hoeveel monitorgroepen van FOH maximaal

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Hansound
    • Apr 2006
    • 832

    hoeveel monitorgroepen van FOH maximaal

    We hebben een vaste band die spelen allemaal in ear,
    Dit komt neer op 8 monitormixes vanaf de foh tafel.
    Het is nogal een gedoe om dit allemaal voor elkaar te krijgen,
    Nu vraag ik me af, hoeveel groepen mixen jullie maximaal vanaf de FOH tafel en wanneer zetten jullie er een monitortafel bij ??
    Het ís natuurlijk wel weer veel voor weinig bij deze band, maar dat is geen nieuws..
  • MennoSWP
    • Apr 2011
    • 103

    #2
    Vaak hangt dat heel erg af van de band, hoe veeleisend ze zijn, hoeveel bands er die avond spelen en hoe vaak je er al mee hebt gewerkt (lees: hoe goed weet je wat ze op hun monitor willen).
    Standaard bij meerdere bands ga ik al het liefst vanaf 4 groepen over op een aparte tafel, ervaring heeft geleerd dat je beter zoveel mogelijk kunt delegeren, omdat er vaak bij change overs ineens van alles veranderd waardoor je je ineens te veel te doen hebt om ook nog alle monitors in te stellen.

    Comment

    • marcelvanhassel
      • Apr 2009
      • 50

      #3
      Als je het technisch aankunt vanaf FOH (genoeg auxen, geen 'gekke' EQ wensen op de in-ears die je niet op FOH wil hebben) dan zou ik het gewoon vanaf FOH doen, werkt alleen maar kostenbesparend.

      Comment

      • jadjong
        • Oct 2003
        • 654

        #4
        Als je een band hebt die, incl de keyboard-speler , de gehele avond constant weet te spelen is de enige beperking het aantal auxen. Een keer goed soundchecken en daarna amper meer naar kijken. Als je met een stel klunzen werkt die meer naar de monitor-tech kijken dan naar het publiek wordt twee mixjes vanaf de voorkant al een uitdaging, al kijken ze dan wel automatisch richting het publiek

        Comment

        • MusicXtra
          • Feb 2006
          • 9316

          #5
          Bij een vaste band lijkt mij dat je met in-ears, na eenmaal een goede mix gemaakt te hebben, niet zo heel veel hoeft te veranderen.
          En als je digitaal mixt of alleen die ene band met die tafel doet is het nog beter te doen.
          De grootste problemen met monitoren vanaf de FOH heb je eigenlijk alleen met de vocals doordat ze soms net tegen het rondzingen aan hangen maar met IEM heb je daar al geen last van.
          De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

          Comment

          • Whitefarmer
            • Oct 2003
            • 1244

            #6
            bij 1 vaste band, delen een aantal muzikanten een mix, solisten krijgen een eigen mix (erbij)

            Zo lukt het mij om een 8 mans band op 6 auxen te krijgen.

            drums, bass, keys en guitar krijgen een 'eindmix' op doorlus.
            guitar en keys (backing vocs) krijgen daar ieder een eigen lijntje bij (mixen ze zelf op hun oortjes)
            2 leadvocals krijgen ieder een eigen mix
            2 blazers delen 1 (of 2) floortjes met een eigen mix.

            Heel soms (zelden) is er na de soundcheck nog een aanpassing.

            Band heeft op 1 iem en de floortjes na het hele monitor gebeuren in eigen beheer.
            Groeten John
            ps. Zou je je profiel in willen vullen, dat vinden we prettig hier op het forum (ook 'display age')
            Gedaan?! .... oowh Okee, bedankt!

            Comment

            • renevanh
              • Oct 2004
              • 2371

              #7
              4. Punt.

              4 monitorgroepjes kan ik vanaf FOH overzien. Meer monitorgroepen == meer man op het podium == meer vragen en wijzigingen die ik van achterin de zaal moet zien. Dat werkt niet fijn, ik wil op het geluid letten, niet op de muzikanten. Meestal zijn dit dan ook dingen waarbij vanwege budget of vanwege kleinschaligheid een monitorpositie niet wenselijk is. Tot 4 groepjes wil ik daar wel in mee gaan, daarna wordt het min of meer onwerkbaar en gaat de kwaliteit van het PA geluid er misschien onder lijden.
              Neem het leven niet te serieus, je overleeft het toch niet...

