PVC-instrument versterken; mic-placement

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Mairn
    • Aug 2010
    • 4

    PVC-instrument versterken; mic-placement

    Dag,

    Ik zit in het Licht&Geluid-team bij mij op school: een vrije school.
    Iemand heeft voor zijn eindproject een PVC-buizen instrument gemaakt, wat op zijn presentatie uitversterkt moet worden.
    Ik wil daarvoor twee Sennheiser e614 condensators gebruiken, één voor hoog bereik, de ander voor laag.
    Nou is mijn vraag, wat is handiger?
    1) De microfoons bij de openingen aan de bovenkant, waar op wordt geslagen, of
    2) bij de onderkant waar de lucht uitkomt?

    Het probleem lijkt mij dat bij situatie 1) de mic's vrij ver van het instrument weg staan, omdat mijn klasgenoot ze anders omver mept. Bij situatie 2) is het zo dat de buizen niet precies op één plek samenkomen en dat je dus een bepaalde buis, die dichter bij de mic is, veel harder zal horen.

    Ik ben benieuwd naar een reactie.

    MvG
    Marin

    Dit is een voorbeeld van zo'n instrument:
  • MusicXtra
    • Feb 2006
    • 9316

    #2
    Hoe dichter je de microfoons bij de buizen plaatst hoe groter, procentueel gezien, de verschillen in afstand tussen de verschillende buizen en de microfoon worden en dus ook de volume verschillen (3dB per afstandsverdubbeling). Daartegenover staat dat, wanneer je de microfoons verder weg plaatst je meer overspraak van mogelijke andere instrumenten krijgt en eerder kans op rondzingen. Je zult hier dus een compromis in moeten zoeken.
    Aan welke kant je de microfoons plaatst hangt af van wat je wilt horen (bij een vleugel zet je ook geen microfoon bij het klavier).
    Last edited by MusicXtra; 14-04-11, 21:16.
    De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

    Comment

    • djberjo
      • Aug 2008
      • 130

      #3
      Ik zou ze denk ik bij de onderkant zetten, omdat daar de lucht / klank vandaan komt. even kijken waar de hoge en lage tonen uit komen. beetje eerlijk verdelen met 2 microfoons zodat je de hoge en lage tonen in evenwicht te horen krijgt.

      Hij slaat op de bovenkant?

      Comment

      • Mairn
        • Aug 2010
        • 4

        #4
        Originally posted by djberjo
        Hij slaat op de bovenkant?
        Ja, daar zijn alle pijpen op piano-volgorde vastgemaakt.

        Comment

        • dj-wojcik
          • Jul 2008
          • 911

          #5
          Ik zou zeggen kijk eens op youtube. Ik heb er net even op gekeken en gezocht op pvc instrument, en zag dat je al redelijk geluid kreeg met 2 ew.... Sennheisertjes. Op dit filmpje werd van boven af de micro's geplaats. En net als vele andere filmpjes werd dit juist weer niet gedaan. Het is maar net wat je wilt horen, en dus is er maar 1 ding wat je kunt doen als het over horen gaat. Proberen, luisteren, nog meer proberen en zelfs heel veel luisteren
          Last edited by dj-wojcik; 14-04-11, 22:36.
          [CENTER]DJ-Wojcik[/CENTER]
          [CENTER]Het is de kunst om van geluids-overlast een buurtfeest te maken ;)[/CENTER]

          Comment

          • showband
            • May 2001
            • 4524

            #6
            deze dingen worden meestal bespeeld met een soort pingpongbatje. Dat geeft dat er nogal intense luchtdruk-impulsen uit de pijpen komen.

            Bij close miking dus geen grootmembraam en gevoelige microfoons gebruiken maar goed letten op de maximale toegestane geluidsdruk!

            Als je op een vrije school op een mooi gelakt houten toneel staat. En er wordt tijdens de uitvoering niet voor gedanst of rondgelopen dan kun je mooi op de grond met grensvlakmicrofoons werken. Hard hoeft het meestal toch niet. Maar mooi wel.

