Backlines?

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • I.T. drive in
    • May 2009
    • 352

    Backlines?

    Hallo,

    Ik heb laatst een band moeten helpen uitversterken.
    de hele band zweerde bij een backline i.p.v. een aparte monitorgroep.
    Maar waarvoor is een backline beter?
    Je hoort alleen maar grotendeels je eigen versterken en niet bijv.de zang.

    Any idea's?
  • @lex
    • Jul 2006
    • 1087

    #2
    Zweerde is de OVT van zweren met de betekenis 'etteren, een zweer ontwikkelen'. ALs jij het bedoelt met de betekenis 'een eed afleggen' dan bedoel je waarschijnlijk te schrijven: 'zwoer'.

    Op deze manier krijgt de hele zin een beetje rare betekenis... ;-)

    Overigens is het bij mij meestal een combinatie: zangers zingen over mijn monitors, keyboards etc, ook over mijn monitors. Maar de gitaren gaan over eigen versterkers en hebben wel een monitor van mij liggen om zang en keyboard te kunnen horen. Soms krijg ik voor theater een gitarist wel eens zo ver dat hij zijn versterker thuislaat en ook dat over mijn monitor krijgt, maar dat is niet heel vaak.

    @lex
    Last edited by @lex; 28-04-11, 08:40.
    Het is bevredigender om een illusie te perfectioneren dan de werkelijkheid na te bootsen...

    Comment

    • I.T. drive in
      • May 2009
      • 352

      #3
      Originally posted by @lex
      Zweerde is de OVT van zweren met de betekenis 'etteren, een zweer ontwikkelen'. ALs jij het bedoelt met de betekenis 'een eed afleggen' dan bedoel je waarschijnlijk te schrijven: 'zwoer'.

      Op deze manier krijgt de hele zin een beetje rare betekenis... ;-)

      Overigens is het bij mij meestal een combinatie: zangers zingen over mijn monitors, keyboards etc, ook over mijn monitors. Maar de gitaren gaan over eigen versterkers en hebben wel een monitor van mij liggen om zang en keyboard te kunnen horen. Soms krijg ik voor theater een gitarist wel eens zo ver dat hij zijn versterker thuislaat en ook dat over mijn monitor krijgt, maar dat is niet heel vaak.

      @lex
      De gitarist en band "zwoer" echter bij geen monitors.
      Maar goed, maakt mij niet uit.
      Alleen als een gitarist zijn eigen amp thuis laat, hoe doe je dat dan met distorion? met een bakje ertussen?

      Comment

      • showband
        • May 2001
        • 4524

        #4
        sommige versterkers zijn een onderdeel van een instrument.

        voorbeelden:
        -Het totaal van een hammondorgel+lesliebox.
        -een electrische (bas)gitaar+effecten+(buizen)versterker.
        -een rhodespiano+versterking (de gekozen fender twin / jazzchorus / rhodes amp)
        -een bluesharp (mondharmonica) + microfoon + buizenversterker
        -ja zelfs een zanger die ergens een megafoon gebruikt.

        allemaal voorbeelden van instrumenten waarbij het totaal van het instrument inclusief de totale versterkingsketen geluidsbepalend is.

        Bij zang en drums is het weer vaak dat de sound samenhangt met een bepaald type microfoon. Die jij als geluidsbedrijf "dan wel even dient te verschaffen".......dat lijkt me vervelender in essentie.

        antwoord dus:
        een backline kan dus beter zijn qua klank van het instrument..
        lekker belangrijk!

        Comment

        • I.T. drive in
          • May 2009
          • 352

          #5
          Bedankt voor de uitleg.
          de combinatie van gitaar+effect (rp100)+buizen.
          Dat klinkt inderdaad 10x beter dan de gitaar direct in mengpaneel of met D.I.

          Comment

          • Robert H
            • Jan 2006
            • 378

            #6
            Heb ooit een (overigens niet onverdienstelijke) gitarist meegemaakt die geheel zonder monitoring werkte. Klinkt op zich niet zo heel opmerkelijk, ware het niet dat zijn bandgenoten allemaal inear gebruikten. Afgezien van de gitaarinstallatie en een drumstel, stond er geen backline op de bühne...

