Net die paar extra db laag eruit persen?

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • arvoitus
    • Apr 2011
    • 45

    Net die paar extra db laag eruit persen?

    Hallo,
    In een jongeren centrum waar ik regelmatig het geluid doe hebben we een KV2 Audio set staan bestaande uit een ES1.0 mid/high en twee ES1.5 subs per kant ( met de epak2500). PA wordt aangestuurd door een Yamaha 01V.

    Voor bands is dit setje ruim voldoende, maar voor dance/techno avonden komen we net te kort in het (sub)laag. Vooral Dubstep is vrij populair en we hebben regelmatig van deze avonden en daar merken de bezoekers vaak op dat het laag te kort komt. Naar mijn mening is er laag genoeg, maar ik kan begrijpen dat een liefhebber van deze muziek toch wat mist bij deze muziek.

    Ik heb het gevoel dat ik doormiddel van de plaatsing van de subwoofers net die paar db's extra uit de installatie kan halen.

    Dit is de huidige situatie (elk vakje is 1m):


    Het podium is 50cm hoog en bestaat uit houten podium delen van 2m bij 1m.

    Subwoofers liggen nu onder het podium omdat ze daar niet in de weg liggen voor bands, maar ook omdat ze daar veilig liggen van dronken bezoekers.

    Ik had de volgende ideeën:
    - Subs op het podium plaatsen (misschien nog verzwaren voor betere energie overdracht?).
    - Subs verder naar achteren plaatsen en gebruik maken van de reflectie van de achterwand (Afstand tussen subs en tops verschilt dan 4,5 meter, wat een delay gaat opleveren van ongeveer 15ms <- dat lijkt me niet storend?).

    Ik ben nog een beginner, maar zou dit nut hebben? Of hebben jullie misschien andere tips?

    Specificaties van de ES1.5 subs:
    http://www.kv2audio.com/images/es15_manual_a4.pdf
  • RonaldH
    • Aug 2009
    • 274

    #2
    Ik heb gemerkt dat een center cluster van de subs wat extra laag oplevert tov een L/R opstelling.
    Hiervoor heb ik een stuk gelezen dat hier op het forum werd genoemd:http://www.voidaudio.com/pdf/bass%20guide.pdf
    Heb nog niet veel ervaring hiermee, maar het klinkt beter.
    Er is meer te koop dan je betalen kunt

    Comment

    • MusicXtra
      • Feb 2006
      • 9316

      #3
      Subs tegen de achterwand aan leggen levert een behoorlijke delay op die je echt wel gaat merken. Daarbij neemt de afstand tot je publiek toe wat je eventuele winst teniet doet. Enige mogelijkheid om iets meer druk te genereren is door het laag af filter iets hoger in te stellen zodat je iets meer 'gas' kunt geven op je subs voor ze mechanisch in de problemen komen.
      De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

      Comment

      • Timo Beckman
        • Jul 2006
        • 1298

        #4
        Een centre sub cluster gaat een beetje winst opleveren .
        Je zou eventueel aan een end fired line gaan denken . Dit levert ook meer druk op maar kost een x-tra versterker en een processor voor het delayen van het hele spul .

        Collaborate for free with online versions of Microsoft Word, PowerPoint, Excel, and OneNote. Save documents, workbooks, and presentations online, in OneDrive. Share them with others and work together at the same time.
        Last edited by Timo Beckman; 04-04-11, 21:16.

        Comment

        • 4AC
          • Nov 2007
          • 1791

          #5
          Ik zoek het eerst even bij de sub zelf; het gaat hier om een 15" subwoofer. Weliswaar van gerenommeerd merk, maar je moet er ook geen wonderen van verwachten: dit geven de specificaties geven al aan. Het type kast lijkt me ook niet echt geschikt voor het sub-laag dat je bij dubstep aantreft, althans niet op hoge volumes. Daar worden dermate lage frequenties bereikt die je bij geen andere muziekstijl ziet.

          Ik heb eens eerder mogen ervaren wat er met subwoofers gebeurt als je ze tot vooraan onder een podium plaatst; het hele podium trilt mee. De energie leek zich meer naar achteren te verplaatsen, op het podium zelf leek het zelfs luider te gaan dan voor het podium. Dat is dus precies hetgeen wat je wilt voorkomen. De subs pasten toen nét onder het podium, we hadden er vier liggen die we plat als centerstack neer hadden gelegd. Het hele geluid was ook verandert, heel wollig, wapperig laag wat totaal geen definitie had en erg traag was. Dit lijkt mij dus veroorzaakt door het resoneren van het podium (niet door de centerstack).

          De subs op het podium plaatsen lijkt me geen goed plan, omdat je dan de reflecties van de vloer gaat missen. Daarnaast krijg je hiermee waarschijnlijk dezelfde problemen met het podium als ik hierboven al beschreef, dat deze resoneren.

          Is het ook mogelijk om een stack met twee subs rechtop op elkaar te zetten, aan lange kanten van de zaal? Dan krijg je zowel de reflecties van die muur als van de vloer. Als je zorgt dat die stack stevig staat en zorgt dat er geen onveilige situaties kunnen ontstaan... (indien mogelijk)

          Mvg,

          Teun
          uǝɿɿɐʌǝ6ɯo sı ʇsʞǝʇ ǝzǝp
          Turbosound TMS-2A nieuw leven inblazen

          Comment

          • MusicXtra
            • Feb 2006
            • 9316

            #6
            Uiteindelijk is de enige 'echte' oplossing meer subs plaatsen. Wat ook nog wil helpen is ze in een hoek zetten maar dat moet bouwkundig maar net uitkomen.
            De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

            Comment

            • Gast1401081
              • Mar 2001
              • 7999

              #7
              Als je ze midden onder het podium achter elkaar kunt plaatsen...

