DB-Technologies Set?

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • jdeboeck
    • Sep 2007
    • 19

    DB-Technologies Set?

    Hey Allemaal,

    Wij staan op het punt om een nieuwe FOH aan te schaffen. Los van elkaar zijn er enkele leveranciers die ons DB-tech aanraden.

    Nu hadden wij volgend setje voor ogen, owv de flexibiliteit, veelzijdige inzetbaarheid, hanteerbaarheid voor kleinere sets, en compatibiliteit met de Mackie SRM450 enz: hier

    per kant:
    1 sub 15D
    1 sub 18D
    1DVX D12

    Eventueel overwegen we nog een 10'' als 'delay-stack'

    Wat denkt 'men' hiervan?
  • MusicXtra
    • Feb 2006
    • 9316

    #2
    Waarom een 15 en een 18" sub per kant?
    De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

    Comment

    • 4AC
      • Nov 2007
      • 1791

      #3
      Inderdaad, vanwaar die twee verschillende subs?
      Die twee BR kastjes gaan in hetzelfde gebied spelen, wat grote kans op een hoop gerommel geeft. Zoiets is alleen geschikt in meer-weg systemen waar elke kast echt zijn eigen frequentiebereik krijgt.

      En, waarom een delay? Delay lijkt me alleen nodig als de afstand erg groot word, en dat soort afstanden doe je sowieso al niet met een set van dit kaliber. Ik zou dat geld eerder ergens anders investeren.

      Nog een vraag; je hebt het over 'compatibiliteit met de SRM450', hoezo is dat? Die compatibiliteit reikt weinig verder dan dat je voor beide kasten een eurosnoertje en een XLR moet leggen...?

      Terug naar het begin: je wilt een nieuwe FOH. Dan gaan er allemaal vragen door mijn koppie heen. Wat is je oude FOH? Waarvoor wil je het gaan gebruiken? Waar wil je het gaan gebruiken? Wat zijn je eisen en prioriteiten? Hoe ver reikt je budget (al heb ik daar al enigszins een idee van)? etc. etc. allemaal dingen die al veel vaker besproken zijn.

      Mvg,

      Teun
      uǝɿɿɐʌǝ6ɯo sı ʇsʞǝʇ ǝzǝp
      Turbosound TMS-2A nieuw leven inblazen

      Comment

      • jdeboeck
        • Sep 2007
        • 19

        #4
        Even kort vanop mijn mobieltje.

        Huidige front: mackie srm450+ swa5101. Meestal ok, maar vermogen is soms te min.

        Waarom 15 en 18? 18 gaat iets dieper (en luider?), 15" geeft iets meer punch (laat ik me wijsmaken) maar vooeal de 15" is goed hanteerbaar voor een kleine set.
        15" en 18" zouden compatibel zijn, er zouden zelf uitsparingen zijn om ze op elkaar te zetten ( kan iemand dat bevestigen?)

        Alle vermogen hebben we vermoedelijk niet vaak nodig, dus de voorkeur ging uig naar 4 ipv 2 subs, wat meer flexibiliteit geeft voor gelijktijdige verhuur.

        ...

        Comment

        • MusicXtra
          • Feb 2006
          • 9316

          #5
          Zou maar eens goed gaan luisteren voor je tot aanschaf overgaat.
          De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

          Comment

          • showband
            • May 2001
            • 4524

            #6
            als het oude mackies zijn heb je een leuke instap RCF set die op een hoger plan staat dat de db-rcf setjes. (db is het "goedkope stuk" van rcf)

            Mackie was een tijd de eigenaar van RCF en heeft toen deze kastjes in de markt gezet. Inmiddels maakt china voor mackie de kasten met mindere componenten en is RCF al weer een tijd met de art-serie bezig. Die zijn als instap zeer de moeite waard. Zeker de art 310A

            echter van een oude serie mackie naar een RCF schiet je weinig mee op... is gewoon rcf plastic inruilen voor rcf plastic.
            Ga je voor db dan ruil je a serie rcf plastic in voor B-lijn rcf plastic...

            Dat gaat denk ik weinig rendement van je geld geven.
            de mackie subs zijn trouwens nooit grote duwers geweest.

            een setje 2x15 subs met conventionele eindbak is denk ik de goedkoopste aanpak. Gewoon een vette conventionele tweedehands bak met een set lekker drukkende forse kasten haal je voor een prikkie van marktplaats. x-overtje erbij en gaan.

            of scoor op marktplaats een tweede set 1x15 mackies erbij.
            lekker belangrijk!

            Comment

            • jdeboeck
              • Sep 2007
              • 19

              #7
              Het verhaal van Mackie, RCF en DB ken ik wel (ongeveer, niet in detail). De Mackies die we hebben is inderdaad nog de good old stuff, maar met hun 126-128dB zijn ze voor alles wat openlucht is wat min, en ze beginnen af en toe in herstellingt te moeten.