            Commentaar van de goede man: "Ik hoef geen monitoring want ik heb mijn eigen versterking en ik zing niet". Die speelde dus hele shows op het geluid van de drummer en hetgeen er toevallig uit de PA richting podium lekte.

            Dan heb je het volgens mij ook niet begrepen. Je zal maar met zo'n zonderling in een band moeten spelen...

            Comment

            • frederic
              • Jan 2006
              • 3511

              #7
              Originally posted by Robert H
              Heb ooit een (overigens niet onverdienstelijke) gitarist meegemaakt die geheel zonder monitoring werkte. Klinkt op zich niet zo heel opmerkelijk, ware het niet dat zijn bandgenoten allemaal inear gebruikten. Afgezien van de gitaarinstallatie en een drumstel, stond er geen backline op de bühne...

              Commentaar van de goede man: "Ik hoef geen monitoring want ik heb mijn eigen versterking en ik zing niet". Die speelde dus hele shows op het geluid van de drummer en hetgeen er toevallig uit de PA richting podium lekte.

              Dan heb je het volgens mij ook niet begrepen. Je zal maar met zo'n zonderling in een band moeten spelen...
              Over het algemeen, hoe beter de muzikant/ zanger, hoe minder monitoring / backline je nodig hebt. Tenzij die versterker hoord als onderdeel van het instrument.

              Comment

              • Robert H
                • Jan 2006
                • 378

                #8
                Originally posted by frederic
                Over het algemeen, hoe beter de muzikant/ zanger, hoe minder monitoring / backline je nodig hebt. Tenzij die versterker hoord als onderdeel van het instrument.
                Die mag je effe uitleggen. Ik speel in een band met prima muzikanten, maar ons monitorsysteem mag je gerust 'extreem' noemen. Juist vanwege het feit dat ik iedereen optimaal hoor, kan ik als muzikant beter functioneren.

                Die gitarist die ik eerder noemde, zal ongetwijfeld een heel eind komen maar qua samenspel gaat hij vroeg of laat door de mand vallen...

                Comment

                • sparky
                  • Apr 2002
                  • 2104

                  #9
                  Originally posted by frederic
                  Over het algemeen, hoe beter de muzikant/ zanger, hoe minder monitoring / backline je nodig hebt. Tenzij die versterker hoord als onderdeel van het instrument.
                  Okee, maar ben je in de situatie die nu net beschreven werd nog bezig met lekker muziek maken? Kun je dan ook echt in de muziek gaan zitten? Hoe gaat het dan met de interactie met de band? Vind het ook een beetje vaag. Er zit m.i. een groot verschil tussen muzikanten die hun partijen spelen en een band die muziek maakt.

                  Overigens is het wel zo dat bij een gitarist die voor zijn versterker staat, voor de drummer, naast de zanger die zijn monitor stevig open heeft en met een bassist ergens op het podium die toch wel gehoord word , de kans groot is dat er weinig meer nodig is op zijn monitor.

                  Maar echt alleen maar backline? Niets eens zang op de monitors? Het zou kunnen, als de band heel zacht speelt en er ook niet al te hard wordt versterkt. Maar dat lijkt me in die mate echt een zeldzaamheid.
                  Here today - Gone tomorrow <<<>>> gekte is een uitzondering bij individuen maar een regel bij groepen.

                  Comment

                  • frederic
                    • Jan 2006
                    • 3511

                    #10
                    Originally posted by Robert H
                    Die mag je effe uitleggen. Ik speel in een band met prima muzikanten, maar ons monitorsysteem mag je gerust 'extreem' noemen. Juist vanwege het feit dat ik iedereen optimaal hoor, kan ik als muzikant beter functioneren.

                    Die gitarist die ik eerder noemde, zal ongetwijfeld een heel eind komen maar qua samenspel gaat hij vroeg of laat door de mand vallen...
                    Ik zeg nergens dat je geen monitoring moet hebben, maar mijn vaststelling is hoe beter de muzikant, hoe minder monitoring hij vraagd.

