Cursus Audio

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • MKProductions
    • Jun 2010
    • 43

    Cursus Audio

    Dag allen...

    ik ben al enige tijd actief als geluidstechnicus bij een simpel bandje van 10man bij ons in de kerk... maar het lijkt me toch wel leuk om daar meer in te gaan doen. ik heb al een opleiding av-techniek op zak dus weet al redelijk goed wat wat is...

    Echter ik wil graag meer te weten komen over audio en alles wat daarbij hoort. Wie kan me vertellen of er cursussen te doen zijn voor FOH mixer of monitor mixer of een algemene cursus microfoons etc etc

    alle hints en tips wat kan lijden tot uitbreiding van mijn kennen op het gebied van audio is welkom!
    Werk je om te leven, of leef je om te werken....
  • Lynx
    • Nov 2010
    • 94

    #2
    Kijk even bij IAB opleidingen www.iabopleidingen.nl. Deze bieden verschillende cursusen en workshops aan (workshop mixtechniek Of de cursus soundreinforcement bijv.)

    En uiteraard veel lezen op het J&H forum natuurlijk :-)
    Last edited by Lynx; 15-04-11, 21:39. Reason: Reclame maken voor het forum :-)

    Comment

    • laserguy
      • Jun 2003
      • 2755

      #3
      Als je in Zeeland of het zuid-westen van Noord-Brabant woont, dan is het misschien wel te doen om de grens over te wippen voor LGO (licht- en geluidsopleidingen). http://www.lgo.be
      Beware! To touch these wires is instant death. Anyone found doing so will be prosecuted.

      Comment

      • Michel van de Beek
        • Oct 2000
        • 283

        #4
        Wellicht interessant: workshop art of mixing met dave swallow
        Groeten,
        Michel

        Comment

        • goldsound
          • Jan 2003
          • 429

          #5
          Kijk ook eens op www.pnmusictraining.nl
          Zoek en gij zult vinden, vindt gij niet dan is het zoek

          Comment

          • Whitefarmer
            • Oct 2003
            • 1244

            #6
            Originally posted by laserguy
            Als je in Zeeland of het zuid-westen van Noord-Brabant woont,
            Vult iemand netjes zijn profiel in......
            Groeten John
            ps. Zou je je profiel in willen vullen, dat vinden we prettig hier op het forum (ook 'display age')
            Gedaan?! .... oowh Okee, bedankt!

            Comment

            • showband
              • May 2001
              • 4524

              #7
              uitgaande dat jouw opleiding av-techniek dus alles over DI boxen, microfoonkeuze, mixtechnieken, communicatie met muzikanten, aansluiten en inregelen van studiomonitorsystemen enz behandeld heeft.
              (?)
              En uitgaande dat jij met die band al elke week van alles staat aan te sluiten en in te regelen.

              Dan is de goedkoopste methode gewoon een tijdje freelancen bij een PA bedrijf / poppodium die zijn zaakjes in orde heeft. Met een ervaren man die de touwtjes in handen heeft. Dan leer je snel alles over de gangbare nuts en bolts van een verplaatsbare setup.

              -die cursus http://www.pnmusictraining.nl/ lijkt zeer dedundant. Als je al een basis hebt.
              -die LGO doet een cursus monitors in een dag...... En is wel heel erg op techniek gefocussed. Er wordt op de site nergens gerept over muziek of omgang met mensen! (iets waar structureel te weinig aandacht voor is in geluidstechniek opleidingenland )
              -ook de IAB lijkt wel wat dubbelop met een stuk kennis die je nu al moet hebben.

              Maar ergens heb ik het idee dat de meeste cursussen alleen handig zijn voor mensen die even snel willen leren waar een compressor voor is.

              Verdiepen zou ik eerst een paar boeken over PA techniek kopen en rustig doorlezen. En dan gewoon eens een paar spullen huren/lenen en in de oefenruimte met die band gewoon opnames te maken.

              De hele reden dat ik op dit forum zo veel mopperend blijf zitten is juist het bovenstaande. mucho cursus, nul "wat is het doel".

              en voor groepscursussen vind ik de meeste wel ERG duur!!
              lekker belangrijk!

              Comment

              • e-sonic
                • Aug 2004
                • 329

                #8
                cursus

                deze geeft ook opleidingen, ook PA techniek met een workshop live versterken.





                groet jurjen
                Trainingen, STIPA/SPL meetsystemen, verhuur evenement log systemen en meetmicrofoons in type 1 en 2

                Comment

                • apr
                  • Feb 2011
                  • 17

                  #9
                  [QUOTE=showband;-die LGO doet een cursus monitors in een dag...... En is wel heel erg op techniek gefocussed. Er wordt op de site nergens gerept over muziek of omgang met mensen! (iets waar structureel te weinig aandacht voor is in geluidstechniek opleidingenland )


                  Duidelijk dat jij er niet bent geweest want de inhoud is ontzettend goed en de dag wordt gegeven door Beo. 1 van de meest gevraagde monitors mixers in belgie en een zeer gewaardeerde collega
                  En als je er wel was geweest heb je de 3 hoofd regels van monitormixen geleerd en daar zit wel duidelijk omgang met mensen tussen
                  Monitormixen is ook voor een groot deel een psychisch iets, iedereen (al heb ik wel me vraagtekens bij iedereen!) kan iets harder, zachter, scherper en doffer zetten (en indien stereo L/R) alleen niet iedereen kan omgaan met muzikanten / tijdsdruk en zich verplaatsen in de muzikant

                  Deze curcus is echt een aanrader voor mensen die op niveau willen gaan monitormixen en de basis in huis hebben.