            Anders alsnog een 2tal condensator kleinmembraam microfoons op een veilige afstand van het ding. Neem wel de tijd voor de plaatsing. Flink positiezoeken en goed luisteren met koptelefoon dat je geen lelijke fasedingen gaat doen.
            lekker belangrijk!

            Comment

            • MennoSWP
              • Apr 2011
              • 103

              #7
              In mijn ogen zou je het moeten benaderen als een klarinet, hier mic je ook bij de mond van de speler en niet bij het uiteinde waar de lucht uit komt.
              Oftewel 2 condensator buisjes schuin boven voor het instrument richting de opening lijkt mij dat je het meest realistische geluid krijgt.

              Comment

              • Whitefarmer
                • Oct 2003
                • 1244

                #8
                gewoon condensator daar plaatsen waar het geluid 'vandaan' komt!

                Bij plaatsing van meer micro's eerdergeplaatste tips mbt plaatsing afstand ter harte nemen.
                Groeten John
                ps. Zou je je profiel in willen vullen, dat vinden we prettig hier op het forum (ook 'display age')
                Gedaan?! .... oowh Okee, bedankt!

                Comment

                • MusicXtra
                  • Feb 2006
                  • 9316

                  #9
                  Originally posted by MennoSWP
                  In mijn ogen zou je het moeten benaderen als een klarinet, hier mic je ook bij de mond van de speler en niet bij het uiteinde waar de lucht uit komt.
                  Het geluid van een klarinet komt ook uit het mondstuk dus redelijk logisch dat je daar dan ook de microfoon plaatst.
                  De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

                  Comment

                  • jans
                    • Feb 2003
                    • 869

                    #10
                    Originally posted by MennoSWP
                    In mijn ogen zou je het moeten benaderen als een klarinet, hier mic je ook bij de mond van de speler en niet bij het uiteinde waar de lucht uit komt.
                    Dit is niet juist, het geluid wat uit de klarinet komt is een combinatie van het geluid uit de beker en het geluid wat van de kleppen komt.
                    Ik denk dat je in de war bent met de dwarsfluit
                    Eindelijk begint mijn website vorm te krijgen

                    Comment

                    • MusiQmaN
                      • Sep 2006
                      • 328

                      #11
                      The unique sound of Blue Man Group’s PVC instrument is achieved when polyvinyl chloride pipes are struck with closed-cell foam rubber paddles. The pitch of each note is determined by the length of the tube.


                      Kan alleen info mbt to mic placement vinden.
                      Drummer en techniek freak.
                      _____________________________________________

                      Comment

                      • Funkmaster
                        • Dec 2004
                        • 204

                        #12
                        met symphony mecanique op Brugge centraal hebben we per twee buizen een 421 geplaatst aan de onderkant, maar niet direct onder de buis, beetje ernaast. De buizen waren wel groter en er waren er minder, maar hadden op die manier best wel een aardig geluid. Met kleinere buizen moet je waarschijnlijk niet zoveel inzitten met luchtverplaatsing en kan je waarschijnlijk wel wegkomen met een condensatortje of twee. Zeker als het een solo instrument is.
                        It's nice to be important, but it's important to be nice...

                        Comment

                        • Mairn
                          • Aug 2010
                          • 4

                          #13
                          Bedankt voor alle reacties!
                          Het is naar alle tevredenheid gelukt door de mic's boven het instrument te plaatsen. Het werd, zoals eerder al gezegd, inderdaad bespeeld door middel van een soort pingpong-batjes.

                          Comment

                          • MennoSWP
                            • Apr 2011
                            • 103

                            #14
                            Originally posted by jans
                            Dit is niet juist, het geluid wat uit de klarinet komt is een combinatie van het geluid uit de beker en het geluid wat van de kleppen komt.
                            Ik denk dat je in de war bent met de dwarsfluit
                            hehe, had inderdaad een dwarsfluit in mn hoofd

                            Comment

                            Working...