              Dat DBTech het minderwaardige merk van RCF is, is nieuw voor mij. De DVX-reeks zijn trouwens houten kansten, met allemaal RCF componenten. De set die ik voorstel kost trouwens 6500 euro, terwijl onze oude Mackie-set (voor de helft van het vermogen) maar 3000 euro kostte.

              Slecht zal het niet zijn, maar ik had inderdaad wel eens graag een demo gehoord. Het is vooral de combinatie 15-18" in de sub waar ik niet zeker van ben, hoewel dat sommigen daar geen punt van maken...

              Comment

              • showband
                • May 2001
                • 4524

                #8
                aah, DVX. dat is wel andere koek dan de rest van de db-techn. Dan durft RCF er ook hun naam duidelijk aan te verbinden.

                DVX is de eerste goede serie van dbtechnologies. Echter RCF zet daar de NX serie tegenover. En dan zit je in ongeveer gelijk vaarwater.
                vergelijk de DB TECHNOLOGIES DVX D12 met RCF NX M-12A
                -allebei 12 inch, 750 Watt BiAmp Digitalamp met DSP.
                -Rcf 50Hz - 20KHz, db 5 Hz - 20KHz (folderpraat voor RCF)
                -SPL max. RCF: 130dB SPL max, db:131 dB SPL max (folderpraat voor db)
                -6 bevestigingspunten.
                -RCF 335 x 385 x 646 mm, db-technologies 370 x 395 x 625 mm
                -gewicht RCF 21.2Kg, db 22Kg (folderpraat voor RCF)

                db heeft een kleinere draaibare afstraalhoek 60° x 40° Aluminium CD Horn met 0.4inch grotere driver, waar de RCF 90° x 70° is. Dat is het enige markante verschil.

                De rcf lijkt daarom standalone beter voorgeschotelt te moeten worden en de de db-technologies als "manus van alles". Hoewel ik twijfel of je op de basis spec veel gaat merken. en vooral de prijs = ongeveer gelijk.

                Deze RCF heb ik nooit mogen horen op toneel. Wat de DVX betreft die veranderd wel van karakter bij hoge volumes. Hij is volller en mooier op christelijke volumes en gaat bij blazen wat schreeuweriger klinken.

                verder allebei leuke kasten . Je sub gaat het afleggen bij deze toppen.
                Last edited by showband; 29-03-11, 08:45.
                lekker belangrijk!

                Comment

                • 4AC
                  • Nov 2007
                  • 1791

                  #9
                  Haha, ik weet niet wie je dat verhaal heeft wijsgemaakt hoor, maar er zitten inderdaad ingevreesde 'sleuven' in elke kast. ECHTER, deze zijn gemaakt om een top stevig in te zetten. Kan wel wezen dat een 15" sub er ook in past, maar daarvoor is het niet bedoelt!

                  Het hele Mackie/RCF/DBTech verhaal valt hier behoorlijk mee geloof ik, met name die DVX12 kasten zien er helemaal niet onaardig uit. En inderdaad volledig RCF, neodymium zelfs.

                  Echter had ik dan eerder gekozen voor 4xsub 18D of 4x sub15D met tweemaal DVX12.
                  Niet die 18" en die 15" samen gaan gebruiken, je neemt alleen maar weg dat beide kasten lekker kunnen koppelen. Dat heb je met twee dezelfde kasten veel eerder.
                  En dat je de 18" voor het sub zou kunnen gebruiken en de 15" voor het kick-bass is natuurlijk een leuk verhaaltje, maar dat kan alleen als je ze ook echt die frequenties geeft (met een aparte crossover lijkt me). En dan ga je in dit geval eerder inleveren op rendement dan dat het je wat oplevert.

                  Ga in ieder geval maar eens lekker luisteren!

                  Mvg,

                  Teun
                  Last edited by 4AC; 29-03-11, 08:45.
                  uǝɿɿɐʌǝ6ɯo sı ʇsʞǝʇ ǝzǝp
                  Turbosound TMS-2A nieuw leven inblazen

                  Comment

                  • Hansound
                    • Apr 2006
                    • 832

                    #10
                    Bij een abc test met verschillende 12 inch toppen kwam de DVX er als slechtste uit, neuzig en helemaal niet open of helder, zelfs een goedkope ERIC audio speaker klonk zeker zo goed,
                    Ik zie helemaal niet wat mensen met dat DB-tech hebben, behalve dan dat het inderdaad "goedkoop"is.
                    Ik zou zeker eens een paar andere speakers gaan beluisteren en eventueel een dB topje meenemen om te kunnen vergelijken,
                    Last edited by Hansound; 29-03-11, 09:13.