                  Wat je niet leert is alle frequenties uit je hoofd leren Voor die mensen is de feedback trainer uitgevonden

                  Kortom LGO heeft prima (en betaalbare) cursus aanbod en het is jammer dat ze dat niet in Nederland voortzetten zodat het wat dichterbij huis is

                  Comment

                  • showband
                    • May 2001
                    • 4524

                    #10
                    Originally posted by e-sonic
                    deze geeft ook opleidingen, ook PA techniek met een workshop live versterken.





                    groet jurjen

                    ik hoop echt niet dat die site representatief is.

                    volgens hun hogeschoolkunsjes : "Een Fender Jazzbas versterkt door grote 17"speakers en een grote diepe kick hebben een slechte relatie. Kies om die reden dan eens een Yamaha aktieve bas, waardoor je meer voor het midlaag gaat"

                    fout op bijna 3 niveau's.
                    lekker belangrijk!

                    Comment

                    • renevanh
                      • Oct 2004
                      • 2371

                      #11
                      Een paar jaar terug heb ik eens een korte, eendaagse PA-cursus gevolgd bij Ben Koops (PA basis was dat toen). Technisch, veel info over microfoons en karakteristiek (daar ging ik vooral voor) en hoe geluid werkt.

                      Tot nu toe is alles wat ik toen gehoord niet onjuist gebleken en met een mooie reader erbij waar alles nog eens instaat zeker geen slechte dagbesteding. De kosten waar toen 75,- incl.
                      Neem het leven niet te serieus, je overleeft het toch niet...

                      Comment

                      • e-sonic
                        • Aug 2004
                        • 329

                        #12
                        kursus

                        schoondermark geeft les bij ben koops, is verder een no-nonsense pa-bedrijf voor geluid bij wielerkoersen etc.

                        schoondermark heeft zelf een studio, maar geeft in de huidige pro-tools tijd ook workshops PA en recording.

                        ben ook wel bij een workshop geweest, prima om de basiskennis op te doen, heeft ook een praktijk gedeelte met muziek versterken, was toendertijd met en combo, contrabas,sax en zang, vooral deelnemers van kerken en koren.

                        koops is hier ook wel op het forum geweest, de fluwelen handschoenen waren toen uitverkocht.
                        kleine info via de site van Ben,

                        Werner Schoondermark, eigenaar en technicus van Studio WEES, geeft al sinds 1983 cursussen in Akoestiek, PA- en Studio Techniek. Voor bedrijven en scholen, maar ook aan starters die de kneepjes van het vak willen leren. Hij was ook jarenlang columnist en tester voor het muzikantenblad Music Maker

                        groet jurjen,
                        Last edited by e-sonic; 18-04-11, 15:46. Reason: typo
                        Trainingen, STIPA/SPL meetsystemen, verhuur evenement log systemen en meetmicrofoons in type 1 en 2

                        Comment

                        • showband
                          • May 2001
                          • 4524

                          #13
                          wat helpt dat als je site (visitekaartje) teksten bevatten zoals ik aanhaalde?

                          en van de Music Maker ben ik echt niet onder de indruk. (insiders weten waarom )

                          Het zal wel een briljante docent zijn, maar ik kan mij niet aan de indruk onttrekken dat er voor een heel groot deel "lege uren gevuld moeten worden" bij beginnerscursussen geluidstechniek. En weinig mensen met een didactische insteek komen.
                          syllabus? Leerdoelstelling? Meetbaar? Toepasbaar? Bijstuurbaar? Ervaring/robotleerling?

                          Datzelfde geld overigens ook voor beroepsmuzikanten die nu ineens de deur platlopen om docent te worden.
                          lekker belangrijk!

                          Comment

                          • Timo Beckman
                            • Jul 2006
                            • 1298

                            #14
                            Google eens op de naam Bob mcCarthy en zijn boek . Als je wilt weten hoe geluid werkt is dat een aanrader .
                            Je kunt ook hier op het forum zoeken .
                            Suc6

                            Comment

                            • stainz
                              • Sep 2009
                              • 609

                              #15
                              Bob mcCarthy ligt hier op de stapel om gelezen te worden en schijnt echt een must-read te zijn. Verder een mooie aanrader waar ik nog niet helemaal door heen ben is "Live Audio The ART of MIXING a SHOW" van Dave Swallow.
                              Loopt nog ergens een topic waar meer titels van aanraders in genoemd worden als je even zoekt.

                              Comment

                              Working...