat zal een significante verbetering oplevering in de geluidskwaliteit.

                        Verder kun je in Irisnet heel mooi zien wat iedere preset inhoud, maar jouw gehoor is en blijft het belangrijkste. Succes met deze overigens mooie strakke (enigszins underpowered) set. Qua specificaties zeker een upgrade mijn inziens tov. EV TourX. Ik vind de dynacords qua uiterlijk in ieder geval een upgrade.
                        Het beste uit je equipment halen.......altijd en overal

                        Comment

                        • Raytegoed
                          • Oct 2009
                          • 17

                          #13
                          Originally posted by highendsyl
                          specs:
                          CL1600 = 350 Watt 8 Ohm p/channel
                          CL2000 = 450 Watt 8 Ohm p/channel
                          VL152 = 500 Watt rms 8 Ohm
                          SUB18 = 700 Watt rms 8 Ohm
                          DSP600 = FIR drive controller

                          Wattages zeggen niet veel, maar in ieder geval in deze configuratie: versterkers zijn zeker niet overpowered. Nu kijk in preset F31 (Irisnet 2.6.0) en zie dat de limiters niet ingesteld zijn. Zowel niet voor de VL152 als de SUB18. Dat lijkt mij niet zo verstandig, zeker niet met deze relatief lichte versterkercombi.

                          Verder kan ik je een andere configuratie aanbevelen: Koop een versterker erbij (lekker zwaar voor de subs) en ga 3-weg aktief (preset F33). Dat zal een significante verbetering oplevering in de geluidskwaliteit.

                          Verder kun je in Irisnet heel mooi zien wat iedere preset inhoud, maar jouw gehoor is en blijft het belangrijkste. Succes met deze overigens mooie strakke (enigszins underpowered) set. Qua specificaties zeker een upgrade mijn inziens tov. EV TourX. Ik vind de dynacords qua uiterlijk in ieder geval een upgrade.
                          Bedankt voor je snelle reactie.

                          Uit je reactie leid ik af dat er behalve de limiter setting geen EQ settings hoeven worden ingesteld. Met andere woorden de preset volstaat en regelt de ideale setting. Kijkend naar jouw opmerking over de limiter; waar moet ik deze naar jouw mening op instellen? Het Bi-ampen van de tops staat zeker op mijn verlanglijstje.

                          Comment

                          • Outline
                            • Feb 2006
                            • 1434

                            #14
                            Mijn advies is om een paar lekkere zware versterkers te kopen zoals de H5000 met module's en het bi-ampen van de toppen te vergeten. Ken maar weinig goede (zoals D&B) die dat doen. Als het interne crossover maar goed is...

                            Comment

                            Working...