Rekensommetje DB's

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • dj-bart
    • Apr 2009
    • 20

    Rekensommetje DB's

    heren van dit geweldig forum..

    Ik zit met een waarschijnlijk simpel probleem, helaas heb ik vroeger in natuurkunde niet goed zitten opletten..

    maar ik heb een vraagje over actieve speakers en DB's

    Wanneer ik nou 4x speakers heb die 115 DB's kunnen produceren, kunnen deze 4 dan meer geluid geven dan 2x 131DB speakers..?
    Ik bedoel, kun je dan zeggen 4x 115 en 2x 131 ?

    Dit is even van belang ivm aankomend queensday event.. in de buitenlucht in een winkelstraatje.. (A)

    Ik heb geprobeerd e.e.a. wat op te zoeken op het forum hier, maar kon even niet zo snel wat vinden..
    Thanks in advance...


    Bart
  • tha_dj
    • Jan 2004
    • 375

    #2
    NEE !!!

    Vermogen verdubbelen is 3 Db winst ( over het algemeen )

    2x 115 = dus 118 Db max, en 4 x 115 = 121 Db max.

    2 x 131 = dus max 133 Db.

    Maar is ook op het forum te vinden hier hoor !

    Net als per verdubbeling van de afstand er een verlies optreed van +/- 6 Db buiten.

    your light !

    Comment

    • MusicSupport
      • Feb 2006
      • 1016

      #3
      Vier goed verspreide luidsprekers in een winkelstraat geven per definitie een beter resultaat dan twee luidsprekers; rendement is niet van belang hier; tenzij je de mensen doof wil hebben...
      d&b Audiotechnik

      Comment

      • vdlaanlichtengeluid
        • Jun 2010
        • 640

        #4
        toevallig in zwijndrecht?

        Comment

        • dj-bart
          • Apr 2009
          • 20

          #5
          nee niet in zwijndrecht..

          Ja.. het is in iedergeval duidelijk..

          Ik wil niemand doof hebben, echter vind ik het wel belangrijk dat sub en top met elkaar afgestemt zijn.. de subs zijn 128 DB de 2x tops kunnen hier dus niet bij..

          Dus denk dat ik maar wat rcf ga bijhuren..

          Comment

          • MusicXtra
            • Feb 2006
            • 9316

            #6
            Originally posted by tha_dj
            NEE !!!

            Vermogen verdubbelen is 3 Db winst ( over het algemeen )
            Vermogen verdubbelen is 3 dB winst, speakers verdubbelen is nog eens 3 dB winst, totaal dus 6 dB winst.
            Los daarvan geven 4 speakers je de mogelijkheid je geluid meer te spreiden door bijvoorbeeld een 4 punts opstelling.
            Subs met een hoger rendement zijn prima te combineren met toppen die een lager rendement hebben, meestal zijn het de subs die het eerst aan hun max zitten en daarbij kun je die toch iets zachter zetten?
            De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

            Comment

            • tha_dj
              • Jan 2004
              • 375

              #7
              Originally posted by dj-bart
              Dus denk dat ik maar wat rcf ga bijhuren..
              Denk dat je nog wel eens naast het NET kan vissen, die dag !!!

              Heb zelf voor Amsterdam ook een goeie klant boos moeten maken, daar er vorige week pas een aanvraag kwam en de regio LEEG was qua verhuur.
              En NEE we hebben NIET alle bedrijven gebeld, maar toch een 10 tal waar we bekend mee zijn

              Dus dan maar een paar feestjes minder, er zijn grenzen.
              your light !

              Comment

              • renevanh
                • Oct 2004
                • 2371

                #8
                Originally posted by dj-bart
                Ik wil niemand doof hebben, echter vind ik het wel belangrijk dat sub en top met elkaar afgestemt zijn.. de subs zijn 128 DB de 2x tops kunnen hier dus niet bij..
                En waarom zou dat niet kunnen??

                115dB is veel druk. Genoeg om iemand binnen een paar minuten ernstige gehoorschade te bezorgen. 128dB is nog meer. Dat heb je al niet eens nodig.

                Gelukkig betekend SPL iets anders dan "dit is de druk die uit dat kastje komt in je hele zaal", staar je er niet blind op. Vermogens en SPL zijn leuk, het rendement van het kastje (en de kwaliteit uiteraard) zijn nog ietsje belangrijker.

                Denk er ook aan dat het menselijk oor een stuk ongevoeliger is voor lage tonen dan voor hoge tonen, vooral in het gebied waar spraak en de menselijke stem zit, zijn we gevoelig. Het is dus normaal dat je iets meer druk van je sub nodig hebt dan je topjes.

                Volgens mij moet je met een sub/top setje een heel eind komen in de situatie zoals ik die nu begrijp. Eventueel een setje extra tops als infill/outfill/straatfill neerzetten, dat sub komt er wel door.
                Neem het leven niet te serieus, je overleeft het toch niet...

                Comment

                • dj-bart
                  • Apr 2009
                  • 20

                  #9
                  Ik wacht nog even op de vergunning van de gemeente, als die binnen is zijn de RCF 725A van mij..
                  Ze waren idd eerst al vergeven, kreeg mailtje dat ze er nog waren..

                  Dus ze houden ze nog 1 week vast voor mij, en als de vergunning eris..

                  Thanks in advance


                  Originally posted by tha_dj
                  Denk dat je nog wel eens naast het NET kan vissen, die dag !!!

                  Heb zelf voor Amsterdam ook een goeie klant boos moeten maken, daar er vorige week pas een aanvraag kwam en de regio LEEG was qua verhuur.
                  En NEE we hebben NIET alle bedrijven gebeld, maar toch een 10 tal waar we bekend mee zijn

                  Dus dan maar een paar feestjes minder, er zijn grenzen.

                  Comment

                  Working...