                    Comment

                    • Watt Xtra
                      • Oct 2004
                      • 1119

                      #11
                      Originally posted by Hansound
                      Bij een abc test met verschillende 12 inch toppen kwam de DVX er als slechtste uit, neuzig en helemaal niet open of helder, zelfs een goedkope ERIC audio speaker klonk zeker zo goed,
                      Ik zie helemaal niet wat mensen met dat DB-tech hebben, behalve dan dat het inderdaad "goedkoop"is.
                      Ik zou zeker eens een paar andere speakers gaan beluisteren en eventueel een dB topje meenemen om te kunnen vergelijken,
                      Ik weet niet welke dvx top jij hebt gehad maar neuzig, niet open en of helder klinken klopt totaal niet met mijn bevindingen... En ik werk er toch alweer een heel tijdje mee, met volle tevredenheid.... Db dvx goedkoop? met zn 1600 euro advies prijs toch best aan de stevige prijs dacht ik zo.

                      Ik ben heel erg te spreken over deze kast. Veelzijdig, flink vermogen en zowel zacht als ook op hoge volumes blijft hij netjes overeind. Limiter grijpt in zonder dat je dit hoort.
                      Daarnaast de vele opties, Heel net vlieg, kantelbeugeltje, 60*40graden spreiding met kantelbare hoorn dus ook dubbel per kant in te zetten!

                      Advies aan de topicstarter, geen 18d aanschaffen, maar een s09 of eigenlijk beter een s10. Kost even wat meer maar dit is veel meer in verhouding.

                      Kroegset: 2 topjes met een enkele s10 ergens in de hoek gedrukt, zaalsetje, bass top per kant, en je hebt een heel goed setje.
                      Ik zou er wel een processortje bijnemen, kun je net even wat meer uit de set halen.
                      JBL, Labgruppen en DVX, verder heel veel LED verlichting, lekker milieuvriendelijk :D

                      Comment

                      • drummerke
                        • Oct 2006
                        • 432

                        #12
                        ik gebruik zelf nu 4x SUB 15 van db tech en ben wel tevreden voor mijn toepassingen. Maar ik geloof zeker dat er betere zijn. Hangt beetje af wat je zoekt é .

                        Als tops gebruik ik nu de RCF ART 722 en dit is helemaal niet te vergelijken met een oude mackie (die ik ook had).

                        Heb zelf al paar keer gewerkt met DVX 12/S10 en was daar steeds toch tevreden over het vermogen vo zo klein kasten.

                        Comment

                        • jdeboeck
                          • Sep 2007
                          • 19

                          #13
                          Ik zou er wel een processortje bijnemen, kun je net even wat meer uit de set halen.
                          WattXtra: wat bedoel je hiermee?

                          Voor de rest begrijp ik uit deze discussie:

                          DVX-D12: prijs kwaliteit best ok (smaken verschillen natuurlijk)

                          ofwel combineren met
                          4x Sub 15
                          of 4x Sub 18
                          of 2x S10 -> die wegen wel 46kg
                          maar zeker geen combinatie 15-18 inch.

                          Comment

                          • laserguy
                            • Jun 2003
                            • 2755

                            #14
                            DVX12 is zeker ok! Dit ding gaat keihard en wordt helemaal niet neuzig of ontransparant!
                            En Mackie heeft inderdaad RCF onder zijn vleugels gehad maar ondertussen is dat toch al bijna 10 jaar geleden: de mensen bij RCF zaten liever bij hun vroegere vrienden die nu tegenwoordig allemaal in de AEB-holding zitten. Dus AEB is de overkoepelende holding over RCF, DB Tech, 18sound, ...
                            Beware! To touch these wires is instant death. Anyone found doing so will be prosecuted.

                            Comment

                            • 4AC
                              • Nov 2007
                              • 1791

                              #15
                              Zoals ik al eens eerder gemeld heb op dit forum, Mackie heeft RCF overgenomen in 1998. Sindsdien zijn ze ook RCF drivers gaan gebruiken onder hun eigen naam, van enkel een woofer tot complete kasten. Vanaf 2003 is Mackie echter chinese drivers gaan gebruiken en hebben ze RCF weer verkocht aan het nog overgebleven management van het toenmalige RCF.

                              Van de RCF-overname in '98 werden sommige ontwerpers van Mackie niet echt blij, die zijn vervolgens een eigen bedrijf gestart... geheten Eighteen Sound!

                              Dit verhaal is overigens één van de redenen waarom ik persoonlijk niet zo'n fan van Mackie ben.

                              Mvg,

                              Teun
                              uǝɿɿɐʌǝ6ɯo sı ʇsʞǝʇ ǝzǝp
                              Turbosound TMS-2A nieuw leven inblazen

                              Comment

                              Working...