                    Natuurlijk heb je monitoring nodig, zeker op moeilijke locaties als buiten enz...

                    Maar nog een persoonlijke ervaring: hoe extremer je gaat in monitoring hoe meer je bezig bent met al die zaken ipv muziek maken. Zeker de wat mindere muzikanten.
                    Last edited by frederic; 28-04-11, 13:50.

                    Comment

                    • frederic
                      • Jan 2006
                      • 3511

                      #11
                      Originally posted by sparky
                      Okee, maar ben je in de situatie die nu net beschreven werd nog bezig met lekker muziek maken? Kun je dan ook echt in de muziek gaan zitten? Hoe gaat het dan met de interactie met de band? Vind het ook een beetje vaag. Er zit m.i. een groot verschil tussen muzikanten die hun partijen spelen en een band die muziek maakt.

                      Overigens is het wel zo dat bij een gitarist die voor zijn versterker staat, voor de drummer, naast de zanger die zijn monitor stevig open heeft en met een bassist ergens op het podium die toch wel gehoord word , de kans groot is dat er weinig meer nodig is op zijn monitor.

                      Maar echt alleen maar backline? Niets eens zang op de monitors? Het zou kunnen, als de band heel zacht speelt en er ook niet al te hard wordt versterkt. Maar dat lijkt me in die mate echt een zeldzaamheid.
                      Ja vocals moet je altijd minitoren voor de volledige band. Lijkt me logisch.
                      Tenzij je een operastem hebt zoals mijn schoonmoerder

                      Comment

                      • RonaldH
                        • Aug 2009
                        • 274

                        #12
                        Volgens mij ligt het met ervaren musici iets genuanceerder, ik vind dat ze beter kunnen vertalen wat ze willen horen, en beter weten wat de mogelijkheden zijn en vooral wat de onmogelijheden zijn (en daar vragen ze dan niet om).
                        Uitzonderingen bevestigen de regel, ook ik heb wel eens een gitarist onder de knoppen gehad die naar mijn mening behoorlijk doof is, en dus de versterker op 11. In een klein cafeetje is het dan onmogelijk om een fijne mix te maken zonder dat het ver over de pijngrens gaat, ze speelden wel erg lekker hoor, was geen straf om naar te luisteren.
                        Last edited by RonaldH; 28-04-11, 15:37.
                        Er is meer te koop dan je betalen kunt

                        Comment

                        • mrVazil
                          • Mar 2010
                          • 330

                          #13
                          in kleine kroegen heb je bijna altijd miserie met gitaristen. Versterker op 11 en dan proberen om met de zanginstallatie er over te komen. En stiller zetten gaat niet he, want 'dat is niet goed voor mijn sound'.

                          Comment

                          • Whitefarmer
                            • Oct 2003
                            • 1244

                            #14
                            veel ' bandjes' zeggen:

                            " Doe mij maar een beetje alles op de monitor".

                            Daar begin ik doorgaans met BIJNA niets op mon (vanaf FOH), een beetje vocals, en key's. Vaak vragen ze dan nog ' een beetje gitaar van de andere kant' et voila!
                            Groeten John
                            ps. Zou je je profiel in willen vullen, dat vinden we prettig hier op het forum (ook 'display age')
                            Gedaan?! .... oowh Okee, bedankt!

                            Comment

                            • mrVazil
                              • Mar 2010
                              • 330

                              #15
                              Originally posted by Whitefarmer
                              veel ' bandjes' zeggen:

                              " Doe mij maar een beetje alles op de monitor".

                              Daar begin ik doorgaans met BIJNA niets op mon (vanaf FOH), een beetje vocals, en key's. Vaak vragen ze dan nog ' een beetje gitaar van de andere kant' et voila!
                              ha ja, ik heb eens een bassist gehad die op de vraag 'wat wil je in je monitor' antwoorde met: wat is een monitor?

                              Comment

                              Working...