              Comment

              • Hansound
                • Apr 2006
                • 832

                #8
                Het is wel een vaste band die regelmatig speelt, maar ik zie dat de technicus toch wel een flinke job heeft alleen aan de monitoring,
                De band speelt wel redelijk constant maar het is geen super ervaren band,
                Lastig gedoe

                Comment

                • showband
                  • May 2001
                  • 4524

                  #9
                  Als je digitaal mixt en je hebt een vaste act, dan is het aantal auxen die op je tafel zitten eigenlijk de enige begrenzing. Als het eenmaal staat, dan staat het ook in het geheugen. Dat werkt prima.

                  Ook worden de volumeverschillen minder als de dames/heren de gevolgen op de mix rechtstreeks in hifi op de oren hebben. is mijn ervaring.

                  Maar ik vind het als band best wel een foute beslissing om meer dan 4 monomixjes vanuit een analoge zaaltafel te laten gebeuren als het geen "vaste" tafel is. Ik zou nog eerder een tweedehands "el cheapo" monitortafel kopen dan het risico lopen dat de zaalmixer het niet red.

                  Wat kost een oude 16/24 kanaals mixer nu? 500euro?
                  En die kun je als band gewoon naast het toneel zetten met een vaste instelling. En je kan er nog mee repeteren. Dus je gebruikt hem best veel. Dat verdien je zo terug.

                  Als PA bedrijf hangt het echt van de mixer af. Maar een goede vraag die jij jezelf als kleine zelfstandige/ZZP/groot bedrijf moet stellen is:
                  "als die mixer die de band kent ziek is"..."kan ik die dan vervangen?"

                  -Goede FOH mixers zijn zeldzaam.
                  -Goede FOH mixers voor 8 persoonsbands zijn heel zeldzaam.
                  -Goede Monitormixers zijn markant zeldzaam.
                  -Goede FOH mixers "die er even de monitors bij doen vanaf de zaal" zijn echt zeldzaam.
                  -Goede FOH mixers"die er even de monitors bij doen vanaf de zaal" voor 8 persoonsbands zijn echt heel heel zeldzaam.
                  -Goede IEM Monitormixers zijn extreem zeldzaam.
                  -enz enz
                  -Goede FOH mixers"die er even de IEM monitors bij doen vanaf de zaal" voor 8 persoonsbands zijn echt niet te vinden.

                  oh ja, de kleine zelfstandige die dat uit de hoge hoed trekt. Die sjouwt-en-bouwt meestal de spullen ook nog eens en chauffeurt er vaak ook nog even bij.

                  Hoe veel risico loop je dan bij ziekte?
                  in het covercircuit zie je dan ook dat de bands die met verschillende PA's werken of een analoge zaalmixer werken, besluiten zelf een rekje in elkaar te schroeven. Dat kost niet veel en is bedrijfszeker. Scheelt pure soundchecktijd.

                  Als PA bedrijf zou ik er uit lijfsbehoud grenzen aan stellen of een mooie glijdende prijskaart. Zodat je desnoods zelf die digitafel/extra monitorsetup kan betalen.
                  Last edited by showband; 11-04-11, 10:35.
                  lekker belangrijk!

                  Comment

                  • daviddewaard
                    • Mar 2008
                    • 627

                    #10
                    Ik mix altijd MAX 4 groepen monitors vanaf f.o.h en dit ook alleen als ik 1 bandje per avond heb.
                    anders altijd een aparte monitor tafel mee.
                    voor vaste bands die ik digitaal mix met monitos vanaf f.o.h 6 of 8 als max.
                    hier hoef je meestal toch niks aan te veranderen. showtje inladen en gaan.

                    in jouw situatie als je de voorkant analoog mixt zou ik een aparte monitor tafel meenemen bijvoorbeeld een LS9 of SD9 of iets dergelijks 1x een goede soundcheck maken en verder hoef je er vrij weinig aan te doen.
                    A&h da is tog een supermarkt? en toch proberen sommige mensen er een bandje mee te mixen

                    Comment

                    Working...