              Comment

              • MusicXtra
                • Feb 2006
                • 9316

                #8
                Dan heb je wel meer processor uitgangen nodig om de delaytijden in te stellen, krijg de indruk dat die mogelijkheid er niet is.
                De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

                Comment

                • Timo Beckman
                  • Jul 2006
                  • 1298

                  #9
                  Wat ik al zij een end fired zou kunnen werken . Ik zie nu net dat de amp epak2600 beperkte mogelijkheden qua processing geeft . Maakt het allemaal wat complexer .
                  Last edited by Timo Beckman; 04-04-11, 23:25.

                  Comment

                  • arvoitus
                    • Apr 2011
                    • 45

                    #10
                    @RonaldH, de L/R subs staan nu ongeveer 4 meter uit elkaar. Ik zal ze een keer bij elkaar liggen in het midden.

                    @MusicXtra, die extra winst zou inderdaad weer teniet gedaan kunnen worden door die 5 meter afstand tussen het publiek. Low-pass filter iets aggresiever zitten is een goed idee, volgensmij zit er in veel van die slecht geproduceerde dubstep veel nutteloos laag in waar alleen maar energie mee wordt verspild.

                    @Timo, het KV2 setje wordt aangestuurd door de EPAK2500 (radiatoren):
                    KV2 Audio. The Future of Sound. Made Perfectly Clear.

                    Dat is een processor/versterker in een verpakking.

                    Ik heb de mogelijkheid om de subwoofers los aan te sturen (Sub Woofer Insert. Allows the placement of an external digital delay in the subwoofer’s signal path). Misschien kan ik doormiddel van de 01v twee lijntjes voor de subs gebruiken en deze vertragen.
                    Ik heb er nog nooit mee gespeeld, dus ik zou ook niet weten of het gaat werken.

                    @4AC, daar heb je gelijk in. Het setje is eigenlijk ook niet gekocht voor deze muziek doeleinden. Voor bands klinkt het goed en dance ook wel, maar dubstep is weer een vak apart.

                    Wat je over het podium vertelt dat ervaar ik ook, het hele podium trilt inderdaad mee. Subs op het podium plaatsen heb ik geen ervaring mee, ik heb wel de ervaring dat het podium zich als een klankkast gaat gedragen voor basversterkers. Maar wat dat het met het geluid doet ...

                    Subs rechtop stacken tegen de muur aan zou geen probleem moeten zijn. Aan de rechterkant zullen ze dan wel tegen een bar staan te blazen, maar zolang het personeel bescherming heeft zal dat geen probleem moeten zijn. Het is de moeite waard om een keer te proberen.

                    @MusicXtra, twee extra 18" modules zou ideaal zijn. KV2 heeft 18" modules die zo op deze set kunnen aangesloten worden maar ik heb ze helaas nog nergens in de verhuur gezien (de ES1.8 bijv.)

                    @********, gaat helaas niet lukken ivm te weinig processing opties.

                    Comment

                    • showband
                      • May 2001
                      • 4524

                      #11
                      Ik vind dat jullie best een nette set hebben voor een klein podium.

                      Als er ruimte onder het toneel is en een aantal welwillende bouwvak kennisen, dan zie ik jongerencentra nog wel eens in de ruimte onder het toneel met oude plaat vvan de bouw een vaste, enorme hoorn timmeren. Waar ze dan een of twee (marktplaats) 15 inch speakers achter schroeven.

                      Met echt handige vrijwilligers, een bevriend bouwbedrijf voor de plaat, en een kopie van het fane-handboek kost dat misschien 5 tientjes en een leuke knutseldag.

                      Voor reggae, dubstep, house enz heb ik daar hele leuke gevallen van gehoord. Bij livemuziek zet je hem gewoon uit...
                      lekker belangrijk!

                      Comment

                      • Whitefarmer
                        • Oct 2003
                        • 1244

                        #12
                        Is dit in Asten??

                        Die bar links van de FOH komt me zo bekend voor
                        Groeten John
                        ps. Zou je je profiel in willen vullen, dat vinden we prettig hier op het forum (ook 'display age')
                        Gedaan?! .... oowh Okee, bedankt!

                        Comment

                        • Hansound
                          • Apr 2006
                          • 832

                          #13
                          Je zou kunnen overwegen om zelf een sub in elkaar te schroeven,
                          dat hoeft niet echt heel duur te zijn, en als je bv twee 18 inch subs erbij maakt op een fatsoenlijke amp en die tot 60 hz laat lopen (2de hand processortje) heb je je extra sublaag en zit je de 15 inch KV2 subs niet in de weg.
                          Maar het mooiste zou toch wel een 18 inch van KV2 erbij...

                          Comment

                          • BvE
                            • Oct 2004
                            • 385

                            #14
                            Ik vind de oplossing van 4AC wel een goede, samen met het verhogen van het laagaf filter punt, wat al eerder werd genoemd.

                            Comment

                            • JeroenVDV
                              • Mar 2004
                              • 963

                              #15
                              Originally posted by lennyvandijk
                              Low-pass filter iets aggresiever zitten is een goed idee, volgensmij zit er in veel van die slecht geproduceerde dubstep veel nutteloos laag in waar alleen maar energie mee wordt verspild.
                              Dan zou ik juist het high-pass filter iets verhogen.
                              Creating shows beyond Imagination

                              Comment

                              Working...